Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
› 10 ICASP deel B Hc 10
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Interculturele Aspecten van opvoeding, onderwijs en hulpverlening
10 ICASP deel B Hc 10
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Basale fysiologische functies = slapen / bakeren / voeden/ zindelijkheid / huilen (mensen hebben snel bij deze functies in te grijpen, dit hangt af per cultuur ) La familia mapuche = Je wordt geboren in een enorm warme familieverband , een grote familie Advies uit chili = als ouder 6 x per dag zijn favoriete leidje moet zingen, veel praten en geluidjes maken / draagzak op de rug, zodat het kind contact kan maken met de natuur en kan leren over zijn gezin en omgeving. Draagzak nooit op de buik, is niet goed voor de rug en je bent het kind aan het overstimuleren , het ziet te veel van de stad bijvoorbeeld daarnaast moeten ze het gezicht van papa en mama kunnen zien Slapen en babys tussen 6-12 maanden= 's avond wilt het kind vaak niet slapen. Waarom slaapt het kind niet? Omdat het kind nog niet weet dat moeder er toch is, ook al kan het moeder niet zien, daarom gaat het huilen als de moeder de kamer uit gaat (PIAGET) tip: doe elke dag kiekeboe spelletjes (je ziet dat dit echt een westerse gedachtegang is, er is geen sprake van dat ze dit in Afrika ook zo zouden doen) 2,5-3 jaar en kind slaapt nog steeds slecht = Slechte inslapers hebben baat bij een ijzeren dagritme. Geef hem bijv een kookwekker, als je even iets voor jezelf wilt doen. stel samen de tijd in. je kind weet dat als de wekker rinkelt het weer tijd is om samen wat te gaan doen. ook kan je met een 3-jarige al goed een plan van de dag maken met kaartjes. Consultatiebureau zegt, dat je een foto van jezelf boven het bed moet ophangen 3-4 jaar kind slaapt niet goed , advies consultatiebureau= Verzeker het kind dat je van hem houd. angstdromen zijn het gevolg van overdag veel verbieden, ik heb je dit en dit verboden, maar dat betekent niet dat ik niet van je houd he... 3,5-4 jaar kind slaapt niet goed, advies consultatiebureau = zet mand met speelgoed bij het bed, blijf kort, nachtlampje. En zorg ervoor dat het kind vanaf het begin af aan niet bij jou in bed kruipt. Breng het niet steeds terug naar eigen bed Wat zegt consultatiebureau over bijelkaar of apart slapen = APART SLAPEN. tot 4 maanden riskant om bijelkaar te slapen In de VS , samen slapen is slecht want = 1. je kan het kind smoren 2. je kunt elkaar besmetten 3. je krijgt hem/haar er niet meer uit 4. ouderlijke seks wordt onmogelijk In de VS, apart slapen is goed want = 1. stimuleert de onafhankelijkheid 2. Geeft de ouders rust/privacy In Japan hoe slapen ze het meeste = het is aardig verdeeld, uiteindelijk de meeste bij de ouders in bed of op de kamer van de ouders (dit in tegenstelling tot de VS waar kinderen NOOIT in bed van de ouders slapen) In Kenia, hoe slapen de kinderen = 0-2/ 3 bij moeder (en vader) IN BED/ 3-5/6 bij vader (en moeder) in bed 6-9 bij broertje of zusje in de kamer en 9 en ouder, zelfde bed of zelfde kamer (zij zeggen dat apart laten slapen is kindermishandeling !!) Effecten op co-sleeping (samen slapen) = 1. geen inslaaprituelen (bijv knuffels gedag zeggen of verhaal voorlezen) 2. Geen slaapliedjes 3. Geen knuffels (transitional objects, knuffel die symbool staat voor moeder) 4. geen inslaapproblemen 5. nauwelijks slaaponderbreking door voeding (kind voedt zichzelf door te drinken wanneer hij of zij wilt ) 6. geen intercom nodig, goede surveillance gegarandeerd Confounding variables = roken ouders, buik/rugpositie, borstvoeding, leeftijd moeder Co-sleeping bevordert uit labonderzoek US = 1. regelmatig wakker worden 2. lichter slapen 3. borstvoeding 