Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
HCS
› 0 Kenmerkende Aspecten
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
HCS
0 Kenmerkende Aspecten
Jaar 6 (vwo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Tijd van jagers en boeren (3) = De levenswijze van jagers-verzamelaars, Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen, Het ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen. Tijd van grieken en romeinen (5) = De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat, De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur, De groei van het Romeinse imperium waardoor de Griek-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidt, De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa, De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als eerste monotheïstische godsdiensten. Tijd van monniken en ridders (4) = De verspreiding van het christendom in geheel Europa, Het ontstaan en de verspreiding van de islam, De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarische-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd via hofstelsel en horigheid, het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur. Tijd van steden en staten (5) = De opkomst van handel en ambacht die de basis legde voor het herleven van een agrarisch-urbane samenleving, De opkomst van de stedelijke burgerij en de toenemende zelfstandigheid van steden, Het conflict in de christelijke wereld over de vraag of de wereldlijke dan wel de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben, De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van kruistochten, Het begin van staatsvorming en centralisatie Tijd van ontdekkers en hervormers (5) = Het begin van de Europese overzeese expansie, Het veranderende mens- en wereldbeeld van de renaissance en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling, De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de klassieke Oudheid, De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had, Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat. Tijd van regenten en vorsten (4) = Het streven van vorsten naar absolute macht, De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzich van de Nederlandse Republiek, Wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie, De wetenschappelijke revolutie Tijd van pruiken en revoluties (4) = Rationeel optimisme en 'verlicht denken' dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving: godsdienst, politiek, economie en sociale verhoudingen, Voorbestaan van het ancien régime met pogingen om het vorstelijke bestuur op eigentijdse verlichte wijze vorm te geven (verlicht absolutisme), Uitbouw van de Europese overheersing, met name in de vorm van plantagekoloniën en de daarmee verbonden transatlantische slavenhandel, en de opkomst van het abolitionisme, De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondwetten en staatsburgerschap Tijd van burgers en stoommachines (6) = De industriële revolutie die in de westerse wereld basis legde voor een industriële samenleving, discussies over de 'sociale kwestie', De moderne vorm van imperialisme die verband hield met de industrialisatie, De opkomst van emancipatiebewegingen, Voorschrijdende democratisering, met deelname van steeds meer mannen en vrouwen aan het politieke proces, De opkomst van politiek-maatschappelijke stromingen: liberalisme, nationalisme, confessionalisme en feminisme. Tijd van de wereldoorlogen (8) = De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie, het in praktijk brengen van totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme, De crisis in wereldkapitalisme, Het voeren van twee wereldoorlogen, Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de joden, De Duitse bezetting van Nederland, Verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens en de betrokkenheid van de burgerbevolking bij oorlogvoering, Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme. Tijd van televisies en computer (5) = De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voorvloeiende dreiging van een atoomoorlog, De dekolonisatie die een eind maakte aan de westerse hegemonie in de wereld, De eenwording van Europa, De toenemende westerse welvaart die vanaf '60 van de 20ste eeuw aanleiding gaf tot ingrijpende sociaal-culturele veranderingsprocessen, De ontwikkeling van pluriforme en multiculturele samenlevingen.
Ingezonden op 15-05-2016 - 439x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!