Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Metafysica
› 10 College 10
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Metafysica
10 College 10
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Op wat voor manier is Nietzsche een erfgenaam van Kant? = Al er een verschil is tussen de noumenale en de fenomenale wereld suggereert Nietzsche dat het ‘ding an sich’ juist de cahsotische werkelijkheid is, iets van de fenomenen is juist de ordelijke werkelijkheid van de fenomenen, die is ordelijk omdat het subject die orde zelf daar oplegt. Vanuit welke overtuiging is de basale filosofie gebouwd volgens Nietzsche? = Dat we argumenten geven voor waarom proposities wel of niet waar zijn en dat wordt beheerst door een geloof dan we kennis zouden kunnen hebben. Wat moet je doen als je fundamentele kritiek op de filosofie wil hebben? = Dan moet je het eerste beginsel naar voren brengen. Wat is volgens Nietzsche de extreemste vorm van nihilisme? = Een vorm van nihilisme die breekt met het redelijk denken. We zijn voortdurend bezig met denken over hoe de wereld in elkaar zit. Maar elk van deze denkschema’s is niet te verantwoorden. Nietzsche wil een denkwijze uitvinden die uit gaat van het extreme nihilisme. En wat is een denkwijze van een scheppend mens? Waarom moet zo’n scheppend mens uit gaan van dat het geloof niet klopt? = Omdat geloof vast houdt aan een bepaalde orde, voor waar houden. Het kunnen kennen van een of andere waarheid. Van welk nihilisme moeten we af volgens Nietzsche? = Van het nihilisme van de metafysica. Wat is volgens Nietzsche het alternatief voor het metafysische nihilisme? = Het extreme nihilisme dat wel vasthoudt aan het basisgeloof. Dus een nihilisme die zegt dat een scheppend mens creëert. Die eigen vorm van denken die hij ontwikkelt, noemt hij ook nihilisme. Wat is de ontwaarding van de hoogste waarde? = Het culturele fenomeen dat het godsbegrip niet meer als hoogste is. Het publiek heeft dat niet door. Het ontwaart pas, het wordt pas zichtbaar als de dwaas gaat roepen dat God dood is. Dan komt er nieuwe ruimte. Er is een extreme consequentie en Nietzsche noemt dat weer extreem nihilisme. Wat kun je doen als er geen voorgegeven orde is volgens Nietzsche? = De kunstenaar geeft zelf vorm aan dingen. Het is op een bepaalde manier een nihilisme, omdat er één vaststaande orde is waaruit dat scheppen gedaan wordt. Waarom is Paulus een tegenstander van Nietzsche? = Omdat hij de stichter is van het Christendom. Paulus heeft goed zijn best gedaan, want hij heeft gebroken met de oude waarden van Griekenland en nieuwe waarden gemaakt, die nog steeds bestaan. Wat vraagt Nietzsche zich af over waarden? = Hoe kan het dat waarden zo lang bestaan en dat er geen ontwaarding komt? Hoe denkt Nietzsche over waarden? = Het geeft uitdrukking aan een perspectief op de werkelijkheid. Het maakt niet uit welk moraal je aanhangt, ze hebben beide waarden en geven je een perspectief op de werkelijkheid. En ze hebben allebei een wil tot macht. In beide gevallen is er sprake van uitdrukking van wil tot macht, omdat ze beide iets hebben van permanentie. Hij komt op en verdwijnt niet meteen, want als hij meteen verdwijnt is het geen krachtige waarde. De waarde gaat functioneren als een bestendiging van deze wil tot macht. Het idee van de genealogie, daarbij laat hij zien dat dezelfde praktijk in het licht van andere waarden kan worden gezien. Als het Godsbegrip van de metafysica als hoogste waarden wordt gezien, dan kan het op een bepaald moment tegen zichzelf gekeerd worden. Dat kan omdat een wil tot macht niet alleen zichzelf in leven probeert te houden, maar ook iets dat zichzelf wil overstijgen. En dat motief van zelf overstijgen is iets dat tegen zichzelf in kan gaan op een bepaald moment. Welke twee verschillende motieven zijn er in de wil tot macht volgens Nietzsche? = Aan de ene kant zichzelf handhaven. Die weten zichzelf te handhaven tegenover allemaal aanvallen en tegelijkertijd is er het motief van de overstijging. Waarom kan een waar ontwaard worden volgens Nietzsche? = Door het tweede motief, van de overstijging. En de wil tot macht is daarom ook altijd stichting of schepping van de waarde. Het kan dat door de zelfoverstijging de oorspronkelijke waarde beter wordt en dat het bijdraagt aan zelfhandhaving, alleen het kan ook in tegenspraak met zichzelf zijn. Het hoeft niet dat de twee tegen elkaar inwerken, maar het kan wel. Waarde is niet alleen iets van de mens. Hoe moet je de waarden waar Nietzsche het over heeft zien? = Waarden moet je zien als iets waar je bereid bent om voor te vechten. Vandaag de dag zouden we het eerder betekenis noemen. Nietzsche noemt dat waarden. De waarden waar het hier over gaat zijn culturele waarden, dus daar onttrekken wij ons niet zo snel aan. Als we dat wel doen, heeft dat gevolgen. Wel kunnen er opstanden zijn, omdat de waarden niet meer goed zijn. Nietzsche laat zich soms negatief uit over dat volgens Darwin degene die zich het beste aanpassen kunnen overleven. Bij zelfoverstijging, ben je bereid om jezelf helemaal te geven. Dat gaat juist tegen aanpassen. De kunstenaar