Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Inleiding in de Communicatiewetenschap
› 2 College 2
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Inleiding in de Communicatiewetenschap
2 College 2
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Waarom is Orson Welles heel erg belangrijk geweest voor de communicatiewetenschap? = Hij had een boek vertaald naar een woordspel op de radio over een invasie van marsmannetjes. Hij maakte het zo echt mogelijk. Er werd ook echt bij muziek ingebroken met breaking news. Het werd gebracht als feit en mensen raakten in paniek. En toen zijn daar mensen over gaan nadenken en dat zijn de communicatiewetenschappers. Almacht van de media: eind van de 19e eeuw. Pers begon de massapers te worden, want mensen werden geletterd en konden lezen. Je kon berichten sturen naar de andere kant van de wereld. De telefoon kwam: praten zonder de ander te zien. De radio en film kwamen op. Er gebeurde van alles. Dat is de tijd waarin Orson Welles dat hoorspel deed op de radio. Amerika was hierdoor volkomen over de kop gegaan. Kortom de media zijn almachtig. Een goed gemaakt hoorspel zette alles op z’n kop. Het grappige is, dat het allemaal onzin is. Mensen raakten niet in paniek. Ze keken naar buiten en zagen niets. De kranten richtten zich op incidenten: de mensen die wel in paniek waren geraakt. En het was ook Halloween, dus er gebeurde van alles. Er gebeurde gekke dingen in Europa waardoor mensen voor waar aannamen dus er was wel wat roemoer. Er werd een onderzoek gedaan waar mensen werden gevraagd of ze het gehoord hadden, maar ze hadden er van gehoord, dus zeiden het gehoord te hebben. En ze vroegen of die mensen in paniek waren, maar dat is achteraf. Als je leest dat Amerika in paniek is, wil je daar bij horen. In die tijd dacht men dat je naar radio geen onderzoek hoefde te doen. Dat is entertainment en niet nodig, maar mensen deden dat toch en dat was het begin van de communicatiewetenschap. Welken achtergronden heeft het almachtdenken? = We komen uit op het idee dat de media almachtig zijn. Dat heeft bepaalde achtergronden: zowel sociologische als psychologische theorieën. Net uit de eerste wereldoorlog. Het waren roerige tijden. In Duitsland was er massa-inflatie. Er kwam een soort tegenbeweging van mensen die wisten hoe het moest. Het kwam allemaal door de Joden. Dat was de opkomst van het narcisme. Door de eerste wereldoorlog was Europa voor Amerika dichterbij komen te liggen. De tweede ontwikkeling was de media. Radio kwam direct in de huiskamer binnen. Dat had een andere dynamiek dan de krant. Wat is Urban Dystopia? = De jaren ’20 was een vrolijke tijd, maar intellectuelen hadden een hele pessimistische kijk op de samenleving. Een filmpje waarin er in die tijd wordt voorspeld dat de samenleving explodeert met wolkenkrabbers en files van auto’s en toen waren er geen auto’s. De mensen die de ploegendiensten afwisselen zijn massa’s: mass society theory. Het zijn geen mensen. Bovendien loopt de groep die klaar is met werken heel erg langzaam. Ze zijn helemaal uitgeput van het werken. De groep die gaat werken is ook langzaam, maar daar zit nog een beetje tempo in. Wat is de belangrijke mass society theory van Ferdinand Tönnies (1855-1936)? = Gemeinschaft versus Gesellschaft. Gemeinschaft komen we vandaan. Dat is gemeenschap. Als je in het dorp woonde, zat je heel erg in de gemeenschap en je had daar een bepaalde functie. Je ging misschien twee keer in je leven naar de stad. Tönnies zag iets van Gesellschaft de samenleving groter wordt, je bent movieler en je hebt meer contacten. De media wordt groter en komt van verder. Relaties worden onpersoonlijker. Niet iedereen is meer boer, maar iedereen is aan het specialiseren. In gemeenschap kent iedereen elkaar. In Gesellschaft is de groep bekend, maar jij als individu niet, maar macroniveau. Gemeinschaft is een netwerk van persoonlijke relaties, gebaseerd op familei, tradities en vaste rolverdeling. Gesellschaft is onpersoonlijke relaties gebaseerd op keuzes in plaats van tradities. Wat is de belangrijke mass society theory van Émile Durkheum (1858-1917)? = Hij heeft het over mechanisme versus organische solidariteit. Minder overkoepelend, meer macroniveau. Het mechanische wordt je geboden en functie en daar zit je aan vast. Bij