Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
› 0 College 8
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
0 College 8
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
(Avicenna) Waaraan kan het eerste principe denken? = Alleen maar aan zichzelf. (Avicenna) Wanneer is een ding levend? = Zodra het een ziel heeft. (Avicenna) Wat hebben mensen en dieren dankzij de ziel? = Een idee van de materiële wereld: waarneming. (Avicenna) Waarmee heeft waarneming te maken? = Met individuele, materiële dingen. (Avicenna) Wat is het verschil tussen waarneming en denken? = Denken gaat over universalia, het volgen van syllogisme. Het idee ‘mensheid’ of ‘mens’ is geen waarneming. Ze zijn het resultaat van een abstractie. Dus de sensitieve ziel heeft alleen maar met vormen te maken. Ons intellect aan de andere kant heeft met algemene begrippen te maken. Alleen de mens heeft een intellect, een sensitieve én een vegetatieve ziel. Welke soorten intellecten hebben mensen volgens Aristoteles? = Een mogelijk intellect en een actieve intellect (in actualiteit). (Avicenna) Wat is het actieve intellect? = Een universalia in actualiteit. Een soort database van algemene vormen. De zwaarste immateriële intelligentie. Volgens Avicenna hebben mensen uitwendige en inwendige zintuigen. Welke zijn dit? = Uitwendig: Zien, horen, ruiken, proeven, voelen. Inwendig: Sensus communis, Imaginatio, Aestimatio, Phantasia, Memoria. Wat is Sensus communis volgens Avicenna? = Een inwendige zintuig. Ontvangt, onderscheidt en combineert de waarnemingsbeelden. Waarnemingsbeelden gaan over individuele dingen, maar we denken aan algemene begrippen. Dat komt door sensus communis. Die kan waarnemingsbeelden combineren. Wat is Imaginatio volgens Avicenna? = Een inwendige zintuig. Combineer niets, slaat alleen op. Slaat waarnemingsbeelden op, waardoor je door combinatie aan iets kan denken wat je nog nooit hebt gezien. Wat is Aestimatio volgens Avicenna? = Een inwendige zintuig. Neemt cognitieve eigenschappen (intentiones) waar. Wat is Phantasia volgens Avicenna? = Een inwendige zintuig. Combineert waarnemingsbeelden en intentiones: cognitieve eigenschappen. Doet samengestelde informatie ontstaan over niet-waargenomen of niet niet-bestaande dingen. Wat is Memoria volgens Avicenna? = Een inwendige zintuig. Slaat de samengestelde informatie op. Phantasia en Memoria zijn heel erg belangrijk. Daardoor kun je dingen combineren die je hebt gezien, waardoor je gelijkenissen tussen mensen kunt zien. Je ziet ze dan als gelijk (algemeen begrip) door actieve intellect. Voor de overgang van mermoria naar algemene begrippen heb je het actieve intellect nodig. In welke ziel zitten de inwendige zintuigen volgens Avicenna? = In de sensitieve ziel. Waarom heeft het actieve intellect volgens Avicenna een kosmologische en psychologische functie? = We delen het actieve intellect, zoals het internet. We zijn emanatie van het zwaarste immateriële intellect: het actieve intellect. Is de theorie van Avicenna een goede/consistente filosofische theorie? = Volgens Avicenna is de ziel iets immaterieels. Gedachte experiment ‘vliegende mens’. Hierdoor denkt Avicenna dat de ziel immaterieel is en dat hij los van het lichaam kan bestaan. Dat is bij immateriële intellect. En de rest? Zijn theorie is super vreemd, maar vanuit filosofisch/ logisch perspectief, is het dan consistent? Avicenna heeft toch een oplossing. De sensitieve ziel is wel in ons brein en lichaam, maar accidenteel. In principe kan de sensitieve ziel los van het lichaam bestaan. Toch hebben dieren geen dualistische structuur. Het verschil tussen mensen en dieren is dat wij materiële sensitieve ziel hebben. Docent vindt het persoonlijk niet consistent. Hoe kan immateriële intelligentie iets materieels ontvangen? Wat is het verschil tussen de theorie van Avicenna en die van Averroës? = Averroës denkt bijna hetzelfde als Avicenna. Zijn theorie is nog gekker. Volgens Averroës bevinden sensitieve en intellectuele intellect zich buiten de mens. Onze mogelijkheid of mogelijk intellect is er één voor alle mensen. Kennis is verbinding tussen individuele sensitieve ziel en actieve intellect buiten het lichaam. Voordeel is dat zijn theorie misschien meer consistent is. We hebben een materiële ziel: sensitieve, maar we delen intellect en dat is immaterieel. Je hebt na het zien van een paar paarden de mogelijkheid om aan paardheid te denken. Volgens Averroës is de abstractie ook door algemeen intellect gedaan. Het individuele stopt na de waarneming. Avicenna zegt dat de abstractie, mogelijkheid nog wel bij het individu is. Wat is volgens Avicenna het verschil tussen zijn en wezen? = Wezen (essentia) is wat jij bent. Volgens Avicenna is de paardheid