zit veel meer bij zelfoverstijging, want die probeert iedere keer iets nieuws probeert te maken. Hoe denkt Nietzsche over dieren? = Dieren geven ook op een bepaalde manier betekenis aan hun werkelijkheid. Dus dat begrip waarde moet je niet antropocentrisch opvatten. Dieren kunnen zichzelf ook overstijgen. Evolutie is daar een vorm van. In het leven van een individueel dier kan dat niet, maar dat is ook heel lastig voor het leven van een individueel mens. Waarom staat bij Plato waarheid boven kunst? = Kunst spreekt lagere delen van de mens aan, dus daar heeft Plato het sowieso niet op. Hoe denkt Nietzsche over waarheid en kunst? = Nietzsche gaat tegen Plato in. De strijd tussen waarheid en kunst is precies zo’n strijd tussen zelfhandhaving (waarheid) en zelfoverstijging (kunst). Welke drie vormen van het einde van de metafysica hebben we gezien? = Het gaat altijd om de vraag: ‘Wat betekent metafysica?’ en welke vorm daarvan is tot zijn einde gekomen. Als eerste is het het eerste zijnde/eerste grond. Dat motief wordt verlaten. Als metafysica nieuw leven in wordt geblazen is dat nooit als God als eerste oorzaak. Heidegger bijvoorbeeld gaat niet het eerste godsbegrip, maar het dasein onderzoeken. Een tweede voorbeeld: Levinas: metafysica is het oneindige proberen te denken. Nooit de eerste oorzaak, maar die het denken problematiseert. Dit zijn metafysica’s die niet teruggrijpen op de eerste oorzaak. Je krijgt dan een ander type metafysica die niet getypeerd wordt door de eerste oorzaak. Heidegger zou zeggen dat Nietzsche wil tot macht als eerste principe ziet en als alle werkelijkheid. Maar docent denkt van niet, hij ziet het meer als tegen begrip van orde. En als wil tot macht inderdaad hoogste zijnde is in Nietzsches theorie, dan zou hij daar waar hij kritiek op heeft weer terugbrengen in de metafysica. Door Heidegger is Nietzsche als filosoof voor het eerst serieus genomen. Wat betekent transcendent = Transcendent en immanent zijn relatieve begrippen. Altijd transcendent of immanent aan iets. Dus als Levinas het heeft over transcendentie dan bedoelt hij transcendent aan het cogito. Je treft een idee aan dat verder gaat. Transcendentaal is iets anders. Kantiaans is het als de mogelijkheidsvoorwaarde. Transcendentaal aan ons kennen, basisstructuren, mogelijkheidsvoorwaarden aan de hand waarvan we überhaupt kunnen kennen. Thomas van Aquino: Het goede, het ware en het ene zijn transcendentale begrippen. Transcendentaal is iets: het ene, het ware en het zijnde zijn voor iedereen hetzelfde. Het zijn wordt opgedeeld in categorieën en de transcendentalia gaan door de categorieën heen en gelden zo voor alle zijden tegelijkertijd. Het geldt als mogelijkheidsvoorwaarde om iets te kennen. Levinas: radicale transcendentie betekent dat het de orde voorbijgaat of zoiets. Is schijn altijd erg volgens Plato? = Schijn op zichzelf is niet zo erg. Als je een roman leest, weet je dat het fictie is en schijn van de werkelijkheid is. Het is erg als iemand beweert een autobiografie te schrijven en er maar wat op los liegt, dan is wordt de schijn voorgedaan als zijn en dan is het erg. Het verraderlijke voor Plato is dat schijn zich voor kan doen als zijn. Wat is de centrale stelling bij Dilthey? = Verschil logica en metafysisch beginsel: principe van voldoende grond is belangrijk. Een tweede element. En derde element: Hermeneutiek. Dat zijn de hoofdthema’s over Dilthey. Wat is de Hermeneutiek bij Dilthey? = Er wordt onderscheid gemaakt tussen verstaan en verklaren. Dat kan niet bij culturele objecten. Hoe kun je ze toch begrijpen? Omdat ze uitdrukkingen van beleven zijn. Steeds elke beleving is anders en als het tot uitdrukking wordt gebracht, kun je het zien. Dat is hoe we de betekenis van culturele objecten kunnen achterhalen. Voorbeeld hooibergen is niet toevallig. Wat suggereert Levinas over de metafysica van Descartes? = Wat Levinas suggereert is dat de eerste metafysica van Descartes (het subject) de eigenlijk ontdekking is. Maar in die ontdekking van het cogito wordt iets gevonden dat voorbij gaat aan het subject. Het oneindige transcendeert het idee van het oneindige. Welke twee betekenissen heeft kritiek van de zuivere reden? = Het kan object of subject zijn. Als het object is, dan is het kritiek op de zuivere reden. En dan heb je genitieven subjectieve dan kan het subject zijn, dan moet diegene zijn die kritiek uitoefent. Dan is het kritiek door de zuivere reden. Wordt bij Leibniz’ stelling van voldoende grond het rekenen iets van het subject? = Het subject gaat als het ware de rol van God spelen. God is degene die die werkelijkheid doorrekent, maar het krijgt wel een epistemologische betekenis, want die gronden worden teruggegeven aan het subject. Het rekenen is iets van de werkelijkheid, maar omdat het subject kan rekenen, kan het subject er wat mee, dus wordt de mogelijkheid van het rekenen iets van het subject. Hoe zou je wil tot macht van Nietzsche kunnen zien? = Als wat is het dat alles beweegt. Hij was wel geïnteresseerd in bewegingsmotief.
Ingezonden op 03-06-2017 - 1118x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!