Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Mijn eigen lijstenverzameling
› 0 KVA EXAMEN
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Mijn eigen lijstenverzameling
0 KVA EXAMEN
Jaar 5 (havo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is het verschil tussen cluniacenzers-kloosters en cisterciënzers-kloosters?= Cluniacenzers, veel macht en rijkdom. Cisterciënzers, leefden sober en zuiver Noem drie aspecten van cluniacenzers-kerken die we niet zullen aantreffen in de cisterciënzers-kerken.= Torens, beeldhouwwerk, portaalreliëfs Wat voor diensten verrichten monniken?= Het geven van onderwijs, het verzorgen van zieken, het verzorgen van armen. Wat zijn relieken? Leg uit Primaire relieken vs. secundaire relieken. = Overblijfselen van heiligen. Primaire is lichaamsdelen. Secundaire is bv. kledingstukken. Noem drie redenen waarom bij steden en kloosters de relieken zo hoog op de verlanglijst stonden.= Goede aanleiding tot het bouwen van een kerk; Belangrijke relieken geven een stad of klooster roem en leveren veel bezoekers op; Aan relieken worden eigenschappen toegedicht waar de kloosterlingen of stedelingen kunnen profiteren. Wat is de zondeval?= Dat Eva en Adam van de boom van goed en kwaad aten terwijl God dit verboden had. Wat is het laatste oordeel? Waar is dit vaak te zien?= Aan het eind van de bijbel oordeelt God over wie naar de hemel of de hel gaat. Poort van de kerk. Wat is de hellemond? = Ingang van de hel Waarom ging men op bedevaart?= Door de angst voor de hel ging men op bedevaart om van zijn zonden verlost te zijn. Wat is het nut van een kruistocht? (4)= 1. Land ontdoen van niet-gelovigen, ook met geweld. 2. Landen veroveren. 3. Kwijtschelding van zonden 4. Helpt mee met de handel, opkomst steden. Hoe kon de kerk zijn macht in stand houden? = Ketters werden vermoord + verbod op het doen van wetenschap dat niet in de leer van de bijbel was. Vul in. In de vroege middeleeuwen werd het volk A aangewakkerd. In de late middeleeuwen werd op de B van de burger gespeeld om mensen bij de kerk te houden (door in veel beelden C te verwerken)= A)Angst B) emotie C) moeder Maria Noem een reden van de muurschilderingen.= Men kon niet lezen en schrijven dus lieten de muurschilderingen het verhaal van de bijbel zien. Vanaf de zestiende eeuw neemt het belang van relieken in de katholieke kerk af. Geef twee redenen. = 1.Onder invloed van de Reformatie groeit het verzet tegen reliekverering2.De katholieke kerk hanteert vanaf eind zestiende eeuw strengere regels Noem drie steden die reisdoel waren voor Pelgrims. Leg ook uit waarom. = Rome: overblijfselen van (een aantal van de) apostelen, waaronder Petrus. Santiago de Compostela: graf van de apostel Jacobus de Oudste; Keulen: Relieken van ‘de drie koningen’ Vul in: Brood staat voor …, wijn staat voor …= Lichaam en bloed. Noem drie functies voor de glas-in-loodramen.= Veelkleurig licht wordt binnengelaten, ‘goddelijk licht’; Verhalen en personages uit de bijbel staan afgebeeld. ; Houden kou en regen buiten Waarom was kunst anoniem in de middeleeuwen?= Kunst stond in dienst van god. Naam gaf geen betekenis aan het werk. Noem twee symbolen waardoor personen als heiligen worden afgebeeld.= Aureool, duif Hoe wordt Petrus afgebeeld, wie is Petrus?= De poortbewaker van de hemel, hij wordt afgebeeld met sleutels. Vul in. In de vroege middeleeuwen was er een A bouwstijl. In de late middeleeuwen een B bouwstijl. = A) Romaans B) Gotiek Noem een aantal kenmerken van de Romaanse kerk. = Boogvormen aan de buitenkant; Gesloten; Massief; Kleine ramen; Donker; Dikke muren Noem een aantal kenmerken van de Gotische kerk.= Licht, het licht van God; Glas in lood; Ruim; Bogen eindigen in een punt; Hoog; Dunne muren; Skeletbouw van steen: kruisgewelf, luchtbogen en steunberen. Waarom zijn er veel kerken die Romaans en Gotiek zijn?