Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
› 9 ICASP deel B hc 9
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
9 ICASP deel B hc 9
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Voorbeeld van scaffolding strategie vygotsky = kind begrijpt niveau n, dan leer je n+1, is niveau n te moeilijk? dan n-1 Vygotsky theorie, implicaties = Cultuur speelt een grote rol en vygotsky heeft de westerse en niet-westerse cultuur met elkaar vergelijk. Het verschil is bijv te zijn bij classificatietaken, als je een rijtje krijgt met wat hoort er niet bij.. niet iedere cultuur denkt hetzelfde en elke cultuur zal op een andere manier redeneren. I n niet-westerse landen, wordt er zo, zoals te zien is in het voorbeeld vaak gedacht aan praktische handelingen en niet-westerlingen zullen vaak niet op dat antwoord uitkomen. Volgens Vygotsky komt dit omdat er in de niet-westerse cultuur niet volgens abstracte principes onderwijs wordt gegeven. vygotsky vindt dat dit gebrek aan abstract denken een lager denkniveau weergeeft (ook bijv als je een mes zegt, in india weten ze niet wat een mes is dus kunnen ze zich er ook niets bij voorstellen ) Hypothetisch redeneren (vygotsky) = Mensen weigeren te praten over dingen waar ze geen concrete kennis van hebben, dit zie je vaak in cross-cultureel onderzoek (als iets niet logisch of onmogelijk is zeggen ze dat het onmogelijk is ) in westerse landen worden wij op school getraind om na te denken over hypothetische vragen. In andere culturen komt dit niet voor waardoor mensen van deze culturen hypotheetische vragen op een andere manier benaderen , wanneer een vraag gesteld wordt die niet logisch is, weigeren sommig emensen van niet-westerse culturen het te beantwoorden. het is niet dat ze niet in staat zijn om zulke vragen te beantwoorden, maar ze vinden het zo raar dat ze he tniet willen benatwoorden Geheugentaken (Vygotsky ) = IN he twesten zijn wij beter in het onthouden van rijtjes woorden,terwijl in andere culturen ze beter zijn bij het onthouden van een kaart (elke cultuur is dus goed in een andere soort geheugentaak ) Vygotsky's theorie, aannamen = 1. Culturen hebben verschillende cognitieve niveaus (dit is nu omstreden ) 2. Abstracter is beter (het overkoepelende abstracte niveau ontwbreekt in de niet-westerse wereld. naar zijn idee kwam dit om dat de scholing er niet was in niet-westerse landen of die niet goed genoeg was ) 3. Ware kennis wordt op school geleerd Rogoff = geinspireerd door Vygotsky, maar legt minder de nadruk op scholing. Rogoff kijtk verder dan de invloe dvan school (formele sfeer) je moet ook kijken naar de infromele sferen (buiten school om) zo kunnen kinderen die op straat opgroeien en inet naar school gaan ook leren rekenen Rogoff vond dat het niet alleen ging om scholing, maar ook om = 1. Guided participation ( soort scaffolding ) 2. Apprenticeship metaphor (leerjongen , zo gaat het nog steeds in veel culturen, je leert veel door participatie maar wel af en toe gecorrigeerd wordt, iets minder sturend dan scaffolding) 3. Observatie en imitiatie en zo leren 4. Informeel (het alledaagse leven ) en het Formele leven (op school ) Bronfenbrenners = bio-ecologische theorie , hij beschrijft hoe het kind beinvloed wordt door verschillende factoren. het kind staat centraal en wordt omring door een schil, in totaal zijn er 5 schillen (microsysteem/ mesosysteem/ exosysteem/ macro systeem/ chronosysteem) Het is een manier om de invleoden van de omgeving op het kind weer te geven microsysteem bronfenbrenners = interpersoonlijke relaties van het kind (directe contacten, dus klasgenoten, school , kerk ouders) mesosysteem bronfenbrenners = Interacties tussen microsysteem en het kind (gezin, school ) Exosysteem bronfenbrenners = Instellingen die niet direct invleod utioefenen op het kind, maar indirect wel, bijv het werk van deouders Macrosysteem bronfenbrenners = cultuur, abstracte geloofsinvleoden en normen