Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Bestuursrecht
› 8 Hoorcollege 8
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Bestuursrecht
8 Hoorcollege 8
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Waartegen biedt bestuursrecht bescherming en waarom? = Tegen de overheid, omdat de overheid macht heeft. Welke twee aspecten heeft de rechtsbescherming tegen de overheid? = Rechtsbeschermingsfunctie: naar de burger toe. En handhaving objectieve recht. bescherming van de burger: waarborgfunctie van het recht rechtsbeschermingsfunctie, rechtsstatelijke controle op overheidshandelen: trias politica toezichtfunctie (handhaving objectieve recht). Op welk aspect van de rechtsbescherming lag de nadruk voorheen? = Op de handhaving van het objectieve recht. Waartegen moeten we beschermd worden bij de overheid? = Tegen het bestuurshandelen van de overheid. Dat beschermen bestaat ook uit toetsen. Wat is een besluit? = Bestuurshandelingen die publiekelijk zijn. Wat voor rechtsbescherming krijg bij niet-besluiten? = Privaatrechtelijke rechtsbescherming en dan moet je naar de burgerlijke rechter. Wanneer is de burgerlijke rechter bevoegd? = Op het moment dat de vordering privaatrechtelijk van aard is. De burgerlijke rechter kijkt of het niet bij de bestuursrechter hoort. Als er sprake is van een feitelijke handeling of een privaatrechtelijke handeling kijkt hij of de handeling door de beugel kan. Aan de hand waarvan toetst de bestuursrechter? = Dit is afhankelijk van de bevoegdheid. De rechter toetst op grondslag van wat de partijen betogen. De partijen bepalen de agenda van de rechter, wat hij bekijkt. Hij toetst de rechtmatigheid: heeft alleen te maken met de rechtvaardigheid van de handeling. Hij toetst ex tunc. De omstandigheden zoals ze waren bij het nemen van het besluit. Toch kun je onder omstandigheden ex nunc toetsen. Dat zijn omstandigheden van wanneer de rechter toetst. Dit gebeurt in het vreemdelingenrecht. Waar vind je rechtsbescherming? = Bij de rechter. Die keuze voor de rechter bij rechtsbescherming is een logische keuze en heeft met trias politica te maken. Art. 6 EVRM en 47 EU-handvest voor de grondrechten: je hebt recht op een onafhankelijke rechter. Wat staat er in artikel 47 EU-handvest voor de grondrechten? = Dat je recht hebt op een onafhankelijke rechter. In Nederland kennen we ook de bestuurlijke voorprocedure en het klachtrecht. Wat is de bestuurlijke voorprocedure? = Dat is een overblijfsel van Loeff en Struycken: moet de rechter of de overheid zelf het overheidshandelen controleren? Het is een voorziening waarbij je rechtsbescherming zoekt bij de overheid zelf. En dat s een mix. Je komt niet alleen op voor jezelf, maar je heeft het bestuur de kans om zichzelf te corrigeren en door te procederen. Je kunt de bestuurlijke voorprocedure splitsen in bezwaar en administratief beroep. Er is momenteel wantrouwen in de overheid en meer vertrouwen in de rechter. Maar ooit was die tijd anders en het zal ook wel weer terugschuiven. Met welk bestuursorgaan heb je te maken bij bezwaar? = Met hetzelfde bestuursorgaan als het primaire besluit. Waaraan beoordeelt het bestuursorgaan het besluit na bezwaar? = Aan het bezwaar en rechtmatigheid en doelmatigheid: vol beroep/ volle toetsing: rechtmatig en doelmatigheid. Staat in geen enkel verband met marginale toetsing. Waarvan is de rechtmatigheidtoetsing een toets? = Van louter rechtmatigheid. Door wie wordt er doorbestuurd tijdens de bestuurlijke voorprocedure? = Door het bestuursorgaan. Wat is administratief beroep? = Bezwaar maar dan bij een andere bestuursorgaan. Hij kan nevengeschikt zijn dan dat bestuursorgaan. Je blijft dan in dezelfde bestuurslaag zitten. Het kan ook een bovengeschikte bestuursorgaan zijn. Je verlaat de bestuurslaag en gaat hoger zitten. Dat wordt bepaald in de wet waarop het primaire besluit berust. Op er administratief beroep kan zijn, bepaalt de onderlinge regeling. Daarin staat wie en wanneer je in administratief beroep kan. Hoe ziet dan de gang van zaken