Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedeniswerkplaats VWO 1 informatieboek
› 2 2.3 Rangen en standen
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedeniswerkplaats VWO 1 informatieboek
, deel 1
2 2.3 Rangen en standen
Jaar 1 (Gymnasium)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Hoe groeiden de verschillen tussen Egyptenaren in rijkdom, macht en aanzien? = Door de ingewikkelde economie en de uitbreiding van het bestuur. Hoe werd iemands sociale positie bepaald? = Door zijn beroep. Kinderen namen dat meestal van hun ouders over. Hoe kon je hogerop komen? = Dat was soms mogelijk, bv door te leren schrijven. Noem de drie lagen van de Egyptische samenleving = {als een piramide in lagen} kleine TOPLAAG, bestaande uit de farao en zijn familie, edelen, priesters en hoge ambtenaren, MIDDENLAAG bestaande uit de lage ambtenaren, ambachtslieden en handelaren ONDERSTE SOCIALE LAAG boeren, landarbeiders en slaven Waar bestaat de kleine TOPLAAG van de Egyptische samenleving uit? = de farao en zijn familie, edelen, priesters en hoge ambtenaren Waar bestaat de middenlaag van de Egyptische samenleving uit? = de lage ambtenaren, ambachtslieden en handelaren Waar bestaat de onderste laag van de Egyptische samenleving uit? = boeren, landarbeiders en slaven adel = hoge sociale groep, bestaande uit edelen erfelijk = als dingen van ouders op kinderen overgaan {zoals de sociale positie in de Egyptische samenleving) slaven = mensen die niet vrij zijn, maar bezit van een ander zijn Hoe kan je op een Egyptische afbeelding zien wie er een hogere rang of stand had? = groter afgebeeld Hoe zorgde specialisatie in de economie voor verschillen in bezit en aanzien? = Met bepaalde beroepen zoals handelaar of ambtenaar kon je rijk worden en aanzien verwerven. Hoe groeiden verschillen in macht? = De farao gebruikte familieleden en trouwe ambtenaren voor belangrijke functies in het bestuur. Hoge ambtenaren kregen macht om namens hem delen van het rijk te besturen. Als hij dit goed deed beloonde de farao hem met grond en een erfelijke titel (adel). Waardoor werden rijken ouder dan armen? = De rijken aten gezond en afwisselend. De armen aten meestal eenvoudig. Leg uit hoe je door schrijven te leren hogerop kon komen. = Schrijver waren belangrijke en hadden aanzien. Schrijven leerde je op de school van een tempel. Daar werden vooral zonen van priesters, edelen en hoge ambtenaren aangenomen. Soms ook een zoon van een handelaar of een rijke boer, die kwam dan in een hogere sociale laag.
Ingezonden op 03-11-2016 - 721x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!