Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Statistiek A+B
› 3 Hoorcollege 3
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Statistiek A+B
3 Hoorcollege 3
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Om welke twee dingen gaat het steeds bij een samenhang/ de relatie tussen twee variabelen? = Om de aard en de sterkte van de samenhang. Waarom percenteren bij het kijken naar de samenhang? = Om groepen te vergelijken, want ze zijn niet even groot. Waar staan R en C in de formules voor? = R: Rijen, C: Kolommen. Waar staan i en j in de frequenties (N) en proporties (P) voor? = i: rij, j: kolom. Wanneer is een verschil volgens de vuistregel significant? = Bij een verschil van meer dan 5%. Hoe kun je in SPSS kijken naar een samenhang? = Analyse Descriptives Crosstabs. Je moet voor percentages kiezen. Meestal kolompercentages. Welke samenhangsmaten kun je gebruiken bij nominale variabelen? = Chi kwadraat en Cramérs V. Welke samenhangsmaat moet je kiezen wanneer er verschillende meetniveaus zijn? = Je moet uitgaan van het laagste meetniveau. Waarvoor is de Chi kwadraat nodig? = Die is nodig om de Cramérs V te bepalen. Waarvoor is de Cramers V nodig? = Om de samenhang tussen twee nominale of een nominale en een andere variabele te bekijken. Welke samenhangsmaten kun je gebruiken bij ordinale variabelen? = Kendalls rangcorrelatie en Spearmans rangcorrelatie. Wat is Chi kwadraat? = Als er geen samenhang is, verwachten we gelijke percentages. Daar kun je de verwachte scores bij berekenen. Je kan dan weer verwachte scores berekenen door rijtotaal keer kolomtotaal en dat de delen door n (frequentie). Dan heb je dus: E_ij= (R_i× C_j)/n . Je kunt dit ook SPSS laten berekenen. Ook bij crosstabs. Je ziet aan zowel de geobserveerde scores als de verwachte scores. De formule voor Chi Kwadraat is dan: x^2= ∑▒((O_ij - E_ij )^2)/E_ij . O_ij is de eerste cel van de kruistabel. E_ij is de verwachte score. En dat moeten we voor alles doen. Als je dit uitrekent, krijg je Chi kwadraat. Kwadrateren is om niet te hoeven werken met negatieve getallen. Chi kwadraat kan je ook uitrekenen met SPSS. We vergelijken onze geobserveerde scores met de verwachte scores. Als het verschil groot is (Chi kwadraat een hoog getal) dan is de samenhang ook groot. Als het nagenoeg gelijk is, dan is er geen samenhang. Hoe groter de Chi kwadraat waarde, hoe groter de samenhang. De Chi kwadraat waarde hangt af van het aantal cellen en de steekproefwaarde. Wat is Cramers V? = Samenhang met nominale variabelen. Het is altijd tussen 0 en 1. Als de geobserveerde waarde hetzelfde is als de verwachte waarde, dan is Cramers V o. Of het nu een positief of negatief verband is, er komt altijd iets tussen 0 en 1 uit. 1 is een perfect verband. De vuistregels volgens het boek van Flied blz. 117: 0,1klein; 0,3medium; 0,5groot. De sociale wetenschappen gebruiken deze vuistregels met wat voor samenhangsmaat je ook te maken hebt. Je kunt dit altijd als uitgangspunt nemen. Wat is Kendalls rangcorrelatie? = We hebben het dan over Tau en dat ligt tussen -1 en 1. Je kunt dus een negatieve waarde krijgen. Bij een vierkante kruistabel is het zo dat als iedereen in je hokjes zit die steeds schuin omhoog gaan, dan is er een perfecte positieve samenhang. Een perfecte negatieve samenhang is wanneer de hokjes schuin omlaag gaan. Er zijn twee maten: Tau b: bij vierkante kruistabellen en Tau c: bij niet-vierkante kruistabellen. Een kruistabel is vierkant wanneer het aantal rijen gelijk is aan het aantal kolommen. Alle andere kruistabellen zijn niet vierkant. Wat is Spearman rangcorrelatie Rs? = Spearman zet rangnummers bij variabelen en gaat deze met elkaar vergelijken. Bijv. bij tijd die je in een tentamen stopt het het cijfer. Als je in rang laag scoort in tijd en ook laag in cijfer is er een perfect positief statistisch verband. Als het andersom is en je haalt bij weinig tijd een hoog cijfer is er een perfect negatief verband. Waar moeten de afhankelijke en onafhankelijke variabelen in een kruistabel? = De onafhankelijke variabelen moeten in de kolommen en de afhankelijke variabelen in de rijen. Welke dingen zijn van belang bij de verschilvraag bij een bivariate analyse? = Met de aard en de effect size. Wat kan je gebruiken om de effect size te bepalen? = Cohen’s d. Wat is cohen’s d? = Met cohen’s d kunnen we bepalen wanneer het verschil groot of klein is. Daarvoor gebruiken we een gestandaardiseerde maat x : gemiddelde s: standaarddeviatie. De formule is: d^= (x_1- x_2)/s . Cohen’s d kijkt naar het verschil tussen gemiddelde en standaarddeviatie. Als de gemiddeldes verder uit elkaar liggen, zal d toenemen. Als het verschil in gemiddeldes toeneemt zal d ook toenemen. Afname van de standaarddeviatie vergroot effect size en vergroot dus d. Bij verschil hebben we het hier dus niet over de samenhangsmaat maar over de effect size. Effect size dus bij sterkte. Je moet kijken of er sprake is van even grote groepen: bijv. even veel mannen als vrouwen in de steekproef. Je moet de formule ook zelf kunnen berekenen. Als de standaarddeviatie niet gelijk is, hebben we nog een formule nodig om deze te berekenen: S_p= √(((N_1-1) s_1^2+(N_2-1)s_2^2)/(N_1+N_2-2)) . N1 is groep 1, N2 groep 2, S1 groep 1, S2 groep 2. Als je bij – of + uitkomt geeft dat de richting van het verschil aan. Is de standaarddeviatie bij meer of bij minder spreiding groter? = Bij meer spreiding is de standaarddeviatie groter. Hoe kun je de effect size interpreteren? = Vuistregels blz. 115 Field: 0,2: klein; 0,5: medium; 0,8: groot. (Deze vuistregels zijn dus anders dan eerder).
Ingezonden op 16-10-2018 - 1754x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!