Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Hedendaagse politieke filosofie
› 10 College 10
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Hedendaagse politieke filosofie
10 College 10
Jaar 2 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Waar gaat feminisme niet over? = Over de formele regels, want we leven niet meer in een wereld waarin de wetten expliciet discrimineren. In die wereld zitten we niet meer, dus alleen nadenken over de basisstructuur heeft geen zin. Hoe komt het dat vrouwen nog altijd gemarginaliseerd worden? = Er zijn ook regels die niet expliciet discrimineren, maar wel een discriminerend effect hebben. Wat is burgerschap als rechten? = Het idee dat het enige dat van belang is als we het hebben over burgerschap, het aantal rechten is dat je hebt. Burgers vinden dat ze recht hebben op van alles en daar is veel minder nadruk op gaan liggen in de burgerschaptheorie. Burgerschap in activiteiten die we verlangen van elkaar. Het is van belang vanwege democratische overwegingen. Betrokkenheid bij de politiek. Wat is deliberatieve democratie? = Belang van participatie in het publieke debat over politieke kwesties. Dat kan een artikel opsturen naar een krant etc. zijn. Het punt is dat je je eigen mening formuleert en dat je discussieert en een mening hebt die je niet alleen laat zien tijdens de verkiezingen. Wat is republicanisme? = Politieke participatie in een veel meer eisende vorm. Niet alleen mee doen aan discussies, maar zelf deel uitmaken van politieke processen: zelfbestuur. De Aristotelische stroming zegt dat participatie aan het politieke debat van belang is in je eigen bestaan. En een andere stroming die zegt dat het van belang is om je eigen vrijheden veilig te stellen. Hoe kun je dat stimuleren? Civiele deugden van Kymlicka. Feminisme is ontstaan na continue onderdrukking van vrouwen. Het is een veelheid van theorieën. Ze zijn tegen discriminatie. Waar zit die discriminatie als die niet in de wet zit? Ze komen met methoden die haalbaar zijn in de wet. Welke verschillende feministische stromingen zijn er? = 1. Liberaal feminisme: gelijke kansen in het onderwijs. 2. Marxisme feminisme: gelijk op de arbeidsmarkt. 3. En feminisme dat kijkt naar de opvoering van kinderen: meisjes worden veel minder opgevoed om onafhankelijke personen te worden. Kinderkleding zijn vaak heel stereotyperend. Heel veel reclames als het gaat om wasmiddelen en schoonmaakmiddelen zijn het vrouwen die er in figureren en mannen figuren heel vaak in autoreclames en leidinggeven. De reclamemakers weten dit, maar de producten verkopen gewoon beter als je dat doet. Welke drie kritieken heeft het feminisme op de politieke theorie? = 1. Gender bias: hedendaagse feministen zijn zich er goed van bewust dat de wetgeving niet discrimineert en dat weinig politieke theoretici inferieure beelden van vrouwen willen verdedigen. Maar dat neemt niet weg dat er alsnog ongelijkheden zijn tussen mannen en vrouwen. Hoe komt dit? Het is de cultuur en de rolpatronen. Daarom moet je dat ook meenemen. Wat bekritiseerd wordt door feministen is dat de wet voldoende zou zijn om dit soort problemen op te lossen. Veel regels binnen organisaties discrimineren niet expliciet, maar wel impliciet. Bijv. vacatures: vaak fulltime, terwijl vrouwen vaak meer tijd besteden in het huishouden en verzorging van kinderen. Het mag niet meer, maar in sollicitaties wordt toch vaak gepeild of een vrouw zwanger wil worden. Je moet zorgen dat degene die de vacatures uitschrijven en de profielen beschrijven dat vrouwen daarin meehelpen, want anders blijven die regels impliciet discrimineren. 