Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Artevelde HS
› 1 AD2
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Artevelde HS
, deel 2
1 AD2
Jaar 1 (volksuniversiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Het is de functie van het onderwijs om? = Eenderzijds voor te bereiden op een actieve en succes volle deelname aan het maatschappelijke leven.Anderzijds geeft het vorm aan de samenleving van de toekomst door jongeren te ondersteunen in hun brede ontplooiing en hen uit te dagen kritisch en geëngageerd na te denken over vele maatschappelijke kwesties. Welke invloed hebben maatschappelijke kenmerken op het onderwijs? = geven in elk geval minstens deels aan welke kennis, vaardigheden en attitudes ‘de moeite waard zijn’ om geleerd te worden. Wat is het doel van de invloed van maatschappelijke kenmerken op het onderwijs? = Maximaal kunnen voorbereiden op een actieve deelname aan het maatschappelijke leven. Wat zijn VOET'en?=een verzameling van ‘maatschappelijk waardevolle doelen’ die niet aansluiten bij één specifiek vak maar waar de school als team aan werkt link maatschappij is duidelijk aanwezig Door wie zijn VOET'en geformuleerd? = Vlaamse onderwijsoverheid Kenmerken van huidige vlaamse secundaire scholen? = groen (of wit) schoolbord, vooraan een leraar, 24-tal leerlingen telkens alleen of per twee , balpen boek of schrift. Meer of minder enthousiast de les volgen,later de leerstof instuderen ,uitspuwen’ op een toets of examen ,vergeten. Kenmerken van de huidige maatschappij? =(sneller tempo ,ongelooflijke technologische vooruitgang ,explosie van kennis, diverse bevolking, religieuze en culturele overtuigingen en waardepatronen - al dan niet vreedzaam - naast elkaar, nieuwe gezinsstructuren en samenlevingsvormen, economische spanningen, globalisering, groter wordende kloof tussen (kans)arm en (kans)rijk, vergrijzend),Voogt & Roblin (2010) evolutie van een industriële naar een informatie- of kennismaatschappij (of kenniseconomie),Kay (2010 in Marzano & Heflebower, 2012) In de 21ste eeuw is er een verschuiving van productie en industrie naar dienstverlening , jongeren opleiden voor jobs die nog niet bestaan Waar vinden we de thema's van de huidige maatschappij duidelijk terug? = VOET'en Kay = (ICT) zorgt voor een druk verkeer van mensen uit allerlei culturen over de hele wereld,doelen stellen, problemen oplossen, werken met een grote verscheidenheid aan klanten en collega’s,zelfstandigheid,vaardigheden die nog niet zo nodig waren in de 20ste eeuw Ted Mcain en Ian Jukes = levenslang leren word essentieel door de snel veranderende aard van informatie in de 21ste eeuw. Voogt & Roblin = Informatie maatschappij en kennismaatschappij,Door de verschuiving in de arbeidsmarkt toenemende behoefte aan kenniswerkers en ‘mensenwerkers’, en een afnemende behoefte aan routinematige functies, zoals productiewerk. Waarom kunnen we de mensen niet gewoon vervangen ? = interpreteren van complexe patronen. Mensen niet vervangen maar ondersteunen door informatie die de computer bied. Wat gebeurt er met het nut van informatie? = belangrijk om te kunnen interpreteren en combineren van informatie niet enkel het bezitten ervan. Wat zijn de gevolgen van onaangepast onderwijs? = schoolverlaters, gebrek aan leergierigheid, motivatie en leerachterstand Waarom noemen we dat onderwijs onaangepast? = Onderwijs sluit vaak niet meer aan bij verwachtingen en noden van de huidige generatie lerenden. (Marzano & Heflebower, 2012) Defenitie 21 century skills = of 'life long learning competenties' en 'key skills' duiden op die kennis, vaardigheden en disposities die mensen moeten bezitten om bij te kunnen dragen aan de kennismaatschappij (Voogt & Roblin)
Ingezonden op 28-04-2015 - 372x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!