Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedeniswerkplaats VWO
› 3 1800-1870 van VOC naar cultuurstelsel
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedeniswerkplaats VWO
3 1800-1870 van VOC naar cultuurstelsel
Jaar 4 (vwo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Waarom waren tijdens de Napoleontische oorlogen de contacten tussen Nederland en Indonesië vrijwel volledig verbroken? = omdat de wereldzeeën door de Britse vloot werden beheerst en de bezittingen in Azië voor de Bataafse Republiek en het Koninkrijk Holland dus moeilijk te bereiken waren Wie stelde Lodewijk Napoleon wanneer als nieuwe gouverneur-generaal aan? = H.W. Daendels in 1808 Welke taak gaf Lodewijk Napoleoon Daendels? = hij werd naar Batavia gestuurd om de kolonie te reorganiseren Hoe voerde Daendels zijn taak uit? = hij deed het krachtdadig met inachtneming van zijn patriottische idealen, onder zijn beleid kwamen een sterke staatsinvloed en het bestrijden van de macht van de oude regenten samen Hoe heeft Daendels de kolonie gereorganiseerd? = hij verving het feodale systeem van de inlandse vorsten door een systeem waarbij de boeren op Java belasting betaalden Hoe moesten de Javaanse boeren belasting betalen? = in de vorm van landrente, een soort belasting op de rijstoogst Waaruit blijkt dat ook Daendels niet zonder het feodale systeem kon? = hij liet de Grote Postweg, een verbindingsweg over heel Java, met gedwongen herendiensten door de Javaanse boeren aanleggen Wanneer en hoe kwam er een einde aan Daendels bewind? = in 1811 toen de Engelsen onder bevel van T.S. Raffles de macht in Batavia overnamen Wanneer kwam de kolonie weer onder Nederlands gezag? = in 1816 Onder welke koning werd de discussie over het beheer van Indië zoals in de tijd van de patriotten opnieuw gestart en wat deed hij? = onder Willem I, hij stelde een nieuwe gouverneur-generaal aan, J.D. Van der Capellen Van wanneer tot wanneer was Van der Capellen gouerneur-generaal? = van 1816 tot 1826 Wat waren Van der Capellen zijn bedoelingen op Java? = hij probeerde de Javaanse boer te beschermen tegen de willekeur van de inlandse vorsten en tegen de Westerse ondernemers die steeds meer grond opkochten Waardoor ontstond de Java-oorlog? = het lukte Van der Capellen niet de financiën in de kolonie op orde te krijgen, waardoor onrust onder de vorsten en de bevolking op Java leidde tot een grootschalige opstand in midden-Java Van wanneer tot wanneer was de Java-oorlog? = van 1825 tot 1830 Wie leidde de Javaanse opstand? = prins Diponegoro Waarom was Diponegoro populair bij de islamitische Javanen? = politieke, sociale, economische en godsdienstige onvrede vormden een voedingsbodem voor zijn aantrekkingskracht op de Javanen Waardoor laaide door de Java-oorlog de discussie over de toekomst van de kolonie weer op? = doordat de uitgaven van de kolonie door de kolonie sterk toenamen Door wie is het cultuurstelsel ontwikkeld? = Johannes van den Bosch Waarom is het cultuurstelsel ontwikkeld? = om de koloniale bezittingen winstgevend te maken, met als doel de exploitatie van Java ten behoeve van de Nederlandse schatkist Wat zijn cultures? = tropische exportgewassen, zoals koffie, suiker en indigo Hoe werkte het cultuurstelsel? = de bevolking van Java werd gedwongen cultures te verbouwen en af te staan aan het koloniale gouvernement en kregen in ruil hiervoor een vast plantloon Hoe werden Nederlandse bestuursambtenaren en inheemse regenten beloond? = met cultuurprocenten, om hen aan te zetten de productie op te voeren Van wanneer tot wanneer was het cultuurstelsel? = van 1830 tot 1870 Wat was de voorloper