Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Cognitiefilosofie
› 4 College 9
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Cognitiefilosofie
4 College 9
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Welke twee voorwaarden zijn er voor de vrije wil? = Keuzes om uit te kiezen en controle over die keuzes. Wat voor onderzoeken heeft Libet gedaan over de vrije wil? = Hij onderzocht het bereidheidpotentiaal. De proefpersoon moest zijn vinger optillen en bijhouden door naar het wijzertje te kijken wanneer hij de keuze maakte om zijn vinger op te tillen. In zijn hersenen werd gemeten wanneer er activiteit was en dit was eerder dan wanneer de proefpersoon zijn vinger optilde. Wat voor onderzoek heeft Haggard gedaan met de vrije wil? = De proefpersoon moest links of rechts een knopje indrukken. Deed de proefpersoon dit met rechts, was er in de linkerhersenhelft wat te zien en andersom. Hoe dachten Libet en Haggard over de volgorde van beslissingen en handelingen? = Eerst heb je onbewuste processen, die veroorzaken bewuste beslissing en die veroorzaakt de handeling. Wat voor onderzoek deed Mile over de vrije wil? = Hij liet zijn proefpersonen de neiging krijgen om zijn vinger op te tillen en als die neiging er was moesten ze er alles aan doen om zijn vinger niet op te tillen. De neiging was er wel, maar de intentie niet. Waarom kan volgens Mile (Vrije wil) de bereidheidpotentiaal nooit voor intentie staan? = Zijn proefpersonen hadden wel de neiging, maar niet de intentie. Toch was zijn bereidheidpotentiaal hetzelfde als bij het eerste experiment van Libet. Dus kan de bereidheidpotentiaal nooit voor intentie staan. Hoe dacht Mile over de volgorde van beslissingen en handelingen? = Eerst heb je onbewuste processen, die veroorzaken bewuste beslissing en die veroorzaakt de handeling. Wanneer oordelen mensen volgens Daniel Wegner dat y veroorzaakt wordt door x? = Als x vooraf gaat y (Het moet vaker gebeuren om verband te zien), Als x gerelateerd is aan y, Als er geen duidelijke andere oorzaak van y is. Welk onderzoek deed Daniel Wegner met de vrije wil? = De proefpersoon zit achter de computer en bestuurt samen met iemand die in het complot zit de muis. Diegene stuurt de muis ergens naartoe, maar de proefpersoon denkt dat hij het zelf ook deed, terwijl we weten dat het aan de ander ligt. We bedenken de redenen van onze keuzes pas achteraf. Als onze keuzes onbewust gemaakt worden, kan het wel zijn dat we opties hebben om uit te kiezen, maar dan is het onbewuste die keuze maakt, dan is het niet gedetermineerd. Hoe dacht Daniel Wegner over de volgorde van beslissingen en handelingen? = Eerst heb je onbewuste processen, die veroorzaken bewuste beslissing en de handeling. Het idee dat de bewuste beslissing de handeling veroorzaakt is een illusie. Wat is volgens Baumeister de functie van bewustzijn? = Informatie verzamelen voor verschillende delen van de hersenen zodat die een besluit kunnen maken. En dat gaat dus bewust. Bewuste processen spelen op langer termijn een rol. [Baumeister vrije wil] Wat is de triggering oorzaak? = De oorzaak die er is omdat er ook een andere oorzaak is. Iets kan omdat er iets anders is gebeurd. Een soort laatste oorzaak voor bijvoorbeeld licht: De schakelaar indrukken. De eerdere oorzaak is dat iemand dat licht naar gemaakt heeft. [Baumeister vrije wil] Wat is de Structuring course/ structuring oorzaak? = Dit is de oorzaak die noodzakelijk was voor de triggering oorzaak. Structuring course past goed in de rol van bewuste oorzaken. Onbewuste processen kunnen gevolg zijn van het bewustzijn.
Ingezonden op 16-10-2016 - 1177x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!