Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Grote teksten geschiedenis van de filosofie
› 7 College 7
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Grote teksten geschiedenis van de filosofie
7 College 7
Jaar 2 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Waar gaat de eerste meditatie van Descartes over? = Over zijn twijfelexperiment. Over dingen die in twijfel kunnen worden getrokken. Over twijfel over zintuigen, droom/waken en de kwade geest. Waar gaat de tweede meditatie van Descartes over? = Over zijn ik als denkend ding. Over de natuur van de menselijke geest; dat deze beter te kennen is dan het lichaam. Cogito. Ik dat twijfelt, begrijpt, bevestigt, voorspellingen heeft, ervaart. Stukje was. Ervaring is niet verbeelding is niet intellect. Lichaam is niet geest. Waar gaat de derde meditatie van Descartes over? = Over de vraag waar onze ideeën vandaan komen. Over God dat hij bestaat. Resemblance thesis (blz. 245 ‘overeenstemming’) Teaching of nature vs. Natuurlijk licht vs. De rede. Oorsprong van ideeën: 1. Aangeboren. 2 Verworven. 3. Verzonnen. Formele vs. Objectieve realiteit. Was: helder & welonderscheiden ideeën van primaire eigenschappen. Voorbeeld van de zon. Waar gaat de vierde meditatie van Descartes over? = Over het ware en het onware. Ideeën zijn waas. Oordelen zijn soms waar. Onverschilligheid, spontaniteit. Waar gaat de vijfde meditatie van Descartes over? = Over de essentie van de materiële dingen; en opnieuw over God, dat hij bestaat. Essentie vs. Existentie. God houdt kennis in stand. Waar gaat de zesde meditatie van Descartes over? = Over het bestaan van de materiële dingen en over het reële onderscheid tussen lichaam en geest. Wanneer had Descartes al het onderscheid tussen lichaam en ziel gemaakt? = Toen hij wel al wist als ziel/geest te bestaan, maar nog niet wist of hij lichamelijk bestaat en niet weet of hij droomt en of hij zijn zintuigen moet vertrouwen. Waarom gebruikt Descartes in de titel het woord reëel bij het reële onderscheid? = Omdat hij het onderscheid al had gemaakt. Wanneer was het onderscheid tussen voorstellingsvermogen en intellect geïntroduceerd in de meditaties van Descartes? = In de tweede meditatie met het voorbeeld van het stukje was. Hij denkt dat het voorstellingsvermogen anders is dan het denken. Met denken ben je op jezelf gericht. In de derde meditatie gebruikte hij het voorbeeld van de zon. Nu het voorbeeld van de duizendhoek. Je kan het intellectueel begrijpen, maar niet voorstellen. Voorstellen is anders dan begrip, want voorstellen veronderstelt een extra inspanning. Het is waarschijnlijk dat het lichaam bestaat, maar dat is nog niet genoeg voor Descartes. Wat is Descartes argument dat het lichaam waarschijnlijk bestaat? = Begrijpen is meer essentieel dan voorstellen. Het is niet essentieel om voorstellingen te maken. Het hoort allemaal bij de natuur, maar voorstellen is minder essentieel. Als er een lichaam bestaat, is het mogelijk dat je via dat lichaam dingen kan waarnemen vanwege dingen die je eerder met je zintuigen hebt waargenomen. Waarom kan Descartes niet concluderen dat je zonder lichaam niets kunt verbeelden? = Je verbeeld je dingen als je droomt en Descartes moet het droomargument nog beantwoorden. Je hebt geen uitgebreidheid nodig om een begrip te vormen van externe dingen. Voorstellen is een andere soort oefening en daarbij heb je een zintuiglijke input nodig. Voorstellingsvermogen lijkt niet genoeg bij het bewijzen of lichamelijkheid bestaat. Waar gaat Descartes nu naar kijken om te bewijzen of lichamelijke dingen bestaan? = Naar de zintuigen, kleuren, smaken, etc.: secundaire eigenschappen. Helder en welonderscheiden ideeën van primaire eigenschappen anders dan andere eigenschappen. Meest authentieke indrukken, maar niet op helder en welonderscheiden manier begrijpen. Waarom gaat Descartes vertellen hoe hij vroeger over zichzelf dacht? = Hij dacht vroeger Aristotelisch. Als hij dit nu weer zegt, heeft hij weer een Aristotelisch beeld. ‘Daarom overtuigde ik mijzelf gemakkelijk dat ik helemaal geen enkel idee in mijn verstand had dat ik niet al eerder in mijn zintuigen had.’ Aristotelisch. Wat is het verschil tussen ervaring en voorstelling volgens Descartes? = Nadrukkelijk: ervaring minder nadrukkelijk van voorstelling. Bijv. met pijn. Nadrukkelijke ervaring: je voelt het. Er is een verschil tussen verbeelden en zintuiglijke indrukken. Iets met externe bronnen. Het eerst wat je denkt is dat je een lichaam hebt. Wat voor ervaringen heeft het lichaam volgens Descartes? = Hij noemt niet alleen externe waarnemingen, maar ook interne: genot, pijn, honger. Waarom introduceert Descartes deze begrippen? Hij wil laten zien hoe het komt dat ik dingen ervaar die zich in mijn bewustzijn bevinden en niet in objecten. Honger is niets anders dan het samentrekken van mijn maag en pijn gebeurt in de zenuwen. Maar het is niet hetzelfde. Je voelt iets bij honger. Al deze ervaringen