Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Biologiethem4
› 4 Basisstof1t/m4
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Biologiethem4
, deel 4
4 Basisstof1t/m4
Jaar 1 (havo/vwo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
wat zijn rijken= bacteriën, schimmels, planten en dieren hebben bacteriën een celwand=ja hebben bacteriën een celkern= nee hebben bacteriën bladgroenkorrels= nee welk rijk hebben geen celkern= bacteriën welk rijk hebben geen celwand= dieren welke rijk hebben bladgroenkorrels= planten waarom hebben planten bladgroenkorrels= om fotosynthese te kunnen laten plaats vinden vind fotosynthese ook bij bacteriën of schimmels of dieren plaats= nee formule fotosynthese= licht+water+koolstofdioxide›zuurstof+glucose hoeveel cellen hebben bacteriën= 1 hebben schimmels een celwand= ja hebben schimmels een celkern= ja hebben schimmels bladgroenkorrels= nee hoeveel cellen hebben schimmels= 1 of veel hebben planten een celwand= ja hebben planten een celkern= ja hebben planten bladgroenkorrels= ja hoeveel cellen hebben planten= 1 of veel hebben dieren een celwand= nee hebben dieren een celkern= ja hebben dieren bladgroenkorrels= nee hoeveel cellen hebben dieren= 1 of veel hoe planten bacteriën zich voor= deling noem een voorbeeld van nuttige bacteriën= melkzuur bacteriën noem een voorbeeld van melkzuur bacteriën = kaas en yoghurt noem voorbeelden van schadelijke bacteriën= MRSA bacterie,hersenvliesontsteking en voedselvergiftiging noem nog een voorbeeld van schadelijke bacteriën= cholera.cholera krijg je van vervuild drinkwater drinken schimmels hebben een....= vacuole en zijn eencellig of veelcellig hoe planten eencellige schimmels zich voor (gisten)= deling hoe planten veelcellige schimmels zich voor= sporen noem voorbeelden van nuttige schimmels= penseelschimmel, schimmel voor kaasbereiding, gist en paddestoelen noem nog eens voorbeelden van schadelijke schimmels= candida en meeldauw hebben planten een vacuole= ja noem 3 planten afdelingen= wieren (algen), sporenplanten en zaadplanten kenmerken van wieren= geen wortels, geen stengels, geen bladeren en geen bloemen kenmerken van sporenplanten= wel wortels , wel stengels, wel bladeren, geen bloemen kenmerken van zaadplanten= wel wortels, wel stengels, wel bladeren, wel bloemen hoe planten wieren zich voor ?= doormiddel van deling of sporen hoe planten sporenplanten zich voor?= doormiddel van sporen hoe planten zaadplanten zich voort ? = doormiddel van zaden voorbeelden van eencellige wieren= onderandere boomalg noem voorbeelden van veelcellige wieren= kranswier en blaaswier voorbeelden van sporenplanten= heermoes, varen en mossen noem 2 voorbeelden van zaadplanten = naaktzadigen en bedektzadigen waar zitten de zaden bij naaktzadigen?= tussen de schubben van een kegel waar zitten zaden bij bedektzadigen?= in vruchten hoe zien bladeren eruit bij naaktzadigen?= meestal naaldvormig hoe zien bladeren eruit bij bedektzadigen ?= niet naaldvormig voorbeelden van wieren= boomalg, zeesla, blaadwier en kranswier voorbeelden van sporenplanten= mossen, varens en heermoes voorbeelden van zaadplanten= spar, den , vruchten, planten organismen behoren pas tot een soort als?= ze samen nakomelingen kunnen voortbrengen kenmerken van cellen= celkernen, celwanden en bladgroenkorrels wat zijn bacteriën, schimmels, planten en dieren= rijken wat zijn bacillen= bepaalde soorten bacteriën waar dienen zweepharen voor= bacteriën kunnen zich voortbewegen met zweepharen hoe voeden de meeste soorten bacteriën zich?= ze voeden zich met dode resten van organismen in de natuur ruimen bacteriën de resten van organismen op wat komt hier bij vrij en waar dient dat weer voor= voedingstoffen die kunnen worden gebruikt door planten wat is antibiotica = antibiotica bestrijd bacteriële infecties en doden de bacteriën in het lichaam veelcellige schimmels bestaan meestal uit= lange dunne draden schimmeldraden hoe planten gisten zich voor= door deling sporen=sporen zijn cellen waaruit een nieuwe schimmel kan ontstaan penseelschimmel= bij veel soorten schimmels ontstaan de sporen aan het uiteinde van schimmeldraden penicilline= is een antibioticum de verdeling van de afdeling sporenplanten zijn= mossen, paardenstaarten en varens mossen= kleine plantjes die in groepen bij elkaar staan sporendoosjes= sporen die op steeltjes boven de mosplantjes uitsteken waarmee zijn de zaden bedekt = vruchten waar tot behoren alle loofbomen, struiken en kruidachtige planten zoals een paardenbloem?= bedektzadigen welke 2 kenmerken spelen een rol bij het dierenrijk= symmetrie en skelet wat is symmetrisch=voorwerpen dat je in in 2 helften kunt delen die 2 helften zijn spiegelbeelden zijn de organen van een mens symmetrisch?= nee waarom is een mens niet symmetrisch= want de maag bijvoorbeeld ligt in de linkerhelft en de lever in het rechter helft wordt de mens in de biologie symmetrisch genoemd = ja wat is tweezijdig symmetrisch = bijvoorbeeld dieren die op slechts een manier in twee gelijke helften te verdelen zijn voorbeel van twee zijde symmetrische dieren zijn= vliegen veelzijdig symmetrisch is= dieren die op meerdere manieren in twee gelijke helften te verdelen zijn is een pantoffeldiertje symmetrisch?