Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Management&Organisatie
› 2 Marketing
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Management&Organisatie
, deel 2
2 Marketing
Jaar 5 (vwo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Marketing = zo goed mogelijk inspelen op de wensen van de consument zonder eigen doel te vergeten Social marketing = marketing voor niet- commerciële organisaties (goede doelen, ziekenhuis) Omgevingsfactoren marketing (om doelstelling te realiseren) = Demografische ontwikkelingen Stand van de techniek Wetgeving Gedrag van afnemers Gedrag van concurrenten Verandering in afzetkanalen Cultuur Marktsegmentatie Marktsegmentatie = Het opdelen van een markt in verschillende onderdelen (doelgroepen) zodat je iedereen naar wens kan zijn. Demografische ontwikkelingen = opbouw van de bevolking Gedrag van afnemers: Substitutiegoederen = goederen die elkaar kunnen vervangen (appel/peer) › vraag product neemt toe als prijs ander product stijgt Complementaire goederen = goederen die elkaar aanvullen (pen/papier) › vraag product neemt af als prijs ander product stijgt Gedrag van concurrenten = homogeen of heterogeen Oligopolie = concurrentie, aantal aanbieders klein, meteen reactie. Marktaandeel bedrijf = afzet bedrijf/totale afzet x 100% (kan ook omzet ipv afzet) Geconcentreerde marketing = onderneming richt marketingbeleid op bepaald marktsegment Gedifferentieerde marketing = onderneming richt zich op meerdere segmenten, voor elk segment apart marketingbeleid. Ongedifferentieerde marketing = beleid afgestemd op totale markt penetratiepolitiek = Lage prijs waardoor het voor concurrenten onaantrekkelijk is op op de markt te treden Afroompolitiek = Ondernemer start met een hoge prijs en gaat steeds lager Psychologische prijsstelling = Het denken dat een product goedkoper is door de klant. (€2,98 -› €3,00) Rabat / Omzetbonus = Korting die je krijgt als je grote hoeveelheden afneemt Prijsdifferentiatie = variëren van de prijs voor eenzelfde product Prijsdiscriminatie = De ene afnemer betaald een andere prijs dan een andere afnemer Productmix = uiterlijk, kwaliteit, technische eigenschappen, verpakking, merk, service en garantie (TSUKMeG V) Detaillistenmerken = distruantenmerken van de detailhandel (Appie eigenmerk) Trading-up = luxe- uitvoering om nieuw publiek aan te trekken Trading- down = Lagere prijs voor nieuw publiek Directe distributie = rechtstreekse verkoop zonder tussenschakels Indirecte distributie = Hulp van detailhandel, groothandel. Convenience goods = Product dat overal wordt verkocht Shopping goods = Product wordt bij bepaalde winkels verkocht Specialty goods = Product wordt maar door een winkel verkocht (speciaalhandel) Push strategie = Fabrikant laat door reclame afnemers het product kopen Pull strategie = Afnemer gaat door reclame vragen naar het product waardoor een winkel het product in zijn assortiment gaat nemen. Promotiemix = Sales promotion, Actie reclame en Persoonlijke verkoop Sales promotion = reclame door het weggeven van monsters en kortingen Actiereclame = 2 halen 1 betalen reclame. Persoonlijke verkoop = Nieuwsbrieven en folders
Ingezonden op 09-06-2017 - 529x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
H2 van de lesbrief Marketing en Logistiek
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!