Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
› 6 HC6 jeugdzorg en interventies
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
6 HC6 jeugdzorg en interventies
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Met de meeste migrantenkinderen gaat het goed, maar toch... er zijn gemiddeld meer uitdagingen = in ontwikkeling meer uitdagingen/ oververtegenwoordiging van migrantenjongeren in jusitiele zorg en zwaardere vormen van jeugdzorg (realtief) Weinig eerstelijnszorg bij migranten = er wordt dus waarschijnlijk pas hulp gezocht als de problemen ernstiger zijn wat doen migrantenouders vaker als ze denken dat iets niet goed gaat met het kind = bij lichte problematiek, ze willen graag opvoedingsondersteuning bijvoorbeeld vallen ze eerder terug op kleinere en informelere kring (voorkeur bottom-up initiatieven) Formele hulp, voorbeelden van ervaren obstakels met formele hulpverlening = Taalverschillen/ verschillende waarden, normen, attitudes, gedragingen (andere ideen over opvoeding,achtergrond) wat wordt er gedaan om de ervaren kloof tussen clinicus en client te verkleinen? = Er is veel kennis, het wordt alleen niet toegepast. Programma Diversiteit in het Jeugdbeleid, missie = samen met migrantenjeugd en hun ouders ontwikkelen en implementeren van kennis en vakmanschap voor en met professionals in de bevorderende en veilig te stellen daar waar deze ontwikkeling wordt bedreigd Programma diversiteit in het jeugdbeleid , 3 programmalijnen = 1. interculturele kennis 2. intercultureel vakmanschap 3. versterking (lokale) jeugdvoorzieningen (deze kunnen alle drie aan elkaar gelinkt worden) Programma diversiteit in het jeugdbeleid , INTERCULTURELE KENNIS = Bundeling en toetsing van bestaande kennis over instrumenten, interventies en werkwijzen in het jeugdbeleid. veel samenwerking. (het is praktisch, wetensch onderzoek, nauw betrokken) TIENPLUS = laagdrempelige opvoedsteun ovor ouders met tiener (zijn vaak migrantenoudergezinnen in de praktijk... door bijv laag SES). Zo proberen ze al meer aan de voorkant in te grijpen/helpen om te voorkomen dat die zware zorg uiteindelijk nodig is (interculturele kennis) FORUM = bracht 17 drempels in kaart die migrantenouders ervan weerhouden bij opvoedproblemen uit zichzelf de jeugdhulp op e zoeken (o.a. Onbekendheid/ onvoldoende vertrouwen in voorzieningen/ ONvoldoende kwaliteit van de hulpverlening) Intercultureel vakmanschap = Het liefst geef je de informatie over culturele verschillen al mee in de opleidingen, helaas is dat niet altijd het geval / preventieve en ontwikkelingsgerichte jeugdbeleid / kijk goed naar de context, ken dus de culturen van de ander...anders kan het mis gaan op de werkvloer / culturele compente clinici nodig cultureel competente clinici = vermogen van individuen en systemen om met respect en effectief te kunnen reageren op en interacteren van mensen van alle achtergronden 4 factoren kunnen onderscheiden worden in de interculturele competentie = 1. Culturele identiteit / 2. Culturele verklaringen van zorgen, symptomen/ 3. culturele factoren gerelateerd aan psychosociale omgeving en niveau van functioneren / 4. Culturele aspecten in de realti etussen client en clinicus Culturele identiteit = kennis van begrippen (cultuur/etniciteit) / kennis van theoretische modellen (hoe identificeren mensen zich) / kennis van variatie TUSSEN groepen om iets over de culturele identiteit te kunnen zeggen (bijv familiestructuren) / kennis van factoren die variaties BINNEN groep bepalen (taalvaardigheid) / etnische identificatie (zijn ouders trots op hun cultuur/ ideen van ouder overeen/ houding van opvoeders tav zorgverleners) Culturele verklaringen van zorgen/symptomen = omgschrijving van probleem volgens eigen groep / oorzaken / wat zijn geschikte interventies VOLGENS DE EIGEN GROEP Culturele factoren gerelateerd aan psychosociale omgeving en nvieau van functioneren = stress / protectieve factoren waardoor ervaren migranten stress = rascisme, acculturatie, taal ,machtspositie protectieve factoren voor migranten = kennis van de taal / convergentie (overeenstemming) met meerderheidscultuur / sociale steun van eigen netwerk Culturele aspecten in de relatie tussen client en clinicus, de client moet erkennen dat... = erkennen van eigen vooroordelen / bewustzijn van positie die met eigen culturele