Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Psychologie
› 9
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Psychologie
hoofdstuk 9
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
- Waarom is het zo moeilijk om straf effectief te laten zijn?= - Het vermogen van straf om ongewenst gedrag te onderdrukken, verdwijnt meestal als de dreiging van de straf is verdwenen - De meeste mensen vertonen gewenst gedrag als ongewenst gedrag onvermijdelijk leidt tot een flinke straf - Globaal gesproken kun je stellen dat het gedrag van een ander alleen met enige zekerheid te sturen is door middel van straf of dreiging als je zijn of haar omgeving voortdurend onder controle hebt - Soms kan de verlokking van beloningen ertoe leiden dat de mogelijkheid van straf op de koop toe wordt genomen - Het aansturen van iemands gedrag door middel van straf kan dus ook mislukken doordat je de beloningen niet onder controle hebt - Straf roept dikwijls vluchtgedrag of agressie op - Het toedienen van straf kan het ‘slachtoffer’ onrustig maken, wat een blokkade op kan werpen voor het leren van nieuwe en betere responsen - Straf wordt dikwijls oneerlijk toegepast - Voor operante conditionering is het nodig dat = er op de respons een bepaalde stimulus volgt, terwijl bij klassieke conditionering eerst een stimulus aangeboden wordt die leidt tot een respons (pagina 144 psychologie een inleiding) Operante conditionering beloont nieuwe gedragingen Klassieke conditionering leert het individu dezelfde responsen te geven op nieuwe stimuli - Volgens cognitieve psychologie leiden sommige vormen van leren =alleen tot verandering in mentale processen en niet tot verandering in gedrag - Dieren leren door inzicht= door hun perceptie van problemen te reorganiseren - Inzichtelijk leren= een vorm van cognitief leren, oorspronkelijk beschreven door gestaltpsychologen, waarbij het oplossen van problemen plaatsvindt door een plotselinge reorganisatie van perceptie - Cognitieve plattegrond= In het werk van Tolman is het een mentale representatie van een doolhof of andere fysieke ruimte. Psychologen gebruiken de term vaak breder om er een begrip van verbanden tussen concepten mee aan te duiden - Latent leren= Leren zonder bekrachtiging en zonder zichtbaar of waarneembaar bewijs dat er een leerproces plaatsvindt - Leren door observatie (sociaal leren)= Een vorm van cognitief leren waarbij nieuwe responsen worden geleerd door naar andermans gedrag en de consequenties van dat gedrag te kijken - Mentale afstomping= je reageert ergens minder op omdat je eraan gewend bent geraakt - Long-term potentation=Een biologisch proces waarbij de elektrische spanning in de synapsen van groepen zenuwcellen toeneemt. Men neemt aan dat dit proces de neutrale basis van leren is - Persoonlijkheid=De psychologische kenmerken die een zekere continuïteit verlenen aan het gedrag van een individu in verschillende situaties en op verschillende momenten
Ingezonden op 21-01-2017 - 372x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!