er uit in het bestuursrecht? = Als er sprake is van een besluit kan er sprake zijn van een besluit op aanvraag of ambtshalve. Op aanvraag dan moet je verzoeken bijv. bouwvergunning. Als je een verzoek doet en je bent belanghebbende, gaan er termijnen lopen. Ook zijn er ambtshalve besluiten. Dat doet het bestuursorgaan naar eigen inzicht en is niet afhankelijk van een aanvraag. Je kan bezwaar indienen en dan komt er een beslissing op bezwaar (B.o.b.). En dan kun je bij beroep bij de bestuursrechter. Niet de burgerlijke rechter, want of je in bezwaar kunt heeft te maken met of je in beroep kunt. Als je een primair besluit hebt, moet je kijken of je in beroep kun bij de bestuursrechter en als dat kan, kun je bezwaar maken. Die bezwaarprocedure is belangrijk en heeft vier functies. Welke vier functies heeft de bezwaarprocedure? = 1. Op het moment dat je bezwaar indient, maak je duidelijk dat er een conflict is tussen de overheid en burger: conflictbeslechtiging. De bestuursorgaan kan zich daar in de heroverweging over buigen om het conflict op te lossen. Dit wordt door rechtshulpverleners onderschat, want ze zien dit als noodzaak voor naar de rechter te gaan, maar hier kan het ook al opgelost worden. Als het gelijk van de burger ergens te halen is, is dat in de bezwaarprocedure. 2. Zeefwerking: Het kan zijn dat het bestuursorgaan er niet bij stil heeft gestaan. 3. Dossiervorming: de juridische molen begint te draaien. 4. Herstelfunctie: Bestuursorgaan kan in heroverweging een nieuw besluit nemen. Waarom zijn burgers ondanks de vier belangrijke functies van bezwaar toch ontevreden over bezwaar? = Ze denken toch geen gelijk te krijgen en het wordt onderschat bij rechtshulpverleners. Waartoe heeft de ontevredenheid en onderschatting van bezwaar toe geleid? = Tot alternatieven bij de bezwaarprocedure. Daarom hebben heel veel gemeenten een informele bezwaarprocedure en die heet ‘de andere aanpak’. Wanneer er bezwaar is, laat je een ambtenaar bellen, omdat er vaak nog een onderliggend probleem is aan het bezwaar en het bezwaar zelf een uiting is. Dat kun je dan naar boven krijgen. Er is ook ‘prettig contact met de overheid’: de burger op niveau van de burger aanspreken. Zo kom je niet bedreigend over. Dat project streeft naar procedurele rechtvaardigheid. Hoezeer iemand ook ongelijk krijgt, je hem toch probeert te overtuigen van de procedure. Dat de burger het wel snapt. Dat is beschreven door Canadese psychologen. Het idee is dat je als burger met respect behandelt en hem een platvorm geeft om te zeggen wat hem dwars zit en het gevoel geven dat je hem serieus neemt. Uitleggen hoe en waarom de procedure is en met hem in gesprek gaan. Dan heb je een grote kans dat de burger wel baalt dat hij ongelijk heeft, maar het wel snapt. Je treedt hem tegemoet. Daar zitten risico’s aan. Aansluiting zoeken bij de burger zorgt ervoor dat de overheid zich in Jip en Janneke taal moet uiten waardoor het verkeerd wordt verwoord en daar volgen juridische problemen uit voort. Waarin staat het bezwaartermijn? = Dit wordt vaak ook onder het besluit vermeld. Waar staat dat je bezwaar moet hebben gemaakt voor je in beroep gaat? = Art. 6:13 Awb. Waar staan de uitzonderingen op de bezwaarprocedure? = Art. 7:1 Awb en 7:1a Awb. Hoe verloopt de bezwaarprocedure? = De burger maakt schriftelijk bezwaar volgens eisen art. 6:5 Awb. Die eigen zijn ontvankelijkheidseisen. Voldoe je daar niet aan is het niet ontvankelijk. Er wordt niet naar de inhoud van het bezwaar gekeken. Het is dan niet ontvangen. Daarom gaan rechters heel soepel met die ontvankelijkheidseisen om. Soms te soepel. Het is essentieel dat de bezwaarmaker gehoord wordt. Die hoorplicht geldt niet altijd. Wanneer niet? = De belanghebbende wil niet altijd gehoord worden of als het bestuursorgaan volledig tegemoet komt. Bestuursorgaan kan zelf horen of laten doen door onafhankelijke adviescommissie. Waarom is het horen van de bezwaarmaker in een bezwaarprocedure essentieel? = Omdat je een platvorm geeft aan de bezwaarmaker, maar ook of je in de heroverweging wel alles hebt meegenomen. Horen houdt direct verband met zorgvuldigheid. Mag je een bezwaar ongegrond verklaren als de argumentatie niet goed is? = Ja. Als het bezwaar gegrond is, komt er een heroverweging. Met welke twee beginselen is die heroverweging ingekaderd? = 1. Het beginsel van ultra petita: Heroverweging over punt van bezwaarmaker. 