Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
› 0 College 6
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
0 College 6
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wie was de meest belangrijke Logicus van de twaalfde eeuw en waarom? = Petrus Abelardus (1079–1142). In het bijzonder zijn antwoord op de universalia: universalia zijn abstracties. Als je het woord noemt, zie je de abstractie in je geest en weet je de betekenis. Abstracties, maar op basis van iets werkelijks. Ze verwijzen naar dingen in onze begrippen. Het zijn geen klanken (Roscelin van Compiegne (ca. 1050 – ca. 1125)), maar ook geen dingen (Willem van Champeaux (ca. 1070 – 1122)). Wat is ethiek? = studie naar moraal en handelingen met betrekking op andere mensen en dieren. Intenties, verantwoording afleggen op handelingen, maatschappelijk handelen, de wet. Wat is het verschil tussen de wet en ethiek? = De wet hoeft niet per se iets goeds te vertegenwoordigen. Ethiek gaat vooraf aan de wet. Omgaan met dieren zit vaak niet in de wet. Er is geen enkel antwoord. Ethiek en wet zijn niet altijd hetzelfde, er is verschil. Bijv. als je een afspraak hebt en je komt niet opdagen. Dat heeft niet met de wet te maken, maar volgens ethiek is dat niet goed. Wat is het gebied van ethiek volgens Petrus Abelardus (1079–1142)? = Onderscheid tussen aspecten van het menselijk handelen. Het gaat over deugden en ondeugden. Volgens Abelardus gaat het niet over lichamelijk deugden en ondeugden. We kijken naar mentale eigenschappen, deugden en ondeugden van de geest, niet van het lichaam. Wat voor deugden en ondeugden? Luiheid is ook een ondeugd, maar dat heeft met ethiek te maken. Sommige ondeugden zijn binnen goede en slechte mensen te vinden. Je hoeft daar niet op afgerekend te worden. Ze zijn niet per se slecht of goed, maar hebben wel met ethiek te maken. Bij sommige ondeugden kun je een zonde begaan. Je moet er niet aan toegeven. In sommige gevallen willen we iets dat ik principe slecht is. Het is geen vrije keuze dat je die wil hebt, die heb je gewoon. Er s verschil tussen iets willen en daadwerkelijk van plan zijn. Wat is de centrale vraag van Petrus Abelardus (1079–1142)? = Wat maakt een zonde tot een zonde? Wat maakt volgens Petrus Abelardus (1079–1142) een zonde tot een zonde? = Ondeugden zijn geen goede kandidaat, omdat ze ook bij goede mensen voor kunnen komen. Ze hebben wel iets met ethiek te maken, maar ze zijn geen zonde. De wil? Soms willen we slechte dingen, maar dat is toch geen zonde. Soms kun je iets willen waarvan je het niet wil willen. Je lichaam wil het, maar je geest niet. Dus de wil is ook geen goede kandidaat. Als je niet weet dat je vrouw je zus is, is het geen zonde. De bijbel zegt dat een vrouw begeren een zonde is, want dat is overspel in je hart. Geen daden, onze intenties of specifiek onze instemming. Je moet het echt willen. Is dat het geval, dan is het een zonde. Het plannen en de keuze maken is de zonde. De daad zelf voegt niets aan de zonde toe, want die bega je al bij het maken van de keuze. Het gaat om je intenties. (Abelardus) Waarom zijn ondeugden geen goede kandidaat voor zonde? = Ze komen ook bij goede mensen voor. Als je een ondeugd hebt, heb je de kans om een zonde te begaan, maar dat hoeft niet. Je kunt niet toegeven aan je ondeugd. (Abelardus) Waarom is de wil geen goede kandidaat voor de zonde? = Soms kun je iets willen waarvan je het niet wil willen. (Abelardus) Waarom zijn daden geen goede kandidaat voor het maken van een zonde? = Omdat je soms een verkeerde keuze maakt (dan bega je de zonde), maar dat je handeling mislukt, waardoor de verkeerde daad niet wordt uitgevoerd. En soms wordt je in een situatie gedwongen of doe je iets uit onwetendheid. Wat is het verschil met de wet en de ethiek van Abelardus? = De wet kijkt meer naar de daden en houdt wel rekening met intenties (zelfverdediging), maar kijkt vooral naar de daden. Abelardus kijkt alleen naar de intenties. Wat kan kritiek zijn op Abelardus? = Hij kijkt alleen maar naar intenties en wie weet jouw intenties? Alleen jij en God, dus deze ethiek is afhankelijk van God. Wanneer je niet in God gelooft, kun je deze ethiek niet gebruiken.
Ingezonden op 22-01-2017 - 317x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!