= Het duurde zo lang om een kerk te maken dat veel kerken gemaakt zijn in alletwee de perioden. Noem een aantal kenmerken van Gregoriaans gezang. = In het begin eenstemmig; Weinig dynamiek: weinig verschil in hard en zacht; Mannen; Veel herhaling, slepende melodie; Traag; A capella Vertel iets over troubadours. = Muzikant/zanger; Reisden rond,. Wat liet Paus Gregorius doen met de liturgische kerkmuziek? = Hij liet de muziek verzamelen en ordenen voor een vaste structuur. Noem vier stappen die gezet worden om de muzieknotatie te verbeteren. = Neumen (geheugensteun voor de loop van de melodie); Notenbalk: eerst met twee gekleurde lijnen, geel voor toon ‘c’, rood voor ‘f’. ; Vierregelige notenbalk; Solmisatie: het zingen zonder tekst Noem twee manieren waarop de missen in de kerk voor de stedelingen aantrekkelijker werden. = Meerstemmige missen en liturgisch drama Noem de vijf delen van een mis. = Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei Wat deden minstrelen?= Speelden ook toneelstukken. Mysteriespel= Inhoud gebaseerd op Bijbelverhalen/ beschrijvingen van leven van heiligen; losse onderdelen en soms verspreid over enkele dagen; Gespeeld in het Latijn Wagenspel= Kort toneelspel veelal gebaseerd op bijbelse verhalen; Gespeeld in de volkstaal. Gespeeld op wagens die soms als een optocht door de straten rijden. Passiespel= Spel met als centraal thema het lijden van Christus. Gespeeld in de volkstaalHet spelen van verschillende scènes wordt vaak uigesmeerd over enkele dagen. Mirakelspel= Religieuze strekking maar niet rechtstreeks ontleend aan de bijbel.Gespeeld in de volkstaal. Menselijke drama’s worden opgelost door tussenkomst van Maria of heiligen Wat vond de kerk van dans?= Tot de 6e eeuw was dans in de kerk heel gewoon, daarna werd het ook verboden. Kerkleiders vonden het duivels: gaf toe aan lichamelijke verlangens en wekte lustgevoelens op. Het lichaam was zondig. Romaans = kunst, gebaseerd op de Romeinse kunst. Rondbogen en zware massief dragende muren. Apsis = Halfronde nis of uitbouw waarmee het koor in de kerk wordt afgesloten. Mihrab = kleine nis aan één zijde va de gebedsruimte. Pelgrimstocht = bedevaart naar plaatsen waar heiligen worden vereerd. Arabesken = versiering van gestileerde plantenranken. Decoratief element in de islamitische kunst. Kruistocht = militair georganiseerde veroveringstochten tegen vijanden van de katholieke geloof. Reliekhouder = houder voor het bewaren van overblijfselen van een heilige. Reliek = overblijfselen van een heilige. (Primair/secundair) Processie = Kerkelijke optocht, soms voorafgaand aan de dienst of mis, soms als boetedoening. Vagevuur = het wegvagen van de laatste zonden van overledenen voordat ze kunnen worden toegelaten tot de hemel. Martelaar = iemand die geleden heeft omwille van het geloof Middenschip = gedeelte van de kerk waar de gemeenschap zich verzamelt. Zijbeuk = deel van de kerk evenwijdig aan het middenschip. Dom = de eigen kerk van de bisschop in zijn bisdom (=kathedraal). Narthex = grote voorhal waarin het publiek wordt ontvangen. Kapitelen = kopstuk van een zuil voor het dragen van dwarsbalken (architraaf). Timpaan = driehoekige ruimte ingesloten door de lijst van een fronton, vak met reliëfs. Architraaf = horizontale balk die rust op 2 zuilen in de klassieke bouwkunst en afgeleide bouwstijlen. Scriptorium = schrijfkamer, ruimte waarin boeken worden gekopieerd in het klooster. Getijden = officiële gebeden van de katholieke kerk die op vaste tijden de dag vullen. Gregoriaans = eenstemmige Latijnse onbegeleide kerkzang in de katholieke kerk. Liturgie = Kerkdienst Solmisatie = hulpmiddel in de muziek waarbij melodieën op de lettergrepen 'do-re-mi-fa-sol-la-ti' worden gezongen. Die lettergrepen geven de relatieve toonhoogte aan. Halfzuil = decoratieve halve zuil tegen de dragende pijler of muur gebouwd, half verzonken in het muurvlak en doorgezet in de ribben van het gewelf. Gotiek = laatmiddeleeuwse kunst,. Streven naar gedetailleerdheid en realisme.
Ingezonden op 08-03-2016 - 1490x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
18-05-2016
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!