2. Publieke en privésfeer: in de politieke theorie worden die sferen gescheiden. Dan moeten we letten op de basisstructuur en de publieke regels (Rawls). Rawls let niet op de privésfeer. Hij laat de familiesfeer buiten beschouwing. Terwijl als we het hebben over rechtvaardigheid dan hebben we het ook over de verdeling tussen lusten en lasten. Kritiek van Cohen was dat we daarop moeten letten. Van vrouwen wordt toch altijd verwacht dat ze meer doen in het huishouden. Dat is de onvrede van feminisme met de traditie van de filosofie. John Stuart Mill heeft heel veel gedaan voor de vrouwenbeweging. Hij richt zich vooral op de rechtspositie, want die was in die tijd fundamenteel ongelijk. Maar culturele aspecten vond hij ook belangrijk. De veronderstelling dat vrouwen nog steeds een eigen beroep mogen kiezen, maar wel focus moeten houden op hun hoofdtaak het huishouden is nog steeds in de samenleving aanwezig. Je moet vrouwen ook juridisch beschermen, bijv. tegen besnijdenissen. Je kunt niet zeggen dat dat de privésfeer is. De juridische structuren blijven van belang, maar niet alleen. 3. De zorgethiek: een derde kritiek van het feminisme op de traditionele politieke theorie. Ze zorgethiek probeert een alternatief te zijn van de rechtvaardigingsethiek. Het is een interessant thema, omdat die zorgethiek iets nieuws probeert te doen. Het is relatief recent ontwikkeld. Het is nieuw en controversieel tegelijk, want het leunt op het idee dat vrouwen zich moreel gezien anders ontwikkelen dan mannen. Heel veel feministen nemen afstand van het idee dat het is aangeboren. Het leukt op het idee van een moreel psychologische studie van Gilligan die de morele ontwikkeling van kinderen bestudeert en zij kwam op het spoot dat vrouwen zich moreel anders ontwikkelen dan mannen. Het is niet zo dat de verschillende stem iets is wat vrouwen kunnen begrijpen. Het is een ethiek die ook bij mannen aanwezig is, maar door culturele verwachtingen veel minder. De andere ethiek is heel waardevol. De zorgethiek kijkt naar verantwoordelijkheden en relaties en de morele aspecten die daarbij komen. Ze letten veel meer op de contextuele morele zaken. Bij de rechtvaardigingsethiek staan de morele regels centraal. Jongens letten veel minder op de context bij morele vraagstukken. Jongens zijn veel meer geneigd om iemand die brood steelt af te keuren, want dat mag niet. Meisjes zijn veel meer geneigd om te vragen waarom diegene brood steelt. Kymlicka is sceptisch over de zorgethiek. Wat is gender bias? = Kritiek vanuit feminisme op politieke theorie. Hedendaagse feministen zijn zich er goed van bewust dat de wetgeving niet discrimineert en dat weinig politieke theoretici inferieure beelden van vrouwen willen verdedigen. Maar dat neemt niet weg dat er alsnog ongelijkheden zijn tussen mannen en vrouwen. Hoe komt dit? Het is de cultuur en de rolpatronen. Daarom moet je dat ook meenemen. Wat bekritiseerd wordt door feministen is dat de wet voldoende zou zijn om dit soort problemen op te lossen. Veel regels binnen organisaties discrimineren niet expliciet, maar wel impliciet. Bijv. vacatures: vaak fulltime, terwijl vrouwen vaak meer tijd besteden in het huishouden en verzorging van kinderen. Het mag niet meer, maar in sollicitaties wordt toch vaak gepeild of een vrouw zwanger wil worden. Je moet zorgen dat degene die de vacatures uitschrijven en de profielen beschrijven dat vrouwen daarin meehelpen, want anders blijven die regels impliciet discrimineren. Wat is publieke en privésfeer voor kritiek van het feminisme op de politieke theorie? = In de politieke theorie worden die sferen gescheiden. Dan moeten we letten op de basisstructuur en de publieke regels (Rawls). Rawls let niet op de privésfeer. Hij laat de familiesfeer buiten beschouwing. Terwijl als we het hebben over rechtvaardigheid dan hebben we het ook over de verdeling tussen lusten en lasten. Kritiek van Cohen was dat we daarop moeten letten. Van vrouwen wordt toch altijd verwacht dat ze meer doen in het huishouden. Dat is de onvrede van feminisme met de traditie van de filosofie. John Stuart Mill heeft heel veel gedaan voor de vrouwenbeweging. Hij richt zich vooral op de rechtspositie, want die was in die tijd fundamenteel ongelijk. Maar culturele aspecten vond hij ook belangrijk. De veronderstelling dat vrouwen nog steeds een eigen beroep mogen kiezen, maar wel focus moeten houden op hun hoofdtaak het huishouden is nog steeds in de samenleving aanwezig. Je moet vrouwen ook juridisch beschermen, bijv. tegen