Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
› 0 College 11
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Geschiedenis van de Middeleeuwse filosofie
0 College 11
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wie was Etienne Tempier? = Hij was bisschop van Parijs. De universiteit van Parijs was binnen zijn jurisdictie. Hij schreef in 1277 219 stellingen tegen filosofische en sommige theologische theorieën. Het is niet zeker naar welke personen deze stellingen gericht zijn. Het Doel is wel zeker: Hij wilde zich tegen Averroës en averroësten zetten. Wat is het doel van de 219 stellingen van Etienne Tempier? = Hij wilde zich tegen Averroës en averroësten zetten. Wat zijn de veroordelingen van 1277? = Dat zijn 219 stellingen van Etienne Tempier (Stephanus van Orléans) tegen filosofische en sommige theologische theorieën. Veel van deze stellingen lijken ontleend aan sommige ‘latijnse averroïsten’, m.n. Siger van Brabant en Boëthius van Dacië. Er is discussie over de vraag in hoeverre Thomas van Aquino door de veroordelingen wordt getroffen. In welk jaar is Etienne Tempier (Stephanus van Orléans) gestorven? = In 1279. Waar gaan de 219 stellingen van Etienne Tempier (Stephanus van Orléans) over? = Over het verschil tussen de filosofie en de theologie. Volgens sommige historici gaan ze in tegen de theorie van de dubbele waarheid. Wat is de theorie van de dubbele waarheid? = Wat waar is binnen de filosofie hoeft niet noodzakelijk waar te zijn binnen de theologie en andersom. Je mag tegen de bijbel en koran in gaan met je filosofie. Waarom is het bisschop Etienne Tempier (Stephanus van Orléans) 219 stellingen schrijft? = Om de grenzen tussen filosofie en theologie helder te krijgen. Hij vindt het nodig om met die stellingen duidelijk te maken dat een dubbele waarheid niet goed is. Alle filosofische theorieën moeten volgens hem consistent zijn met de bijbel. Waarom is wat Etienne Tempier (Stephanus van Orléans) doet nieuw? = Dit is het eerste geval waarin officiële stellingen geponeerd worden. Hiervoor was het nog niet officieel dat de filosofie in een lijn moest zijn met de theologie. Wat is het effect van de 219 stellingen van Etienne Tempier (Stephanus van Orléans)? = Er begint een nieuwe periode waarin het officieel is dat de filosofie consistent moet zijn met de bijbel. (1277). Van wanneer tot wanneer leefde Willem van Ockham? = Van 1288 tot 1347. Waarom is Willem van Ockham (1288-1347) bekend? = Om nominalisme en spaarzaamheid, om ontologische reductionisme en om semantisch reductionisme. Waar lag de focus bij Willem van Ockham? = Op ons verstand en taal. Hij was wel overtuigd Christen. Hoe wordt Willem van Ockham geïnterpreteerd? = Als verval van de scholastiek en voorloper van de analytische filosofie. Wat is nominalisme? = Universalia zijn alleen maar klanken. Wat is nominalisme van Willem van Ockham? = Nominalisme: Universalia zijn alleen maar klanken. Ockham heeft een vergelijkbaar soort idee, zijn opvatting over de universalia is dat universalia niet werkelijk bestaan, maar ook niet louter klanken zijn. Waar verwijzen historici meestal naar wanneer ze Willem van Ockham een nominalist noemen? = Naar zijn principe van spaarzaamheid (Ockham razor). Hoe wordt het principe van spaarzaamheid ook wel genoemd? = Het scheermes van Ockham. Er zijn meer filosofen die het principe van spaarzaamheid/ scheermes van Ockham gebruiken. Waarom heeft het dan toch de naam van Willem van Ockham? = Omdat Ockham het veel gebruikte. Wat is het principe van spaarzaamheid / het scheermes van Ockham? = De kern is dat bij het geven van wetenschappelijke verklaringen niet meer niet-evidente aannames van entiteiten dan nodig is. In het bijzonder als er geen evidente entiteiten zijn (bijvoorbeeld de universalia die geen evidente entiteiten, mensheid heeft geen echte vorm). Bij Ockham is dut een fundamenteel methodisch principe dat wordt toegepast op alle niveaus van filosofie en theologie. Als een entiteit in je theorieën niet nodig is, dan gebruik je die entiteit niet. Formule in het Latijn: entia non sunt multiplicanda praeter necessitatem. Kern: je moet bij het geven van wetenschappelijke verklaringen niet méér niet-evidente aannames van entiteiten doen dan strikt noodzakelijk is. Wat is ontologisch reductionisme bij Willem van Ockham? = Een van de belangrijkste onderdelen van de filosofie waar Ockham zijn scheermes gebruikt: aristotelische leer van de categorieën. Ontologisch reductionisme. Keerzijde van dit ontologische reductionisme: nadruk op taal en taalanalyse (semantiek). Linguistic