Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Vak uni
› 2 Grondslagen HC6 pp deel 3
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Vak uni
, deel 4
2 Grondslagen HC6 pp deel 3
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Relevantie = in de premisse(n) staat informatie die niet relevant is voor de conclusie. De premisse(n) zijn niet adequaat gerelateerd aan de conclusie Hoe noem je deze drogreden: in de premisse(n) staat informatie die niet relevant is voor de conclusie. De premisse(n) zijn niet adequaat gerelateerd aan de conclusie = Relevantie Met welke drogreden had 'red herring' te maken? = Relevantie Welke drogreden wordt vaak niet aangevallen? En waarom? = Relevantie, vanwege beleefdheid of angst, want gaan uit van goede bedoelingen, relevantie spreker (vooral machtige mensen) Geef voorbeeld van drogreden relevantie = Zwarte piet moet verdwijnen -› Nou, er zijn ergere dingen in de wereld, de VN zou Mali eens moeten onderzoeken Welke soorten relevantie-drogredenen zijn er? = 1. Ad hominem. 2. Beroep op autoriteit. 3. Beroep op opinie. 4. Beroep op traditie. 5. Beroep op emoties Waarbij horen 'Ad hominem', 'Beroep op autoriteit', 'op opinie', 'op emoties' en 'op tradities'? = Relevantie-drogredenen Ad hominem = argument tegen de persoon die een argument maakt (op de man spelen), niet tegen het argument zelf Hoe ziet de vorm van een Ad Hominem eruit? = Premissen: over het karakter of status persoon. Conclusie: claim persoon niet waar, niet deugdelijk (denier), Persoon heeft geen recht van spreken (silencer), Persoon is niet betrouwbaar (dismisser) Hoe beoordeel je een Ad Hominem? Hoe kun je zeggen of het daadwerkelijk een drogreden is? = 1. Heeft conclusie betrekking op denier, silencer of dismisser? 2. Geven premissen voldoende rechtvaardiging voor de claim in de conclusie? Welke subgroepen heb je bij Ad Hominem? = Denier, Silencer en Dismisser Waarbij horen Denier, Silencer en Dismisser? = Ad hominem (en dus relevantie) Denier = heeft conclusie betrekking op waarheid van claim/argument spreker? Welke subgroep van Ad hominem is dit: heeft conclusie betrekking op waarheid van claim/argument spreker? = Denier Silencer = heeft conclusie betrekking op iemands recht van spreken? Welke subgroep van Ad hominem is dit: heeft conclusie betrekking op iemands recht van spreken? = Silencer Dismisser = heeft conclusie betrekking op iemands betrouwbaarheid/integriteit? Welke subgroep van Ad hominem is dit: heeft conclusie betrekking op iemands betrouwbaarheid/integriteit? = Dismisser Is bij Ad hominem 'rechtvaardiging' of juist 'onrechtvaardig' een drogreden? = Onrechtvaardig Tu quoque = jij-bak: Dat moet JIJ nodig zeggen, JIJ Bent al jaren een kettingroker, waarom stop JIJ zelf niet? Hoe noem je dit: Dat moet JIJ nodig zeggen, JIJ Bent al jaren een kettingroker, waarom stop JIJ zelf niet? = Jij-bak/tu quoque Genetic fallacy = gericht op bron of oorsprong van de overtuiging vd spreker. Oorsprong in twijfel brengen Hoe noem je dit: gericht op bron of oorsprong van de overtuiging vd spreker. Oorsprong in twijfel brengen = Genetic fallacy Beroep op autoriteit = Subgroep van 'Relevantie'. Een expert/autoriteit erbij halen (citeren) om het argument aan kracht te laten winnen. Niet altijd een drogreden, maar soms is het verdoezeld als aandachttrekken Wat is dit voor drogreden: Subgroep van 'Relevantie'. Een expert/autoriteit erbij halen (citeren) om het argument aan kracht te laten winnen. Niet altijd een drogreden, maar soms is het verdoezeld als aandachttrekken = Beroep op autoriteit Hoe kun je de drogreden 'Beroep op autoriteit' checken? = 1. Is de aangehaalde autoriteit wel autoriteit op het desbetreffende gebied? 2. Is er een consensus tussen experts op betreffende gebied? 3. Is autoriteit juist geciteerd (daadwerkelijk gezegd?). 4. Spreekt de autoriteit de waarheid, is ie te vertrouwen? 5. Waarom wordt er überhaupt beroep gedaan op autoriteit? Excessive footnotes = veel verschillende autoriteiten erbij halen om kracht bij te zetten Hoe noem je dit: veel verschillende autoriteiten erbij halen om kracht bij te zetten = Excessive footnotes Beroep op populaire opinie = 'De meeste nederlanders vinden...' Hoe noem je deze drogreden: 'De meeste nederlanders vinden...' = Beroep op populaire opinie (van 'relevantie') Beroep doen op traditie = Sint is traditie, dus kun je nu niet afschaffen Hoe noem je deze drogreden: Sint is traditie dus kun je nu niet afschaffen = Beroep op traditie (van 'relevantie') Wat moet je je afvragen bij 'Beroep op populaire opinie'? = 1. Wordt de opinie inderdaad breed gedeeld? 2. Klopt populaire opinie meestal in het betreffende gebied? 3. Waarom wordt er überhaupt een beroep gedaan op populaire opinie? (Zelf geen goede argumenten?) Beroep doen op emoties = Medelijden (het is voor kindjes zielig om te horen dat piet niet meer zwart mag zijn) of Angst (terrorismedreiging groter mk en daardoor de wet erdoor proberen te krijgen) Over welke drogreden gaat dit: Medelijden (het is voor kindjes zielig om te horen dat piet niet meer zwart mag zijn) of Angst (terrorismedreiging groter mk en daardoor de wet erdoor proberen te krijgen) = Beroep doen op emoties (van 'relevantie') Noem een aantal 'overige relevantie drogredenen' = Woede (dan gaat publiek met je mee), Positief (auto in mooie omgeving, partijprogramma schetst hoe mooi iets wordt)
Ingezonden op 26-10-2016 - 241x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Dia 61!!!!
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!