Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
› 10 HC2
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
, deel 2
10 HC2
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Algemene risicofactoren voor migrantenkinderen = 1. sociale positie (lage opleiding/laag beroepsniveau/laaginkomen) 2. woonomgeving (onveilig/weinig speelruimte) 3. sociaal netwerk (gebrek aan ondersteunend netwerk of foute vrienden) Risicofactoren in het gezin bij migrantenkinderen = 1. gezinsstructuur (bijv antilliaans/surinaams meer alleenstaandouderschap) 2. Interactie in het gezin (negatief gezinsklimaat dmv bijv strenge discipline en fysieke straffen. Het is niet per definitie schadelijk in een liefdevolle en warme opvoeding, maar vaak toch wel zo..) / geweld mishandeling(allochtonen meer mishandeling maar dat komt voooral doordat allochtonen lagere SES hebben. als je rekening houdt met SES blijkt er amper verschil te zijn tussen allochtone en autochtonen / huwelijksproblemen /verslaving risicofactoren in het individu bij migrantenkinderen = 1. gebrekkige pedagogische competenties vd ouders 2. beperkte cognitieve vermogens 3. gebrek aan positieve coping strategieen 4. laag zelfbeeld.. etc coping strategieen = hoe goed kan ik omgaan met bepaalde stressvolle situatie en in hoeverre geef je het goede voorbeeld aan je kind? Specifieke risicofactoren bij migrantenkinderen = 1. discontinuiteit gezin/school 2. acculturatiestress 3. acculturatieconflict binnen gezin 3. sancties van ouders/familie (uithuwelijken/eerwraak/ontvoering) 4. radicalisering 5. gebrekkige NL -taalvaardigheid 6. gebrekkige sociaal, cultureel en informatie-kapitaal 7. racisme, discriminatie 8. onduidelijkheid m.b.t etnische/nationale identiteit acculturatiestress = stress door het acculturatieproces. bijv het missen van sociale netwerk uit vorige omgeving of frustratie omdat je kind te veel vernederlandst vb van acculutratiestress binnen het gezin = bijv kind meer een integratiestrategie (door school) en ouders meer een seperatiestrategie..of andersom Onder wie voornamelijk radicalisering? = Marokkaans-Nl jongeren stress bij migrantengezinnen = zowel die algemene stress en de stress die specifiek is voor die groepen zorgt ervoor dat er bijelkaar nog een hogere gemiddelde mate van sterss is soorten stress bij migrantengezinnen = psychische stress (depressie en gebrek aan tevredenheid met het leven ) en acculturatiestress. kan eeen van tweeen maar ook beiden waardoor de gemiddelde mate van stress hoger ligt 2 studies over externaliserend probleemgedrag bij peuters bij migranten = 1e studie gaf geen verschillen in mate van externaliserend probleemgedrag aan tussen T-nl en NL-Nl. 2e studie gaf aan dat migrantenpeuters zeker meer probleemgedrag hadden, vooral met een eerste generatie moeder. dit wordt wel gedeeltelijk verklaard door SES, maar ook gezinsdisfunctioneren en stress droegen bij. We kunnen dus geen goede uitspraak doen over of het nu cultuurverschil is of SES verschil Adolescenten-migranten familieverplichtingen en autonomie = etnisch profiel (familieverplichtingen belangrijk, gehoorzaamheid etc) / grotere discrepantie zorgt voor meer problemen (psychologisch en sociocultureel) adolescenten-migranten patrilineaire oorsprong = vader centrale rol in het gezin. meisjes maagdelijkheid en onberispelijkheid. Jongens minder beperkingen. je krijgt hierdoor vaak een dubbel moraal bij adolescenten, waarom ik wil strikt behandel en mijn broer niet adolescenten-migranten matrifocale oorsprong = (creoolse surinamers en antilianen) soepelere normen, meer gelijke behandelng jongens en meisjes huwelijken bij adolescenten-migranten = veelal partner uit land van herkomst maar door strengere voorwaarden voor huwelijksmigratie nu meer huwelijken met parnre uit NL met dezelfde achtergrond Adolescenten-migranten vrije tijd en vrienden = M-NL en T-NL jongeren van 2e generatie gaan zich juist meer op de etnische groep richten. toename van segregratie in wijken en toename sociaal-culturele afstand Uitdaging bij adolescenten-migranten = schoolproblemen, drop out / weglopen en zwerven / middelengebruik (alcohol meer NL-NL drugs en gok T-NL en M-NL) delinquentie / internaliserend robleemgedrag/ psychosomatische klachten (hoofd-en buikpijn en slaapproblemen ) / overgewicht/ eetstoornis/ discriminatie Uitdagingen externaliserend probleemgedrag adolescenten, wie zegt wat bij Marokkaans-Nl = Leerkracht (meer dan NL) ouder (gelijk) zelfrapportage (Niet duidelijk) dan Nederlandse kinderen .. uitdagingen externaliserend probleemgedrag adolescenten, wie zegt wat bij Turks-NL = Leerkracht (meer) ouder (meer) zelfrapportage (wisselt, meer) dan Nederlandse kinderen .. uitdagingen internaliserend probleemgedrag adolescenten, wie zegt wat bij Marokkaans-NL = leerkracht (minder) ouder (meer) zelfrapportage(minder) dan Nederlandse kinderen .. Uitdagingen internaliserend probleemgedrag adolescenten, wie zegt wat bij Turks-Nl = Leerkracht (minder) ouder (meer) zelfrapportage (meer) dan Nederlandse kinderen .. uitdagingen delinquentie adolescenten-migranten = oververtegenwoordiging van Antilliaans-en Marokkaans-NL jongeren. Maar pas op voor vooroordelen, etnisch profileren.... is de registratie op waarheid gebaseerd, of houdt de politie donkere mensen er gewoon eerder uit? uitdagingen psychiatrische problematiek adolescenten-migranten = verhoogde prevalentie van schizofrenie en andere psychotische aandoeningen. Het hoogst onder 2e generatie M-NL mannen. Oorzaken ..... benadeelde positie , lage SES, discriminatie, lage sociale steun Verklaring voor rapportage verschillen door ouders/poolitie leerkrachten etc = eigenschappen van afnamen/ verschillen in waarneming/ verschillen in culturele interpretatie van het gedrag Studie agressie in turken, er zijn twee soorten eer = familie eer (beschermen van je familie) / mannelijke eer (het stoer/sterk/mannelijkheid vertonen) studie agressie in turken, is het wel zo dat in T-NL groep meer agressie voorkomt? = het filmpje werd geprimed, dus context. resultaten T-NL (prime T) meer dan NL-NL en T-NL (prime NL) geen verschil met NL-NL studie agressie in turken, agressie over eer bij mannen = Turkse reageerden agressiever dan NL / valt samen met familie-eer/ t-nl groep scoor in het midden..zit dus weer erg tussen twee culturen in.. DUS zowel mannelijke al familieeer voorspellen agressie, maar alleen familie0eer verklaart verschillen TUSSEN groepen
Ingezonden op 09-12-2016 - 443x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!