turn: filosofie wordt taalanalyse. Het principe van spaarzaamheid heeft veel effecten gehad ook in zijn ontologisch reductionisme: volgens Aristoteles en andere aristotelische filosofen zijn er tien categorieën. Volgens Ockham bestaan er maar twee hiervan in de werkelijkheid, namelijk substantie en kwaliteit en is de rest logisch. Alles wat een entiteit is en werkelijk bestaat is een substantie of een kwaliteit. De andere categorieën zoals het waar en wanneer, zijn geen werkelijke dingen, alleen logische entiteiten en geen ontologische entiteiten. Op wie levert Willem van Ockham kritiek op zijn universalia? = Op Duns Scotus. Hoe denkt Duns Scotus over universalia? = Hij denkt niet dat vormen zoals mensheid niet iets individueels zijn en de mensheid wordt volgens hem niet iets individueels zodra de mensheid in een specifiek stukje materie bestaat. Dat het dankzij de materie is dat vormen iets individueels worden, klopt volgens hem niet, omdat er zoiets als haecceitas: dit-heid bestaat. Dit-heid is geen echte vorm, want de menselijke vorm is de ziel. Wij hebben nog een soort dit-heid, een stoel heeft ook een dit-heid. Dankzij de dit-heid ben je iets individueels. Waarin komen Scotus en Avicenna overeen bij universalia? = Ze denken beide dat universalia indifferent zijn ten opzichte van de universaliteit en individualiteit. De mensheid is de mensheid: het idee dat je verstand hebt. Mensheid wordt individueel in individuen en universeel in onze taal. Waardoor wordt mensheid iets individueels volgens Scotus en Avicenna? = Dankzij dit-heid. Wat is het verschil tussen Scotus en andere middeleeuwse filosofen? = Volgens Scotus is de mensheid/ paardheid iets individueels, maar dit worden we niet dankzij de materie, zoals andere filosofen dachten, maar door de dit-heid. Wat heeft ieder individu? = Een dit-heid. Waarin zijn mensheid en dit-heid anders? = Dit-heid is voor individu en mensheid voor iedereen. Ze zijn alleen dankzij een formeel onderscheid in ons verstand anders. Toch verwijzen de termen naar verschillende dingen. Het is een talig onderscheid en geen formeel onderscheid. Voorbeeld: Socrates en Plato’s meester talig onderscheid, gen formeel onderscheid. Mensheid en dit-heid zijn twee andere namen die verwijzen naar vormen. Welke kritiek levert Ockham op Scotus? = Scotus gebruikt meer entiteiten dan nodig. De relatie tussen vorm en dit-heid is niet duidelijk. En het is te veel om elk individu een eigen materie, vorm en dit-heid te geven. Het is te ingewikkeld voor het antwoord op de vraag wat de mens is. Er is maar één soort onderscheid: tussen rationele en reële dingen. Dingen die alleen in ons ratio, verstand bestaan en dingen die in het echt bestaan. Er is bij Scotus geen ruimte voor formeel onderscheid. Dit-heid is een niet evidente entiteit en onzin. Volgens Ockham is er maar één soort onderscheid. Welke is dit? = Tussen rationele en reële dingen. Dingen die alleen in ons ratio, verstand bestaan en dingen die in het echt bestaan. Hoe denkt Willem van Ockham over universalia? = De realistische opvatting impliceert: Ofwel dat eenzelfde ding tegelijkertijd individueel en niet-individueel is (logische contradictie). Ofwel dat het universele reëel als algemeen iets zou bestaan in het singuliere ding. Consequentie: de vernietiging van het singuliere ding heeft de vernietiging van de soort (en de klasse) als gevolg. Universalia zijn geen bestaande dingen (nominalisme), maar ze zijn wel concepten. Universalia zijn begrippen/concepten die verwijzen naar een aantal dingen. Vroege werken: fictum-theorie. Universele concepten zijn ‘intentionele zijnden’ (entia intentionialia). Ze hebben geen reëel zijn, alleen gedacht-zijn. Latere werken: intellectio-theorie. Zelfs de notie van ‘intentionele zijnden’ is overbodig (N.B. scheermes!). Een universale (of universeel concept) is niets anders dan de act van denken (intellectio) over meerdere individuele dingen tegelijk. Hoe zou je Willem van Ockham kunnen noemen als het gaat om zijn visie op universalia? = Een conceptualist (meer dan een nominalist), omdat hij zegt dat de universalia wel degelijk verwijst naar iets. Welk onderscheid maakt Willem van Ockham tussen mentale en gesproken taal? = De mentale taal is economisch, de gesproken en geschreven taal zijn veel rijker. Ockham probeert de relatie tussen mentale taal en gesproken en geschreven taal nader te analyseren. Mentale taal beschikt over namen en werkwoorden. Termen zoals ‘en’ en ‘maar’ bestaan alleen in geschreven en gesproken taal. Termen in de mentale taal hebben natuurlijke betekenis. Concepten