Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Personeelsmanagement
› 9 Communicatieonderzoek COMMUNICATIEBOEK WIL MICHELS
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Personeelsmanagement
, deel 1
9 Communicatieonderzoek COMMUNICATIEBOEK WIL MICHELS
Jaar 1 (hbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Aselecte steekproef?= Bij het onderzoek wordt geen selectie toegepast, maar een willekeurige groep ondervraagd. Betrouwbaarheid?= De kans dat de uitkomst van een onderzoek bij een steekproef overeenkomt met de resultaten van eenzelfde onderzoek door een andere onderzoeker. Dephi-onderzoek?= Een onderzoek waarbij aan een beperkt aantal deskundigen naar hun mening wordt gevraagd over een specifiek onderwerp. Desk research?= Verzamelen en bewerken van bestaande gegevens vanachter ''je bureau''. Field research?= Zelf verzamelen van gegevens die nog niet beschikbaar zijn, dus het ''veld'' ingaan. Groepsdiscussie?= Discussie met een groep mensen, vaak aan de hand van stellingen. Kwalitatief onderzoek?= Onderzoek om dieperliggende redenen te achterhalen, zoals imago's en attitudes. Kwantitatief onderzoek?= Onderzoek gericht op het verzamelen van informatie bij een groot aantal mensen of organisaties, waarbij de informatie in getallen wordt uitgedrukt zodat een statische analyse mogelijk is. Non-respons?= Gedeelte van de steekproef dat geen of onvolledige informatie heeft opgeleverd of dat niet reageerde. Opdrachtformulering?= Beschrijving van de (definitieve) opdracht. Probleemanalyse?= Fase waarin wordt vastgesteld in hoeverre de knelpunten die de opdrachtgever aangeeft met communicatie zijn op te lossen. Probleemstelling?= De oplossing voor het geformuleerde probleem is het doel van je rapport en een goede probleemstelling geeft hier richting aan. Representatief?= Begrip dat wordt gebrukt om aan te geven in hoeverre de steekproef op een aantal kenmerken een goede afspiegeling is van de gehele populatie. Steekproef?= Uit de totale populatie wordt een selectie gemaakt voor het onderzoek. Validiteit?= De geldigheid van een test waaruit blijft dat het onderzoek daadwerkelijk meet wat gemeten moet worden. In welke 3 fasen is het onderzoeksproces te verdelen?= Voorbereiding, uitvoering, rapportage Waar start je altijd mee bij een oderzoek?= Opdrachtomschrijving Wat onderzoek je bij desk research?= Bestaande online en offline data. Wat onderzoek je bij field research?= Nieuwe, nog niet eerder vastgelegde data. Wat zijn de voordelen van desk research?= Onderzoek is relatief goedkoop en kost vrij weinig inspanning. Wat is het nadeel van desk research?= Gegevens sluiten niet altijd aan bij je vraagstelling en de gegevens zijn soms verouderd en matig betrouwbaar. Waarvan kan sprake zijn bij field onderzoek?= Kwalitatief als kwanitatief. Waar zorgt een probleemanalyse voor?= Dat je je niet verpliest in allerlei details en dat je gefocust blijft op je onderwerp. Wat volgt er uit de probleemstelling?= De onderzoeksvraag Wat zijn deelvragen?= Specifieke onderzoeksvragen waarvan de antwoorden samen leiden tot het antwoord op de centrale onderzoeksvraag. Wat zijn belangrijke onderzoekscriteria?= Betrouwbaarheid, representativiteit en validiteit. Wat bepaalt de representativiteit van de steekproef?= Hoeveel de uitkomst van het onderzoek mag afwijken van de werkelijkheid zonder dat de reulstaten de werkelijkheid vertekenen. Wat betekent validiteit?= Dat je meet wat je daadwerkelijk wilt meten. Hoe kan je de validiteit bevorderen?= Door meerdere onderzoekstechnieken te gebruiken, zoals interviews en vragenlijsten. Waar gaat het om bij kwalitatief onderzoek?= Het verkrijgen van diepgaande informatie door de achterliggende motivaties en meningen boven water te halen. Wat is de uitdaging bij kwalitatief onderzoek?= Relevante informatie van niet-relevante informatie te scheiden en te ontdekken welke informatie met elkaar in verbinding staat en wat de waarde van de informatie is voor het beantwoorden van je onderzoeksvraag. Wat merk je al snel bij een kwalitatief onderzoek?= Dat het onmogelijk is om met een vaste vragenlijst te werken. De ondervraagde kan je tijdens het gesprek op nieuwe ideeën brengen, waardoor je vragen gaat stellen waar je van tevoren niet aan dacht. Wat is het voordeel van kwalitatief onderzoek?= Vooral de mogelijkheid om veel en diepgaandere informatie te verkrijgen omdat je kunt doorvragen naar onderliggende motieven. Wat is een nadeel van kwalitatief onderzoek?= De uitvoering kost relatief veel tijd omdat je veel afspraken moet maken en je meestal relatief weinig respondeten in je onderzoek kunt betrekken. Wat wordt er veel gebruikt bij kwalitatief onderzoek? Interviews. Met een interview meet je kennis, attitudes, motivaties en meningen. Wat zijn voordelen van een mondeling interview?