Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Bestuursrecht
› 10 Werkcollege 10
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Bestuursrecht
10 Werkcollege 10
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat staat er in artikel 8:41a Awb? = De bestuursrechter beslecht het hem voorgelegde geschil zoveel mogelijk definitief. In de zaak van rechtenstudent Derk oordeelt de rechtbank dat het besluit op bezwaar onrechtmatig was en dient te worden vernietigd (lees: artikel 8:72 lid 1 en 2 Awb). B&W hadden volgens de rechtbank meer rekening moeten houden met de nadelige gevolgen die de beleidswijziging voor Derk had. Vernietiging van het besluit op bezwaar betekent dat (alleen) dit besluit uit de rechtssfeer verdwijnt. Het oorspronkelijke besluit (weigering ventvergunning) herleeft daardoor. Dit betekent dat met de vernietiging de zaak nog niet is afgerond en de bestuursrechter ook nog uitspraak moet doen ten aanzien van het oorspronkelijke besluit. De bestuursrechter heeft verschillende mogelijkheden om de zaak volledig af te doen. De twee belangrijkste afdoeningsmogelijkheden zijn geregeld in artikel 8:72 lid 4 en lid 3 sub b Awb. Lees deze artikelen eerst door. Stel, de rechtbank besluit ten aanzien van het oorspronkelijke besluit uitspraak te doen met toepassing van artikel 8:72 lid 4 Awb. Wat houdt die uitspraak dan in? = Het bestuursorgaan zal het besluit vernietigen en het bestuursorgaan opdragen een nieuwe bob te maken. De bestuursrechter kan er een termijn aan vast maken. Bij toepassing van artikel 8:72 lid 4 Awb bestaat het risico dat tegen het nieuwe besluit op bezwaar (Bob) opnieuw beroep wordt ingesteld. Dan komt de zaak weer bij de rechter terecht. Om dat risico te vermijden kan de rechtbank ook zelf in de zaak voorzien door artikel 8:72 lis 3 sub b Awb toe te passen. Leg aan de hand van de laatstgenoemde wetsartikel uit wat de rechter precies doet als hij ‘zelf in de zaak voorziet’. = Hij laat zijn eigen visie erop los: wat het besluit volgens hem moet zijn. Die uitspraak treed in plaats van de Bob. De bestuursrechter maakt zelf het besluit en die komt in plaats van de Bob. Bij toepassing van artikel 8:72 lid 4 Awb bestaat het risico dat tegen het nieuwe besluit op bezwaar (Bob) opnieuw beroep wordt ingesteld. Dan komt de zaak weer bij de rechter terecht. Om dat risico te vermijden kan de rechtbank ook zelf in de zaak voorzien door artikel 8:72 lis 3 sub b Awb toe te passen. Verklaar waarom de bestuursrechter terughoudend moet zijn bij het zelf in de zaak voorzien? = Vanwege de trias politica. Bestuursorgaan neemt besluiten en de rechter moet oppassen dat hij niet op de stoel van het bestuursorgaan gaat zitten. De rechter mag ook niet altijd in de zaak voorzien. Bij wat voor soort bevoegdheden zal de bestuursrechter minder snel zelf in de zaak voorzien? = Bij discretionaire bevoegdheden. Wat is handhaving? = Wat het bestuur doet als er sprake is van overtreding van een wettelijk voorschrift. Het begint met regulering. Waarin kan de regulering plaatsvinden? = In de wet, maar ook in de beschikking zelf. Als er regels zijn, wil je als overheid dat die regels worden nageleefd. Hoe weet je als overheid of die regels worden nageleefd? = Dat weet je door toezicht te houden. Welke twee soorten toezicht zijn er? = Actief en reactief toezicht. Wat is actief toezicht? = Mensen van de gemeente laten controleren. Wat is reactief toezicht? = Reageren op melding of handhavingsverzoek. Stel, er rolt een overtreding (art. 5:1 Awb) uit toezicht wat gebeurt er dan? = Dan treedt de handhavingsfase in. Het bestuur kan handhaven door middel van bestuurlijke sancties. De sanctie wordt opgelegd door het bestuursorgaan. Vroeger was het zo dat je alleen bestraft kon worden door onafhankelijke strafrechter. Het bestuursorgaan kan zelf sancties opleggen, komt geen rechter aan te pas. Je kunt allen achteraf naar de rechter. Welke vier sancties zijn er? = Last onder bestuursdwang, last onder dwangsom, bestuurlijke boete en intrekking van de begunstigende beschikking. Wat is last onder bestuursdwang? = Opdracht is last. Je krijgt een mogelijkheid om binnen termijn de overtreding