Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
› 0 College 1
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
0 College 1
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Waarom moeten we middeleeuwse filosofie leren? = Het heeft 1000 jaar gespeeld en heeft vorm gegeven aan latere filosofie, moderne astronomie, anatomie, natuurkunde en geneeskunde, etc. Wil je filosofie begrijpen, moet je de filosofie van de middeleeuwen bestuderen. Nuttige ‘toolbox’ waarmee je deze filosofie kunt begrijpen. Wat zijn de middeleeuwen? = Mensen uit die periode wisten zelf niet dat ze middeleeuws waren. Periode tussen de 5e en 16e eeuw. De term voor het eerst gebruikt in de 14e eeuw door Italiaanse humanisten, m.n. Petrerca (1304-1374). In de 17e eeuw in de geschiedenis toegepast, 18e eeuw in de filosofie van de verlichting als ‘donkere eeuwen’. Slechte conotatie van de middeleeuwen aangegeven. Filosofie van de verlichting was gebaseerd op de rede. Periode tussen de antieke oudheid en de renaissance. Zo werd het door hem gezien. Wanneer teksten niet in het Grieks of Arabisch gelezen werden. Het wezen van de middeleeuwen is een periode van slecht denken, te veel God, te veel religie. Als het zo is, hebben we de intrinsieke eigenschappen van de middeleeuwen. Welke misverstanden zijn er over de Middeleeuwse filosofie? = Dat het alleen verbinding van geloof en rede is. Dat alles wat middeleeuwse filosofie is, ook Christelijke filosofie is en dat scholastiek de enige onderwijsmethode was. Weerleg de misverstanden over de Middeleeuwse filosofie. = Verbinding geloof en rede: Volgens Averroës is de waarheid dubbel: een die door geloof en door rede bereikt kan worden. Dat middeleeuwse filosofie alleen verbinden van geloof en rede is, is niet helemaal waar. Averroës is zoals veel andere Middeleeuwse filosofen Islamitisch, dus dat het alleen Christelijk is, is ook niet waar. En Scholastiek was niet de enige onderwijsmethode. Hoe kun je in de tijd van de middeleeuwse filosofie proberen achter de waarheid te komen? = Door theologie en filosofie. Er is één waarheid en alleen God kent die, maar je kunt het door middel van theologie en filosofie proberen te achterhalen. De data 312, 313, 476 zijn belangrijke data voor het begin van de middeleeuwen. Wat is hier gebeurd? = 312: Constantijn bekeert zich tot het Christendom. 313: Edict van Milaan. 476: Val van het West-Romeinse Rijk. De data 1453, 1492, 1517 zijn belangrijk voor het einde van de middeleeuwen. Wat is er hier gebeurd? = 1453: Inname van Constantinopel door de Turken. 1492: Columbus’ ontdekking van Amerika. 1517: Luthers 95 stellingen van Wittenberg. De middeleeuwen zijn volgens filosofen van de verlichting de donkere eeuwen. Waarom zijn het niet per se donkere eeuwen? = Voor de Christelijke filosofie ging het niet goed, maar voor de Arabische filosofie ging het juist wel heel goed. Het is vanuit het perspectief van de Christenen donker. In 313 komt het Edict van Milaan. Wat zegt het en tot wanneer bestaat het? = Je mag Christelijk filosoof zijn in het West-Romeinse Rijk. Na 476 (De val van het West-Romeinse Rijk) bestaat het niet meer. Wie wat Maarten Luther en wat wil Luthers 95 stellingen in Wittenberg zetten? = Hij was theoloog die sterke kritiek had op de Christelijke kerk. (Begin protestantisme.) Wat is er na 1517 verandert in het Christendom? = Het bestaat uit drie dingen: Calvinisme, Lutherisme en Katholisme. De westerse wereld is niet meer hetzelfde. Welke filosofen zijn in het begin van de middeleeuwse filosofie belangrijk? = Augustinus (354-430) en Boëthius (ca. 480-524) Welke filosoof is aan het einde van de middeleeuwse filosofie belangrijk? = René Descartes (1596-1650) (‘Vader van de moderne filosofie’) Na Descartes is er geen middeleeuwse filosofie meer. Welke drie fases zijn er in de middeleeuwse filosofie? = 1e fase: Combinatie van heidense filosofie en Christelijke filosofie (4e eeuw): Augustinus (Mix Griekse oudheid en Christendom. In het begin was hij een redenaar. Vanuit zijn perspectief was er geen verschik tussen Neo-Platonistische filosofie en Christelijke filosofie.) en Boëthius. 