Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Inleiding in de Communicatiewetenschap
› 3 College 3
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Inleiding in de Communicatiewetenschap
3 College 3
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat voor soort propaganda was er onder andere in de tweede wereldoorlog tegen de Joden? = Boeren zorgen dat er brood komt en Joden verplaatsen het van de ene naar de andere plank en verdienen geld. Dat zijn parasieten. Wat voor propaganda-onderzoek is er? = Insitute for Propaganda Analysis in 1942 opgeheven. Na 1945 heb je ook in Nederland communicatiewetenschap en er komt onderzoek naar propaganda. En de eerste die er mee bezig is geweest is professor Baschwitz. In Amsterdam is hij begonnen en daar heb je ook het Baschwitzinstituut. Ze doen daar geen onderzoek meer naar propaganda. In de verenigde staten gebruikten ze ook propaganda, maar dat mocht niet te kritisch bekeken worden. Ze noemden het toen voorlichting. Wat voor voorbeeld is er in Amerika over propaganda? = Communisten waren de grote vijand in Amerika. In de jaren ’50 speelt dit af. Er was een heksenjacht op communisten. Ze legde ook de link met mensen die tegen de KKK demonstreerde. Want KKK is in ieder geval niet communistisch dus als je daar tegen bent, dan zul je ook wel communistisch zijn. Wat is propaganda? = Je probeert met bijvoorbeeld een filmpje mensen een bepaalde mening op te brengen. Propaganda kan ook in entertainment. Bijv. Walt Disney deed daar aan mee. Welke zeven propagandatechnieken zijn er volgens The Institute of Propaganda Analysis? = 1. Name-caling: uitschelden van de ander. 2. Glittering generalities: vrijheid: ik ben van de goede zaak, want ik ben vrij. PvdA zegt eerlijk delen. Daar is niemand op tegen. De PvdA denkt iedereen een euro, dat is eerlijk. De VVD denkt degene die het hardst werken verdienen het meest. Die vinden dat eerlijk. Eerlijk delen is iedereen mee eens, maar met de interpretatie niet. 3. Transfer: iemand is lief voor de kinderen, dan zal diegene ook wel lief zijn voor het land. 4. Testimonial: als je steun krijgt van iemand anders: ik ken Mark Rutte van de kleuterschool en toen was hij ook al een echte leider. 5. Plain Folks: het idee dat de gewone man ook heel positief is. 6. Bandwagon: geïnspireerd door sociale psychologie. Mensen lopen graag met de winnaar, de grote groep mee. Er is steeds meer steun voor deze mening, dan ben je als kijker geneigd om te denken als veel mensen het goed vinden, vindt ik het ook goed. 7. Card-stacking: je steekt je kaarten, je moet eigenlijk je kaarten eerlijk delen, maar jij denkt ik kan wel een schoppen aas gebruiken die laat ik zien. Je laat zien wat jou uitkomt. De economie gaat goed, dat komt door mij, maar dat het slecht gaat met het milieu, dat zeg je er niet bij Wat is het Institute for Propaganda Analusis? = Het is opgericht met de sociaal psycholoog Hadley Cantril als eerste president en Clyde Miller als directeur in 1937. De oprichters en medewerkers waren bezorgd over de opkomst van het nationaalsocialisme in Duitsland en over mogelijke effecten van nazipropaganda op de bevolking van de Verenigde Staten. Hitler en zijn minister van Propaganda Joseph Goebbels leken in Duitsland immers veel succes te boeken (Sproule, 1997). Het Institute for Propaganda Analysis identificeerde zeven propagandatechnieken en verspreidde de beschrijving ervan in de VS door middel van persberichten en pamfletten. Doel van deze actie was de bevolking te waarschuwen. Die zeven propagandatechnieken zijn achtereenvolgens: Namecalling, Glittering generalities, Transfer, Testimonial, Plain Folks, Bandwagon en Card-stacking. Wat is name calling voor propagandatechniek volgens het Institute for Propaganda Analysis? = Het aanduiden van een idee, persoon of bedrijf met een woord dat een negatieve connotatie heeft. Dit zal ertoe leiden dat mensen het idee, de persoon of het bedrijf verwerpen zonder dar verder redenen of bewijs voor te zoeken. Voorbeeld: in de berichtgeving over het conflict tussen Shell en Greenpeace in 1995 over het laten zinken van het olieplatform Brent Spar in de Atlantische Oceaan spraken woordvoerders van Greenpeace over het dumpen van de Brent Spar op de zeebodem, terwijl de woordvoerders van Shell het vriendelijker woord ‘afzinken’ gebruikten. Wat is glittering generality voor propagandatechniek volgens het Institute for Propaganda