weg te halen anders laat het bestuursorgaan dat doen op jouw kosten. Het is een herstelsanctie, want het doel is om de rechtmatige situatie te herstellen en niet om leed toe te voegen. Het is niet relevant hoe de sanctie wordt ervaren. Het kan bestraffend aanvoelen, maar dat maakt niet uit het is herstellend. Waar is de bevoegdheid van last onder dwangsom geregeld? = Artikel 125 gemeentewet. (Awb regelt geen bevoegdheid). Waar is de bevoegdheid van last onder bestuursdwang geregeld? = Artikel 125 gemeentewet. Wat is last onder dwangsom? = Als je niet binnen een bepaald termijn de overtreding beëindigd, dan krijg je een dwangsom. Het is een voorwaardelijke verplichting van een dwangsom. Die dwangsom kan op verschillende manieren geformuleerd worden. Dit is een herstellende sanctie omdat het doel is herstel van de rechtmatige situatie. Mag een herstelsanctie naast een bestraffende sanctie worden opgelegd? = Ja. Wat is een bestuurlijke boete? = Geen kans om het goed te maken. Meteen boete. Bestraffende sanctie. Deze boetes kunnen heel hoog zijn. De lekkerste stroopwafels van Nederland zijn te koop bij Willem van Doorn; ze worden ter plekke gemaakt en zijn dus heerlijk vers. Willems’ stroopwafels worden verkocht vanuit diverse vaste kraampjes in Noord-Brabant, onder meer in Vught. Op grond van artikel 2 van de Standplaatsverordening van de gemeente Vught is hiervoor een standplaatsvergunning nodig. Deze bepaling staat op blz. 50 van de handleiding. De Vughtse vergunning van Willem is verlopen. Hij verkoopt nog steeds stroopwafels te Vught. Er is daardoor sprake van een overtreding van artikel 2 van de Standplaatsverordening. Het college van burgemeesters en wethouders legt Willem daarom een last onder bestuursdwang op. Op basis van welke Awb-bepaling is voor het opleggen van een last onder bestuursdwang een wettelijke grondslag nodig? Waarom stelt de Awb deze eis van een wettelijke grondslag? = Art. 5:4 Awb: legaliteitsbeginsel. Overheidshandelen moet gebaseerd zijn op een wettelijke grondslag en mag niet in strijd zijn met wettelijke grondslag. De lekkerste stroopwafels van Nederland zijn te koop bij Willem van Doorn; ze worden ter plekke gemaakt en zijn dus heerlijk vers. Willems’ stroopwafels worden verkocht vanuit diverse vaste kraampjes in Noord-Brabant, onder meer in Vught. Op grond van artikel 2 van de Standplaatsverordening van de gemeente Vught is hiervoor een standplaatsvergunning nodig. Deze bepaling staat op blz. 50 van de handleiding. De Vughtse vergunning van Willem is verlopen. Hij verkoopt nog steeds stroopwafels te Vught. Er is daardoor sprake van een overtreding van artikel 2 van de Standplaatsverordening. Het college van burgemeesters en wethouders legt Willem daarom een last onder bestuursdwang op. Is het college in deze casus ook bevoegd om in plaats van een last onder bestuursdwang ene last onder dwangsom op te leggen? = Ja, art. 5:32. In plaats van, niet tegelijkertijd. Staat expliciet in art. 5:6 Awb: cumulatie niet toegestaan. Alleen bij last onder bestuursdwang weet je zeker dat er een einde komt aan de overtreding. De lekkerste stroopwafels van Nederland zijn te koop bij Willem van Doorn; ze worden ter plekke gemaakt en zijn dus heerlijk vers. Willems’ stroopwafels worden verkocht vanuit diverse vaste kraampjes in Noord-Brabant, onder meer in Vught. Op grond van artikel 2 van de Standplaatsverordening van de gemeente Vught is hiervoor een standplaatsvergunning nodig. Deze bepaling staat op blz. 50 van de handleiding. De Vughtse vergunning van Willem is verlopen. Hij verkoopt nog steeds stroopwafels te Vught. Er is daardoor sprake van een overtreding van artikel 2 van de Standplaatsverordening. Het college van burgemeesters en wethouders legt Willem daarom een last onder bestuursdwang op. Is een bestuursorgaan gelet op de uitspraak Blokhutten Teylingen (ABRvS februari 2015) altijd verplicht om op t treden tegen een wetsovertreding? = Beginnen bij de wet. Art. 125 gemeentewet blz. 3119. Hier volgt geen plicht uit. Er is beleidsvrijheid. Maar dat moet genuanceerd worden. Je hebt rechtszekerheids- en gelijkheidsbeginsel. In de uitspraak staat een beginselplicht tot handhaving: ‘Slechts onder bijzondere omstandigheden mag van het bestuursorgaan worden gevergd, dit niet te doen.’ De bestuursrechter heeft de beleidsvrijheid ingeperkt. We hadden in Nederland vaak gedoogbeleid en het algemeen beland is handhaving. In welke twee situaties hoeft het bestuursorgaan niet te handhaven? = 1. Als er concreet zicht is op legalisering. Bijv. als er een vergunning aanvraag ligt. 2. Als het onevenredig zou zijn in verhouding met de te dienen belangen van dat optreden. Het belang van handhaven moet worden afgewogen aan het belang van overtreder. Bijv. kleine dingen als de schutting 1 cm te hoog. Dan leg je ook geen bestuurlijke boete op, want als handhaving onevenredig is, mag je ook niet handhaven. Wat gebeurt er als er niet is voldaan aan de last onder dwangsom? = Dan wordt de last uitgevoerd door de gemeente of de gemeente huurt er iemand voor in. Wat gebeurt er als de last wordt uitgevoerd door de gemeente? = Dan worden de kosten verhaald op de overtreder. Artikel 5:25 Awb. Welke wetsartikelen kom je tegen bij last onder bestuursdwang? = Artikel 5:9 jo 5:24 -1/2 jo 5:25 -2. Bij wie kun je in beroep gaan bij last onder bestuursdwang? = Bij de bestuursrechter. (Je moet eerst bezwaar maken.) Bij wie kun je in beroep gaan bij de uitvoering van de last onder dwangsom? = Bij de burgerlijke rechter. Bij wie kun je in beroep gaan bij de kosten die op je verhaald worden na de uitvoering van last onder bestuursdwang door de gemeente? = Bij de bestuursrechter. (Je moet eerst bezwaar maken.) Waarom kun je met het uitvoeren van de last onder dwangsom niet naar de bestuursrechter? = Omdat het geen besluit is, maar een feitelijk handelen. Daarmee ga je dus naar de burgerlijke rechter. Willem van Doorn heeft een huis met een grote tuin in Vught gekocht. Hij is dol op tuinieren en heeft semiprofessioneel tuingereedschap aangeschaft. Om al zijn gereedschap op te bergen, bouwt hij in zijn tuin een grote schuur. Een paar weken later ontvangt hij de volgende brief: ‘Geachte heer van Doorn, U heeft zonder de vereiste omgevingsvergunning een schuur gebouwd en daarom leggen wij bij deze last onder bestuursdwang op. Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van de gemeente Vught.’ Een dag na de ontvangst van deze brief wordt de schuur in opdracht van de gemeente afgebroken. Bovenstaande last onder bestuursdwang voldoet niet aan de eisen van de Awb. Welke elementen ontbreken? = Artikel 5:9 jo 5:24 lid 1 en 2 jo 5:25 lid 2 Awb. Willem van Doorn heeft een huis met een grote tuin in Vught gekocht. Hij is dol op tuinieren en heeft semiprofessioneel tuingereedschap aangeschaft. Om al zijn gereedschap op te bergen, bouwt hij in zijn tuin een grote schuur. Een paar weken later ontvangt hij de volgende brief: ‘Geachte heer van Doorn, U heeft zonder de vereiste omgevingsvergunning een schuur gebouwd en daarom leggen wij bij deze last onder bestuursdwang op. Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van de gemeente Vught.’ Een dag na de ontvangst van deze brief wordt de schuur in opdracht van de gemeente afgebroken. Bij de afbraak van de schuur wordt grote schade aangericht aan de tuinmeubels, het tuingereedschap en de fietsen die in de schuur stonden. Alles is op één grote hoop gegooid en door het bedrif dat in opdracht van de gemeente de schuur heeft afgebroken met het grofvuil afgevoerd. Willem meent dat hiermee een algemeen beginsel van behoorlijk bestuur is geschonden, net als in een oud arrest van de Hoge Raad over een boot. Welk arrest en welk algemeen beginsel van behoorlijk bestuur bedoelt Willem? = Materiële zorgvuldigheidsbeginsel: het bestuursorgaan moet de last/bestuursdwang uitvoeren op de minst bezwaarlijke wijze. Wat gebeurt er als er niet is voldaan aan de last onder dwangsom? = Verbeuring dwangsom. Wat gebeurt er als de dwangsom na verbeuring dwangsom niet is betaald? = Invordering dwangsom. Welk wetsartikel hoort bij verbeuring dwangsom? = Artikel 5:33 Awb. Welke wetsartikelen horen bij invordering dwangsom? = Invorderingsbeschikking: art. 5:37 Awb. Verjaring: art. 5:35 Awb. Kun je bij last onder dwangsom in bezwaar of beroep? = Ja. Kun