Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
› 0 College 9
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
0 College 9
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Van wanneer tot wanneer leefde Thomas van Aquino? = Van 1225 tot 1274. Wie komt met de great chain of being? = Een historicus Lovejoy. Wat bedoelt Lovejoy met the great chain of being? = Avicenna en Averroës vinden de wereld een hiërarchie. Volgens Lovejoy vormen het hoogste en het laagste zijnde een hiërarchische keten waarin geen enkele schakel ontbreekt. Dit zou je bij Avicenna ook kunnen zijn in zijn sterkste eerste principe tot het zwakste principe: de laatste immateriële intelligentie, de aarde. Wat is het centrale punt van de metafysica van Thomas van Aquino? = Het verklaren van de metafysische structuren van het onderscheid tussen: God, geestelijke substanties (intelligenties, engelen) en lichamelijke zijnden (aarde en mens etc.) Vertel iets over Thomas van Aquino. = Hij is heel erg belangrijk door de geschiedenis van de filosofie heen. Zijn metafysica en theologie zijn de norm geworden voor latere filosofen (Descartes). Waarom denkt Thomas van Aquino dat er geen echte afstand is tussen God en mens? = Hij vraagt zich af dat als de wereld een keten zonder schakels is, wat het metafysische onderscheid dan is tussen de schakels en hoe de oneindige afstand tussen God en de schepping verklaard kan worden als God ook onder het zijnde valt. Volgens Aristoteles is alles wat er is een substantie. Hij heeft een boom van Porphyrius. Thomas van Aquino vraagt zich af waar God in deze boom staat. Als hij een immateriële ziel is, valt hij nog steeds onder substantie en is er geen echte afstand tussen God en mens. Wie geven antwoord op de vraag waar God zou staan? = Avicebron (Solomon ibn Gabirol) Avicenna en Thomas. Van wanneer tot wanneer leefde Solomon ibn Gabirol (Avicebron)? = Hij is geboren in Malaga in 1021 en gestorven in Valencia in 1057. Hoe heet het antwoord waarmee Solomon ibn Gabirol (Avicebron) (1021 – 1057) komt op de vraag waar God zou staan? = Universeel hylemorfisme. Welk onderscheid maakt Avicenna om de vraag te beantwoorden waar God zou staan? = Onderscheid tussen wezen en zijn. Bij wie sluit TvA zich aan bij het antwoord op de vraag waar God zou staan? = Bij Avicenna. Solomon ibn Gabirol (Avicebron) (1021 – 1057) komt met Universeel hylemorfisme op de vraag waar God zou staan. Wat is dit? = Het verschil tussen God en alle andere zijnden: immateriële intelligenties. Wat voor verschil? Alleen God is volledig immaterieel. Alle andere zijnden bestaan uit materie en vorm en zijn daarom contingent. Verschil tussen vorm en materie: materie heeft accidenten en vorm is wat de mens, mens maakt. Materie kan veranderen en vorm niet. De vorm maakt je tot wat je bent, bijv. mens. De rest kan wel veranderen. Het verschil is het idee dat de vorm nooit kan veranderen en de rest wel. Lichamelijke substanties bestaan uit lichamelijke materie en lichamelijke vorm. Vorm kan ook lichamelijk zijn. De materie kan veranderen, de vorm niet. Lichamelijke essentie. Er zijn verschillende soorten materie. Lichamelijke substanties zijn samengesteld uit lichamelijke materie en vorm. Geestelijke substanties zijn samengesteld uit geestelijke materie en vorm. God is volledig immaterieel. Materie kan veranderen, maar vorm niet. God is niet lichamelijk en hij heeft niets dat kan veranderen. Alles wat een materie heeft, kan veranderen. Het metafysische onderscheid tussen God en de overige zijnden bestaat er dus in dat alleen God niet is samengesteld uit materie en vorm, alle overige zijnden wel. Wat is volgens Avicebron het verschil tussen God en andere zijnden? = Alleen God is volledig immaterieel. Alle andere zijnden bestaan uit materie en vorm en zijn daarom contingent. Wat is volgens Avicebron het verschil tussen materie en vorm? = Materie heeft