Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedeniswerkplaats VWO
› 3 1900-1949 de tijd van de wereldoorlogen, opkomend nationalisme
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedeniswerkplaats VWO
3 1900-1949 de tijd van de wereldoorlogen, opkomend nationalisme
Jaar 4 (vwo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wie schrijf Max Havelaar? = Multatuli Waarop had Max Havelaar invloed? = het had grote invloed op het denken over het koloniaal bestuur Waarvoor pleitte Kuyper wanneer? = in het beginselprogram van de Anti Revolutionaire Partij in 1879 pleitte hij voor de voogdijgedachte Wat was de voogdijgedachte? = een koloniaal stelsel waarin Nederland de plicht had de Indonesiër op te voeden en op termijn zelfstandiger te maken, associatie was hierbij belangrijk Wat was er belangrijk bij de voogdijgedachte? = associatie Wat geloofde Kuyper dat zijn idee zou brengen? = door de inpassing van de Indonesische in de Europese cultuur zou er een betere nieuwe cultuur ontstaan Wanneer schreef Van Deventer waarin een artikel en waarover? = in 1899 in De Gids over de Eereschuld van Nederland aan Indonesië Waar ging het artikel van Van Deventer over? = Nederland had een ereschuld aan Indonesië, de noodzakelijke hervormingen in Indonesië moesten worden doorgevoerd door terugbetaling van het geld dat Nederland via het cultuurstelsel uit Indonesië had verkregen Wat was de Ethische Politiek? = Nederland had een zedelijke roeping om het welzijn en de welvaart van de Indonesische bevolking te bevorderen Waarmee ging de Ethische Politiek hand in hand? = het beleid op grond van ethische principes ging hand in hand met de expansie van het Nederlands gezag in de archipel Welke leuze beschreef het welvaartsbeleid? = irrigatie, emigratie, educatie Wat had educatie met het welvaartsbeleid te maken? = er kwam een toename van onderwijsmogelijkheden voor de inheemse bevolking Waartoe leidde een modernisering van het Binnenlands Bestuur en het Inheems Bestuur? = dat het koloniaal bestuur verder doordrong in het dagelijks leven van de Indonesische bevolking Wanneer was de Decentralisatiewet en wat hield dit in? = uit 1903 en door deze wet kreeg een klein aantal Indonesiërs zitting in gemeente- en provincieraden, de bevolking kreeg dus iets meer inspraak Wanneer ontstond de Volksraad en wat hield dit in? = in 1916, deze raad vertegenwoordigde het volk en zorgde voor enige inspraak op centraal niveau, het zou moeten uitgroeien tot het Nederlands-Indisch parlement Wanneer was de eerste zitting van de Volksraad? = in 1918 Wat leidde tot de oprichting van de Boedi Oetomo en de Sarekat Islam? = het emancipatiestreven van de verschillende bevolkingsgroepen, gesteund door toegenomen onderwijsparticipatie van kinderen uit de Javaanse en Indo-europese elite Wanneer werd Boedi Oetomo opgericht en wat was dit voor organisatie? = een elitaire Javaanse nationalistische groepering opgericht in 1908, die streefde naar ontwikkeling van Nederlands-Indië in samenwerking met het Nederlands bewind Wanneer werd de Sarekat Islam opgericht en wat was dit voor organisatie? = in 1912, ook een nationalistische groepering die al direct een bredere aanhang had en op het eerste nationale congres van de vereniging democratisering van het bestuur eiste Waar was het meeste begrip voor het nationalistische streven? = binnen de kringen van het gouvernement meer dan bij andere Nederlanders in de kolonie en het moederland Waartoe leidde de welvaartspolitiek? (vooral op Java) = tot verbeteringen in de infrastructuur, irrigatieprojecten, landbouweducatie en verbeterde kredietverzorging Waarom nam de levenstandaard van de Javaanse boeren maar weinig toe, ondanks de economische groei? = door de sterke bevolkingsgroei en consumptief gebruik van de landbouwkredieten Volgens welk principe werd het onderwijs ingericht? = een schooltype voor elke landaard, zo kwamen er desascholen, de Hollands-Indische School en de