je bij verbeuring dwangsom in bezwaar of beroep? = Nee. Kun je bij invordering dwangsom in bezwaar of beroep? = Ja. Guus Geluk heeft altijd vakantie. Toen hij een paar jaar geleden een groot bedrag heeft gewonnen bij de Staatsloterij, heeft hij zijn baan meteen opgezegd. Hij wil pas weer aan het werk als zijn geld op is. Om zijn vakantiegevoel te vergroten, heeft hij ook de huur van zijn rijtjeshuis opgezegd en is hij gaan wonen in een vakantiepark. Het ziet er echter naar uit dat aan dat deel van zijn geluk snel een einde komt. Het permanent bewonen van een vakantiehuisje is in strijd met het bestemmingsplan en het college van burgemeester en wethouders wil een last onder dwangsom opleggen. U bent de gemeenteambtenaar die dit besluit moet voorbereiden. Artikel 5:32b Awb kent drie dwangsomvariantianten. Welke variant zou u in dit geval kiezen? = Je kunt kiezen uit het bedrag ineens, het bedrag per eenheid en het bedrag per overtreding. Bijv. voor iedere week dat het bewoond wordt een x bedrag. Want per tijdseenheid maakt het uit of hij zo snel mogelijk weggaat of niet. Iedere week is er opnieuw een prikkel om weg te gaan. Guus Geluk heeft altijd vakantie. Toen hij een paar jaar geleden een groot bedrag heeft gewonnen bij de Staatsloterij, heeft hij zijn baan meteen opgezegd. Hij wil pas weer aan het werk als zijn geld op is. Om zijn vakantiegevoel te vergroten, heeft hij ook de huur van zijn rijtjeshuis opgezegd en is hij gaan wonen in een vakantiepark. Het ziet er echter naar uit dat aan dat deel van zijn geluk snel een einde komt. Het permanent bewonen van een vakantiehuisje is in strijd met het bestemmingsplan en het college van burgemeester en wethouders wil een last onder dwangsom opleggen. U bent de gemeenteambtenaar die dit besluit moet voorbereiden. Hoe zou u de hoogte van de dwangsom bepalen? = Er moet een redelijke verhouding zijn van de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsom. Het mag niet bestraffend worden, want het is herstelsanctie, maar er moet een prikkel zijn om weg te gaan. Docent zou kijken naar wat de kosten zijn om een nieuwe woonruimte te zoeken bijv. €1000,- per maand. Verschil met bestuurlijke boete: Bestuurlijke boete is bestraffend en onvoorwaardelijke verplichting tot betaling. Last onder dwangsom is herstellend en voorwaardelijke verplichting tot betaling. Op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) kan een bestuurlijke boete worden opgelegd voor onder meer (lichtere) snelheidsovertredingen. Het doel en de strekking van een bestuurlijke boete verschilt van het doel en de strekking van een last onder bestuursdwang en een last onder dwangsom. Wat is het doel en de strekking van een bestuurlijke boete enerzijds en de last onder bestuursdwang en de last onder dwangsom anderzijds? = Artikel 5:2 Awb. Doel boete is leed toevoegen, doel van die andere twee is herstellen. (Bevoegdheid bestuurlijke boete altijd in de bijzondere wet, niet in de Awb.) Op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv) kan een bestuurlijke boete worden opgelegd voor onder meer (lichtere) snelheidsovertredingen. Het doel en de strekking van een bestuurlijke boete verschilt van het doel en de strekking van een last onder bestuursdwang en een last onder dwangsom. Vanwege de strekking van de bestuurlijke boete kan deze sanctie niet aan iedereen worden opgelegd die een dergelijke snelheidsovertreding begaat. Leg dit uit aan de hand van artikel 5:41 Awb. = Er moet verwijtbaarheid zijn: als diegene er niets aan kan doen, bijv. situatie van overmacht dan kan het niet. Bij last onder dwangsom en bestuursdwang hoeft er geen verwijtbaarheid te zijn, want het is herstellend. De last onder bestuursdwang kan zelfs aan iemand worden opgelegd die er niets mee te maken heeft. Is de intrekking van een begunstigende beschikking geregeld in de Awb? = Nee, het staat niet in de Awb. Het was wel de bedoeling van de wetgever om het erin te zetten, maar het is nog niet gelukt, omdat het om zoveel redenen ingetrokken kan worden dat het lastig is om het in de wet te formuleren.
Ingezonden op 03-01-2018 - 1755x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!