2 fase: 529: Keizer Justitianus sluit de school van Athene. Ook in het Oost-Romeinse rijk is er bijna geen filosofie meer. Periode van verval in West-Romeinse rijk. Economisch, politiek en intellectueel verval. Geen geld om aan filosofie te doen. Intellectuele activiteit ging door in kloosters: lezen van bijbel en grammatica. Geen filosofie tussen 5e en 11e eeuw in de Christelijke wereld. Filosofie ging door in de Islamitische wereld (7e tot 11e eeuw). Averroës schreef twee of drie keer commentaar op alle teksten van Aristoteles. De teksten van Aristoteles en Plato zijn in de Arabische wereld. Wat nu ongeveer Syrië is tot ongeveer Spanje. De heidense filosofie werd op de filosofie van Mohammed toegepast. Filosofische teksten werden hier bewaard en later in Europa weer ontvangen. 3e Fase: Herstel in Europa en onderwijscentra. Er was weer geld. . Onderwijscentra: Kloosterscholen: Aristoteles’ logica om theologie en andere problemen te behandelen. Eerst alleen grammatica van Latijn en later (11e eeuw) Logica en die van Aristoteles. De Arabische wereld ging tot Spanje en Sicilië dus het werd steeds makkelijker om de teksten te ontvangen. Door de logica van Aristoteles konden ze misschien theologische problemen behandelen en daarna ook natuurkunde en ethiek, etc. Het idee was: We doen alles door het gebruik van Aristoteles’ logica. Logische argumentatie betekent de logica van Aristoteles. Kathedraalscholen. (opkomst media?) 11e eeuw. Monniken betaald om les te geven. Dit wordt een universiteit. Parijs, Oxford. Hoe zag het onderwijs in de 3e fase van de middeleeuwse filosofie eruit? = Kloosterscholen: Aristoteles’ logica om theologie en andere problemen te behandelen. Eerst alleen grammatica van Latijn en later (11e eeuw) Logica en die van Aristoteles. De Arabische wereld ging tot Spanje en Sicilië dus het werd steeds makkelijker om de teksten te ontvangen. Door de logica van Aristoteles konden ze misschien theologische problemen behandelen en daarna ook natuurkunde en ethiek, etc. Het idee was: We doen alles door het gebruik van Aristoteles’ logica. Logische argumentatie betekent de logica van Aristoteles. Kathedraalscholen. (opkomst media?) 11e eeuw. Monniken betaald om les te geven. Dit wordt een universiteit. Parijs, Oxford. Wat zijn de drie fases van de middeleeuwse filosofie in het kort? = 1e fase: combinatie van heidense filosofie en christelijke filosofie (4e eeuw): Boëthius en Augustinus. 2e fase: 529 Keizer Justinianus sluit de school van Athene. Periode van verval in de West-Romeinse Rijk. Filosofie in de Islamitische wereld (7e -11e eeuw). 3e Fase: herstel in Europa en nieuwe onderwijscentra. Vertel wat over Augustinus. = In het begin was hij een redenaar. Vanuit zijn perspectief was er geen verschik tussen Neo-Platonistische filosofie en Christelijke filosofie. In welke periode was er geen filosofie in de Christelijke wereld en waarom? = Tussen 5e en 11e eeuw. In 529 sluit Keizer Justitianus de school van Athene. Ook in het Oost-Romeinse rijk is er bijna geen filosofie meer. Periode van verval in West-Romeinse rijk. Economisch, politiek en intellectueel verval. Geen geld om aan filosofie te doen. Intellectuele activiteit ging door in kloosters: lezen van bijbel en grammatica. Waar ging intellectuele activiteit een tijdje door in de tweede fase van de middeleeuwse filosofie? = In Kloosters: lezen van bijbel en grammatica. Tussen welke eeuwen was er Filosofie in de Islamitische wereld en niet in de Christelijke wereld? = Tussen de 7e en de 11e eeuw. Wat was de Arabische wereld tussen de 7e en de 11e eeuw? = Wat nu ongeveer Syrië is tot ongeveer Spanje. Vertel wat over Averroës. = Averroës schreef twee of drie keer commentaar op alle teksten van Aristoteles. De