Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Personeelsmanagement
› 5 Interne Communicatie COMMUNICATIEBOEK WIL MICHELS
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Personeelsmanagement
, deel 1
5 Interne Communicatie COMMUNICATIEBOEK WIL MICHELS
Jaar 1 (hbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Beleidsinformatie?= Communicatie over de strategie en toekomst van de organisatie. Bottom up communicatie?= Informatie van medewerkers naar hun leidinggevenden. Communicatieaudit?= Onderzoek naar de huidige communicatie waarbij ingezette middelen op hun effect en doelmatigheid worden geanalyseerd. Diagonale communicatie?= Communicatie tussen diverse niveaus in een organisatie die niet via de horizontale of verticale lijnen verloopt. Formele communicatie?= Alle vormen van communicatie binnen een organisatie die langs vastgelegde structuren verloopt. Horizontale communicatie?= Communicatie tussen medewerkers die op hetzelfde hiërarchise niveau werken binnen de organisatie. HR-informatie?= Informatie over arbeidsvoorwaarden, faciliteiten en regelingen. Informele communicatie?= Alle vormen van communicatie binnen een organisatie die niet langs vastgelegde structuren en lijnen verloopt. Interne communicatie?= Communicatie tussen personen of groepen binnen een organisatie. Intranet?= Intern internet van een organisatie. Management by walking around?= Een leiderschapsstijl waarbij de manager geregeld rondloopt op de werkvloer om in informele contacten met medewerkers te horen wat de knelpunten zijn. Motiverende informatie?= De informatie die nodig is om een positief werkklimaat te creëren. Parallelle communicatie?= Rechtstreekse communicatie met alle medewerkers tegelijk die niet via de lijn verloopt. Intern magazine?= Bedrijfspublicatie die primair is bestemd voor interne publieksgroepen. Taakinformatie?= Informatie die de medewerkers nodig hebben om hun werk goed te doen, zoals informatie over werkschema's en planningen. Top down communicatie?= Informatie die de directie via leidinggevenden aan de medewerkers doorgeeft. Verticale communicatie?= Communicatie van de leiding naar de medewerkers of omgekeerd. Yammer?= Intern social mediumplatform voor organisaties. Wat is er volgens Maslow?= Een behoefthiërachie. Wat houdt de behoeftehiërarchie in?= De hogere behoeften worden belangrijker wanneer de basisbehoeften vervuld zijn. Waar gaat de actievisie vanuit?= Overbrengen van de boodschap op de doelgroep. Wat zijn de kernwoorden bij actievisie?= Vertellen, uitleggen, verklaren en overtuigen. Welk effect wordt het meeste bereikt bij activisie?= Herhaling, er is veel aandacht voor projectmatige communicatie. Wat staat er bij interactievisie centraal?= De bottom up benadering. Wat zijn de kernwoorden bij interactievisie?= Dialoog, discussie, adviseren, faciliteren, organiseren en coachen. Welke elementen omvat een visie op interne communicatie?= Stromen, (in)formeel, openheid, segmentatie, wij-gevoel Welke interne publieksgroepen worden er globaal onderscheiden?= Directie, management, vaste medewerkers, tijdelijke medewerkers, uitzendkrachten, stagiares, ondernemingsraad, commissarissen. Wat zijn de kenmerken van een ondernemingsraad?= Is een zelfstandig orgaan en heeft een eigen juridische status. Met hoeveel medewerkers ben je verplicht om een ondernemingsraad in te stellen?= meer dan 50 Welke rechten heeft een ondernemingsraad?= Informatierecht, adviesrecht en soms instemmingsrecht. Wat zijn veel voorkomende rollen voor de communicatiemedewerker?= Procesontwerper, facilitator, coach, producent. Hoe loopt verticale communicatie?= Loopt van het management naar de medewerker en van de medewerkers naar het management (top down communicatie). Wat is een structureel probleem bij bottom up communicatie?= Negatieve informatie stroomt moeizaam naar boven. Hoe loopt horizontale communicatie?= Uitwisseling van informatie tussen medewerkers met eenzelfde positie in de organisatie. Hoe loopt diagonale communicatie?= Communicatie tussen diverse niveaus in een organisatie die niet verloopt via horizontale of verticale lijnen. Hoe loopt parallelle communicatie?= Vindt plaats als er niet via de lijn wordt gecommuniceerd maar rechtstreeks met alle medewerkers tegelijkertijd. Welke 4 soorten informatie kan je onderscheiden?= Taakinformatie, beleidsinformatie, HR-informatie, motiverende informatie. Waar zorgt taakinformatie voor?= Dat de activiteiten op het juiste moment door de juiste persoon worden gedaan. Wat betreft beleidsinformatie?= Betreft informatie over de gang van zaken in de organisatie en de plannen voor de toekomst. Wat is HR-informatie?= Informatie over procedures, regelingen en arbeidsvoorwaarden. Waarvoor is motiverende informatie nodig?= Om een positief werkklimaat te creëren. Welke 3 typen veranderingen zijn er?= Strategieverandering, structuurverandering, cultuurverandering. Wat houdt strategieverandering in?= Gaat het om een nieuw beleid dat van toepassing is op de koers van de gehele of een deel van de organisatie. Wat houdt structuurverandering in?= WIjzigt de opbouw van de organisatie of de systemen waarmee zij werkt. Wat houdt cultuurverandering in?= WIl het management de gemeenschappelijke waarden en normen aanpassen om zo uiteindelijk tot een ander gedrag te komen. Welke instrumenten worden gebruikt bij een cultuuromslag?