Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Cognitiefilosofie
› 45 Mentale veroorzaking en vrije wil college 7t/m11
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Cognitiefilosofie
45 Mentale veroorzaking en vrije wil college 7t/m11
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Welke twee voorwaarden voor vrije wil worden er genoemd? = Je moet alternatieven en controle hebben. Wat is mentale veroorzaking? = De handeling is het gevolg van een gedachte. Wat is het verschil van mentale veroorzaking in filosofisch en wetenschappelijk perspectief? = Filosofisch: hoe kan overtuiging causaal de oorzaak zijn van handelingen. Wetenschappelijk: Je bent niet altijd bewust bezig met je overtuigingen. Wat is het explanatory exclusion probleem? = Als je een gedachte hebt, bijvoorbeeld: Ik wil mijn buurman groeten’, veroorzaakt dat het zwaaien. Maar de wens zit in je brein en de handeling die je verricht, wordt door je brein aangestuurd. De handeling heeft dus twee oorzaken. Eén oorzaak is er sowieso en dat is de breintoestand. Zonder die zou je niet kunnen zwaaien. Maar dat betekent dat de oorzaak, je wens om je buurman te begroeten, overbodig is. Wat is Non-Reductief fysicalisme? = Reductie: vertaling van ene theoretisch domein naar het andere. Fysicalisme: als je de fysieke wereld depubliceert, depubliceer je alles. Alles is fysisch, maar dat betekent niet dat je alles in fysische termen kunt uitleggen. Fysicalisme impliceert niet reductie. Functionalisme, computationisme, interpretationisme: mind is niet fysiek en niet immaterieel. Wat is Superveniëntie? = Er zijn geen mentale verandering zonder fysiek veranderingen. Wat is overdeterminatie? = Twee voldoende oorzaken voor een gebeurtenis. Eén van de twee oorzaken doet het echte werk en dat is in ieder geval zeker het breinproces. Wat is Superveniëntie relatie? = Zelfde relatie als tussen processor en programma. Dit is een optie vanuit functionalisme. Wat is reflectief bewustzijn? = Nadenken Was is Fenomenaal bewustzijn? = Een subjectief waarnemings-/ervaringstoestand zoals het zien van een kleur. Wat zijn de drie oplossingen van Explanatory exclusion? = Pragmatisme, ‘Cross-classification’ en het programmeer model Wat is Pragmatisme? = Amerikaanse stroming. Niet overtheoretiseren en de dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Als je naar Explanatory exclusion gaat kijken, zou een aardbeving er ook niet voor kunnen zorgen dat een huis instort. Dat slaat nergens op. Wat is Cross-classification? = Oplossing voor Explanatory exclusion. Discussie over causaliteit. Dezelfde wereld zou je op verschillende manieren uit kunnen leggen. Als je alles fysiek uitlegt, moet je kijken naar de fysieke eigenschappen. Beschrijf je de wereld in mentale toestanden, dan moet je ook daarin de oorzaken zoeken. Die dingen moet je uit elkaar houden. Wat is Counterfactual dependence? = Als ik dit niet gedaan had, was dat niet gebeurt. Oorzaak/gevolg relaties. Iets is oorzaak als, als datgene niet gebeurd was, was het gevolg er ook niet. Dit heeft te maken met ons perspectief op de wereld. Wat is het programmeer model? = Oplossing voor Explanatory exclusion. Als een vierkant blokje niet door een rond vakje past, zou dat niet komen omdat het blokje vierkant is, maar omdat er op een paar plekken moleculen botsen. Het werkelijk causale gebeurt op molecuul niveau, maar welke moleculen dat zijn maakt helemaal niet uit. Het programmeert = garanderen dat op microfysisch niveau de juiste eigenschappen aanwezig zij voor een bepaald effect. Welke twee voorwaarden zijn er voor de vrije wil? = Keuzes om uit te kiezen en controle over die keuzes. Wat voor