besnijdenissen. Je kunt niet zeggen dat dat de privésfeer is. De juridische structuren blijven van belang, maar niet alleen. Wat is de zorgethiek? = Kritiek vanuit het feminisme op de politieke theorie. Een derde kritiek van het feminisme op de traditionele politieke theorie. Ze zorgethiek probeert een alternatief te zijn van de rechtvaardigingsethiek. Het is een interessant thema, omdat die zorgethiek iets nieuws probeert te doen. Het is relatief recent ontwikkeld. Het is nieuw en controversieel tegelijk, want het leunt op het idee dat vrouwen zich moreel gezien anders ontwikkelen dan mannen. Heel veel feministen nemen afstand van het idee dat het is aangeboren. Het leukt op het idee van een moreel psychologische studie van Gilligan die de morele ontwikkeling van kinderen bestudeert en zij kwam op het spoot dat vrouwen zich moreel anders ontwikkelen dan mannen. Het is niet zo dat de verschillende stem iets is wat vrouwen kunnen begrijpen. Het is een ethiek die ook bij mannen aanwezig is, maar door culturele verwachtingen veel minder. De andere ethiek is heel waardevol. De zorgethiek kijkt naar verantwoordelijkheden en relaties en de morele aspecten die daarbij komen. Ze letten veel meer op de contextuele morele zaken. Bij de rechtvaardigingsethiek staan de morele regels centraal. Jongens letten veel minder op de context bij morele vraagstukken. Jongens zijn veel meer geneigd om iemand die brood steelt af te keuren, want dat mag niet. Meisjes zijn veel meer geneigd om te vragen waarom diegene brood steelt. Kymlicka is sceptisch over de zorgethiek. Wat zijn de verschillen tussen zorgethiek en de rechtvaardigheidsethiek? = In de rechtvaardigheidsethiek staat het leren van bepaalde principes centraal: toepassen universele regels en principes. Het toepassen van de context staat in de zorgethiek centraal. Verantwoordelijkheid en relaties zijn belangrijke concepties. Morele concepties splitst hij weer uit in drie concepties. 1. Morele capaciteiten: moraliteit zou veel minder moeten gaan om het kennen en toepassen van de juiste regels, maar het voelen van wat juist is. Kymlicka geeft toe dat er te weinig aandacht besteed is aan dat aspect. Om regels toe te passen, moet je ook weten welke aspecten van de situatie relevant zijn. Fundamentele principes moet je kennen. Het is niet voldoende om alleen een gevoeligheid te ontwikkelen. 2. Moreel redeneren: bij moreel redeneren: het oplossen van dilemma wordt bij de rechtvaardigheidsethiek de nadruk gelegd op toepassen van de regels en bij de zorgethiek op het contextuele. Het stelen van een brood kadert in een bepaalde situatie en kan daardoor wel aanvaardbaar zijn. Kymlicka zegt dat niet alle aspecten in een situatie van belang zijn en als je wil nagaan welke aspecten van belang zijn dan ga je je weer baseren op regels. Het kan zelfs immoreel worden als je rekening gaat houden met voorkeuren van racisten en seksisten. In de rechtvaardigheidsethiek wordt heel erg gesproken over rechten. Als we het hebben over rechten in de politieke theorie dan hebben we het over morele rechten en niet zozeer wat de wetgeving zegt, want de wetgeving kun je bekritiseren. 3. Morele concepten: dit splitst Kymlicka in drie dingen: 1. Iedereen wordt gezien als mens en wat relevant is voor de mens is vrijheid. Dat staat centraal in die rechtvaardigheidsethiek. Bij die zorgethiek staat centraal de betrokkenheid op de noden van mensen in particuliere relaties. Als die zorg goed is, vindt die plaats op betrokkenheid etc. Dat moet centraal staan in de samenleving. De samenleving moet gezien worden als een netwerk van relaties. Belangrijke kritiek op dat idee van Kymlicka is: wat doe je met een vreemdeling? Het is binnen een patroon van affecties in een samenleving. Wat doe je met mensen die daar niet bij horen. Een van de reacties is, is dat het netwerk van mensen zo breed getrokken moet worden dat het de hele mensheid bevat. Maar als dat de hele mensheid bevat dat kan die emotionele betrokkenheid er niet zijn, want je kunt niet voor iedereen affecties voelen. De zorgethiek richt zich toch op iets anders van de persoon. De persoon bestaat uit aspecten, zoals verantwoordelijkheid. Maar een ander aspect zijn noden: specifieke behoeften. 