en waarden. wat wordt belangrijk gevonden? Chronosysteem bronfenbrenners = Houdt rekening met de tijd, leeftijd, levensgeschiedenis, kritische perioden. In wat voor tijd leven we en wat voor invleo dheeft dat op ons leven? Bijv we leven in een tijd momenteel met economische crisis, dat beinvloedt onze levens Kritiek van Super en Harkness op Bronfenbrenners = Het lijkt nu net dat de buitenste schil ook de minste invloed heeft op het kind, maar dat hoeft niet zo te zijn. Volgens S en H is de invloedt van cultuur wel onmiddelijk. jek utn wel proberen de invloeden te koppelen, maar je moet wel rekening houden met bepaald einvleoden die verder weg staan dan anderen. Bronfenbrenner vond dat de beste voorspeller voor schoolsucces was.. = hoeveel namen van klasgenootjes de moeder kon noemen Charles Super & Sarah Harkness = vonden niche en developmental niche Niche = overgenomen uit de biologie, om aan te duiden dat ouders en kinderen welliswaar in de fysieke omgeving leven maar het wel anders kunnen beleven ) Developmental niche = Het kind woont in een andere wereld dan de ouder en in een wereld die steeds verandert De developmental niche heeft 3 aspecten = 1. Fysieke en sociale omgeving van het dagelijks leven (bij wie woont het kind, in wat voor buurt etc ) 2. Gewoontes bij het opvoeden (cultuur) 3. De psychologie van de opvoeders (hieronder vallen ethnotheorieen en gekoesterde waarden, eigenschappen die de opvoeder belangrijk vindt bij het kind ) ettnotheorieƫ n = Ideeƫn/gedachten die opvoeders hebben ove rhun kind en dit kan de opvoeding beinvloeden. wat kunnen kinderen volgens de opvoeder op een bepaalde leeftijd begrijpen!? Welke aspecten van de developmental niche kunnen met elkaar samenhangen = 1. fysieke en social eomgeving van het dagelijks leven en 3. de psychologie van de opvoeders Settings & caretaker Psychologie, Setting A = Gaat erom om de overlevingskansen te bevorderen. Dus slapen-eten-slapen eten. Caretaker psychologie hoort hierbij. De nadruk ligt op voeding en verzorging, ideaal is gehoorzaamheid en respect Settings & caretaker Psychologie, setting B = Minder nadruk op voeding en verzorging, maar juist stimuleren. ze gaan initiatief bij het kind aanmoedigen en zelfsandigheid. dit lijkt een luxemodel te zijn die ouders alleen doen als de overleving gewaarborgd is(setting A), de caretaker psychologie hierbij is de nadruk op stimulering en ideaal zelfstandigheid Levensloop van het kind in allerlei culturen = maagdelijkheid/ leeftijd (man is vaak een paar jaar ouder)/ uiterlijk (Wais Hip Ratio WHR van de vrouw kan je modellen onderscheiden ) Buss over evolutionaire achtergrond = beweert dat wij 1 uiterlijk model verkiezen omdat dat zouden duiden op vruchtbaarheid. Dit zou het peer-model zijn. Bij de man is het juist belangrijk dat ze brede schouders hebben, breder is dan de rest Monogamy = samen bijelkaar voor altijd Polygamy = 1 persoon is getrouwd met 2 of meerdere personen sororale huwelijksvorm = eerst trouwen met de ene zus, dan met de andere etc.. leviraat huwelijksvorm = is de samenlevingsvorm van een man met de weduwe van een overleden broer, wanneer uit dat huwelijk geen kinderen zijn geboren Polyandry = vorm van polygamy, je hebt meer mannen tegelijkertijd fraternal = aantal broers een vrouw delen. vorm van polyandrie Polygynandry/cenogamy = groepshuwelijk,meerdere mannen en meerdere vrouwen zijn met elkaar getrouwd De meeste huwelijksvormen in samenlevingen is = algemene polygamie (20% of meer vd mannen heeft 2 of meer vrouwen) ,maar.. bedenk wel dat het gaat om samenlevingen, sommige samenlevingen zijn heel klein dus het zegt niets over het aantal mensen Trouwen in India = meisjes worden uitgehuwelijkt en 98% vd meisjes heeft hier geen inspraak over . bij jongens ligt het anders 41% kan zelf een vrouw uitkiezen en toestemming aan de ouders vragen. Trouwen verbindt in India niet alleen 2 personen maar ook 2 families Bruidsprijs = totaal