Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Neuropsychologievanopvoedingenontwikkeling
› 2 HC 2
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Neuropsychologievanopvoedingenontwikkeling
, deel 2a
2 HC 2
Jaar 2 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Embryonale ontwikkeling = zygoot (eicel en zaadzel) nestelt zich in de wand van de baarmoeder en vanaf 2 weken is dat een embryo, daar kan je nog geen kindje in herkennen. Aan het einde van de 8e week zijn alle grote structuren herkenbaar, je herkent armpjes, beentjes etc. (embryo) daarom spreken we vanaf het begin van de 9e week van een foetus. Ontwikkeling van het brein begint in de embryonale fase (op 2 weken bestaat het embryo uit een platte schijf cellen. Embryonic plate) Embryonic plate = op 2 weken bestaat het embryo uit een platte schijf cellen Zygoot = eicel en waadcel Embryo, bij hoeveel weken = 2 tm 8 weken Embryonic plate bestaat uit 3 lagen = endoderm (binnenste laag) / mesoderm (middelste laag) / ectoderm (buitenste laag) (derm is ook het griekse woord voor huid ) de lagen bevatten elk cellen die zich toch verschillende typen weefsels gaan ontwikkelen. Uit het endoderm ontwikkelt zich vooral verschillende organen. Het ectoderm is vandaag voor ons het belangrijkste Endoderm = binnenste laag. Verschillende organen Mesoderm = middelste laag. Skelet, hart en spieren Ectoderm = buienste laag. Zenuwstelsel , opperhuid Embryonale ontwikkeling van het zenuwstelsel = Zenuwstelsel bestaat uit ectoderm. het bovenste stuk van het ectoderm begint zich te verdikken in de loop van de 3e week. dit wordt een soort plaat. de NEURALE PLAAT. Omdat de zijkanten zich sterker verdikken dan het midden ontstaat er een groef, de NEURALE GROEF. De buitenkanten van die plaat krullen omhoog. Randen krullen tegenelkaar aan, waardoor de NEURALE BUIS ontstaat. (de buis sluit als eerste in het midden en dan gelijktijdig naar boven en naar beneden toe ) Het vormen van deze buis is NEURULATIE! Neurale buis , waar leidt het toe = hieruit bestaat het centrale zenuwstelsel (want, komt uit ectoderm) De voorste delen ontwikkelen zich tot het brein (ook de voorste en achterste hersenen) / achterste delen het ruggenmerg / binnenkant van de buis vormt zitten ventrikels en het kanaal….. Neural crest = een aantal cellen maken zich los van de neurale buis. (hieruit ontstaat het perifere zenuwstelsel) Die cellen worden perifere zenuwcellen. Dit zijn lichaamszenuwen Neurale buis defecten = Het sluiten van de buis is heel belangrijk. Als de buis niet of niet volledig sluit, ontstaan afwijkingen en misvormingen van het zenuwstelsel. Bijv. Spina Bifida (openruggetje)…de buis sluit dan niet aan de onderkant, daardoor afwijking aan het ruggenmerg. De ernst hiervan kan heel erg verschillen. Hoe groter de opening vaak hoe erger Anencefalie = neurale buis slaat niet aan de bovenkant/ delen van de schedel en hersenen niet aangelegd/ niet levensvatbaar Encefalocele = neurale buis sluit aan de bovenkant niet volledig / delen van de hersenen komen door een gat in de schedel naar buiten / ernst afhankelijk van de omvang van het probleem Prenatale groei van het brein (hoe groeien de hersenen inde buik) = Tijdens de embryonale en foetale fase groeit het brein verder. (de buis gaat groeien en krommen, het weefsel gaat verdikken, er komen steeds meer cellen ) De VOORSTE hersenen groeien het langst door en buigen daarbij naar achteren over de middelste hersenen heen / in de cortex ontstaan vouwen (Gyri -bergen- en Sulci – dalen-) Dit zorgt ervoor dat het oppervlak groter wordt zonder meer ruimte in te nemen Hoe ziet het brein eruit bij 3 maanden = hele cortex nog glad, daarna gaan de vouwen ontstaan Onderscheid tussen 4 fasen van celgroei = proliferatie en differentiatie / migratie / synaptogenese / myelinatie Proliferatie en differentiatie = De vorming van nieuwe cellen. Proliferatie is dat aan de binnenzijde van de neurale buis nieuwe cellen ontstaan. Differentiatie is dat deze cellen zich ontwikkelen tot neuronen en glia. Dus hier gaat het om het ontwikkelen van een bepaald type cel . Dit gebeurt in ongeveer 6-20 weken na de conceptie