2. De nadruk zit op het feit dat je een mens bent. Er komt een individu naar voren dat geen individu meer is, maar je bent inwisselbaar geworden. Juist die individualiteit is zo belangrijk voor moraal. Dat kun je niet zomaar weglaten. Communitarisme benadrukken altijd gedeelde waarden. Feministen zijn veel meer gericht op het individu. Bijv. daklozen: een groep mensen die heel divers zijn. Er zijn heel veel diverse oorzaken om daklozen te worden. Het kan komen door een individuele traumatische geschiedenis, of drugs en alcohol of een combinatie van factoren, psychiatrische problematiek, etc. Als je nadenkt over hoe je hier mee om moet gaan dan kan de zorgethiek wel veel bieden, want die benadrukt het individuele. Juist die individuele aanpak is in zo’n zorgsfeer erg belangrijk. Daarom schiet dat liberale model wel tekort. Kymlicka zegt dat de oorspronkelijke positie juist ongelijkheden weg wil halen. 3. De focus op jouw eigen rechten en welzijn benadrukt een egoïsme. Dat zie je in de oorspronkelijke positie gebeuren. Zo probeert Rawls het aan ons te verkopen. Je moet volgens het feminisme verantwoordelijkheden centraal zetten. Kymlicka zegt dat bij politieke theorie als die van Rawls verantwoordelijkheden juist heel erg naar voor worden gehaald. We moeten aandacht hebben voor mensen met en handicap en andere mensen die last hebben van tegenspoed. Kymlicka neemt de liberale traditie in bescherming tegen die kritiek. Op een bepaald punt legt de zorgethiek meer gewicht op verantwoordelijkheden dan de rechtvaardigingskritiek. Bij subjectieve gevoelens van rechtvaardigingen en verwachtingen. Daar ligt een nadruk op bij de zorgethiek. Welke problemen heeft Kymlicka met de zorgethiek? = Waar Kymlicka grote problemen mee heeft is dat de ethiek minder uit gaat van objectieve standaarden, maar subjectieve standaarden. En het gevolg daarvan is dat morele claims die op ons worden gedaan vanuit subjectieve verwachtingen dat we daar gehoor aan moeten geven en als er sprake is van subjectieve gekwetstheid. 1. De eigen verantwoordelijkheid van mensen wordt ontnomen. Stel je gaat uit met vrienden en je weet dat er een tussen zit met een gat in zijn/haar hand. Op een gegeven moment heeft diegene niet genoeg geld en moeten anderen voor hem opdraaien. De verwachting van die persoon is dat we hem helpen en als we dat niet doen is dat subjectieve gekwetstheid. Vanuit de zorgethiek is er geen enkele mogelijke manier om hier tegenin te gaan, want als je niet inlost ontstaat er subjectieve gekwetstheid en dat moet je vermijden. Vanuit de rechtvaardigingsethiek kun je kijken of iemand objectief recht heeft op hulp. Dat is in deze situatie niet, want diegene heeft gewoon roekeloos geld over de balk gesmeten. Er is geen enkele reden om de claim serieus te nemen. Je ziet hier dat het feminisme hier te weinig aandacht schenkt voor eigen verantwoordelijkheid. 2. Het kan onderdrukking tot gevolg hebben, omdat objectieve standaarden er niet toe lijken te doen. In de relatie van de familiesfeer is er een patroon ontstaan dat de man verwacht dat de vrouw met al zijn eisen mee gaat. Daar heeft hij recht op denkt hij. De vrouw heeft de verwachting daarin mee te gaan, om gekwetstheid te voorkomen. Seksistische veronderstellingen en verwachtingen kunnen zo levend blijven. De verontwaardiging die de vrouw zou moeten voelen is niet altijd aanwezig, omdat mensen hun idealen aan omstandigheden aanpassen of zelf stigmatiseren. 