Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
HCS
› 0 Filosofie Wijsgerige antropologie
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
HCS
0 Filosofie Wijsgerige antropologie
Jaar 6 (vwo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Waarom kunnen we onszelf niet van een afstandje bekijken? = De mens is zowel de onderzoeker, het subject, als datgene, het object, wat onderzocht moet worden Aristotles= de mens is 'een dier dat kan denken' (animal rationale) Friedrich Nietzsche = de mens is een 'nog niet vastgesteld dier', een 'mangelwesen' omdat we ook nog eens slecht uitgerust zijn, de mens is 'meester en vormgever van zichzelf' Helmuth Plessner = de mens is 'van nature kunstmatig', mensen proberen via de cultuur 'zin' te geven aan het leven en cultuur scheppen ligt ook in de aard van de mens, enculturatie Enculturatie = onze oordelen worden voor een groot deel bepaald door de cultuur waarin ze zijn opgegroeid Sigmund Freud = copernicaanse wending, mens is een 'ziek dier', het Ich (persoonlijkheid), het Es (de seksuele driften) en het Uber-Ich (geweten opgebouwd uit opvoeding) Dromen kunnen vertellen over het onderbewuste Copernicaanse wendingen = 1. Copernicus (de zon in het midden) 2. evolutietheorie van Darwin (mens toevallig ontstaan), 3. Freud (mens is een ziek dier) John Locke = de mens is een tabula rasa, je wordt zoals je bent door dingen die je meemaakt, ons geheugen maakt er een samenhangend verhaal van Hume = buiten onze ervaringen is er niets, de mens is een ui (er is geen kern), Plato = de menselijke ziel is een onveranderlijke kern, ziel uit drie delen ; de rede, de begeerte (naar de aarde), het gemoed ( naar de volmaakte ideeënwereld);, de onstoffelijke wereld en de zuivere ideeën Dualist Dualistisch = geest + lichaam is 2 substanties, Plato en Descartes, Probleem is de interactie van iets onstoffelijks naar materie Materialisten (monisme) = Geest is lichaam, Hobbes, La Mettrie, Arisoteles, probleem is de subjectieve ervaring zoals pijn Dual Aspect theory (monisme_= geest + lichaam is één kant van de medaille, Spinoza, Plessner, Merleau-Ponty René Descartes = Cartesiaans dualisme, het lichaam is sotffelijk en neemt ruimte in (res extensa), de geest is onstoffelijk en neemt geen ruimte in (res congitans), pijnappelklier (orgaantje in de hersenen waar het lichaam bestuurt wordt), dieren hebben geen geestelijke wereld Jullien Offray de La Mettrie = catesiaans dualisme klopt niet, wanneer je ziek bent beïnvloeden lichaam en geest elkaar, materialisme, deterministsiche visie, Deterministische visie = als alles wat wij denekn en doen wordt bepaald door stofjes en processen waar wij zelf geen invloed op hebben, is onze vrije wil een illusie Benedictus de Spinoza = één substantie, Dual Aspect theory, 'god' 'natuur'of 'het ene Immanuel Kant = 'ding an sich', onderscheid tussen onze waarnemeing en de objecten op zichzelf, we kunnen objecten op zichzelf niet zien want wij zien de wereld alleen zoals de mens hem ziet Husserl = grondlegger fenomenologie, 'de wereld tussen haakjes zetten',alleen ons te richten op onze ervarignen, waarnemng is niets minder dan stofjes trillingen of elektrische impuslen, het bewustzijn bestaat door de activiteit van het ervaringen van dingen in de wereld, intentionaliteit Intentionaliteit = het bewustzijn is altijd op iets anders gericht dan op zichzelf Plessner = fenomenologie, op welke manier dingen planten dieren en mensen zich met elkaar verhouden, centrsich, excentrisch, 'van nature kunstmatig' centrisch= een dier is centrisch, het dier koppelt alles wat hij doet terug naar een 'centrum' excentrisch = een mens is ook centrisch maar een mens weet dat hij het centrum van zijn activiteiten is, de mens is een lichaam maar heeft ook een lichaam dus ontstaan van cultuur en mensen moeten hun eigen leven vormgeven 'van nature kunstmatig' Maurice Merleau-Ponty =de mensen staan niet tegenover de wereld en hun eigen lichaam maar zijn in de wereld. ze zijn hun lichaam, de wereld omvat de mens, 'decenteren van object', lichaam centraal, 'Dual aspect theory' Hilary Putnam = de menselijke geest en de hersenen verhouden zich op dezelfde manier als hardware en software Alan Turing = dacht dat hij een computer kon maken die kan denken, Wou een computer programma maken waarbij je niet binnen vijf minuten zou weten dat het geen mens was waarmee je communiceerde John Searle = computers doen niets anders dan de regels volgen die zijn geprogrammeerd, zonder dat de computer enig idee heeft van de betekenis en dus kan hij niet denken determinisme = een mens wordt bepaald door iets waar hij geen invloed op heeft en is dus niet vrij nature-nurture = worden we bepaald door onze genen of door opvoeding en omgeving structuralisme = onze toevallige plaats in de structuur van de matschappij bepaald wie wij worden existentialisme = het bijzondere aan het mens-zijn is dat we niet gedetermineerd zijn, maar vrij, gaat uit van de menselijke ervaringen van het bestaan Jean Paul Sarte = onderscheidt het zijn van de natuur (en soi/op zich) en het zijn van mensen(pour soi/ voor zich), onze essentie ligt niet vast, de mens is 'veroordeeld' tot vrijheid Simone de Beauvoir = je word door de maatschappij tot man of vrouw gemaakt, de verschillen zijn niet natuurlijk, maar worden gecreëerd Luce Irigaray = de beleveniswereld van een vrouw is anders dan die van een man, vrouwen moeten een eigen identiteit ontwikkelen, ideaal: een cultuur waar mannelijke en vrouwelijke naast elkaar kunnen bestaan zonder aan traditionele rolpatronene en taalconstructies vast te zitten Stoïcijnen = gingen ervan uit dat emoties de innerlijke rust en het denken verstoren apatheia = een hoding van rust waarin je je lot aanvaardt en alles accepteert zoals het komt Spinoza= onze vrijheid ligt in de aanvaarding van datgene wat noodzakelijk is, als we inzicht hebben in hoe emoties bij onszelf en anderen werken, kunnen we beter handelen en minder lijden, drie emoties: de begeerte, de vreugde, het verdriet Aristoteles= emoties zijn passies, emoties kunnen ons helpen te bepalen wat we waardevol vinden geven ons daarom nuttige informatie William James = eerst een lichamelijke reactie en daaruit volgt pas het besef van emotie Sartre = emoties zijn een manier om de werkelijkheid te ontvluchten namelijk door de beleving van de werkelijkheid te ontvluchten bijvoorbeeld flauw vallen bij angst
Ingezonden op 20-01-2016 - 887x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!