Europese Lagereschool voor kinderen van de Nederlanders en Indonesische elite Wie was Kartini en wanneer leefde zij? = een vrouw ie zich inzette voor onderwijs aan meisjes, van 1879 tot 1904 Wat voor onderwijsmogelijkheden kwamen er naast de aparte scholen nog meer? = landbouwvoorlichting werd gegeven en er kwamen verschillende vormen van hoger onderwijs, zoals de Technische Hogeschool in Bandoeng Wie profiteerden het meest van de toegenomen educatiemogelijkheden? = de Javaanse elite en de Indo-Europeanen Wat was op grote schaal een tekortkoming van de Ethische Politiek? = het gebrek aan hoger onderwijs, het carrièreperspectief bleek in het begin van de twintigste eeuw te verslechteren doordat aantrekkelijke banen waren voorbehouden aan blanken Hoe veranderde de gezondheidszorg door de ethische politiek? = het verbeterde, eerst door toedoen van zending en missie, later doordat de overheid systematisch voorlichting over hygiëne organiseerde en een vaccinatieprogramma opzette Wanneer kwam er een liberale grondwet en wat werd hiermee toegestaan? = 1848, toen werden missie en zending toegelaten Waarom was goedkeuring van de gouverneur-generaal nodig voor missie en zending? = hij wees bepaalde regio's aan aan zendelingen of missionarissen en lette er daarbij op dat conflicten met de islam niet konden ontstaan Wat werd wanneer en waarom ingesteld? = in 1907 werd de Arbeidsinspectie ingesteld als gevolg van de kritiek op misstanden op de plantages Wat hield de Arbeidsinspectie in? = het zorgde voor materiële verbeteringen in de positie van contractarbeiders Wat gebeurde er met de poenale sanctie? = die bleef nog lang gehandhaafd waarom werden de oorspronkelijke doelstellingen van de Ethische Politiek niet gehaald? = het stond op gespannen voet met het particulier bedrijfsleven dat Indonesië nog altijd voornamelijk zag als wingewest , de voogdijgedachte bood geen goed antwoord op het nationalistische streven naar zelfbestuur Wat werd na de Eerste Wereldoorlog duidelijk over de verhoudingen tussen de kolonie en het moederland? = dat de leiding in Indische aangelegenheden in de kolonie zelf moest komen te liggen, de Volksraad wilde er iets aan doen Wat stond in de grondwet van 1922 over de autonomie binnen Nederlands-Indië? = het betekende weinig, de regeling van de interne aangelegenheden zou over gelaten moeten worden aan aldaar gevestigde organen Wat was de belangrijkste hervorming van de Volksraad en wanneer? = in 1925, de Volkraad veranderde van adviserend tot medewetgevend orgaan, maar de ongelijke zetelverdeling voor de verschillende bevolkingsgroepen bleef bestaan Waar staat PKI voor? = de Partai Komunis Indonesia Waar streefde de PKI in 1920 voor? = naar het winnen van de grote meerderheid van de Indonesische bevolking en het was gericht op uiteindelijk Indonesische onafhankelijk Wanneer begon de PKI waar een opstand? = in 1926 tot 1927 op Java en Sumatra, dit mislukte Wat had de mislukte opstand van de PKI tot gevolg? = de ontmanteling van de PKI en gevangenneming van duizenden aanhangers Wanneer werd door wie de PNI opgericht? = in 1927 door Soekarno, Sjahrir en Hatta Waar staat PNI voor? = Partai Nasional Indonesia Waar streefde de PNI naar? = naar de vestiging van een eigen onafhankelijke, nationale staat en het ontwikkelde een samenhangende nationale ideologie, los van religie of sociale klasse, waarbij Indonesië als eenheid werd beschouwd Hoe bereikte de PNI haar doelen? = met non-coöperatie en massa-actie Wie vormden de kern van de PNI? = Indonesische studenten in Nederland, Hatta, en in Indonesië, Soekarno Wat deed het gouvernement wanneer omdat het de PNI, waarvan de aanhang snel groeide, als bedreiging zag? = eind 1929 werden de leiders gearresteerd Hoe dacht Nederland door de wereldcrisis over het behoud van Nederlands-Indië? = dat het koloniale bezit juist nu van onmisbaar belang bleek voor de Nederlandse economie Wat gebeurde er in 1933? = gouverneur-generaal