teksten van Aristoteles en Plato zijn in de Arabische wereld. Waar werd de heidense filosofie in de Arabische wereld op toegepast? = Op Mohammed. Wat werd er in de middeleeuwen behandeld in kloosterscholen? = Aristoteles logica om theologische (en andere) problemen te behandelen. In welke eeuw waren Kathedraalscholen in opkomst? = In de 11e eeuw. Wie gaven les in Kathedraalscholen? = kloostermonniken werden door de bisschop betaald om lessen te geven. Welke vier faculteiten waren er op een middeleeuwse universiteit (Begin 13e eeuw)? = Artes (Bachelor + Master Dit moest je eerst doen voordat je iets anders mocht doen.) Theologie, Rechtsgeleerdheid en Geneeskunde. Waar bestond een Artes Bachelor + Master uit (13e eeuwse universiteit)? = Trivium: Grammatica: Studie van Latijn. Maakt niet uit waar je woont, je spreekt Latijn, anders geen universiteit. Retorica: Objectief spreken. Dialectica: Door stellingen waarheid zoeken (Aristoteles, Logica vetus, Logica nova). Quadrivium: Arithmetica, Geometica, Astronomica, Musica. Heb je dit gedaan, ben je master. Je mag lesgeven of verder studeren aan een van de andere faculteiten. Welke onderwerpen van Plato leerden ze in de Middeleeuwen? = Timaeus: de eerste helft (tot 53c) met het commentaar van Chalcidius. En Meno en Phaedo (12e eeuw, maar nauwelijks gelezen) Welke onderwerpen van Aristoteles leerden ze in de Middeleeuwen? = A&B: Logica: A: tot 1140: Logica vetus: Categorieën (+ Porphyrius’ Isagoge), De interpretatione, Logische geschriften van Boëthius. B: na 1140: Logica nova, Analytica priora, Analytica posteriora, Topica, De sophisticis elenchis. C: natuurfilosofie, metafysica, ethiek. Natuurfilosofie: Libri naturalis. Wat we nu natuurkunde en biologie noemen. 3 werken: Physica: 5 vertalingen tussen 1125 en 1270, De caelo: 4 tussen 1185 en 1270, De anima: 3 tussen 1125 en 1270. Metaphysica: vijf (gedeeltelijke) vertalingen tussen 1125 en 1270. Ethica: vier (gedeeltelijke) vertalingen tussen de tweede helft van de 12e eeuw en 1260. Welke drie werken van Aristoteles van Libri Naturalis (Wat wij nu natuurkunde en biologie noemen) waren in de middeleeuwen vertaald? = Physica: 5 vertalingen tussen 1125 en 1270, De caelo: 4 tussen 1185 en 1270, De anima: 3 tussen 1125 en 1270. Waarom leerden ze de ethiek van Aristoteles? = Er was veel beschikbaar en het was compleet en de kerk had voorkeur voor Aristoteles. Waar werden de werken van Aristoteles in de Middeleeuwen vertaald? = Spanje, Sicilië & Noord-Italië. Spanje (m.n. Toledo): contacten Arabische en Latijnse wereld. Vertalingen uit het Grieks via het Arabisch. Sicilië en Noord-Italië: contacten Griekse wereld (vanuit Constantinopel), Arabische wereld en Latijnse wereld. Vertalingen rechtstreeks uit het Grieks en via het Arabisch. Wat voor onderwijsmethode is Scholastiek? = Onderwijsmethode waarbij de lezing van teksten centraal staat. Algemeen gebruikt in het universitaire onderwijs vanaf het begin van de 13e eeuw. Welke twee type tekstlezingen zijn er bij Scholastiek? = Lectio (lezing van teksten) en Quaestio (vragen die opkomen n.a.v. gelezen teksten). Hoe werkt de type lezing Lectio bij Scholastiek? = Cursorie (glossen, korte toelichtingen), Ordinarie (uitvoerige toelichtingen).Drie fasen: Littera (voorlezen + letterlijke verklaring), Sensus (verklaring van de inhoud), Sententia (de zin en de bedoeling Hoe de docent het interpreteert is de waarheid). Hoe werkt de type lezing Quaestio (propositio dubitabilis) bij Scholastiek? = Quaestio (vraag-propositio). Structuur (basis): Vraag (dilemma): A of niet-A? Argumenten voor A Argumenten voor niet-A Antwoord: A Weerlegging van de argumenten voor niet-A. (Bijv. Aristoteles zegt: ‘Misschien kan de ziel los van het lichaam bestaan.’ A: dat kan. Niet-A: dat kan niet.) In welke periode is Scholastiek een methode? = Van de 11e tot de 13e eeuw.
Ingezonden op 20-01-2017 - 1034x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!