zijn natuurlijke tekens. Daarom: een concept betekent voor iedereen hetzelfde (idem apud omnes). Termen in de gesproken en de geschreven taal hebben conventionele betekenis. Gesproken en geschreven woorden zijn ingesteld ‘naar believen’ (ad placitum) en zijn niet voor iedereen hetzelfde (‘dog’, ‘hond’, ‘chien’). Wat is de traditionele opvatting van Boëthius over taal en werkelijkheid? = ‘Woorden betekenen dingen middels concepten’. Uitleg: woorden betekenen concepten, concepten representeren dingen. Hoe denkt Willem van Ockham over taal en werkelijkheid? = Alle taal (mentaal, gesproken, geschreven) is direct gerelateerd aan dingen. De act van denken aan meerdere dingen van een zelfde soort (universalia) is gelinkt aan dingen. Wat is Fictum theorie? = De vroege werken van Willem van Ockham. Fictum: het resultaat van denken. universele concepten zijn intentionele zijnden (entiaintentionialia). Ze hebben géén reëel zijn! Ze hebben alleen een gedacht-zijn. Wat is intellectio theorie? = De latere werken van Willem van Ockham. Intellectio: het denken zelf. Zelfs de notie van intentionele zijnden is overbodig (scheermes!). Een universeel begrip is niet anders dan de act van denken (intellectio) over meerdere individuele dingen tegelijk. Zet de volgende filosofen in volgorde van geboortedatum (Van Etienne Tempier (Stephanus van Orléans) is er alleen een sterfdatum bekend, dus bij hem op sterfdatum.): Augustinus van Hippo, Averroës , Boëthius, René Descartes, Petrus Damiani, Thomas van Aquino, Berengarius van Tours, Anselmus van Canterbury, Solomon ibn Gabirol (Avicebron), Sint-Hiëronymus, Porphyrius , Roscelin van Compiegne, Etienne Tempier (Stephanus van Orléans), Avicenna, Willem van Champeaux, Petrus Abelardus, Willem van Ockham = Porphyrius (ca. 204 – ca. 305), Sint-Hiëronymus (347-420), Augustinus van Hippo (354-430), Boëthius (480-524), Avicenna (ca. 980 – 1037), Berengarius van Tours (999 - 1088), Petrus Damiani (1007–1072), Solomon ibn Gabirol (Avicebron) (1021 – 1057), Anselmus van Canterbury (1033–1109), Roscelin van Compiegne (ca. 1050 – ca. 1125),Willem van Champeaux (ca. 1070 – 1122), Petrus Abelardus (1079–1142), Averroës (1126–1198), Thomas van Aquino (1225-1274), Etienne Tempier (Stephanus van Orléans) (Gestorven in 1279), Willem van Ockham (1288-1347), René Descartes (1596–1650). Wat zijn absolute termen volgens Willem van Ockham? = Duiden een res absoluta aan (compleet en op onverdeelde wijze). Van categorie substantie: Zij duiden niets anders dan een res absoluta aan. Wat zijn connovatieve termen volgens Willem van Ockham? = duiden primair een res absoluta aan en secundair iets anders. Overige categorieën: zij duiden een res absoluta aan en connoteren iets t.a.v. die res absoluta. Wat is een res absoluta volgens Willem van Ockham? = een objectief bestaand, permanent (dus niet-successief) ding (res permanens) dat onderscheiden is van elk ander permanent ding en dat in staat is op zichzelf te bestaan (in elk geval krachtens Gods potentia absoluta). Wat is The ten million dollar question volgens Willem van Ockham? = waarom zijn niet alleen substanties (paard, mens), maar ook kwaliteiten (warmte, witheid) res absolutae? Ockhams opvatting over de relatie tussen taal en werkelijkheid leidt tot een andere definitie van de (traditionele) notie van ‘significatio’. Wat is de traditionele definitie? = De significatie van een term is de relatie tussen de term en een concept (datgene wat door de term aan de geest tegenwoordig gesteld wordt). Ockhams opvatting over de relatie tussen taal en werkelijkheid leidt tot een andere definitie van de (traditionele) notie van ‘significatio’. Wat is Ockhams definitie? = De significatie van een term is de relatie tussen een (mentale) term (op zich, beschouwd los van elke context) en een (uitwendig) ding. Waarom beschouwd Ockham mentale taal als een echte taal en niet alleen maar als losse concepten? = De grammaticale structuur is vergelijkbaar met die van de gesproken en de geschreven taal. Er zijn daarom ook mentale termen die geen betekenis in de strikte zin hebben: syncategorematische termen (operatoren) zoals ‘maar’, ‘en’, ‘niet’, ‘of’ enz. (i.t.t. categorematische termen). Er zijn termen in de mentale taal die geen strikte betekenis hebben. Hoe noem je zoiets? = Syncategorematische termen (operatoren) zoals ‘maar’, ‘en’, ‘niet’, ‘of’ enz. (i.t.t. categorematische termen). Wat is het probleem in de interpretatie van Ockham? = Bestaat er synonymie in het Mentaals?
Ingezonden op 23-01-2017 - 1297x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!