Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedeniswerkplaats VWO
› 3 1870-1900 liberalisme en ethische politiek
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedeniswerkplaats VWO
3 1870-1900 liberalisme en ethische politiek
Jaar 4 (vwo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat was er veranderd aan de buitengrenzen van de Nederlands-Indische archipel in de negentiende eeuw? = ze waren internationaal erkend Wat voor politiek was de officiële politiek van Nederland? = een politiek van onthouding Wat hield die politiek van onthouding in? = Nederland beperkte het Nederlandse bestuur in Indië en had bijna alleen contact met de inheemse vorsten via contracten (na 1875 gestandaardiseerd) Wat hielden de contracten met de inheemse vorsten in? = militaire steun en politieke waarborgen van Nederland in ruil voor economische goederen en een erkenning van het gezag Hoe stond het met het Nederlandse gezag in de gebieden die al in de Nederlandse invloedssfeer waren opgenomen? = het Nederlands gezag werd geleidelijk versterkt en militaire veroveringen werden niet wenselijk geacht Waarvoor staat KNIL? = Koninklijk Nederlands-Indisch Leger Wat deed het KNIL? = zij ondernamen een soort korte strafexpedities om politieke en economische redenen Waarom deed het KNIL dat? = om politieke en economische redenen, zoals het uitbreiden van het koloniaal gezag in de Buitengewesten Wanneer was de Lombok-expeditie? = in 1894 Wat maakte de Lombok-expeditie duidelijk? = de omslag van onthoudingspolitiek naar een meer imperialistische politiek Wat had de imperialistische politiek als kenmerken/hoe werd het gevoerd? = met diplomatieke en militaire middelen Van wanneer tot wanneer was de Atjeh-oorlog? = van 1873 tot 1913 Waarom ging de Atjeh-oorlog? = de Atjeeërs verzetten zich in een guerrillaoorlog tegen het Nederlandse gezag Waarom werd er zo fel gevochten in de Atjeh-oorlog? = de Nederlanders zagen de oorlog als een zaak van nationale eer Wie heeft de Atjeh-oorlog beëindigd en wat had dit als gevolg? = J.B. van Heutsz had hun gebied bedwongen, waardoor een burgerlijk koloniaal bestuur mogelijk werd Wat was de Korte Verklaring? = een verklaring waarin de vorsten of sultans verklaarden de Nederlandse heerschappij te accepten, de regels van het gouvernement te volgen en geen zelfstandige buitenlands politiek te voeren Wie heeft de Korte Verklaring ontworpen? = Islamkenner C. Snoeck Hurgronje Wat was het gevolg van de Korte Verklaring? = het zelfbestuur dat de vorsten overhielden werd sterk beperkt door het beleid van het gouvernement en de aanwezigheid van Nederlandse bestuursambtenaren Vanaf wanneer werd er steeds meer kritiek geuit op het koloniaal bestuur in het algemeen en het Cultuurstelsel in het bijzonder? = na 1848 Waarom was het Cultuurstelsel een moeilijke kwestie voor critici? = sommigen geloofde dat het Cultuurstelsel verderfelijk voor de Javaanse bevolking was, maar er was ook nog het economisch eigenbelang Waarvan waren sommige critici overtuigd met betrekking tot de overheid en de kolonie? = dat de kolonie geopend moest worden voor particulier initiatief Waardoor werd de kolonie uiteindelijk in toenemende mate opengesteld voor particulier initiatief? = Nederland kreeg een liberale grondwet Hoe werden bodemschatten als olie, tin, steenkool en goud ontdekt? = door expedities van wetenschappers en avonturiers Waar maakte de Mijnwet een einde aan? = tot 1850 exploiteerde alleen de koloniale overheid de delfstoffen, met de komst van de Mijnwet was dit nu ook voor particulieren mogelijk Uit welk jaar komt de Agrarische Wet? = 1870 Waar zorgde de Agrarische Wet voor? = het maakte de vestiging van particulieren in Nederlands-Indië nog verder mogelijk Wat hield de Suikerwet in? = het zorgde voor de geleidelijke opheffing van de gouvernementscultures en daarmee het einde van het Cultuurstelsel Wat waren gevolgen van de Suikerwet en de Agrarische Wet? = particuliere westerse bedrijven vestigden zich op Java en in de Buitengewesten, maar respecteerden wel de rechten van de inheemse bevolking op de door hen verbouwde grond Waar werden vooral plantages, zogenaamde landbouwondernemingen, gevestigd en wat werd er verbouwd? = op Sumatra, men begon met de verbouw van tabak en ging later over op koffie en rubber Wat voor invloed had de groeiende economische activiteit in Indonesië op de Nederlandse economie? = Nederlandse bedrijven exploiteerden op afstand de bezittingen in Indonesië en verschaften kredieten aan ondernemers, aan het einde van de negentiende eeuw groeiden industriën in Nederland die afhankelijk waren van de grondstoffenexport uit Indonesië Wat was de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM)? = een succesvolle onderneming die vanaf 1891 zorgde voor een netwerk van scheepvaartverbindingen in de archipel Welke ondernemingen waren afhankelijk