besloot de oppositie krachtig aan te pakken vanwege muiterij op het schip de Zeven Provinciën, wat leidde tot arrestatie en verbanning van de leiders van de PNI Waar werden de leiders van de PNI onder andere gevangen gezet? = in Boven-Digoel, Nieuw-Guinea Wat volgde er na de aanpak van De Jonge in 1933? = een periode van volledige onderdrukking waarbij er censuur was en de politie grote volmachten had om op te treden, alleen organisaties die met Nederland wilden samenwerken werden toegelaten Wanneer werd de petitie-Soetardjo aangenomen en door wie? = in 1936, door de gematigde nationalisten in de Volksraad Wat hield de petitie-Soetardjo in? = erin werd verzocht een conferentie te houden waarin gesproken zou worden over zelfstandigheid via geleidelijke hervormingen Hoe reageerde de Nederlandse regering op de petitie? = ze wees hem af Wat veranderde er na de Eerste Wereldoorlog in de ontwikkeling van de Indische economie? = de afzet naar Azië werd groter en Amerika werd een belangrijke groeimarkt, er was een grote vraag naar tropische producten Waardoor stopte de plotselinge opleving van de Indische economie na de Eerste Wereldoorlog? = door een prijsdaling Wat had de prijsdaling tot gevolg? = de overheid moest op haar uitgaven besparen en hierdoor groeide het idee dat de liberale overheidspolitiek vervangen moest worden door meer planmatig overheidsbeleid Wat hield de aanpassingspolitiek in? = dat Indië gedwongen werd tot grote bezuinigingen en tot aankoop van relatief dure Nederlandse exportproducten Waarom was er aanpassingspolitiek nodig? = door de wereldcrisis in de jaren dertig werd de economie zwaar getroffen en door de eenzijdige oriëntatie op de export van grondstoffen nog meer, de inheemse bevolking had hier zwaar onder te lijden omdat de prijzen van de exportproducten scherper daalden dan de prijzen van de invoerartikelen Wanneer herstelde de Indische economie weer een beetje en waardoor? = door de devaluatie in 1936 Wat waren de romusha? = Indonesische grondstoffen en arbeidskrachten die de basis vormden van de door Japan ingestelde Groot-Aziatische Welvaartssfeer, de economie stond volledig in dienst van de Japanse oorlogsvoering Waartoe leidde de komst van meer Europese vrouwen en moderne communicatiemiddelen? = tot een europeanisering van de koloniale cultuur, waarbij westerse cultuuruitingen meer op de voorgrond en Aziatische cultuurelementen meer op de achtergrond raakten, met name bij Europeanen van gemengd Indo-europese afkomst Waardoor kwam de relatie tussen de bevolkingsgroepen in toenemende mate onder spanning te staan? = door de uitbreiding van het Nederlands gezag en de opkomst van het Indonesische nationalisme, verder kreeg de Indonesische elite geleidelijk toegang tot betere functies Voor wie waren de hogere bestuursfuncties van het Binnenlands Bestuur toegankelijk? = voor Nederlanders Waartoe leidde de Japanse bezetting? = tot een abrupte breuk, de contacten met Europa en de Verenigde Staten werden verbroken en door het verdwijnen van de Nederlanders uit de samenleving kwam een einde aan de wederzijdse beïnvloeding Wanneer werd Nederland bezet? = in mei 1940 Wat hoopten de Indonesische nationalisten van de Nederlandse regering in Londen? = dat ze mee zouden werken aan de ontwikkeling van de Volksraad tot een democratisch parlement, maar dat gebeurde niet Wat beloofde de regering in 1941? = onmiddellijk na de bevrijding een rijksconferentie over de saatkundige toestand bijeen te roepen Wanneer werd Indonesië bezet door Japan? = in 1942 Waardoor verdween het beeld van de onoverwinnelijke Europeaan? = door de snelle overgave van het Nederlandse koloniale leger en bestuur in 1942, een Aziatisch volk had de Europeanen verslagen Wat voor houding had de Indonesische bevolking tegenover Japan? = een afwachtende en onverschillige Wat deden de Japanners in ruil voor onafhankelijkheid op termijn? = de Indonesische bevolking werd gemobiliseerd in massaorganisaties