3. Het risico van overload: als er te veel op je afkomt van eisen en verlangens van anderen die je moet inlossen, dan kun je geen eigen leven leiden. Vanuit het idee dat mensen recht hebben op jouw hulp en aandacht bestaat het gevaar dat jouw eigen projecten er onder gaan leiden. Als je voortdurend voor iedereen klaar staat en je eigen producten ondergeschikt maakt aan de verwachtingen van anderen, dan wordt het uiteindelijk alleen maar erger, omdat het verwachtingspatroon wordt versterkt. Dit is ook niet de bedoeling van de zorgethiek. Ze reageerden erop door te zeggen dat het er niet om gaat dat je alleen belangen van anderen moet respecteren, maar je moet ook je eigen belangen op het oog hebben. Het probleem is dat niet duidelijk is waar de grenzen liggen. Je moet grenzen hebben van eigen verantwoordelijkheid die we ook moeten aanzien komen. We kunnen niet alles laten afhangen van de contextuele situatie. Wanneer vindt Kymlicka dat de zorgethiek toepasbaar is? = Niet iedereen is competent. Als we te maken hebben met mensen die niet competent zijn: kinderen, dementen, verstandelijk beperkten, etc. dan hebben we te maken met zorgethiek. Want je kunt niet tegen kinderen zeggen dat ze de verkeerde keuzes hebben gemaakt, dus nu in de problemen zitten. Er zijn ook veel grijze stukken. Er wordt dan vaak een drempel gesteld en als je boven een drempel komt, moet je toch uitgaan van verantwoordelijkheid en competentie. Er zijn dan mensen die meer verantwoordelijk zijn, maar toch kan jij verantwoordelijk gehouden worden. We gaan er ook vanuit dat het dan op alle terreinen is, maar daar kun je je vraagtekens bij zetten. Het punt van Kymlicka is, is dat het een uitzondering op de situatie is. Mensen zijn verantwoordelijkheid voor hun eigen daden, maar er zijn mensen van wie je die competentie niet kunt verwachten en daarvoor kun je de zorgethiek gebruiken. Wie is Held? = Feministe die schrijft over de zorgethiek. Zorgethiek en rechtvaardigingsethiek zijn beide belangrijk volgens haar, maar we moeten kijken hoe ze zich tot elkaar verhouden. 1. Rechtvaardigheid voor publieke sfeer, zorg voor privé domein. 2. Rechtvaardigheid als moreel minimum. 3. Zorg is wijdere kader, waarbinnen rechtvaardigheid een plek heeft. Held is het met de eerste twee punten niet eens en met de derde wel. Zou het volgens Held kunnen zijn dat rechtvaardigheid van belang is in de publieke sfeer en zorg in de privésfeer? = Dat is fundamenteel problematisch. Rechtvaardigheid is van belang in de privésfeer: Cohen: een oneerlijke verdeling van lusten en lasten. Daar moeten we over nadenken. Andersom is de zorg ook steeds belangrijker geworden voor de publieke sfeer: kinderopvang, verzorgingsstaat, etc. De meeste mensen beginnen in een zorgsituatie en eindigen in een zorgsituatie. Wat vindt Held van rechtvaardigheid als moreel minimum? = Ze is het daar ook niet mee eens. Ze kijkt naar als we rechtvaardigheid als moreel minimum nemen, een basis. En wat daar boven valt is dan mooi meegenomen. Je bent een beter mens als je het doet, maar het is niet strikt noodzakelijk. Is dat een manier om er naar te kijken? Nee. De verzorgingsstaat is een enorm pakket aan rechten. Je kunt niet meer zeggen dat het een soort basis is. Sommigen zeggen zelfs dat er te veel rechten zijn, dat we te ver zijn gegaan. Je kunt ook niet zeggen dat zorg extra is. Voor veel mensen is zorg een fundamentele noodzaak. Hoe denkt Held over zorg als wijdere kader waarbinnen rechtvaardigheid een plek heeft? = Hier is ze het wel mee eens. Je moet de zorg zien als het wijdere kader van de samenleving en daarbinnen heeft rechtvaardigheid een plek. Je kunt er als eerste vanuit gaan dat zorg zonder samenleving is mogelijk. Andersom kun je je niet indenken. Geen wens kan een situatie van relatieve onafhankelijk bereiken zonder zorg, want het begint al als kind. Je wordt geen autonoom individu zonder de achtergrond van die zorg. Het gaat er niet alleen om dat rechtvaardigheid mogelijk is doordat er zorgpraktijken zijn geweest. Autonomie is altijd beperkt. Niemand is volledig onafhankelijk. Je hebt helemaal geen samenleving zonder minimale wederzijdse zorg. Zonder minimale betrokkenheid bij elkaars welzijn, heb je geen samenleving. Vandaar de nadruk op rechten. Vanuit de zorgethiek zeggen ze dat het eigenlijk geen samenleving is. Dit is ook weer iets anders dan communitarisme waarin gedeelde waarden centraal staan.
Ingezonden op 25-06-2018 - 966x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!