Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Grondslagen in de psychologie
› 2 De Wetenschappelijke Revolutie
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Grondslagen in de psychologie
, deel h2
2 De Wetenschappelijke Revolutie
Jaar 2 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
de romeinen=na de grieken de romeinen goed in belastingen en en het grootste rijk van europa hebben, pamfletten schrijven, maar niet zo filosofisch als de grieken stoa en epicurisme=de filosofische stromingen van de romeinen, hoe moet men leven stoicijns=helemaal niet met emoties bezig zijn epicurisme=je moet zo leven dat emoties je niet raken middeleeuwen=christendom, in het geschrift staat hoe je je moet gedragen, pest ziekte ellende apocolips=iedereen in de middeleeuwen is aan het uitrekenen wanneer de wereld eindigt. de romeinen en grieken was een veel betere beschaving. idee van de hemel=neo platinistisch idee wat hebben we van india geleerd in de tijd van galileo=veel uit andere culturen geleerd, als india het getal nul univesitas=de eerste universiteit waarin die visies van aristoteles maar ook van de bijbel worden doorgegeven waarom houden ze zich met de astronomie bezig in die periode=ze hebben planeten in het oog en ze maken modellen die kunnen voorspellen waar die planeten staan ptolemeas=bedacht dat planeten om de aarde draaien, niet om de zon retrograde beweging en epicycli=als je van de aarde, als babylonier of griek, naar mars kijkt, en ze bewegen allebei rond de zon, op een gegeven moment haalt de aarde mars in, je ziet dus een stipje naar links bewegen en dan naar rechts, als cirkelbeweging, dus mars draait een rondje in zn rondje om de aarde, ze wisten niet beter, net een mandala, het model heeft dus epicycli nodig copernicus=aristarchus had al gezegd dat de aarde om de zon draait(heliocentrisch model), hij had een alternatief voor de zonnemodel,bracht het niet naar buiten vanwege de kerk en hij was bang omdat hij afweek van het huidige model en gebrek aan bewijs, en hij maakt fout dat planeten nog steeds rondjes draaien waar copernicus nog niet uitkwam=als de aarde heel hard draait waarom voelen we dat niet, dingen moeten van de aarde afwaaien, galileo galilei=de grootste, naar copernicus paus urbanus=de huidige paus heeft zelfs de evolutietheorie aangenomen, de paus toen had macht, was het lijntje naar de hemel, house of cards is er niks bij simplicio=de persoon in het boek van galileo, die de paus is, hij beledigt hiermee het geloof zwaartekracht=een pointer lijkt recht naar beneden te vallen door de snelheid waarmee de aarde draait, maar valt eigenlijk in een boog, als je een kogel laat vallen van het schip, dan beland het achter de schip, want het schip vaart/beweegt eronder vandaan, maar de kogel valt gewoon onder de mast, volgens galileo moest je dus doen om erachter te komen, en niet boeken van aristoteles lezen, maar doen en observeren, aristoteles liegt want hij heeft het niet gezien, galileo liet het zien met een proef, in tegenstelling tot aristoteles=als je een theorie hebt moet je dat bewijzen met onderzoek, hij heeft geen argumenten voor draaien van aarde en om de zon en verklaring van getuigen die doordoor zouden komen klopt niet, mar valt wel argumentne van de paus aan huygens, in tegenstelling tot aristoteles gaat hij observeren=bouwt telescoop, galileo richt hem op de hemel, galileo ziet manen rond jupiter met bergen, aristoteles zei dat de maan plat was, die fouten kwamen door observatie met een experiment aan het licht, natuurlijk gaan mensen zeggen die telescoop werkt niet zegt de kerk: cremonini zegt ik weet niet hoe je telescoop werkt het is een gok de lens, de bril=komt ook uit die tijd, antonie van leeuwenhoek, huygens had een telescoop die nog niet zo goed was en keek naar hele kleine dingetjes, dus de italiaan was de echte held niet de nederlander huygens galileo=krijgt