= Het is mogelijk om door te vragen, ook non-verbale signalen kunnen worden meegenomen, afbeeldingen en producten kunnen worden getoond. Wat zijn de nadelen van een mondeling interview?= Het is een tijdrovende en dus dure manier om gegevens te verkrijgen, verwerken van de gegevens is lastig omdat de resultaten op veel punten niet geheel vergelijkbaar zijn. Wat is de sneeuwbalmethode?= Probeer je te achterhalen of de ondervraagde persoon iemand anders kent die ook is betrokken bij je onderzoeksonderwerp. Wat doe je bij een delphi-onderzoek?= Ondervraag je geen grote groep mensen, maar raadpleeg je een aantal deskundige experts. Wat is nog meer een vorm van een kwalitatief onderzoek?= Paneldiscussie. Wat is het doel van een identiteitsonderzoek?= Kernwaarden van een organisatie bepalen. Welke onderzoeken kan je met een spinnenwebmethode meten?= Identiteitsonderzoek en imago-onderzoek. Op welke vraag geeft het positioneringsonderzoek antwoord?= Waar staat ons merk of onze organisatie ten opzichte van de concurrentie in de perceptie van de doepgroep? Wat is een serieus probleem bij een reclamecampagne?= Dat de uiting wel wordt herkend, maar dat deze niet wordt gekoppeld aan het adverteterende merk. Nog erger is als de reclame wel wordt herkend, maar wordt geassiocieerd met het merk van de concurrentie. Welke 2 manieren zijn er waarop je onderzoek naar campagne-effecten kunt opzetten?= Effecten van de campagne worden door slechts een of twee metingen vastgesteld, tweede manier is trackingonderzoek, waarbij de campagne-effecten continu worden gemeten en bijgehouden. Waar is kwantitatief onderzoek vooral op gericht?= Feiten en cijfers. Het gaat om het verzamelen van informatie onder een groot aantal mensen of organisaties. Hoe vindt een kwanitatief onderzoek meestal plaats?= Digitale enquetes, korte telefonische enquetes en online research. Wat zijn de kenmerken van een mondeling kwantitatief onderzoek?= Beperkt zich tot gesloten vragen waarop alleen een ja- of nee-antwoord mogelijk is, de informatie is niet diepgaand. Wat zijn voordelen van kwantitatief onderzoek?= Je kan betrouwbare uitspraken doen over grote groep mesnsen, mogelijkheid ot vergelijken van onderzoeksresultaten, data zijn met speciale software te verwerken. Wat zijn de nadelen van kwantitatief onderzoek?= Lage betrokkenheid bij respondenten, een lage respons, verkregen informatie is niet diepgaand, antwoordmogelijkheden zijn beperkt. Wat is onderzoekspopulatie?= Het onderzoek wordt meestal uitgevoerd onder een selectie van de hele doelgroep. Hoe noemen we de populatie in onderzoekstermen?= N. Dus N=50 betekent dat de onderzoeksgroep bestaat uit 50 personen. Welke 2 steekproeven kan je onderscheiden?= Een aselecte en selecte steekproef. Waar kies je uit bij een aselecte steekproef?= Kies je de onderzoekspopulatie op basis van willekeur, er is geen selectiecriterium. Bij een aselectieve steekproef maak je vaak gebruik van een programma dat willekeurig een aantal personen uit een databestand kiest. Wat is het kenmerk van een selecte steekproef?= De onderzoeksgroep wordt geselecteerd op basis van vooraf vastgelegde criteria. Waarom is het telefonisch interview populair bij marktonderzoek?= Vanwege de lage kosten en omdat je in relatief korte interviews informatie verkrijgt van een grote groep mensen. Wat zijn voordelen van telefonisch interview?= Het duurt maar enkele minuten, verkegen data kan vrijwel direct worden verwerkt zodat informatie snel beschikbaar is. Wat zijn de nadelen van telefonisch interview?= Respondenten worden ongevraagd en onaangekondigd gestoort in hun vrije tijd en mensen zijn enquetemoe. Wat verkrijg je voornamelijk bij een schriftelijke enquete?= Kwantitieve gegevens. Wat zijn de voordelen van schriftelijke enquete?= Relatief goedkoop, enquete is eenvoudiger uit te voeren, de geenqueteerde blijft indien gewenst anoniem. Wat zijn de nadelen van schriftelijke enquete?= Er is kans op lage respons, het is niet mogelijk door te vragen, bij veel enquetes is vaardigheid in statische verwerking vereist Wat doe je in de analysefase?= Zet je alle informatie om in hanteerbare gegevens. Conclusief kijken terug. In de conclusies kun je niet plots nieuwe informatie vermelden. Alles moet te achterhalen zijn. Wat is belangrijk bij het communicatieonderzoek?= Dat het onderzoek niet leidt tot veel data en talloze conclusies, maar tot echte inzichten. Waar bespreek je het in als je gebruikmaakt van een specifiek model en bepaalde theorieën?= Theoretisch kader. Waarom moet je ervoor zorgen dat conclusies ook zelfstandig te lezen is?= Omdat veel mensen beginnen met meteen de conclusies.
Ingezonden op 29-08-2014 - 1397x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
31-08-2014
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!