onderzoeken heeft Libet gedaan over de vrije wil? = Hij onderzocht het bereidheidpotentiaal. De proefpersoon moest zijn vinger optillen en bijhouden door naar het wijzertje te kijken wanneer hij de keuze maakte om zijn vinger op te tillen. In zijn hersenen werd gemeten wanneer er activiteit was en dit was eerder dan wanneer de proefpersoon zijn vinger optilde. Wat voor onderzoek heeft Haggard gedaan met de vrije wil? = De proefpersoon moest links of rechts een knopje indrukken. Deed de proefpersoon dit met rechts, was er in de linkerhersenhelft wat te zien en andersom. Hoe dachten Libet en Haggard over de volgorde van beslissingen en handelingen? = Eerst heb je onbewuste processen, die veroorzaken bewuste beslissing en die veroorzaakt de handeling. Wat voor onderzoek deed Mile over de vrije wil? = Hij liet zijn proefpersonen de neiging krijgen om zijn vinger op te tillen en als die neiging er was moesten ze er alles aan doen om zijn vinger niet op te tillen. De neiging was er wel, maar de intentie niet. Waarom kan volgens Mile (Vrije wil) de bereidheidpotentiaal nooit voor intentie staan? = Zijn proefpersonen hadden wel de neiging, maar niet de intentie. Toch was zijn bereidheidpotentiaal hetzelfde als bij het eerste experiment van Libet. Dus kan de bereidheidpotentiaal nooit voor intentie staan. Hoe dacht Mile over de volgorde van beslissingen en handelingen? = Eerst heb je onbewuste processen, die veroorzaken bewuste beslissing en die veroorzaakt de handeling. Wanneer oordelen mensen volgens Daniel Wegner dat y veroorzaakt wordt door x? = Als x vooraf gaat y (Het moet vaker gebeuren om verband te zien), Als x gerelateerd is aan y, Als er geen duidelijke andere oorzaak van y is. Welk onderzoek deed Daniel Wegner met de vrije wil? = De proefpersoon zit achter de computer en bestuurt samen met iemand die in het complot zit de muis. Diegene stuurt de muis ergens naartoe, maar de proefpersoon denkt dat hij het zelf ook deed, terwijl we weten dat het aan de ander ligt. We bedenken de redenen van onze keuzes pas achteraf. Als onze keuzes onbewust gemaakt worden, kan het wel zijn dat we opties hebben om uit te kiezen, maar dan is het onbewuste die keuze maakt, dan is het niet gedetermineerd. Hoe dacht Daniel Wegner over de volgorde van beslissingen en handelingen? = Eerst heb je onbewuste processen, die veroorzaken bewuste beslissing en de handeling. Het idee dat de bewuste beslissing de handeling veroorzaakt is een illusie. Wat is volgens Baumeister de functie van bewustzijn? = Informatie verzamelen voor verschillende delen van de hersenen zodat die een besluit kunnen maken. En dat gaat dus bewust. Bewuste processen spelen op langer termijn een rol. [Baumeister vrije wil] Wat is de triggering oorzaak? = De oorzaak die er is omdat er ook een andere oorzaak is. Iets kan omdat er iets anders is gebeurd. Een soort laatste oorzaak voor bijvoorbeeld licht: De schakelaar indrukken. De eerdere oorzaak is dat iemand dat licht naar gemaakt heeft. [Baumeister vrije wil] Wat is de Structuring course/ structuring oorzaak? = Dit is de oorzaak die noodzakelijk was voor de triggering oorzaak. Structuring course past goed in de rol van bewuste oorzaken. Onbewuste processen kunnen gevolg zijn van het bewustzijn. Welke stromingen zijn er bij vrije wil vs. Determinatie? = Incompatibilisme, harddeterminisme en Libertarisme. En Compatibilisme, klassiek Compatibilisme, nieuw Compatibilisme, Strawson en Frankfurt. Wat is incompatibilisme? = Het idee dat vrije wil en determinisme niet samen gaan. Welke stromingen horen bij incompatibilisme? = Libertarisme en harddeterminisme. Wat is Libertarisme? = Het idee dat vrije wil wel