identiteit gepaard kan gaan (hoog ses kan voordeel zijn, meer status, maar mensen kunnen ook meer afstand voelen ) / erkennen van culturele normen waarden en taalfactoren die de relatie kunnnen beinvloeden Het is belangrijk om in het clientencontact de culturele factoren in de procedure te integreren , maar = cultuur kan gevoelig liggen!! hebben ze het nu al weer over mijn achtergrond? FORUM = organiseert trainingen, workshops, themabijeenkomsten voor mensen die in het werkveld problemen krijgen met interculturele aspecten. het leifste zien we het al ind e opleidingen, maar helaas gebeurt dit niet veel een voorbeeld van een training van FORUM = bordspel, waarbij het spelen hiervan veel discussie op wekt. bijv groen is een opdracht, er komt reactie op en hierover een discussie, ook stellingen en kennisvragen Volgens migrantengezinnen hebben westerse clinici minder bbegrip voo rniet-westerse clienten, minder goede relaties en suboptimale diagnoses en behandelingsplannen maar klopt dat = volgens migranten klopt dit wel maar veel is uit angst. De drempel zijn ze dus nog niet over geweest dus ze weten het helemaal nog niet Ethnic similarity hypothesis (in de gezondheidszorg) = clienten met een migratie-achtergrond hebben een voorkeru voor therapeut met dezelfde etniciteit (enische match) , wordt een studie over gedaan, klopt het? onderzoek naar ethnic similarity hypothese wijst uit dat.. = tevredenheid verschilde NIET significant tusen groep met etnische match en groep met etnische mismatch. (M-NL groep vindt het voornamelijk niet zo belangrijk 84%. Turkse groep is meer verdeeld 45% vindt het wel belangrijk. in de hulpverlening zijn de groepen samengenomen. SAMENGENOMEN, groep dit etnisch matchte vond 77% was tevredene en groep die niet matchte was 66% tevreden. Dit is niet een significant verschil! ) Cognitieve match = client en clinicus dezelfde ideeen Versterking van (lokale) jeugdvoorzieningen = Combinatie van interculturele kennis en vakmanschap en onderzoek naar interventies bij migrantengezinnen/jongeren voorbeelden van erkende interventies voor doelgroep migrantengezinnen/kinderen = TRIPLE P / MY IDENTITY TRIPLE P wat is het en wat is het doel = INterventie die heel goed werkt in migrantengroepen. Erg gevoelig instrument dus in positieve zin. DOEL is voorkomen en verminderen van ernstige emotionele gedragsproblemen bij kinderen door het bevorderen van competent ouderschap Triple P wat werkt en wat kan beter = WERKT, ze spreken de taal van de ouders, vertaalde materialen, concrete vaardigheden om opvoeding aan te kunnen, uitwisseling in een groep, rollenspel WAT KAN BETER eenvoudigere vragenlijsten, meer tijd voor interventies, extra thema's, meer investeren in werven en behouden van deelnemers MY IDENTITY = groepscursuc van oorsprong niet westerse meisjes van 13 tot 18 jaar met dreigende psychische problemen (identiteit , liefde , veerkracht, positief denken) DOEL: voorkomen van psychische problemen KLEUR IN HET WERK = programma , hulpverlening aan M-NL gezinnen 16 bijeenkomsten over het onderwerp opvoeden met thema's. ouders kiezen zelf welke themabijeenkomsten ze willen, relfecteren op opvoedingsvaardigheden en opvoedingstips Depri en dan.nl = website met infomatie over depressieve gevoelens. Doelgroep: multiculturele jongeren van 15 tm 23 jaar VIPP SD= video feedback om positief oudersschap te promoten en sensitieve disciplinering. Het zou moeten verminderen tot externaliserende gedragsproblemen bij kinderen VIPP-TM = is speciaal voor de Turkse bevolkingsgroep. ze hebben eerst een pilot studie gedaan met VIPP SD maar zagen dat ouders niet wisten hoe ze moesten spelen met het kind aangezien zeh et speelgoed niet kende , ze hebben het speelgoed dus nuveranderd. ouders voelen zich gehoord. nu nam ook de sensitiviteit toe van ouders . Daarnaast hadden de onderzoekers ook nu dezelfde achtergrond als de ouders Wat is vaak het probleem bij migrantengezinnen = ze staan tussen 2 culturen in positieve kant van migrantenkinderen van tussen twee culturen in staan = als het taalniveau van oorsprong hoog genoeg is leren ze eerder de NL taal, door alle ervaringen maakt het je ook sensitief voor vele dingen
Ingezonden op 14-12-2016 - 676x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
15-12-2016
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!