= nee die is niet-symmetrisch wat zijn pantoffeldiertjes= eencellige dieren die in water leven skelet= stevige delen bij dieren bij welke dieren zit het skelet aan de buitenkant?= mossel, slak en kevers wat is een uitwendig skelet = skelet dat aan een buitenkant van een dier zit bij welke dieren zit het skelet binnen in een lichaam= kat, spons en inktvissen wat is een inwendig skelet= skelet dat van binnen zit bij een dier een dier zonder skelet= kwal meeste dieren zonder skelet leven?= in water welke 8 dierenrijken zijn d'r= eencellige dieren, sponzen, holtedieren, wormen, weekdieren, geleedpotigen, stekelhuidigen en gewervelden eencellige dieren= niet-symmetrisch, geen skelet, bestaan uit slechts een cel en leven in water sponzen= niet-symmetrisch, een skelet van stevige hoornvezels tussen de cellen en zitten meestal vast tussen de bodem van de zee holtedieren= veelzijdig symmetrisch, meestal geen skelet, leven in het water vangen hun prooi met tentakels wormen= tweezijdig symmetrisch, geen skelet en het lichaam is lang en dun weekdieren= tweezijdig symmetrisch en meestal een schelp of huisje als skelet geleedpotigen= tweezijdig symmetrisch en het skelet is een pantser stekelhuidigen= veelzijdig symmetrisch, inwendig skelet van kalk, de huid is bedekt met stekels of knobbels en leven op de bodem van de zee gewervelden= tweezijdig symmetrisch en een inwendig skelet wie vertoont alle levensverschijnselen bij eencellige dieren?= één cel noem 2 soorten een vellige dieren?= amoebe en het pantoffeldiertje waar leven de amoebe en pantoffeldiertje = in het water moebe staat voor= worm wat kan een amoebe steeds?= van vorm veranderen wat kan envormt het cytoplasma bij de amoebe ?= het cytoplasma kan een bepaalde richting uitstromen en vormt dan uitsteeksels schijnvoetjes=is het cytoplasma dat een bepaalde richting uitstroomt en vormt dan uitsteeksels hoe beweegt een amoebe zich voort= door het cytoplasma via de schijnvoetjes te verplaatsen hoe beweegt een pantoffeldiertje zich voort?= met zijn trilhaartjes waar zorgen de trilhaartjes nog meer voor= dat er voedsel terecht komt in de celmond wat is een celmond= een instulping in de cel waar voor word het voedingsvacuole gebruikt = daar komt het voedsel via de celmond en hier word het verteerd waar dient de cel anus voor= hier worden de on verteerde resten verwijderd wat kan de amoebe nog meer met schijnvoetjes= voedsel bereiken en dat insluiten waar bestaat het voedsel van de amoebe onderanderen uit= bacteriën waar wordt de ingesloten bacterie opgenomen = in de cel hoe ontstaat een voedinsvacuole = als de ingesloten bacterie wordt opgenomen in de cel celmembraan bij de amoebe= hier worden onverteerde resten verwijderd In welke 4 groepen wordt de afdeling van de geleedpotige verdeeld? = Duizendpotige, kreeftachtige,spinachtige en insecten Wat kan je vertellen over de poten bij geleedpotigen? = De poten zijn opgebouwd uit stukjes, dat heten leden. Wat kan je vertellen over het lichaam bij geleedpotigen? = Het lichaam is opgebouwd uit stukjes, die heten segmenten. Van welke afdeling in het rijk van de dieren zijn het meest? = Geleedpotigen. Bij duizendpoten bestaat het hele lichaam uit ...? = Segmenten. Uit welke delen bestaat het lichaam bij insecten? = Kop, borststuk en achterlijf. Waaruit is de wervelkolom opgebouwd? = Wervels. Noem 5 kenmerken waarmee je de gewervelden van elkaar kan onderscheiden. = Huid, Lichaamstemperatuur, Ademhalingsorganen, Voorplanting en het Milieu. Wat wordt hier bedoeld met Milieu? = De omgeving waarin het dier leeft. Hoe ademen kikkervisjes? = Door uitwendige kieuwen. Wat is levendbarend? = Als de jongen niet uit eieren maar uit de moeder komen. Welke gewervelden leven zowel op het land als in het water? = De amfibieën: Kikker, pad, salamander. Welke zoogdieren leven in het water? = Walvis en zeehond. Wat zijn koudbloedige dieren? = Dieren die dezelfde lichaamstemperatuur hebben als hun omgeving. Wat zijn warmbloedige dieren? = Dat zijn dieren waar de lichaamstemperatuur altijd hetzelfde blijft. Waarmee is de huid bij vissen bedekt? = Schubben met slijm. Met welk dier vertoont een leeuw de meeste overeenkomst? Met een kat of een hond? = Kat Welke twee groepen in de afdeling van de gewervelden in het Dierenrijk zijn warmbloedig? = Vogels en zoogdieren. Welke zijn levendbarend? = Zoogdieren. indelingen van organismen in steeds kleinere groepen=rijken, afdelingen,klassen,orden, families, geslachten en soorten afdeling= gewervelden klasse=zoogdieren, vogels en reptielen orde=roofdieren,knaagdieren,vleermuizen,roofvogels en eenden familie=katachtigen,hondachtigen,marterachtigen,eekhoorns en bevers geslacht=panters,katten,jachtluipaarden,honden en vossen soort=panter,tijger en leeuw determineren=organismen die je niet kent in een afdeling te plaatsen door naar de kenmerken te kijken
Ingezonden op 05-02-2017 - 640x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
29-03-2017
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!