wat een paard is en niet dat is paard is, dat is het zijn (esse) van het paard. Wat ik ben is mijn wezen (essentia) en dat ik ben is mijn zijn (esse). Wat is essentia? = Wezen. Wat is esse? = Zijn. In welk geval is er geen onderscheid in essentia en esse? = In het geval van God. Wat God is en Dat God is, is hetzelfde. Waarom is er geen onderscheid in essentia en essentie bij God? = Omdat hij geen universalia is. (Avicenna) Wat moet je met een begrip kunnen om het een universalia te laten zijn? = Je moet jet van meerdere dingen kunnen zeggen. (Avicenna) Hoe kan een universalia verwijzen naar één ding? = Als je een algemeen begrip hebt, waarvan je maar één ding kent. Vroeger wisten ze bijv. niet dat er meerdere zonnen waren, maar de zon is een universalia, omdat het logisch gezien kan dat er meerdere zonnen zijn. Ten opzichte van wat is universalia indifferent volgens Avicenna? = Ten opzichte van kwantiteit. Een universalia kan bijvoorbeeld ook iets zijn wat je nog nooit gezien hebt, maar wel kan bestaan: bijv. zevenhoekig huis. Volgens Avicenna is zo’n algemeen begrip als paardheid iets wat we voor meer dingen kunnen zeggen. Op welke drie verschillende manieren kan dit? = 1. Het verwijzen naar meerdere dingen die wel bestaan. 2. Het verwijzen naar dingen die wel kunnen bestaan, maar die je nog nooit hebt gezien. Om een universalia te zijn, moet een begrip voor meerdere dingen gezegd kunne worden. Bijv. een zevenhoekig huis. Het kan bestaan en er kunnen er meer van bestaan. 3. Het verwijzen naar één ding, maar waar er logisch gezien meer van kunnen zijn. Bijv. de zon (toen ze nog dachten dat er maar één zon was). Logisch gezien konden er meer zonnen bestaan. Universalia is indifferent ten opzichte van kwantiteit. Welke vergelijking van de universalia van Avicenna kun je maken met Plato? = Het lijkt een beetje op Plato’s eeuwige ideeën. Er zijn ideeën die (nog) niet in de wereld zijn. Zo zijn er hier dus universalia waar er nog maar één van is. Toch lijkt het er ook weer niet op. De ideeën van Plato bestaan in een eeuwige wereld. Dat is numeriek één. Volgens Avicenna is dat niet zo. (Avicenna) Wat is tegenspraak? = Iets wat logisch gezien onmogelijk is. Bijv. een ronde driehoek. Wat bestaat/ kan bestaan volgens Avicenna? = Alles wat geen tegenspraak bevat. Wat het is zegt niet over dat het is. Vroeger bestonden computers nog niet, maar het idee bestond wel al in Gods hoofd. Kun je volgens Avicenna denken aan begrippen die tegenspraak bevatten? = Nee, het zijn geen echte begrippen. Hoe bestaat elk wezen (essentia) volgens Avicenna? =Noodzakelijk, als het geen tegenspraak bevat. Je kunt weten wat iets is, zonder dat het is. Is de mensheid van Saïet en Amber hetzelfde volgens Avicenna? = Het begrip mensheid heeft niets met kwantiteit te maken. Eén ding is wat ze zijn en één ding is dat ze zijn. Volgens Avicenna is de mensheid van Saïet niet hetzelfde als dat van Amber. In de zin dat ze numeriek niet dezelfde mensheid zijn, anders zijn Saïet en Amber hetzelfde ding. Tegelijkertijd is de mensheid van Saïet hetzelfde als die van Amber in de zin van het wezen, in wat ze zijn. Twee soorten mensen in individu en als geheel. Ja en nee. Als je denkt aan het begrip mensheid is het één ding. Kwantiteit maakt niet uit. Het begrip bestaat als een essentie. Aan de ene kant is de mensheid van Saïet en Amber niet numeriek dezelfde mensheid, maar het begrip of essentia heeft niets met hoeveelheid te maken. De mensheid heeft niets te maken met of er mensen zijn. (Avicenna) Welke problemen zijn er met universalia? = II het actuele intellect. En het verschil tussen dat je mens bent en dat je bestaat. Hoe kan volgens Avicenna het dat God wezen en zijn tegelijk is, dat dat bij hem hetzelfde is? = Je kan aan een essentia, wezen denken zonder dat het bestaat. Daarom is dat iets anders dan het zijn. Het is alleen maar door het onderscheid wat een ding is en dat het ding is dat het eerst niet kan bestaan en daarna wel. Daardoor is dat bij God niet. Anders zou hij eerst niet bestaan en daarna wel. God is dus wezen en zijn. De eerste immateriële intelligentie kan dus aan zichzelf denken als wezen, noodzakelijk, ziel en als mogelijk. Als een essentia of begrip geen tegenspraak heeft, bestaat het begrip in het actieve intellect. Het wil dan niet zeggen dat het bestaat. Daarom zijn dingen mogelijk en niet noodzakelijk. Het wezen is noodzakelijk. Daarom is het dat als je aan God denkt, dat hij bestaat. Je kunt niet aan Gods essentia denken zonder existentia (esse). God moet zijn. Wat is de essentie van God volgens Avicenna? = Dat God een eerste principe is die niet geschapen is.
Ingezonden op 23-01-2017 - 461x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!