accidenten en vorm is wat de mens, mens maakt. Materie kan veranderen en vorm niet. De vorm maakt je tot wat je bent, bijv. mens. De rest kan wel veranderen. Het verschil is het idee dat de vorm nooit kan veranderen en de rest wel. Wat is het verschil tussen Avicebron en andere filosofen? = Avicebron zegt dat God volledig immaterieel is. Het hangt van de filosoof af of God vorm heeft. Engelen zijn volgens TvA alleen vorm en geen materie. Volgens Avicenna heeft God geen vorm, of anders een hele bijzondere vorm. Hoe denkt Avicebron over materie, vorm en lichamelijkheid? = Lichamelijke substanties bestaan uit lichamelijke materie en lichamelijke vorm. Vorm kan ook lichamelijk zijn. De materie kan veranderen, de vorm niet. Lichamelijke essentie. Er zijn verschillende soorten materie. Lichamelijke substanties zijn samengesteld uit lichamelijke materie en vorm. Geestelijke substanties zijn samengesteld uit geestelijke materie en vorm. Waarom is God volledig immaterieel volgens Avicebron? = Materie kan veranderen, maar vorm niet. God is niet lichamelijk en hij heeft niets dat kan veranderen. Alles wat een materie heeft, kan veranderen. Waarom denkt Avicenna dat God geen vorm heeft, of anders een hele bijzondere vorm? = Alles wat een vorm is, heeft materie nodig om een substantie te worden. Hij heeft dus een vorm die geen materie nodig heeft om een substantie te worden. God is helemaal anders. Wat is volgens Avicenna het verschil tussen God en andere zijnden? = Elk ding heeft twee aspecten. Elk ding heeft iets wat het maakt tot wat het is. Het wezen en het zijn. Wezen en zijn zijn bij God hetzelfde, omdat hij noodzakelijk is van zichzelf. Als er een moment is dat God niet is, heb je twee mogelijkheden: God is door een andere God geschapen of God bestaat niet. Alle anderen zijnden zijn samengesteld uit wezen en zijn. Godheid maakt God tot God. Wat is het verschil tussen God en alle andere zijnden als er in de wereld geen enkele schakel ontbreekt? Volgens Avicenna is er samenstelling tussen wezen en zijn. Een wezen zoals paarheid heeft een eigen soort zijn. Zijn is een accident van paardheid. Het feit dat iemand is, is accident van bijv. mensheid. Wat is een driehoek volgens Avicenna? = Driehoekheid. Ten opzichte van wat is Paardheid indifferent? = Van universaliteit in individualiteit. Wanneer wordt paarheid een universale? = Wanneer de paarheid een begrip in ons denken is. Wanneer is paarheid/paard individueel? = Als het gekoppeld is aan een zijn. Wat is paardheid?= Het wezen van het paard. Hoe bestaat mensheid? = Noodzakelijk. Hoe bestaat een individu? = Mogelijk. Welke vergelijking kun je maken tussen Plato en Avicenna? = De ideeën van Plato hebben iets noodzakelijks en bestaan op hoger niveau. Maar Plato heeft een hele wereld met ideeën en Avicenna niet. Waarom zijn het wezen en zijn van God hetzelfde volgens Avicenna? = Omdat hij noodzakelijk is van zichzelf. Als er een moment is dat God niet is, heb je twee mogelijkheden. Welke twee? = God is door een andere God geschapen of God bestaat niet. (Avicenna) Wat is het antwoord op de vraag: ‘Wat is x’? = Het wezen van X. Hoe wordt paardheid universeel volgens Avicenna? = Door het (menselijke) denken erover (door generaliseren). Wat is paardheid volgens Avicenna? = Datgene waardoor een paard paard is. Is in zichzelf wel een bepaald iets, maar het is noch universeel noch individueel. Wat is het verschil van hoe Avicenna en TvA denken over wezen en zijn? = Avicenna: wezen en zijn verhouden zich als twee dingen (er is een reële samenstelling van wezen en zijn). Een wezen heeft een eigen soort zijn los van het concrete zijn. “Zijn is een accident van wezen.” Het idee ‘dier met verstand’ bestaat los van jou. Als het één bepaalde vrouw of man wordt is het een accident van het wezen. Zijn is een accident van het wezen. Thomas: wezen en zijn verhouden zich als potentie en act (er is