corresponderen niet met echte eigenschappen van dingen. Dat is de resemblance thesis. Ze lijken niet op de ervaring. Wat is de functie van honger of pijn? Zelfbehoud. Wat is transliterate? = De taal van de natuur vertaald in een andere taal. Waarom heeft God ons zo gemaakt? Waarom zien we niet gewoon de dingen zoals we zijn volgens Descartes? = Omdat het op deze manier ons in leven houdt. We voelen het zodat we blijven leven. De woordenschat van onze gevoelens is anders dan die van de werkelijkheid, maar dat houdt ons in leven. Genot, pijn en honger zijn belangrijk voor ons zelfbehoud. Welke nieuwe elementen ten opzichte van het twijfelexperiment introduceert Descartes? = Fantoompijn. Wij vergissen ons ook in dingen die zo belangrijk zijn. Pijn kan misleidend zijn. Hoe weet je dan dat genot, pijn en honger geen illusie zijn? Als ik niet weet wat mijn oorsprong is, hoe weet ik dan dat die niet door een kwade geest zijn gegeven. (Berkeley: ideeën komen van God.) Wat zijn volgens Descartes ideeën van de zintuigen? = Levendig en nadrukkelijk. Onafhankelijk van mijn wil. (Wat als je ze niet kan vertrouwen omdat dat ook veroorzaakt wordt door de kwade geest?) Met welk argument komt Descartes voor een onderscheid tussen lichaam en geest? = Er zijn twee verschillende helder en welonderscheiden ideeën. Van lichaam en van geest. Van lichaam is nog niet helder. Als je twee dingen onafhankelijk van elkaar kan denken en kan onderscheiden, kunnen ze ook onafhankelijk van elkaar bestaan. De implicatie is: wat je kan voorstellen is mogelijk. (In de middeleeuwen was het zo dat alles wat geen contradictie oplevert, mogelijk is voor God.) Hoe bewijst Descartes dat er materiële dingen bestaan? = Net zoiets als het Godsbewijs in de derde meditatie. Of hij genoeg realiteit had om de oorzaak te kunnen zijn van zijn idee van God. Ideeën krijg je. Dus je hebt een passief vermogen om ideeën te ontvangen. (Voorstellen is actief). Er moet iets zijn wat die ideeën veroorzaakt. Hij maakt een lijst met mogelijke oorzaken. Descartes kan dat zelf niet zijn, omdat hij de ideeën niet onder controle heeft. Waarom kan God zelf niet de oorzaak zijn? Omdat God hem dan zou bedriegen. Wat blijft over? Lichamen zelf. Eerst bewijst hij dat er reëel onderscheid is tussen lichaam en ziel en dan bewijst hij dat het lichaam bestaat. God is geen bedrieger, dus komen de ideeën van lichamelijke dingen. Lichamelijke dingen bestaan wel, maar niet op die manier zoals we ze waarnemen. We nemen de dingen anders waar dan dat ze zijn. Dus moet Descartes uitleggen waarom God ons zo gemaakt heeft dat we de dingen anders zien dan ze zijn. Dingen zijn op zichzelf niet zoals ik ze waarneem, maar er moet een element in zitten, want God heeft me zo geschapen. Waarom is mijn lichaam anders dan andere lichamelijke dingen volgens Descartes? = Omdat als er iets kapot gaat aan bijv. een schip kun je dat repareren, maar je voelt het niet. Je voelt je lichaam, dus je bent niet zomaar een toeschouwer van je lichaam. Heel veel mensen interpreteren dit verkeerd. Het zijn twee substanties, maar ze zijn zodanig met elkaar vermengd dat de ziel voelt wat er in het lichaam gebeurt. Nog steeds problematisch, maar dus anders dan hoe de meesten hem hier interpreteren en kritiek op hem geven. Hoe werkt de correspondentie tussen lichaam en ziel volgens Descartes? = Mijn honger is niet gelijk aan het samentrekken van mijn maag, maar er is een correspondentie, want het samentrekken van mijn maag veroorzaakt honger. We kunnen deze natuurverschijnselen dus vertrouwen want het geeft ons nuttige informatie over de wereld die we nodig hebben om te overleven. Wat leert de natuur ons volgens Descartes? = Vermijden wat gevoel van pijn oproept en genot zoeken: zelfbehoud. God helpt me in leven te blijven, maar als ik de waarheid wil weten, moet ik niet op zintuigen maar op de geest vertrouwen. Dus zintuigen zijn belangrijk om in leven te blijven, maar bij het intellect krijg je de waarheid. Hoe verklaart Descartes fantoompijn? = Gewoonte (blz. 273). Ook fysiologische verklaring: zenuw: A-B-C-D. Stel D vervalt en er wordt aan getrokken dan denkt jouw lichaam dat het D is. Wat is het doel van de meditaties van Descartes? = Een fundament leggen voor de natuurfilosofie. Daar komt hij in de laatste bladzijde op terug en op zijn fysische wereldbeeld of zoiets. Niemand interesseert zich meer in het begin van de natuurfilosofie behalve wetenschaphistorici. Terwijl metafysica nog heel actueel is. Het lichaam is een machine en soms gaat er iets kapot en dan krijg je fouten als fantoompijn. Maar in de meeste gevallen kunnen we het vertrouwen. Wat is Descartes antwoord op het droomargument? = Hij zegt dat de samenhang van dromen niet klopt met heden en verleden. Maar dat weet je alleen als je waaktoestand met droomtoestand vergelijkt. Maar wat als de werkelijkheid een droom is?
Ingezonden op 09-01-2018 - 1179x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!