Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Antropologie
› 8 College 8
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Antropologie
, deel 2
8 College 8
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Hoe doet de wolvenman denken aan Dora? = De problematiek van de droom. Dat is de cruciale droom waar het allemaal om draait. Het is de oerscene die we ook bij Dora tegenkwamen. De wolvenman zou op 1,5 jarige leeftijd getuige zijn geweest van hoe zijn ouders op z’n hondjes zaten te vrijen. Wat is de oerscene? = De scene waarbij het kind getuigen is van seks van de ouders. De oerscene wordt nooit herinnerd als zodanig, het wordt nooit geconstrueerd. De meeste van zijn patiënten herinneren dat niet. Net zo min als dat de oorspronkelijke verkrachtingsscènes worden herinnerd. Speelt oedipus bij de wolvenman een rol? = Een kleine rol, maar het gaat om seksualiteit. Wat is het verschil tussen Emma en Dora en de Wolvenman? = Bij Emma en Dora is het cruciale punt de seksualiteit. Daar is de breuk van niet seksueel naar seksueel bij Emma en bij Dora van infantiele seksualiteit naar volwassen seksualiteit. De walg van het seksuele is op har 14e een algemene verwerping die de sfeer van de seksualiteit betreft. De wolvenman: de hele zaak wordt in de kindertijd getrokken. Alles speelt zich af tussen de 1,5 en de 8 jaar. Het is een kinderneurose. De puberteit speelt geen rol meer. Progressief zie je een ontwikkeling in het werk van Freud om de infantiele seksualiteit te denken als volwassen seksualiteit. In het begin had het geen object en waren het alleen maar kriebelingen. Dat verandert in de periode daarna. Het kan fantasmatisch zijn. De tegenstelling tussen infantiel en volwassen lijkt te verdwijnen, maar er blijft een groot verschil: het probleem van de castratie. De koppeling met het trauma blijft in de wolvenman aanwezig. Freud wil bewijzen dat de oerscene echt is, want ene Jong denkt niet dat de seksualiteit centraal staat en Freud denkt van wel. Daarom moet hij bewijzen dat het allemaal echt gebeurd is. Wat nieuw is, is het denken in fases in de ontwikkeling. Hoe interpreteert een kind volgens Freud het geslachtsorgaan? = Aan de aan of afwezigheid van het mannelijke orgaan, de penis. Dat betekent twee zaken: die castratietheorie is een kinderlijke theorie. Het is hoe kinderen het zien en dus niet Freud zelf. Het is een infantiele theorie. Wat was in de tijd van Freud de band tussen ziektes, seksualiteit en dood? = Heel veel mensen hadden een geslachtsziekte, dus vrijen was risicovol. Wat waren de problemen van de wolvenman? = Hij had een angststoornis na zijn 4e verjaardag en die ging over in een dwangneurose. Hij had een neurologische periode als kind gehad. Hij had een gedragsverandering nadat een kinderjuf een periode op hem moest letten. Hij was agressief en opvliegend en zijn ouders gaven de ruzies tussen de Engelse kinderjuf en hem de schuld. Freud vervindt die karakterverandering aan de angst van de afbeelding van de wolf en dat is zijn angst voor wolven. Zijn zus gebruikte dat om hem te sarren. Hij was ook bang voor andere dieren. Nadat hij achter een vlinder aan zat die iets anders bleek te zijn, kreeg hij ook angst voor insecten. Hij had tegelijkertijd plezier in het pijnigen van dieren. In die periode ontwikkelde hij ook een dwangneurose. Hij kon niet gaan slapen voor hij een ritueel had vervuld. Hij moest heilige beelden groeten. En hij kreeg godslasterlijke gedachten en daar moet je je tegen beschermen. De dwangneurotische symptomen verdwijnen rond 8e levensjaar. Dat betekent dat alles zich afspeelt in de prepuberteit. Wie was de Wolvenman? = Hij kwam uit een rijke Russische familie met meerdere huizen met veel land er aan. Ze hadden twee kinderen. Een iets oudere zus doe op haar 24e of 25e zelfmoord gepleegd had toen ze symptomen van wat we nu schizofrenie noemen, ontwikkelde. Wordt de trauma vervangen door de fantasie bij Freud? = Nee. Wat is de oorspronkelijke verleiding bij de Wolvenman volgens Freud? = Zijn zus zou tijdens het spelen zijn penis hebben vastgegrepen. Het probleem van de volwassen seksualiteit en dat het kind dat niet begrijpt laat Freud altijd zien. Die verleiding zou zijn geweest toen hij 3,5 jaar was. Hij was passief en de actie