Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Politieke filosofie
› 4 Op zoek naar een maatgevende orde
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Politieke filosofie
, deel 1
4 Op zoek naar een maatgevende orde
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is een maatgevende orde? = Het geheel van maatstaven of de ene maatstaf waaruit alle andere volgen. Welke soorten van rechtvaardigheid zijn er? = Verdelend, toedelend en vereffenend Welke maatstaven van verdelende en vereffende rechtvaardigheid zijn er? = Gelijkheid, proportionaliteit, selectiviteit, behoefte, verdienste, eerlijkheid. Welke vormen van vrijheid zijn er? = Subjectief, objectief, negatief en positief. Wat betekent een rechtvaardige samenleving voor John Rawls? = Rechtvaardige verdeling. Niet noodzakelijk gelijk, maar niet ten koste van de ander. Wat betekent een rechtvaardige samenleving voor Nozick? = Rechtvaardige vereffening. Onrechtvaardigheid bestaat alleen in oneerlijke vormen van vereffening, zoals diefstal. De ordening van de samenleving kan beperkt blijven tot bescherming van burgers tegen elkaar. Verdelen (door geld af te pakken van de rijken) betekent inbreuk op vrijheid voor Nozick. Wat zijn gronden voor rechtvaardigheid als vaardigheid? = Welbegrepen eigenbelang, het is voordeliger. Uiterlijk geweten, regels opvolgen en aanpassen. Innerlijk geweten, verinnerlijking van uiterlijk geweten, maar kan ook wortels in de mens zelf hebben. Rechtvaardig mens, jezelf als goed burger zien. Rechtvaardigheid als deugd. Welke vier gedaanten op wat voor manier een maatgevende orde bestaat onderscheid Terpstra? = In gezamenlijke regels die het handelen van mensen betreffen. In de maatregelen die bestuurders nemen of oordelen die rechters vellen. In de opvattingen van mensen of burgers. In het nadenken van mensen over het geheel. Wat is rechtvaardigheid van de eerste orde? = Slachtoffers van onrecht. Eerste ervaring van rechtvaardigheid. Schendingen kunnen betrekking hebben op het lichaam, beweging van het lichaam en de ruimte die het in beslag neemt (gevangen nemen), lichaamsruimte (bouwen of stelen van een huis), aanzien van een mens (recht op een goede naam). Wat is rechtvaardigheid van de tweede orde? = Verdedigers van gelijkheid als hoogste maatstaf. In de levenswijze of het ethos van een samenleving, zoals die tot uiting komt in moraal, godsdienst, recht. Dit zijn de maatstaven die bepalen wie welke eerste orde ervaringen het meeste in hun recht staan. Deze orde zijn nodig om de ervaringen van (on)recht van de eerste orde te toetsen. Wat is rechtvaardigheid van de derde orde? = Verwijzingen naar een grondwet, de universele verklaring van de rechten van de mens, of andere geldende maatstaven. Welk recht kan toegekend worden aan het bestaan van een maatschappelijke vorm van begrenzing van individuele levensvormen: een gevestigde maatgevende orde. Een rechtsorde of geordende levenswijze kan men zien als een vorm van leven met een eigen bestaansrecht. Dit roept een nieuw begrip van rechtvaardigheid in het leven: van de derde orde. Hieronder valt bijv.: (on)gehoorzaam zijn aan de wetten. Wat is rechtvaardigheid in de vierde orde? = Een systematische of historische verhandeling over rechtvaardigheid. Het betoog over rechtvaardigheid moet zelf rechtvaardig zijn. Betrekking op rechtvaardigingen die gegeven worden voor bepaalde antwoorden op de vraag of iets rechtvaardig is in de eerste, tweede en derde orde. Wat voor gelijkheid streven de liberalen na? = Gelijkheid in de zwakke zin (gelijke rechten) met zo min mogelijk overheidsbemoeienis. Voorkeur voor negatieve vrijheid. Wat voor vrijheid streven socialisten na? = Gelijkheid in sterke zin, waarbij de overheid zich moet inspannen om mensen meer kansen te geven van gelijke rechten gebruik te maken. Voorkeur voor positieve vrijheid: wanneer de overheid ervoor zorgt dat mensen banen hebben, bevordert dit de vrijheid. Het gaat hierbij om de subjectieve ervaring. Wat is het minste wat we van een republikeinse samenleving mogen verwachten? = De publieke zaak (res publica) is een verantwoordelijkheid van de burgers. Wat is solidariteit? = grondslag van belastingsheffing en sociale verzekeringen. Letterlijk: het hoofdelijk omslaan van algemene dient bij te dragen, door eigen inzet of door geldelijke steun (al of niet naar draagkracht). Een bijzondere uitwerking van de solidariteitsgedachte is de instelling van een sociale verzekering. Iedereen draagt bij aan de totale kosten die door dergelijke gebeurtenissen ontstaan (gezondheidszorg, uitkeringen) ook al wordt men er zelf niet door getroffen. Tolerantie behoort ook tot de burgerdeugden. Wat is dit in het algemeen? = De erkenning van de mens als burger met gelijke rechten, tot uiting komend in fatsoen en respect in de omgang met andere burgers. Waar spreken we vandaag de dag over bij tolerantie? = gedogen en gedoogbeleid. Wat betekent veiligheid in een samenleving? = Voorkomen dat mensen onrecht wordt aangedaan. Dit beginsel gaat niet uit van burgerschap: de verantwoordelijkheid van burgers voor de maatgevende orde in de samenleving. Bescherming wordt namelijk uitbesteed. Wat kunnen gevolgen van negatieve vrijheid zijn? = Dat sommige mensen heel rijk worden en anderen in bittere armoede leven. En dit begon bij wat in principe rechtvaardig is. Je zou zeggen dat degene die hard werken miljonair verdienen te zijn en degene die handelen in drugs junk verdienen te zijn. Echter is de realiteit niet altijd zo dat mensen die hard werken, krijgen wat ze verdienen en vice-versa. Waardoor moet ongelijkheid tussen mensen aan worden herleidt om het rechtvaardig te maken? = Aan verdiensten. Wat is er op te merken aan verschillen door verdienste? = Ongelijkheden op dit punt zijn moeilijk terug te voeren op een verdienstelijkheid louter en alleen van die persoon, veel ongelijkheid als erfrecht, historische ontwikkeling. – Het is niet evident om kwalitatieve verschillen in kwantitatieve ongelijkheden te vertalen. Is de prijs van iemand op de markt (vraag en aanbod) wel een rechtvaardige maatstaf te noemen (voor een bepaalde som geld)? – Kunnen bepaalde talenten als verdienste worden gezien, want daar wordt je mee geboren. Hoe zou je een lidmaatschap als onrechtvaardig kunnen zien? = Het is ongelijkheid: degene die contributie betalen, mogen komen sporten. Dit lijkt rechtvaardig, maar wat zou als er maar één tennisclub is en de contributie is zeer hoog? Dan sluit je mensen uit en dit zou je kunnen doortrekken naar lidmaatschap van bijv. de staat Nederland. Op welke twee soorten manieren kun je oordelen over rechtvaardigheid? = Proberen te achterhalen wat de inhoud van een rechtvaardige orde is. Kan uitlopen op meer of mindere houdbare leer van rechtvaardigheid, die tot stand komt door kritisch onderzoek van meningen, van de openbaring, van de natuur, etc. En we kunnen ook rechtvaardigheid opvatten als een deugd of houding, of als een bepaalde manier om tot het vaststellen van een rechtvaardig oordeel over rechtvaardigheid te komen.
Ingezonden op 21-10-2016 - 1399x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!