en in antiwesterse jeugdbewegingen, de nationalistische beweging werd gezien als vertegenwoordiging van het Indonesische volk en gebruik om de Japanse oorlogsinspanningen te steunen Wat gebeurde er tijdens de Japanse bezetting met de Nederlanders? = ze werden uit de Indonesische samenleving verwijderd en overgebracht naar interneringskampen Vanaf wanneer werden de levensomstandigheden in interneringskampen steeds slechter? = vanaf 1943 Wat waren Nederlandse troostmeisjes? = vrouwen die gedwongen werden te werken in bordelen voor Japanse soldaten Waarvoor werden geïnterneerden bijvoorbeeld ingezet? = voor Japanse oorlogsdoeleinden zoals de aanleg van de Birmaspoorlijn Hoe stonden de Japanners tegenover de nationalisten naarmate de oorlog ten nadele van Japan voortduurde? = de Japanners gaven eerder toe aan de nationalisten, anti-Nederlandse sentimenten werden met hulp van antiwesterse propagande versterkt Waardoor nam het zelfbewustzijn van Indonesiërs toe? = door de uitoefening van bestuurlijke en economische functies tijdens de bezetting Waardoor ontstond afkeer tegen overheersing bij de Indonesiërs? = de Japanners waren arrogant Waar ging de Nederlandse regering in Londen vanuit? = dat ze na afloop van de oorlog terug zouden keren naar Indonesië en pas daarna eventuele veranderingen konden plaatsvinden Wanneer capituleerde Japan? = op 15 augustus 1945 Wanneer riepen wie de onafhankelijke Republiek Indonesië uit? = 17 augustus 1945, Soekarno en Hatta Aan wie was de regeling van de overgave van Japan in Indonesië toegewezen? = de Britten Waarom kon Nederland de onafhankelijkheid van Indonesië niet meten tegenhouden? = er waren geen Nederlandse soldaten of bestuursambtenaren op Java en het duurde zesweken voor de eerste geallieerde soldaten op Java aankwamen Waarom konden de Britten de onafhankelijkheid van Indonesië niet oplossen? = ze wilden geen oorlog voeren om het Nederlandse koloniale gezag te herstellen en drongen aan op onderhandelingen tussen Nederland en de Republiek Wat is de Bersiap-periode? = een periode van onrustige maanden waarin de pemoeda's (radicale jongeren) terreur uitoefenden in het gevecht om onafhankelijkheid Waarom wilde Nederland eerst niet onderhandelen in 1945? = ze zagen Soekarno als collaborateur met de Japanners Wie heeft uiteindelijk toch met Indonesië onderhandeld en waar leidde dat to wanneer? = luitenantgouverneur-generaal Van Mook, dit leidde in 1946 tot het Akkoord van Linggadjati Wat hield het Akkoord van Linggadjati in? = Nederland erkende het gezag van de Republiek op Java en Sumatra, terwijl de Republiek zou samenwerken om een federatieve staat in unieverband met Nederland te vestigen Werkte het Akkoord van Linggadjati? = nee, het zorgde voor hernieuwde vijandelijkheden Wat had het mislukken van het Akkoord van Linggadjati tot gevolg? = politionele acties, gericht op het heroveren van het gebied van de Republiek Indonesië, waar ondernemingen lagen die producten voor de wereldmarkt verbouwden Wanneer was de eerste politionele actie? = Operatie Product, in de zomer van 1947, hierna ontstond een guerillastrijd met de Republiek Wanneer was de tweede politionele actie en wat gebeurde er? = in december 1948, Soekarno en Hatta werden gevangengenomen Waartoe leidden de politionele acties? = tot sterke internationale druk op Nederland, vooral van de Verenigde Staten, die dreigden de Marshallhulp aan Nederland te staken, en tot grote verdeeldheid in Nederland Wanneer werd Indonesië formeel een onafhankelijke staat? = op 27 december 1949, maar de dekolonisatie was nog niet voltooid Hoe werd het afstaan van Indonesië ook wel genoemd? = de soevereiniteitsoverdracht Waarom was de dekolonisatie na 27 december 1949 nog niet voltooid? = Nederlandse bedrijven behielden een overheersende positie en Nieuw-Guinea werd uitgezonderd van de soevereiniteitsoverdracht
Ingezonden op 11-01-2016 - 938x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!