2. Het beginsel van reformatio peius: Bezwaarmaker mag doordat hij bezwaar heeft gemaakt niet in een nadeligere positie terecht komen dan voor het bezwaar. Wat is het beginsel van ultra petita? = Heroverweging over punt van bewaarmaker. Wat is het beginsel van reformatio peius? = Bezwaarmaker mag doordat hij bezwaar heeft gemaakt niet in een nadeligere positie terechtkomen dan voor het bezwaar. Waartegen kun je in beroep bij de bestuursrechter? = Tegen beslissing op bezwaar. Wanneer komt de beslissing op bezwaar? = Na het bezwaar. Waar kun je het beslistermijn van een aanvraag van een besluit zien en hoe lang is dat termijn? = Art. 4:13 Awb. 8 weken. Waar staat dat je in beroep kunt bij de bestuursrechter bij een te late beslissing? = Art. 6:2 Awb. Waar staat het indieningstermijn en wat is dat? = Art. 6:7 Awb 6 weken. Wat gebeurt er als je te laat bent met het indieningstermijn? = Dan ben je niet ontvankelijk. Waar staat het beslissingstermijn op beslissing op bezwaar en wat is dat? = 7:10 Awb. 6 tot 12 weken. Naar welk wetsartikel moet je als het beslissingstermijn op beslissing op bezwaar is overschreden? = Naar artikel 6:2 Awb. Waar staat het indieningtermijn op beslissing op bezwaar en wat is dat? = Art. 6:7 Awb. 6 weken. Ben je te laat dan ben je niet ontvankelijk. Waar staat het beslissingstermijn van de rechter en wat is dat? = Art. 8:66 Awb. 6 weken. Wat gebeurt er als de rechter het beslissingstermijn overschrijdt? = Niets. Het is een termijn van orde. Al die termijnen van bezwaar en beroep kunnen verlengd worden. Hoelang kan het maximaal duren? = Max. 6 maanden bezwaar, 18 maanden beroep, 24 maanden hoger beroep: 4 jaar. Waarom zijn de indieningstermijnen belangrijk? = Daarna stopt de rechtsbescherming. Hoe dien je een bezwaar en beroepschrift in? = Art. 6:9 lid 1 Awb: ontvangst is bepalend. Als je het zelf in de brievenbus doet en ze halen het er later uit, is het later ontvangen. Als je 5 voor 12 faxt en aan de andere kant is het papier op, ben je te laat binnen. Mail is afhankelijk van elektronisch verkeer opengesteld is 2:15 Awb en 8:40 a Awb. Gaat in 2018 veranderen dan moet je digitaal procederen. Met de postbode is de meest interessante optie, want volgens Artikel 6:9 Awb is het moment van ter post bezorging bepalend voor ontvangst. Dan heb je meer tijd. Deze regel geldt uitsluitend voor post NL. Wat staat er in artikel 9:1 Awb? = 1. Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan. 2. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemekt als een gedraging van dat bestuursorgaan. In welk artikel staat de toetsing van de gedraging op behoorlijkheid? = Art. 9:36 Awb. Hoe gaat de toetsing van de gedraging op behoorlijkheid? = Eerst door het bestuursorgaan zelf (intern) daarna door de Ombudsman (extern): kenbaarheidsvereiste. In welk wetsartikel staat de kenbaarheidsvereiste? = Artikel 9:20 Awb. Wat zijn de inhoudelijke toetsingscriteria van het klachtrecht? = ‘Behoorlijkheidswijzer’ van de No toetsing aan vier kernwaarden: A. Open en duidelijk. B. Respectvol. C. Betrokken en oplossingsgericht. D. Eerlijk en betrouwbaar. Verhouding tot bezwaar: art. 9:23 Awb ombudsman niet verplicht te onderzoeken. Verhouding tot beroep: art. 9:22 Awb ombudsman niet bevoegd. Waar staat de verhouding van het klachtrecht tot bezwaar? = Artikel 9:23 Awb. Waar staat de verhouding van het klachtrecht tot beroep? = Artikel 9:22 Awb. Waar staat dat de ombudsman niet verplicht is om te onderzoeken? = Artikel 9:23 Awb. Waar staat wanneer de ombudsman niet bevoegd is? = Artikel 9:22 Awb.
Ingezonden op 03-01-2018 - 1366x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!