van de grondstoffenexport uit Indonesië? = de raffinage van suiker in Amsterdam en de tabaksindustrie in Brabant Welke onderneming kon zijn productie voor een groot deel afzetten in Indonesië? = de textielindustrie in Twente Hoe werd de expansie van de KPM ondersteund? = door de overheid Wat waren taken van de KPM? = zorgen voor snel troepentransport bij militair ingrijpen, zorgen voor geregelde lijndiensten tussen de verschillende delen van de archipel, de aanleg van telegraafverbindingen, ontsluiting van afgelegen gebieden Wie raakten aan het einde van de negentiende eeuw betrokken bij de productie voor de wereldmarkt? = inheemse boeren op Sumatra, Borneo en Celebes, zij ontdekten dat exportlandbouw hoge winsten opleverde en begonnen aan kleinschalige productie van rubber en kopra Hoe werd de inheemse producten verbonden met de wereldmarkt? = via een netwerk van Chinese tussenhandelaren, zij verspreidden informatie over prijzen en plantmethoden, leverden krediet, kochten het product en verkochten importgoederen In welk product kwam de inheemse productie tot de grootste bloei? = in de rubber Wat had de afschaffing van het Cultuurstelsel tot gevolg? = de Indonesiërs kregen steeds meer met Nederlandse ondernemers te maken en de agrarisch-feodale samenleving veranderde in een moderne geldeconomie Wat hield de verandering naar moderne geldeconomie voor veel Javaanse boeren in? = de loonarbeid betekende een daling op de sociale ladder Wanneer en waardoor ontstond een economische crisis? = 1884 door de overproductie van suiker, door de sterke bevolkingsgroep, de afhankelijkheid van een dalend geldinkomen, de belastingdruk, een lage rijstproductie en hongersnood Hoe protesteerden de Javaanse boeren? = ze verbrandden suikerriet, trokken weg naar de steden of de plantagegebieden op Sumatra (dunbevolkt), ze wilden niet voor de Europeanen in loondienst op de ondernemingen werken Wat deden ondernemers omdat de boeren niet voor hen in loondienst wilden werken? = ze wierven Chinese en Javaanse contractkoelies, die een wurgcontract tekenden waarmee zij vzich verplichtten om tegen ontvangst van een voorschot drie jaar voor een planter te werken Hoe slecht waren de arbeidsomstandigheden van de koelies? = de voeding was eenzijdig of onvoldoende, de straffen waren streng, er was weinig medische zorg en het sterftecijfer was hoog Wat hield de poenale sanctie in? = dat de koelies streng gestraft zouden worden als zij wegliepen of een overtreding begingen, zonder dat zij veel mogelijkheden hadden om in beroep te gaan Wat was de Koelieordonnantie? = een verdrag uit 1880 waarbij de macht van de planters versterkt werd door het gouvernement en het bevatte de poenale sanctie Waardoor ontstond een pionierscultuur? = door de vestiging van Europese planters op Sumatra rond Deli Wat hield die pionierscultuur in? = een cultuur gebaseerd op Europees superioriteitsgevoel en waarin weinig respect bestond voor de koelies, de bevolking en hun cultuur Vanaf wanneer was er sprake van een Indische mengcultuur? = rond 1900 Wat werd bedoeld met de Indische mengcultuur? = een cultuur waarin elementen van de Europese en de Indonesische cultuur verweven waren geraakt Waardoor kwamen er zoveel nieuwkomers naar Indië? = door de openstelling voor particulier initiatief en de snellere verbinding met Europa Wat was de tempo doeloe? = een historisch tijdperk tussen 1870 tot 1914, de goede oude tijd Wat vormde de basis voor een ingewikkelde hiërarchie? = een sociaal systeem waarbij de bevolking werd ingedeeld in inheemsen, Chinezen, vreemde oosterlingen en Europeanen Hoe zat de rechtspraak in elkaar? = Europees recht, adat (Indisch recht) en islamitisch recht speelden er een rol in Hoe veranderden rond 1900 de verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen in de kolonie? = toenemende immigratie uit Nederland bedreigde de sociale positie van de Indo-europeanen (die net als de Chinezen en Javaanse adel emancipeerde door onderwijs) Hoe bedreigde de toenemende immigratie uit Nederland die sociale positie dan? = de mengcultuur werd naar de achtergrond gedrongen door de komst van Europese vrouwen en de opkomst van moderne communicatiemiddelen, dit had een sterke invloed op de Europeanisering van de cultuur van de elite in Indonesië noem een voorbeeld van de mengcultuur die naar de achtergrond werd gedrongen = het concubinaat raakte in onbruik Wanneer was de cultuur van de bovenlaag en de Indo-europese bevolkingsgroep in de steden sterk Europees van aard? = rond 1920 Wat was een gevolg van de uitbreiding van het Nederlands gezag, de culturele verandering en de opkomst van het Indonesisch nationalisme? = de relatie tussen de bevolkingsgroepen kwam in toenemende mate onder politieke en raciale spanning te staan
Ingezonden op 11-01-2016 - 1185x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!