huisarrest want hij was een te geziene figuur om op de brandstapel te gooien, maar hij zit nog met het foute idee dat planeten cirkels draaiend om de zon draaien kepler(is middeleeuwer net als anderen als galileo)= ziet ellipsen ipv cirkels, hij had een formule van een elips en dat paste precies en verklaarrt waarom venus fases heeft (tijd en hoekenn), dus naast waarneming wiskundige vergelijkigen(onwikkeling wetenschap). het was dus zo dat grote groepen mensen het fundamenteeel fout hadden met alles draait om de aarde en hij durfde het tegendeel te bewijzen wat voegde kepler toe aan copernicus=hij beschrijft een formule die aantoont dat er ellipsen zijn en de aarde op de zon draait. en dit maakt de theorie van copernicus simpeler/helder. newton=zegt wat wetenschap is. is menselijk gedrag ook in wetten te vatten/wetenschappelijk? maakt een grote theorie van alle bewegingswetten in de natuur. einstein deed dingen die al bestonden. newton zette echt neer wat wetenschap is. de precieze datum van de apocalyps berekent aan de hand van de bijbel, hopelijk was dat een fout. newton zag dat schrijft principia mathematica. hierdoor kunnen we raketten naar de baan sturen. newton laat zien dat overal in het universum met een beperkt aantal wetten kan verklaren, tenisbal laten vallen is hetzelfde als planeten. fysics envy= mensen zijn meer dan natuurwetten, mensen kunnen denken latent construct=hypothese bacon, en de twee belangrijkste idolen=de mens moet een methodologie omdat hij het zelf niet kan. idolen zijn waanideeën, vergissingen. je kunt mensen niet vertrouwen, er bestaan vertekeningen in de observatie als rechte lijnen zien, visuele illusie, is een idool van de stam, omdat we mensen zijn. mensen zien regelmaat, bevestiging, als je bid en je schip vergaat niet denk je dat dat daardoor komt. dit is gewoon confirmation bias. ook illusioire correlaties, doordat je regelmaat wil zien. idol of the cave=cultuurafhankelijk. geld dus niet omdat je mens opzich bent. bijvoorbeeld, uva democratie berusten op stereotypen. idol of the marketplace=vooroordelen die ontstaan omdat je in taal met elkaar kan praten. onze taal heeft de neiging om alle zelfstandiheden als dingen te refereren. bijvoorbeeld heks, maar dat bestaat niet, de taal behandelt het alsof het bestaat. dat dingen bestaan omdat je ze door taal kan gebruiken. het verhaal van de hazelmuis=een verjaardag is gewoon een bedacht principe, je zou ook je vermaandag kunnen hebben. hij behandelt zijn verjaardag als een ding. het is wel echt een verjaardag, maar het is geen ding. de hazelmuis reificeert zijn verjaardag. wij mensen doen zijn ook hazelmuizen. dsm en de hazelmuis, en wittgenstein=ziektes worden behandelt als entiteiten. doordat we het een label kunnen geven zijn het echte dingen. waar bevind het zich? mriscan. hazelmmuis heeft echt een verjaardag, maar het is niet een ding in hem. net als intelligentie. ook wittgenstein zegt dat er problemen ontstaan door taal, communicatie. idols of the theatre en waarom bacon aristoteles geen empirist vindt=bacon zegt aristoteles is geen empirist. hij doet onderzoek en achteraf schrijft hij dat een zn theorie toe. autoriteitsbias. methodologie is normatief, je moet bepaalde regels volgen waardoor bias geen doorgang kan vinden.theorie en empirie gaan samen volgens bacon. je moet rationeel er naar kijken. kern van wetenschap=is niet dat je claimt dat je beter statistiek zijn of dat je instrumenten zo goed zijn maar dat je toegeeft dat je een mens bent en dat je tenprooi valt aan alle vertekeningen. qrp=dokter geeft pil antidepressiva en op het punt dat het heel slecht met je gaan en die verbetering wijt je aan de pil. hete invoegen van statistiek is nodig omdat wij niet goed kunnen redeneren.
Ingezonden op 28-02-2017 - 827x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
03-03-2017
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!