bestaat maar determinisme niet. Wat is harddeterminisme? = Het idee dat determinisme wel bestaat, maar vrije wil niet. Wat is Compatibilisme? = Het idee dat de vrije wil en determinisme wel naast elkaar kunnen bestaan. Welke stromingen horen er bij het Compatibilisme? = Klassiek Compatibilisme en nieuw Compatibilisme. Nieuw Compatibilisme bestaat uit het idee van Strawson en Frankfurt. Wat is klassiek Compatibilisme? = Je had anders gedaan als je anders had gewild. Het gaat erom dat je kunt redenen en dat die redeneringen kloppen bij wie je bent. Je ik gaat niet vooraf aan je keuzes, maar bestaat ui je keuzes. Wat zegt Ayer over de vrije wil? = Ayer is een Compatibilist. Hij heeft een lijstje gemaakt met allemaal situaties waarbij we onvrij zijn. Je hebt een vrije wil, wanneer die situaties niet aanwezig zijn. Vrijheid: de afwezigheid van de dingen die ons onvrij maken en dat gaat prima samen met een gedetermineerde wereld. De aanwezigheid van reflectie en redeneringen + daartoe in staat zijn. Er zijn twee versies van nieuw Compatibilisme. Welke zijn dat? = Van Strawson en Frankfurt. Wat doet Strawson met nieuw Compatibilisme? = Hij verschuift het probleem van vrijheid naar verantwoordelijkheid. [Nieuw Compatibilisme] Wat voor oplossing heeft Strawson voor verantwoordelijkheid? = Reactieve Attitudes [Nieuw Compatibilisme] Wat zijn reactieve attitudes van Strawson? = Emotioneel geladen reacties op anderen. We hebben directe emotionele responsies, maar die houding trekken we snel in door context, er zijn voorwaardes bijv. bij geesteszieken. [Nieuw Compatibilisme] waaruit bestaat moraal volgens Strawson? = Moraal bestaat uit veralgemeniseerde attitudes: Je kunt ook verontwaardigd zijn namens anderen. Bijv. als je ziet dat iemand op iemands hand gaat staan. Ook hierbij speelt determinisme geen rol bij het intrekken van reactieve attitudes. Wat doet Frankfurt met nieuw Compatibilisme? = Hij definieert de vrije wil opnieuw op een manier dat het niets met determinisme te maken heeft. Hij koppelt het los van verantwoordelijkheid. [Nieuw Compatibilisme] wie heeft het over eerste en tweede orde verlangens? = Frankfurt. [Nieuw Compatibilisme] Waar gaat het eerste paper van Frankfurt over? = Over dat could have done otherwise als argument voor incompatibilisme niet klopt. Hij geeft voorbeelden waarbij een proefpersoon voor iets kiest, maar zonder dat hij het wist ook niet voor het andere had kunnen kiezen. Het was wel een vrije keuze, maar diegene had niet anders kunnen kiezen. [Nieuw Compatibilisme] Wat zijn eerste en tweede-orde verlangens? = De eerste orde verlangens zijn de dingen die je wil en de tweede orde verlangen is waarvan je van de eerste orde verlangens wil welke effectief is en handelt. [Nieuw Compatibilisme] Wanneer ben je volgens Strawson vrij en onvrij? = Je bent vrij wanneer je tweede-orde verlangens effectief zijn en handelen en je bent onvrij wanneer dit niet is. [Nieuw Compatibilisme] Wanneer ben je volgens Strawson een wanten? = Als je geen tweede-orde verlangens hebt. Je bent dan niet vrij maar ook niet onvrij. Welke uitspraak hoort bij incompatibilisme? = Could have done otherwise Welke uitspraak hoort bij Compatibilisme? = Agantail control Welke stromingen horen bij incompatibilisme? = Libertarisme en harddeterminisme Welke filosofen horen bij Compatibilisme? = Dennett, Frankfurt, Wallace en Strawson Wat zegt Kane over Libertarisme? = Als we iets moeten kiezen wat moeilijk is, staat ons brein open voor kwantumfysica en wordt ons brein een staat van chaos. Uiteindelijk komt er een random/vrije keuze.
Ingezonden op 16-10-2016 - 1820x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!