= Het formuleren van een nieuwe missie en nieuwe kernwaarden, trainingen, cursussen, het belonen van goed gedrag en het veranderen van de huisstijl en de inrichting van het gebouw. Een verandering heeft 2 componenten. Welke zijn dat?= De feitelijke verandering en de gedragsverandering. Waar kan je aan denken bij een feitelijke verandering?= Verhuizing, een nieuw ICT-systeem of een ander beleid. Wat gebeurt re bij gedragsverandering?= De medewerkers moeten anders gaan handelen. Er is sprake van een cultuurverandering. Van welke 3 factoren gaat het triademodel van Poiesz uit?= Motivatie, capaciteit en gelegenheid. Welke 5 typen medewerkers kan je onderscheiden?= Vernieuwers (innovators), zeer snelle overnemers (early adaptor), vroege overnemers (early majority), trage overnemers (late majority), achterblijvers (laggards). Wat kan je vertellen over de vernieuwers (innovators)?= De pioniers. Zij zoeken de verandering, maar zijn er ook snel op uitgekeken. Ze zijn altijd op verzoek naar nieuwe uitdagingen. Wat kan je vertellen over de zeer snelle overnemers (early adopters)?= De opinieleiders. Deze groep is snel overtuigd door de initiatiefnemers, werkt enthousiast mee en draagt de voordelen van de verandering uit. Wat kan je vertellen over de vroege overnemers (early majority)?= De bedachtzamen. Zij wachten eerst een tijdje af, maar werken vervolgens wel mee. Wat kan je vertellen over de trage overnemers (late majority)?= De sceptici. Deze groep staat sceptisch ten opzichte van veranderingen. De sceptici moeten het eerst allemaal zien voordat ze uiteindelijk zelf ook meegaan. Als de meerderheid overtuigd is, volgen zij ook. Wat kan je vertellen over de achterblijvers (laggards)?= De traditionelen. Zij zijn in principe tegen elke verandering en veranderen alleen als handhaven van de oude situatie onmogelijk blijkt. Bijvoorbeeld als er anders ontslag voor hen dreigt. Welke richtlijnen zijn er voor communicatie bij veranderingen?= Maak de omvang van de verandering duidelijk, geef aan hoe de verandering plaatsvindt, communiceer intensief en eenduidig, communiceer de geboekte successen, veranker de verandering. Bij het bepalen van de geschikte middelen voor de interne communicatie kijk je naar?= De informatiebehoefte, de huidige structuur en cultuur van de organisatie, de knelpunten in de interne communicatie en de visie op de communicatie. Wanneer zet je een aanvullend pakket vooral in?= Bij projecten Wat zijn de sterke punten van intranet?= Versnellen van informatievoorziening, toegankelijk maken van informatiebronnen, verbeteren van administratieve processen. Wat zijn de voordelen van intranet?= Snel, actueel en toegankelijk, beperking van de papierstroom, interactief, altijd beschikbaar, kennismanagement is mogelijk, horizontale en diagonale communicatie, segmentatie in doelgroepen. Wat zijn de nadelen van intranet?= Gevaar van informatie-overload, initiatief ligt bij de ontvanger, alle medewerkers moeten aangesloten zijn op het netwerk, hoge onderhoudskosten, medewerkers zijn vaak niet bereid zelf informatie toe te voegen. Wat zijn de voordelen van Yammer?= Alleen intern, controleerbaar, relatief goedkoop Wat zijn de nadelen van Yammer?= Niet alle medewerkers willen hierin tijd investeren, het is moeilijk om content en conversaties altijd zakelijk te houden. Wat is werkoverleg?= Overleg dat leidinggevende met regelmaat voert met de medewerkers van de afdeling. Wat zijn de voordelen van werkoverleg?= Vragen stellen is mogelijk, werkt motiverend, creëert een positief werkklimaat, mogelijkheid om initiatieve van werknemers te bespreken. Wat zijn de nadelen van werkoverleg?= Afdelingen zijn gescheiden, de kwaliteit van het overleg wordt sterk bepaald door de kwaliteit van de leidinggevende. Wat zijn de voordelen van een intern magazine?= Hoog informatiegehalte, goed voor beleidsinformatie, binding met de organisatie. Wat zijn de nadelen van een intern magazine?= Lange productietijd, relatief duur voor kleine bedrijven, geen doelgroepsegmentatie mogelijk. Wat zijn de voordelen van een informatiebulletin?= Actueel, goedkoop, snel te produceren. Wat zijn de nadelen van een informatiebulletin?= Beperkte omvang, mindere beeldkwaliteit bij kopiëren Wanneer kies je voor een directiebrief?= Als het gaat om belangrijke zaken die de hele organisatie aangaan en die je zo snel mogelijk aan iedereen gelijktijdig bekend wilt maken. Wat zijn de voordelen van een directiebrief?= Mogelijkheid om thuis na te lezen, afwezigen krijgen de brief thuis, korte productietijd, iedereen wordt gelijktijdig bereikt. Wat zijn de nadelen van een directiebrief?= Afstandeling, geen mogelijkheid tot terugkoppeling. In welke 4 stappen komt de audit meestal terug?= Algemene oriënterende analyse, onderzoek, analyse en discussie, advies. Omschrijf de stappen van de aanpak voor interne communicatie?= Analyseer de structuur en de cultuur, beschrijf de visie op interne communicatie, bepaal de interne doelgroepen, bepaal de communicatiedoelen, formuleer de communicatiestrategie, kies de communicatiemiddelen, stel verantwoordelijkheden vast, ga aan de slag, voor een evaluatie uit.
Ingezonden op 26-08-2014 - 1769x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
31-08-2014
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!