geen reële samenstelling van wezen en zijn). Een wezen kan geen zijn hebben los van het concrete zijn. Zijn is per definitie de actus essendi (het concrete bestaan). Wezen en zijn hebben met materie te maken. Ze kunnen met potentie en actualiteit vergeleken worden. Een wezen kan geen zijn hebben zonder het concrete zijn. Dat betekent dat het wezen het zijn is in potentie. Paardheid bestaat los van het individu. Verschil tussen mensheid en individu is mensheid in potentie. Iets wat in potentie bestaat, bestaat niet echt. Het kan bestaan. Zijn betekent het concrete bestaan van jou. Welke dingen hebben Avicenna en TvA gemeen in het denken over wezen en zijn? = Er is een verschil tussen wezen en zijn. Mensheid maakt je tot wat je bent. Wat betekent zijn volgens Avicenna? = Het is een accident van het wezen. Wat betekent zijn volgens TvA? = Het concrete bestaan van jou. Waarmee kunnen zijn en wezen van TvA vergeleken worden? = Met potentie en actualiteit. Wat betekent wezen volgens TvA? = Zijn in potentie. Wat heeft een wezen volgens Avicenna? = Een eigen soort zijn los van het zijn. Waarin denken de drie filosofen Avicebron, Avicenna en TvA hetzelfde over wezen en zijn? = De wereld is een hiërarchie, een keten waarin geen enkele schakel ontbreekt. Er is verschil tussen de ketens. Wat is het verschil tussen de drie filosofen Avicebron, Avicenna en TvA in hun denken over wezen en zijn? = Avicebron: Alleen God is volledig immaterieel en alle andere zijnden zijn lichamelijke en geestelijke vormen en materie. Avicenna: God is noodzakelijk. Bij hem zijn wezen en zijn gelijk. Bij alle andere zijnden is er wel verschil in wezen en zijn. Thomas van Aquino: Wezen is zijn in potentie en zijn is het concrete bestaan van jou. (TvA) Wat is Analogia entis? = Zijnsanalogie (TvA) Waarom wil je als middeleeuwse filosoof niet dat er verschil is tussen God en de rest? = Omdat er dan geen schepping en geen hiërarchie bij het eerste principe, immateriële intelligentie, etc. is. (TvA) Wat is het probleem met het woord zijn? = We gebruiken het op dezelfde manier bij God als bij de rest. Wanneer je zegt: ‘God is’, of ‘Saïet is’, gebruik je ‘is’ op dezelfde manier, maar God is helemaal niet hetzelfde. (TvA) Wat betekent analogie? = Het midden tussen univociteit (eenzinnigheid) en aequivociteit (meerzinnigheid). Voorbeeld: Gezondheid op analoge wijze van verschillende dingen: een levend wezen is gezond, in eigenlijke zin dus echt. De urine van een levend wezen kan ook gezond zijn, maar dan als teken. Gezondheid wordt van urine op levend wezen geprediceerd. Niet figuurlijk, het is echt. Maar gezondheid kan geprediceerd worden van geneesmiddelen als oorzaak. Gezondheid wordt geprediceerd op levend wezen, dus we zeggen alleen van levens wezen dat hij gezond is. In al deze gevallen is gezondheid niet op een figuurlijke manier gebruikt, maar er is een universaliteit, want gezondheid wordt niet op dezelfde manier gebruikt. Welke oplossing heeft TvA voor het probleem dat je zijn bij God en bij de rest op dezelfde manier gebruikt? = Hij zegt dat we het woord ‘zijn’ op een analoge manier gebruiken. Het is op een analoge manier geprediceerd. Het is niet figuurlijk. Het is geen onzin dat stoelen zijn, het is alleen anders als bij God, want God is noodzakelijk en wij niet. Dankzij zijnsanalogie mogen we de woorden ‘is’ en ‘zijn’ gebruiken en dat is ook zinvol. Als je zegt: ‘Docent is goed’, is dat toevallig. Hij had ook slecht kunnen zijn. Wanneer je zegt: ‘God is goed’, is dat niet toevallig. God is goed in de eeuwigheid. Zijn wordt op een analoge manier geprediceerd van: = God en schepselen, Substanties en accidenten. Gezondheid (of: ‘gezond’) wordt op analoge wijze geprediceerd van: = Een levend wezen (in eigenlijke zin), Urine (als teken), Geneesmiddelen (als oorzaak).
Ingezonden op 23-01-2017 - 677x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!