organische heb je meer keus. Bij mechanische solidariteit, de nieuwe samenleving heeft iedereen een andere functie. We worden allemaal individuen, maar we zijn zo klein in de groep. Dat is het verschil met Gemeinschaft versus Gesellschaft. Mechanisch: vergelijk met machine; onderdelen hebben een vaste functie. Vergelijk met functiedifferentiatie in een organisme. Wie was George Orwell? = Hij had een film gemaakt als schrikbeeld van hoe de wereld als big brother zou zijn. Apple heeft hier een reclame over gemaakt. Waaruit bestaat het psychologische perspectief van communicatiewetenschap? = Theoretische benadering van de mens, uit behaviorisme en Freudianisme. Wat is het behaviorisme in de communicatiewetenschap? = John B. Watson (1878-1958): hij zag iets en ging uitzoeken of dat het klopte. Hij had het idee dat alle menselijke activiteiten een geconditioneerde respons op externe stimuli was. Bekend voorbeeld is de hond van Pavlov die eten krijgt bij een belletje en bij het belletje gaat die hond kwijlen. Mensen hebben dat ook, dacht Watson. Als er iets op je af komt, is het een natuurlijk reflex om het af te weren. Als je zegt dat je wilde vangen als er iets op je afkomt en je doet je handen in de lucht, is dat een redering achteraf. Onderzoek met baby die bang werd gemaakt voor dieren door te conditioneren met een onprettig geluid. Daarbij zie je dat het werkt. Wat is Freudianisme in de communicatiewetenschap? = Een andere beschrijving van het menselijk individu komt van Sigmund Freud. Het menselijke individu is opgebouwd uit het: 1. Ego: de mens 2. Id: een duiveltje en 3. Superego: engeltje. Dit samen maakt je tot wie je bent. Id is de oerdrift van de mens, het instinkt. Wat je het liefst zou willen. Bijv. iemand slaan als je geïrriteerd bent. Maar we leven in een maatschappij waar dat niet mag. Superego: dat mag niet, dus dat doe je niet, zo ben je niet opgevoed. Cultuur. Rationaliteit is pas achteraf. Deze zitten dan met elkaar te overleggen. Id en Superego maken samen het ego. Id is egocentrisch. Baby’s hebben heel veel id, want zonder dat id zouden ze verhonderen. Superego is een geïnternaliseerde set van culturele waarden en normen. Hoe je opgevoed bent. Ego is een afweging van id en superego. In nazipropaganda wordt er heel erg een beroep gedaan op het id. Het was allemaal de schuld van de Joden. Met wel model/theorie komt Harold Lasswell? = Hij is heel erg belangrijk. Je kunt naar allerlei terreinen onderzoek doen. Hij komt met: WWWWW (dat zijn 5 W’s). En die staan voor: 1. Who says, wie is de zender: control analyses, zender onderzoek. Dit wordt heel erg weinig gedaan. Dit hoort misschien bij medialeer. 2. What tot, Says what: content analyses: gaat over de inhoud. Het meest specifieke van communicatiewetenschap. Meer dan alleen bijv. geweld echt inhoudt. De rest zijn ook andere studies en dit alleen communicatiewetenschap. 3. Which Channel, and with: medium, media analyses. 4. Whom, in, to Whom: audience analyses. 5. What effect: effect analyses. Dit staat hier centraal. (Je moet weten wat de zender is en zeker wat de inhoud is.). Wat zijn de kenmerken van de almacht van de media? = 1. Massamedia bereiken iedereen. 2. Beïnvloedingsproces is eenrichtingsverkeer. 3. Direct verband inhoud en invloed. 4. Ontvanger neemt alle boodschappen op. 5. Ontvanger neemt inhoud passief/kritiekloos over. 6. Media hebben meestal een slechte invloed. 6. Er zit geen filter tussen zender en ontvanger. 7. Massamens is ontvankelijker dan elite. Geweld in de media is geweld in de samenleving. Je neemt het kritiekloos over, je gelooft het allemaal. Media is slecht, propaganda. Je bent overgeleverd aan de media. De massamens (gewone mens) is veel ontvankelijker dan de elite. Het domme volk is zomaar te beïnvloeden. Het is geen onderzoek, maar wel het begin van de communicatiewetenschap. Wat voor metaforen zijn er voor de media-invloed? = 1. Injectienaald (giant hypodermic needle): media invloeden worden ingespoten, komen direct in de bloedbaan terecht: direct effect. 2. Magic Bullet: als een bom of zoiets? 3. Lont in kruitvat: samenleving, mens is kruitvat. Bij iets kleins ontploft het al. Een en al diepe ellende en bij alle drie directe effecten.
Ingezonden op 17-01-2019 - 935x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!