Hoe wordt de binnenzijde van de neurale buis ook wel genoemd = ventriculaire zijde Wat gebeurt er al een stampcel zich vermenigvuldigd = dan ontstaat er progenitor cellen (proliferatie) die kunnen gaan differntieren (differentiatie) tot neuronen of bijv tot glioblast Migratie = Het zich ontwikkelende (differentierende) neuron verplaatst zich naar zijn uiteindelijke bestemming. De cellen worden gevormd aan de binnenkant, ze moeten zich dus gaan verplaatsen naar d eplek waar ze voor gemaakt zijn, dit heet migreren… Ze wachten niet tot ze uitontwikkeld zijn tot neuron maar gaan zich eerst gewoon verplaatsen. Binnenste delen van het brein komen de eerste hersencellen als eerste terecht en daarna pas aan de buitenkant. HERSENWEEFSEL GROEIT VAN BINNEN NAAR BUITEN (later gevormde cellen bewegen zich voorbij eerder gevormde celen naar de buitenkant) VERPLAATSING GEBEURT MET GEHULP VAN GLIA CELLEN (neuronen bewegen zich langs de uitlopers van deze glia) migratie gebeurt kort na het begin van proliferatie. EN IS VOLTOOID ROND DE GEBOORTE Synaptogenese = Op de plaats van bestemming (via migratie) ontwikkelen zich synapsen. De neuronen ontwikkelen uitlopers (axonen en dendrieten). Synapsen ontstaan waar axonen en dendrieten van verschillende neuronen bij elkaar komen. (het is de contactplaats tussen twee (zenuw)cellen) Dit gebeurt NA BEGIN MIGRATIEFASE EN GAAT DOOR TOT VER NA DE GEBOORTE. Gedurende het hele leven kunnen namelijk nieuwe synapsen worden gevormd. Het is een belangrijke basis voor het leren Overproductie en pruning = Er worden veel meer synapsen gevormd dan er nodig zijn. Dit biedt namelijk FLEXIBILITEIT (alle verbindingen die nodig kunnen zijn worden aangelegd). NA DE GEBOORTE GAAN OVERBODIGE SYNAPSEN VERLOREN. Synapsen die gebruik worden, blijven behouden. Synapsen die niet gebruikt worden, verdwijnen. Het verdwijnen van synapsen heet pruning (betekent snoeien) Myelinatie = (bevordert de snelheid van prikkeloverdracht en informatieverwerking ) rond de axonen wordt een laagje myeline aangelegd (vanaf 6e maand in zwangerschap tot in jong volwassenheid) . Het begint in de SENSORISCHE EN MOTORISCHE GEBIEDEN, en vindt als laatste plaats in de prefrontale cortex. Je merkt bijv ook dat kinderen rond het 6e levensjaar en in de pubertijd een groeispeurt maken, dan groeit de myeline op die plekken Ontwikkeling van het brein na de geboorte = De basale structuur van eht brein is voor de geboorte al aangelegd. Na de geboorte ontwikkelet het brein zich verder dmv SYNAPTOGENESE EN PRUNING (Groei van uitlopers, vorming van nieuwe synapsen en het wegsnoeien van ongebruikte verbindingen gaat door )/ MYELINATIE (bevordert de snelheid van prikkeloverdracht en informatieverwerking)/ APOPTOSE (geprogrammeerde celdood) Apoptose = DIE SNOEIPROCESSEN MAKEN HET BREIN EFFICIENTER , dit is dus iets positiefs (geprogrammeerde celdood ) Nature en nurture in hersenontwikkeling = Rol van de genen NATURE en omgeving NURTURE in de ontwikkeling van de hersenen. Het optreeden, de toiming en het verloop van de fasen van cel-en hersenontwikkeling hebben een genetische basis. (Dus hoe het mensenbrein ontwikkeld is grotendeels genetisch bepaald ) Maar zelfs prenataal heeft de omgeving invloed… bijv het celmillieu en gifstoffen zoals alcohol (dat is weer nurtur dus omgeving) Het is vrijwel nooit het geval dat iets veroorzaakt wordt door of aanleg of omgeving. Vaak is het een interactie. Differential suceptibility = Genetische verschillen in beinvloedbaarheid (dus je bent bijv niet alleen gevoelig voor negatieve dingen maar ook voor positieve dingen) Foetaal Alcohol syndroom = Gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap kan schade aan foetus toebrengen. Door afwijkingen in het gezich (oogflappies / de breedte van ogen zijn smal / grote afstand tussen bovenlip en neus en bovenlip vaak dun, zonder gootje) / afwijkingen aan het zenuwstelsel waardoor er motorische en cognitieve beperkingen kunnen zijn (hoe meer je drinkt hoe meer problemen er zijn ) Er zijn verschillen in de mate waarin de ontwikkeling van vaardigheden afhankelijk is van omgevingsinvloeden. Experience Expectant = ontwikkeling vindt op een bepaalde manier plaats, omdat h systeem een bepaalde omgeving verwacht . Bijv de visuele systemen. Die leggen zich op een bepaalde manier aan in het brein omdat een kind geboren wordt waarin bepaalde visuele input zoasl onze zon etc aanwezig zal zijn. Dat is erg gestuurd door aanleg, het is van te voren aangepast voor de omgeving waarin het terecht gaat komen Er zijn verschillen in de mate waarin de ontwikkeling van vaardigheden afhankelijk is van omgevingsinvloeden. Experience dependent = Ontwikkeling wordt door omgevingsinvloeden in een bepaalde richting gestuurd. Bijvoorbeeld taal, er wordt wel een basisstructuur voor aangelegt. Maar je leert niet zomaar een taal, maar een bepaalde taal. De specifieke vaardigheid wordt door de omgeving gestuurd Sensitieve periodes = periodes van verhoogde gevoeligheid voor bepaalde omgevingsinvloeden (het leren van een taal kan bijv tot ongeveer 7 jaar en er wordt over gehechtheid gesproken dat het van belang is in het eerste levensjaar) Buitende sensitive periode kan ontwikkeling wel plaatsivnden, maar minder efficient Ouders zijn een bepalende factor voor de ontwikkeling… zij hebben namelijk invloed op de omgeving = Fysieke omgeving (veiligheid en voedsel) / sociale omgeving Noem een aantal voorbeelden van de invloeden van ouders op het kind met bepaalde ontwikkelingen = TAALONTWIKKELING (baby hoort gefilterd geluid in baarmoeder waardoor al enige gevoeligheid ontwikkelt / ouders praten tegen de baby , waardoor meer ervaring en gevoeligheid / kind leert betekenis van woorden dmv interactie ) SOCIAAL SPEL ( hierdoor leren babys motorische vaardigheiden / sociale vaaridhgeiden / toetstandregulatie. Een voorbeeld van een sociaal spel is bijvoorbeeld Kiekeboe en dat kinderen met elkaar vadertje en moedertje spelen) KIEKEBOE = spel vindt plaats in positieve context / bevordert de ontwikkkeling van toestands-spanningsregulatie / op cognitief gebied draagt het spel bij aan de ontwikkeling van objectpermanentie Objectpermanentie = het besef dat iets dat even uit het zich it s niet echt verdwenen is Plasticiteit = de hersenen zijn nooit volledig onveranderbaar. Een zekere mate van verandering/ aanpassing blijft altijd mogelijk. (onstaan van nieuwe en wegsnoeien van overbodige verbindingen tussen neuronen / use it or lose it geldt ook op neuraal niveau ) Mechanismen achter de vorming en het behoud van verbindingen = Hebbian Synapse / Long-term potentiation Hebbian Synapse = een postsynaptisch neuron dat gevoelig wordt voor informatie. Gelijktijdige activatie komt door iets, dit hoeven we niet te weten. Maar het komt erop neer dat neuronen die gelijktijdig vuren zich samen verbinden!!! min of meer gelijktijdige activatie van een presynaptisch en postsynaptisch neuron versterkt de synaps. Neurons that fire togehter wire (vuren) together Long-term Potentiation = Als een synaps gebombardeerd wordt met input vanuit een presynaptisch neuron, wordt die synaps versterkt en reageert er dus op. Dit is selectief en dus specifiek voor die synaps. Compensatie en reorganisatie = De plasticiteit van het brein maakt aanpassing bij beschadiging mogelijk. Het herstel van echt beschadigd weefsel hersteld niet makkelijk, dat is maar erg beperkt. (verloren weefsel groeit niet terug) Maar REORGANISATIE is dat andere hersengebieden de functie van het aangedane gebied overnemen. COMPENSATIE is dat hetzelfde resultaat op een andere manier wordt bereikt De taak van een beschadigd gebied wordt OP EEN ANDERE MANIER DOOR ANDERE GEBIEDEN uitgevoerd. Reorganisatie = Bij kleine beschadigingen neemt aangrenzend weefsel vaak de functie van het aangedane gebied erbij (bijv voor het aansturen van een arm bij een herseninfarct ) Bij grote hersenbeschadigingen kan het homologe gebied in de andere hersenhelft functies overnemen (homoloog betekent dat er 2 dezeflde gebieden zijn in de 2 verschillende hersenhelften ) Als er iets is met dat hersengebied wordt dat dus vaak overgenomen door die homologe . Bijv overname bij taalfuncties door de rechterhersenhelft bij kinderen van wie de linker cortex is verwijderd / de CAPACITEIT IS NIET ONBEPERKT , de overname van functie kan oorspronkelijke functie belemmeren / MIDDELGROTE BESCHADIGINGEN GEVEN VAAK EEN RELATIEF ONGEUNSTIGE UITKOMST (het is namelijk te groot voor overname door aangrenzend weefsel en te klein voor overname in andere hersenhelft ) Reorganisatie en leeftijd = Een jong brein is plastischer dan een ouder brein. Jong brein reorganiseert gemakkelijker. Maar als gebieden worden beschadigd die nog vollop in ontwikkeling is kan de ontwikkeling wel worden verstoord. Bijv bij de prefrontale cortex. Growing into defict = gevolgen van beschadiging in ontwikkelingsgebieden van jonge kinderen worden met de tijd ernstiger. Heeft te maken met reorganisatie en leeftijd Compensatie op gedragsniveau = compenseren voor een verloren functie door dingen op een andere manier te doen of hulpmiddelen te gebruiken bijv. speciale brillen gebruiken bij visuele uitval. Het aanleren van strategiën om de omgeving te scannen etc Mensen en verwantschap met dieren = mens is het sterkst verwant aan dieren , maar we delen ook GENEN met andere dieren. Menselijke hersenen vertonen overeenkomsten met die van andere dieren Evolutietheorie = soorten ontwikkelen doordat eigenschappen, bepaald door genetische variatie, die een reproductief voordeel opleveren bewaard blijven en nadelige eigenschappen uitsterven (dus eigenlijk… genen die eigenschappen veroorzaken waardoor iemand succesvollere nakomelingen krijgt, die blijven bestaan. Die komen uiteindelijk in de populatie meer voor ) maar het heeft niet noodzakelijk met overleving te maken. Hersenen en evolutie = menselijk brein, ook het ‘sociale brein’ als evolutionaire aanpassing. Sociale neigingen van de mens leverden reproductief voordeel op zoals grotere kans op overleven / beschikbaarheid van partners (een of andere theorie van ene jaimy) Het triune brain = evolutionaire theorie van McLean over de hersenen. Achtergrond… delen vanhet brein die bij veel dieren goed ontwikkeld zijnm zijn evolutionair gezine ouder dan delen van het brein die alleen bij mensen en onze naaste verwanten goed ontwikkeld zijn….. bestaat dus uit 3 delen die een geheel vormen Onderscheid tussen 3 delen van het brein op basis van evolutionaire ouderdom. Triune brain = 1. Protoreptilean brain / 2. Paleomammalian brain / 3. Neomammalian brain (tri betekent 3 ‘une’ verwijst naar eenheid… de drie delen vormen een geheel ) Protoreptilean brain = de oudste delen van het brein (hersenstam en enkele andere structuren. Voorwaarde voor minimaal bewustzijn) deze structuren komen bij alle dieren voor… het brein van een kikker bijvoorbeeld bestaat bijna alleen maar uit hersenstam Paleomammalean brain = Iets minder oude delen. Het limbische systeem / voorwaarde voor enig geheugen en minimaal emotioneel bewustzijn. De structuren komen bij alle zoogdieren voor Neomammalian brain = nieuwste structuren. Cortex / voorwaarde voor uitgebreid en volledig bewustzijn. Best onwikkeld bij de mens en zijn naaste verwanten zoals mensenapen Kanttekeningen van triune brain = geen alles-of-niets onderscheid (er is wel onderscheid, maarniet zo zwart-wit) tussen de 3 delen (delen kunnen in meerdere of mindere mate ontwikkeld zijn ) / de cortex en ook het ‘sociale brein’ zijn niet uniek voor de mens. WE ZIJN DUS NIET UNIEK…sommige delen komen ook bij anderen voor!!! (het is niet zo dat een reptiel bijv alleen de structuren heeft van protoreptilean brain, het is niet zo dat ze helemaal geen cotrex hebben, hij is gewoon kleiner en minder ontwikkeld.) De triune brain en de individuele ontwikkeling = In de ontwikkeling van het individu herhaalt zich de ontwikkeling van de soort. De hersenen van een baby ontwikkelen zich tijdens de zwangerschap in de volgorde waarin ze geevolueerd zijn … de structuren van het protoreptilean brain ontwikkelen het snelste , gevolgd door de structren van het paleomamalian brain en tenslotte de cortex (neomammalian brain ) Fylogenetische volgorde van ontwikkeling = De hersenen van een baby ontwikkelen zich tijdens de zwangerschap in de volgorde waarin ze geevolueerd zijn
Ingezonden op 25-09-2017 - 748x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!