Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Statistiek A+B
› 7 Hoorcollege 7
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Statistiek A+B
7 Hoorcollege 7
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is het onderscheid tussen interval en ratio meetniveau? = Bij interval meetniveau is er geen absoluut nulpunt, waardoor de verhoudingen niet kloppen. Een voorbeeld hiervan is graden Celsius. Als je een eigen gemaakte schaal er naast legt en je verlegt alles tien graden, dan is op de ene schaal 40 2x zoveel als 20, maar op de andere schaal klopt dit niet, omdat er geen absoluut nulpunt is. Hier zijn weinig voorbeelden van, misschien nog schoenmaat. Bij ratio meetniveau is er wel een absoluut nulpunt en dus kloppen de verhoudingen dan wel. Bij het bepalen van het meetniveau, wat moet je dan met ‘weet niet’ en ‘wil niet zeggen’? = Als het er in zit en ze zijn niet als missing gedefinieerd is het dus een geldige score. Het meetniveau is dan nominaal want ‘weet niet’ is bijv. niet meer ontevreden dan zeer ontevreden. Als het wel als missing is gedefinieerd, dan heeft dat gevolgen voor het meetniveau. Als je een frequentietabel maakt, kun je meteen zien of waarden als missing zijn gedefinieerd. Het kan zijn dat ‘weet niet’ echt een score is. Wanneer je het echt niet weet bijv. of je partner religieus is opgevoed. Hoe moet je waarde als missing definiëren in SPSS? = Opzoeken in syntaxgids: missing value*variable*waarde. Typen in syntax. Wat is de juiste samenhangsmaat bij tevredenheid over parkeergelegenheid, openbaar vervoer en groenvoorzieningen (vraag 6 opdracht 3)? = Ja kan kiezen uit Spearman en Tau b, want ze bestaan uit even veel antwoordcategorieën. Wanneer gebruiken we nou effect size? = Als we willen weten of variabelen samenhang hebben, kijken we naar de aard en de sterkte van de samenhang. Aard: hoe hoog is inkomen bij opleid. Bijv. en sterkte is samenhangsmaat. Als het gaat om de verschilvraag kun je ook de aard beschrijven, gaat het ook om de aard bijv. mannen werken zoveel uur meer als vrouwen. We spreken hier niet over de sterkte maar over de effect size. Voor effect size hebben we ook een maat: Cohen’s d. De samenhangsmaten zijn iets anders: 0,2 is klein; 0,5 is medium; 0,8 is groot. Cohen^' s d=^d (x_1- x_2)/s . Dit is het gemiddelden van de groepen gedeeld door de standaarddeviatie. Dat mag alleen als de standaarddeviatie van beide groepen gelijk is. Zo niet, dan bereken je SD met een formule. Je moet dit zelf uitrekenen. Alles wat je voor deze formule nodig hebt, kun je via SPSS opvragen. Bij interpretatie gaat het om hoogte. Aan + of – kan je zien om welke groep het gaat. Hoe werkt de regressieanalyse? = De regressieanalyse bij SPSS zoekt een zo goed mogelijk bijpassende lijn bij de puntenwolk. Als het lineair is, SPSS b_0 en de helling van de lijn heeft bepaald, dan kunnen we van elke willekeurige respondent een voorspelling doen op basis van deze variabelen. De formule is dan: ŷ= b_0+ b_1× X_1. b_0 en b_1rekent SPSS voor je uit. Hoe weet je welke analyse je moet kiezen als er meerdere mogelijk zijn? = Als dit niet wordt aangegeven, mag je kiezen. Waarom maak je dummyvariabelen? = Je hebt interval en ratio nodig voor een regressieanalyse. Als het geen interval of ratio is, moet je dummificeren. Dan maak je dus val elke categorie een dummy. Behalve van de referentiecategorie of die moet je dan in de analyse in ieder geval niet meenemen. Dus bij een nominaal of ordinaal meetniveau.
Ingezonden op 17-10-2018 - 1365x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!