Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Rechtsfilosofie
› 3 Hoorcollege 3
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Rechtsfilosofie
3 Hoorcollege 3
Jaar 1 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Zijn er mensenrechten in de Griekse oudheid? = Nee. Je vindt het misschien een beetje in de Stoa. Zijn er mensenrechten in de godsdienst? = Het begrip mensenrechten komt daarin voor, maar de theorie niet. Vinden we mensenrechten in de Middeleeuwen? = Nee. Recht op fair trial: berecht worden door je gelijken (Magna Karta). Dit zegt nog niet dat we te maken hebben met mensenrechten. Waar begin mensenrechten een beetje? = Met de leer/doctrine van het maatschappelijke verdrag (belangrijk)! Er wordt een nieuwe staatstheorie bedacht die belangrijk is voor de mensenrechten. Die leer zegt dat het gezag van de staat afkomstig is door een maatschappelijk verdrag en tot stand gekomen is door maatschappelijk verdrag dat hypothetisch gesloten is door de burger. Het idee van de mensenrechten is gekoppeld aan de opkomst van het maatschappelijke verdrag. Het gezag van de staat is afkomstig van een contract met de burgers. Wat is de achtergrond van de leer van het maatschappelijke verdrag? = De renaissance: wedergeboorte van de klassieke oudheid. De wetenschappelijke revolutie: Copernicus en Galilei. We zijn van wereldbeeld veranderd. De aarde is niet plat en niet het centrum van de wereld. En de opkomst van de nadruk op het individu: Descartes: ik denk, dus ik ben. Ik weet in eerste instantie dat ik besta. Maatschappelijk verdrag (Hobbes, Locke, Rousseau): laat ons eens goed nadenken over het gezag in de staat. Waar komt het gezag in de staat vandaan. Wat als er geen gezag, geen regels en wetten zijn, alleen individuen. Dan kom je bij de natuurtoestand. Iedereen komt op voor eigen belangen. Een toestand die ontstaat als er geen wetten meer zijn. Er is geen gezag meer. Dat is een anarchistische situatie: de sterksten zullen overwinnen. Zo’n situatie is onleefbaar. Wanneer we ons realiseren dat de natuurlijke toestand onwenselijk is, sluiten we een maatschappelijk verdrag. We beslissen met elkaar dat er gezag is en we verruilen een stukje van onze vrijheid (want met die vrijheid kunnen we niets) voor regels en een maatschappelijk verdrag. Dit lijkt erg veel op een doctrine, want we kiezen zelf voor gezag en voor regels. Bij het plakkaat van verlatinghe komt de legitimiteit van het staatsgezag van boven, wat in de klassieke tijd normaal was. Bij de leer van het maatschappelijk verdrag komt de legitimiteit van onder. Het volk. In de preambule van de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring en in Frankrijk die je voor het eerst mensenrechtenverklaringen. Wat is de Preambule van de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring? = ‘Wij beschouwen deze waarheden als vanzelfsprekend: dat alle mensen als gelijken worden geschapen, dat zij door hun schepper met zekere onvervreemdbare rechten zijn begiftigd, dat zich daaronder bevinden het leven, de vrijheid en het nastreven van geluk.Dat, teneinde deze rechten te garanderen, regeringen onder de mensen worden ingesteld, die hun rechtmatige bevoegdheden ontlenen aan de instemming der geregeerden; dat, telkens wanneer enige regeringsvorm met deze doeleinden in strijd komt, het volk het recht heeft hem te veranderen of teniet te doen en een nieuwe regering in te stellen, haar grondslag vestigend op beginselen en haar bevoegdheden organiserend in een vorm die hun het meest geschikt lijken om hun veiligheid en hun geluk te bewerkstelligen.’ Degene die dit opgeschreven hebben waren slavenhouders, dus dat is vreemd. Onvervreemdbaar: je kunt er geen afstand van doen. Inherente rechten. Inherent: ze hebben het altijd. Ze hebben het niet van een ander gekregen. Die rechten hebben ze niet van de wetgever gekregen. Wat zie je van het maatschappelijke verdrag terug in Locke? = Je kunt alleen regeren bij gratie van instemming. Doeleinden: beschermen van onvervreemdbare rechten. Wat is de Preambule en artikel 1 van Frankrijk? = ‘De afgevaardigden van het Franse volk, in nationale vergadering bijeengekomen, beschouwen het onbekend zijn met, het vergeten of minachten van de rechten van de mens als de enige oorzaken van het algemeen ongelukkig zijn en de verdorvenheid der regeringen; daarom hebben zij besloten om de natuurlijke, onvervreemdbare en heilige rechten van de mens in een plechtige verklaring uiteen te zetten, ….. Art. 1. De mensen worden vrij en met gelijke rechten geboren en blijven dit. Maatschappelijke verschillen kunnen slechts op het algemeen welzijn gebaseerd worden.’ Dit is een soortgelijke formulering als bij Amerika. Je ziet de individuen. Dit is het startpunt van de Franse revolutie. Revolutie staat op het punt van uitbarsten. Er komt een nationale vergadering. Regeringen kunnen het alleen goed doen als ze de rechten respecteren. Inherente rechten weer. Mensen worden vrij en worden met dezelfde rechten geboren. Wat is artikel twee van de Franse verklaring en wat kunnen we erover zeggen? = ‘Het doel van iedere politieke vereniging is het behoud van de natuurlijke en onvervreemdbare rechten van de mens; deze rechten zijn de vrijheid, het bezit, de veiligheid en het verzet tegen onderdrukking.’ Gesproken over natuurlijke en onvervreemdbare rechten. Rechten die je van nature hebt. Staat is een politieke vereniging. Mensen, individuen besluiten zich aaneen te sluiten. Een staat is een vereniging van individuen. Die vereniging heeft ook nog een doel. Het doel is behoud en handhaven van die rechten. Je kunt alleen maar handhaven als je het al hebt. De staat is geen natuurlijk gegeven. Vereniging individuen en heeft het doel rechten van individuen te behouden. Dit was allemaal 18e eeuw: verlichting, mensenrechten en maatschappelijk verdrag. Wat is de 19e eeuwse reactie op de 18e eeuw? = Franse revolutie levert Napoleon op en die verovert de hele wereld. Europa wil dus weg met die Franse gedachte (Napoleon komt ook met veel rechten, zoals het wetboek van strafrecht. De reactie op de 18e eeuw is een conservatisme, ze willen terug. ARP: anti revolutionaire partij. Deze partij is samengesmolten met CDA. Utilitarisme, kritiek van het Marxisme, en het nationalisme komt op. Wat is het Utilitarisme/utilisme? = 19e eeuw. Ethische stroming: als je een beslissing wil nemen en je wil weten wat een goede beslissing is, moet je altijd zorgen dat de welzijn wordt vergroot. Maximaliseer het welzijn. Het criterium: het grootste gelijk voor de grootst mogelijke groep. (Je moet op het tentamen ook zetten dat het een ethische stroming is). Wat is de kritiek van het Marxisme op mensenrechten? = Marx: mensenrechten zorgt er voor dat mensen alleen naar het individu ijken en niet naar het grotere plaatje. Het zorgt voor egoïsme. In de 19e eeuw komt het nationalisme op. Welke kritiek op mensenrechten komt er vanuit het nationalisme? = Burgerrechten zijn belangrijker dan mensenrechten. Het is belangrijker burger te zijn dan mens. Als staat is het belangrijker. Mensenrechten heb je niets aan als er geen staat is die het garandeert. In onze politieke wereld is het veel belangrijker om burgerrechten te hebben.
Ingezonden op 01-06-2018 - 1027x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!