4. op de rug slapen Contra apneu = wanneer je ophoudt met ademhaling SID = Sudden Infant Death (wiegendood) er wordt gespeculeerd dat co-sleeping SID kan voorkomen, maar van belang is dat nogniet duidelijk is wat de oorzaak is van SID. De gedachte hierachter is dat door co-sleeeping het kind minder diep slaapt en vaker wakker wordt. dit voorkomt contra apneu (ophouden met ademhalen) gedacht wordt dat SID voorkomt omdat kinderen, wanneer ze diep slapen, niet makkelijk uit hun diepe slaap kunnen komen en daarom ophouden met ademhalen en daardoor komen te overlijden. Co-sleeping bevordert dus het regelmatig wakkeer worden, het lichter slapen de borstvoeding geven en ook het op de rugs slapen van een kind Bakeren is bij ons = Bakeren bestaat al erg lang, de redenen waarom het in NL werd gedaan was dat ze dachten dat ze de baby op deze manier vorm konden geven, tot ongeveer 4 maanden. Daarnaast ook omdat baby's het anders koud kregen. In 1750 zagen ze in Afrika dat ze het niet deden en ze oook niet scheef waren, daarom na m het vanaf die tijd af Bakeren elders = Warmte / bescherming/ transport/ kind rustig te krijgen Cradleboard = daaraan bevestig je het gebakerde kind. Zo kan het kind rustig worden neergezet. Het kind kan alle waarnemen en contact met je houden zonder dat ze bijv in de kattenbak zitten te graaien. soms zijn de armpjes vrij en soms niet. Dit doen ze bij de HOPI-INDIANEN. Onderzoek naar de effecten van bakeren = laat zien dat bakeren geen negatieve invloed heeft op de ontwikkkeling van kinderen , de leeftijd waarop gebakerde kinderen en niet gebakerde kinderen beginnen met lopen is vergelijkbaar. gebakerde kinderen worden niet passief. Ze zijn ook vaak een paar uur per dag los Bakeren en hun spieren = ook tijdens het bakeren worden spieren getraind isometrische contractie = spierkracht tijdens het bakeren. De gebakerde kinderen duwen zichzelf tegen de dekens aan. dus de beweging van eht duwen tegen een object isotone bewegingen = het bevordert de spiergroei, ,bij gelijke spierspanning, bewegen van de spieren Wat beveelt de WHO aan ivm Voeden en waarom = 2 jaar borstvoeding waarvan 6 maanden exclusief (de andere maanden kan borstvoeding gecombineerd worden met flesvoeding), omdat in arme landen vaak de poedermelk te duur is en de voeding veel te veel verdund wordt en 2 het water te vuil is, en flessen en spenen inet uitgekookt kunnen worden (dit zal zorgen voor een hogere IMR) en dus daarom 2 jaar borstvoeding Hoge IMR = hoge zuigelingesterfte hoe kan IMR stijgen = door veel flesvoeding in vroegere tijden of arme landen In Nl is het lastig om borstvoeding te combineren met werk, na 6 maanden wordt er in nl minder borstvoeding gegeven dan in Zweden, hoe kan dat = in zweden hebben de moeders veel langer zwangerschapsverlof, waardoor het voor d ie moeders nog mogelijk is om na 6 maanden veel borstvoeding te geven Min = als het niet mogelijk is voor de moeder om borstvoeding te geven, kan een min of dit doen, iemand die niet de moeder is van het kind, maar wel borstvoeding geeft allomothering= wanneer de moeder hulp krijgt bij de opvoeding van een ander. In de geschiedenis en in veel culturen komt allomothering voor, ze zijn belangrijk omdat het vaak voor moeders lastig is een opvoeding zelf te doen Kan je ook borstvoeding geven als je niet zwanger bent geweest= Volgens hrdy is dat mogelijk, wanneer de telples lang genoeg gestimuleerd worden , maar niet melk. Je had moeders die een kind adopteerden omdat ze zelf geen kinderen konden krijgen en zij geloofden dan dat ze toch die borstvoeding moesten geven omdat dit de liefde tussen moeder en kind zou bevorderen Zindelijkheid, wat zegt het consultatiebureau = elk kind wordt vanzelf zindelijk, je kan het