van het cultuurstelsel eigenlijk? = het systeem van gedwongen leveranties dat de VOC had toegepast op de Molukken en delen van Java Waar werd het cultuurstelsel toegepast? = in de gebieden onder Nederlandse heerschappij op Java Wat zijn de Buitengewesten? = de delen van de archipel waar het cultuurstelsel niet toegepast werd, de Nederlandse invloed bleef hier beperkt Wat moesten de Javaanse dorpen naast de cultures nog aan het gouvernement leveren? = herendiensten, bijvoorbeeld voor de aanleg van wegen en havens, en ze moesten al landrente betalen Wat waren negatieve gevolgen van het Cultuurstelsel? = de werkdruk onder de Javaanse bevolking nam toe, waardoor eigen sawa's soms niet bewerkt konden worden, de suikercultuur putte de grond uit en onttrok water aan de rijstbouw, de cultuurprocenten leidden soms tot misbruik Hoe leidden de cultuurprocent tot misbruik? = de boeren werden gedwongen hun beste grond af te staan aan de regent Wat waren positieve gevolgen van het Cultuurstelsel? = de plantlonen leidden tot modernisering en monetarisering van de Javaanse economie, zolang de oogsten goed waren, stegen de plantlonen en nam de welvaart toe In welke periode waren de oogsten goed? = 1830-1845 Wanneer leidden een reeks van slechte oogsten tot hongersnood onder de inheemse bevolking en wat had dit tot gevolg? = na 1845, er vond een hervorming van het cultuurstelsel plaats, met maatregelen die beoogden de druk op de boerenbevolking te verminderen Was er naast het cultuurstelsel nog een inheemse economie mogelijk? = er bleef een inheemse economie bestaan die gericht was op zelfvoorziening en regionale handel Wat was de Nederlandse Handel Maatschappij (NHM)? = een organisatie, waarbij de cultuurproducten in consignatie gegeven konden worden, die zorgde voor vervoer en verkoop Wat gebeurde er met de geleverde cultuurproducten aan het NHM? = ze werden op veilingen in Nederland verkocht Wat was het Batig Slot? = de opbrengst van de veilingen van cultuurproducten Wat gebeurde er met het Batig Slot? = het kwam ten goede aan de Nederlandse schatkist en werd onder andere geïnvesteerd in verbetering van de infrastructuur in Nederland Wat voor bestuur werd er ingevoerd en wat hield dat in? = een dualistisch bestuursstelsel, het Nederlandse en het inheemse bestuur functioneerden naast elkaar Wat voor rol had de Javaanse adel bij het Cultuurstelsel? = een rol bij de efficiëntie van de organisatie van het Cultuurstelsel Wie stond aan het hoofd van het Binnenlands Bestuur? = de gouverneur-generaal Wat was de taak van de residenten? = ze bestuurden provincies Wie hielpen de residenten met hun taak? = de assistent-residenten en administrateurs/controleurs Door wie werd het Inlands Bestuur uitgeoefend? = door regenten en inheemse vorsten die regeerden met behulp van de plaatselijke hoofden Wat gebeurde er met de hogere bestuursfuncties van het inheemse bestuur? = ze werden erfelijk Hoe veranderde de functie van de regenten in de loop van de tijd? = ze werden steeds meer uitvoerders van het Nederlandse beleid, maar in de ogen van het volk bleven ze soevereine vorsten Wat was opvallend aan de gewoontes die tussen de Nederlanders en de Javanen werden overgenomen? = de groeiende groep Nederlandse koloniale bestuurders nam allerlei Indonesische leefgewoonten over, de Javanen relatief weinig Wat was opvallend aan de Indo-Europesemengcultuur? = naar buiten vertoonde deze meer Europese kenmerken, zoals westerse kleding en taal, in huiselijk kringen werden meer Aziatische gewoonten overgenomen
Ingezonden op 09-01-2016 - 1048x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!