van goederen dat bij een huwelijk door de man en zijn familie aan de familie van de bruid wordt gegeven Bruidsschat = de goederen die een vrouw van haar familie meekrijgt bij haar huwelijk , soms als voorschot op de erfenis Bruidsdienst = diensten die en man voor of na zijn huwelijk moet verrichten voor de familie van zijn - toekomstige - vrouw matrilocatie = Man bij familie van de vrouw gaat wonen patrilocatie = vrouw gaat bij de familie van de man wonen Neolocatie = man en vrouw zoeken samen een andere plek om samen te wonen Extended family = met 3 generaties nog in 1 huis wonen joint family = waarbij broers en zussen met hun partner bij elkaar wonen nuclear family = kerngezin, papa, mama en kinderen LAT relationship = living apart together, waar man en vrouw de ene keer bij de vrouw wonen en de ander keer bij de man Bij een weduwe, wat kan er gebeuren dan = Sociaal stigma (weduwe verliest haar status).. wat zou er kunnen gebeuren dan.. het hertrouwen met een familielid (leviraat) de kinderen die ze dan krijgen zouden dan gezien worden als de kinderen van haar eerste man / 2. Sati zelfverbranding door weduwe (in Hindi cultuur) Sati= zelfverbranding door weduwe leviraat = hertrouwen met een familielid als je eigen man/vrouw dood is Same-seks relationships (homo) 2 typen = Mentorship (in de tijd van de grieken en romeinen. een oude man was dan wel getrouwd met een vrouw maar was mentor over een jonge jonge. De oudere man leerde hem dan dingen in ruil voor seks. Dit was van korte duur. Deze jonge jongen trouwde later ook met een vrouw en werd nu mentor over de jonge jongen...) / parthic relationship , blijvend, en beiden partners kunnen gewoon van dezelfde leeftijd zijn Zwangerschap, kenmerken = voedsel (neus sterk of PICA, dat is dat je ongewone dingen wilt eten als klei) / GEDRAG (historisch gezien dachten ze dat je je goed moest gedragen en dit goed zou zijn voor t kind ) / 3. GOEDE GEDRAGINGEN NASTREVEN / 4. SEKSUALITEIT TIJDENS ZWANGERSCHAP (hier zijn veel culturele voorschriften over, de ene cultuur zegt dat je niet mag seksen als de moeder niet meer ongesteld word, omdat er anders een tweeling wordt gevormd, de andere cultuur zegt juist dat je moet blijven seksen omdat het kind anders niet af is ) / HEKSERIJ (in sommige culturen moeten vrouwen tijdens de zwangerschap uitkijken voor herkserij, wordt er een vloek over je uitgesproken, dan kan er iets heftigs met het kind gebeuren ) De sociale functie van voorschriften.. hogere machten bij zwanger zijn = Als vrouwen niet zwanger konden worden gingen ze naar een deskundige, dit kon gesstelijke, pastoor of arts zijn, zij hebben contact met een abstracte, hogere macht GOD. hij schrijft dan gedragingen voor, de voorschriften zijn altijd cultuurspecifiek. Dus bij een agressieve cultuur moet de vrouw meer vechten en bij een andere cultuur moet een vrouw socialer zijn bijv. wederom betreft het voorschrift altijd sociaal wenselijke gedraigngen in die cultuur Teratogenesis = Geboorte van een kind met ernstige afwijkingen Hoe kan een teratogenesis ontstaan ? = ziekten moeder/ aanleg kind/ toxische stoffen zoals lood alcohol..... FAS baby = moeder heeft te veel alcohol gedronken. ogen ver uit elkaar/ afstand neus tot bovenlip vrij lang/ bovenlip niet ontwikkeld/ huidplooi aan de binnenkant van het oog die wij niet hebben Bevalling bij Yucatan = hoe de geboorte plaatsvindt in MExico. in een hangmat! met vader en veel vrouwen. moeder en kind zonderen zich na de bevalling een week af van andere mensen in een hutn waat een soort reinigingsritueel plaatsvindt Bevalling in de VS = vaak in het ziekenhuis, vroedvrouwen en doktoren zijn aanwezig. Alleen artsen willen zo graag snijden.. dat uit onderzoek blijkt dat in amerika de vroedvrouw beter is trigger happy = artsen zijn opgeleid voor keizersneden en willen dit dan ook graaga uitvoeren
Ingezonden op 14-01-2017 - 571x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!