kwam van de zus. In zijn fantasieën zijn de rollen omgekeerd en is hij agressief tegen zijn zus. Hier zou het vandaan komen. Die agressieve fantasieën tegen zijn zus zijn gericht om die passieve rol te verhullen. Als je de eerste traumatheorie van Emma neemt, dan wordt het oorspronkelijke schema gecomplexiseerd door de rol van de fantasie bij Dora en de Wolvenman. Maar dat de Wolvenman door zijn zus was verleid was geen fantasie. De zus was in zijn jeugd de concurrent voor de liefde van zijn ouders. Later werden ze beste vrienden. Ze verzette zich samen tegen ouders. Hij voelde zich seksueel aangetrokken tot zijn zus, maar zij wees hem af, dus richtte hij zich op het boerenmeisje dat daar werkte en dezelfde naam droeg als zijn zus. Zijn latere relaties waren ook in dienst daar. Objectkeuzes zijn er ook al in de puberteit, maar komen in de puberteit definitief tot stand. Zijn zus wijst hem af, dus neemt hij daarna als wraak alleen nog maar boerenmeisjes als object. Daarmee zegt hij tegen zijn zus dat ze hem als minder ziet en hij compenseert voor de intellectuele superioriteit waaronder hij gebukt is gegaan. In die relatie tot andere vrouwen rekent de wolvenman met zijn zus. Als kind wijst hij zijn zus af en als puber wijst zijn zus hem af en dat is het moment waar zijn seksualiteit wordt gewekt, want hij komt erachter wat je allemaal kan doen. Hij verleidt zelf de nanja (kinderjuf), maar kiest voor een ander object. Hij reageerde afwijzend naar de verlokkingen van zijn zus, maar vanwege de persoon, niet vanwege de handeling. Dit gaat over de relatie van het kind en de volwassen seksualiteit. Wat is het castratiecomplex volgens Freud? = De wolvenman speelde met zijn penis in het bijzijn van de nanja (kinderjuf) en die zei dat kinderen die dat doen daar een wond krijgen. Castratiecomplex: Als je dat zal doen, zal je je penis verliezen. Hoe kon zo’n belachelijk dreigement zo’n traumatische gevolgen hebben? De mogelijkheid van de castratie hield hem bezig. Hij gedroeg zich tegenover dat probleem, zoals veel kinderen doen. Ze geloven het en ze geloven het niet tegelijkertijd. Hij verwijst naar het feit dat seksualiteit wordt gedacht in de aan of afwezigheid van de penis. Dat is een infantiele theorie. In de orde van het visuele in ieder geval. Om de castratietheorie een algemene theorie te laten zijn, moet je het al primair visueel veronderstellen of zoiets. De wolvenman verbond het dreigement van de Njanja met de ‘voorbibs’ van meisjes. Dat was die wond dacht hij. Toen een wolf in de winter vissen wilde vangen, brak zijn staart in het ijs, dat verbond hij ook met de castratie. (Wolf in roodkapje was dat mannelijk of vrouwelijk? Kunnen mannen dan ook kinderen in de buik hebben? Dit verwijst naar seksualiteit en het niet begrijpen ervan: zwanger worden.) Hij gaat het verbinden met angst dus hij stopt er mee. Nadat hij wordt afgewezen door zijn njanja zoekt hij een nieuw object: zijn vader. Hij wil bemind worden door zijn vader. En dan begint de oerscene een rol te spelen, want de prijs van door zijn vader bemind te worden is castratie. Hij kon zich opeens de scene herinneren dus zag hij ook het geslachtsorgaan van zijn moeder en de penis ontbrak. Hij ziet nu die wond en nu krijgt de opmerking van zijn njanja een betekenis die het eerst niet had. Wee dezelfde structuur. Weer de herinnering aan een reëel feit waardoor het traumatiserend wordt. Omdat er van alles in de tussentijd gebeurd is, krijgt die oerscene een nieuwe betekenis. Dus dezelfde gebeurtenissen krijgen in nieuwe contexten steeds een nieuwe betekenis. Dit is dus hetzelfde als bij Emma en Dora, het verschil is dat het zich voor de puberteit afspeelt. Bij Emma en Dora kreeg je het door verandering van seksualiteit een andere betekenis. Maar als je het daar van los maakt kan alles er voor zorgen dat iets een andere betekenis is. Wat bij de Wolvenman nieuw is, is het denken in fasen. Wat levert dat voor Freud op? = Als de psychologische ontwikkeling een aantal fases doorloopt, dan kun je ook terugvallen op een vroegere vorm van functioneren. Er moeten in een fase bepaalde dingen overwonnen worden, anders blijf je steken in een ontwikkeling.
Ingezonden op 10-01-2019 - 1186x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!