niet trainen / kan pas zindelijk worden als het zijn sluitspier kan beheersen/ pas als je kind 2 jaar is kan je ermee beginnen/ straf je kind niet als hij toch nat is geworden, als je een kind nu te hard aanpakt gaat hij later misschien in bed plassen/ Om zindelijk te worden moeten kinderen iets begrijpen (dat het plasje in het potje hoort) iets kunnen (voelen dat ze eenn plasje moeten doen ) en iets willen (meewerken) De meeste kinderen zijn rond hun 3e jr overdag zindelijk (ER is dus een steeds relaxeter en afwachtendere beandering gekomen) Dokter Spock over zinderlijkheid = Hij erkent dat je wel eerder zou kunnen beginnen maar dat je het niet moet doen, want als ze het niet snappen zijn ze niet echt zindelijk (heel gek..) en ze vinden het gewoon fijn om smerig te zijn, ze zitten in de anale periode , natuurlijke ervaringen Begintijdstip zindelijkheidstraining vroeger = 1839 na 3 maanden, 1928 na 3-5 weken 1938 na 7 maanden... Begintijdstip zindelijkheidstraining elders = Uganda 2-4 maanden kenia 2-3 weken methode klassiek en operant conditioneren bij zindelijkheidstrainingen = overdag zindelijk bij 6-8 maanden huilen vroeger = eerst Noodzakelijk, daarna Goed (een fout van vele ouders is dat zij niet willen dat hun kind uil. zij gaan het daartoe troosten en afleiden, kortom.... Verwennen.. Het is ook nodig dat d elongen zich hierdoor elke dag wat uitzetten, dat is nodig. Attachmenttheorie (Bowlbly)= onmiddelijk reageren op huilen Leertheorie = niet meteen reageren op huilen, want dan beloon je het stoute gedrag en blijven ze huilen Huilen nu = Er is nog steeds geen doorslaggevend onderzoek geweest die zegt wat nou echt goed is ivm huilen. Het zuigelingenbureau zegt dat het gewoon spanning is. Ze krijgen zoveel indrukken te verwerken.. je moet vooral niet zielig gaan praten, anders worden ze alleen maar ongelukkiger (praat optimistisch! )Het zuigelingenbureau zegt ook... dat een kind soms huilt door verveling Het zuigelingenbureau remedie en advies voor huilen = 1. houd je baby stevig tegen je aan, zijn opgetrokken knietjes in je hand, dit is de houding hoe hij ook in de baarmoeder zat 2. Geef stevige klopjes onder de binnen, die doen ze denken aan jouw hartslag Waar wordt er meer gehuild = in het westen wordt hetmeeste gehuild. als je het vergelijkt met bijvoorbeeld kenia zie je dat kenianen maar 11 proc van de tijd praten tegen hun kind en ze 100 proc dragen..ze dragen dus continue rond voor de eerste 3-4 maanden. Dit is een extreem verschil met bijv de boston sample , daar daalt holding naar 25 proc als het kind 9-10 jaar oud is en in kenia naar 93 procent van de tijd. Ook het praten verschil sterk in kenia blijft dit 11 proc terwijl in Boston het alleen maar meer wordt van 25 naar 29. Het niet praten en het wel dragen en regelmatig voeden lijkt er grote bij te dragen dat het kind wat rustiger is. (in westen veel face-to face interacties waarbij je elkaar aankijkt wanneer je praat, in gussi is het juist niet respectvol om iemand in de ogen aan te kijken. En ze liggen daar vaak op de rug van de v of m zo leert het kind geen oogcontact op te zoeken) Doel is wat voor een kind = gezond rust en gehoorzaamkind dat zonder morren zijn of haar taken verricht Verklaring voor Gusi huilmethode = huilen krijgt op deze manier een betere signaalfunctie. als kinderen ergens pijn hebben, dan huilen ze. het 'echte' huilen wanneer ze pijn heben of ziek zijn wordt zo duidelijker. als het gaat om overleven is dit erg belangrijk, d emoeder is hier keihard aan het werk, dus kan zielig gehuil om niets eigenlijk niet gebruiken
Ingezonden op 20-01-2017 - 548x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
24-01-2017
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!