Analysis? = Met de term glittering generality wordt het aanduiden bedoeld van een persoon, product of idee met een woord dat een positieve connotatie heeft. Dit is dus het tegenovergestelde effect van name calling. Mensen accepteren het idee zonder dat er verdere argumenten voor nodig zijn, omdat het idee op een positieve manier gepresenteerd wordt. Voorbeeld: tijdens de Golfoorlog zat door toedoen van Saddam Hussein een groot aantal buitenlanders vast. Terugreizen naar het eigen lang was onmogelijk. Saddam Hussein en zijn woordvoerders noemden deze buitenlanders buitenlandse gasten. Dit is een voorbeeld van glittering generality. Tegelijkertijd werden deze mensen door George Bush en zijn woordvoerders gijzelaars genoemd en dat is een voorbeeld van name calling. Wat is transfer voor propagandatechniek volgens het Institute for Propaganda Analysis? = Van transfer is sprake als een idee, een persoon, een bedrijf of een product acceptabeler wordt door associatie met de deugdzame of gerespecteerde eigenschappen, prestige of autoriteit van een ander object. De deugdzame eigenschappen van dit object worden overgebracht (getranfereerd) op het idee of het product waarvoor men reclame wil maken. Wat is testimonial voor propagandatechniek volgens het Institute for Propaganda Analysis? = De testimonial is een soort stemverklaring of getuigenis van ‘goede’ en ‘slechte’ mensen waardoor het idee in een goed, respectievelijk kwaad daglicht wordt geplaatst. Wat is plain folks voor propagandatechniek volgens het Institute for Propaganda Analysis? = Met plain folks wordt bedoeld dat een idee gepresenteerd wordt als ware ‘van het volk’: de opvatting van gewone mensen. Daarmee wordt gesuggereerd dat het idee van de opvatting gewoon, normaal is. Als het volk, dat wil zeggen: een heel grote groep mensen, een bepaalde overtuiging heeft, moet het wel juist en wijs zijn. Wat is bandwagon voor propagandatechniek volgens het Institute for Propaganda Analysis? = Bij deze propagandatechniek wordt ervan uitgegaan dat mensen zich graag aansluiten bij een (nieuwe) trend. Er wordt geïmpliceerd dat ‘iedereen het gaat doen, dan wel zou willen doen’. Het onderscheid met de plainfolksbenadering is dat hier niet wordt gesuggereerd dat wat iedereen doet ook goed, juist of normaal is. Bij de bandwagonbenadering is het ook niet nodig dat een heel volk (of een heel grote groep mensen) iets wil of denkt. Het kan voldoende zijn om te suggereren dat er een trend in een bepaalde richting is. Wat is card stacking voor propagandatechniek volgens het Institute for Propaganda Analysis? = Bij card stacking wordt gebruik gemaakt van een selectieve presentatie van argumenten, waardoor een idee, persoon, bedrijf of product in positieve dan wel in negatieve zin wordt afgeschilderd. Was de campagne van J.F. Kennedy ook propaganda? = Ja. Een filmpje over opvolger van Kennedy: Johnson. En er was oorlog in Vietnam en Cubacrisis en toen kwam er een filmpje. Het komt er op neer dat als je niets temt dat we dan allemaal dood gaan. Welke van de 7 propagandakenmerken van het Institute for Propaganda Analysis komen hier in terug? = Card tracking: er wordt met een atoombom gedreigd. Glittering generality: iedereen is het er mee eens dat ze niet dood willen en ook met dat beeld van dat meisje. Wat voor propagandatechnieken van het Institute for Propaganda Analysis zie je in het filmpje van Trump over dat iedereen belangrijk is? = Plain Folks. Hij had het in een debat over handen gehad. Hij had stevige handen en als je stevige handen hebt dan zit de rest ook stevig in elkaar. Dit is eigenlijk een heel mooi propaganda filmpje. Het had zomaar van elke andere willekeurige kandidaat kunnen zijn. Wat hier opmerkelijk is, is dingen die hij laat zien, elke willekeurige andere kandidaat ook had kunnen laten zien. Het zijn dingen die aansluiten bij het volk dat op Trump stemt. Plain Folks. Je zou het ook cards tracking kunnen noemen, want je kiest altijd een bepaald thema. Dat is heel breed. Wat voor propagandatechnieken van het Institute for Propaganda Analysis zie je in het filmpje van Trump over Hillary Clinton? = Name calling: foto’s en filmpjes van haar minder beste momenten. Met een bril op en tijdens het hoesten en dat ze heel erg moe is en het huis en de auto ongedragen wordt, omdat ze door haar knieën zakte. Iemand die zo zwak is wil je toch niet als president. Ook een beetje card-tracking. Negatieve transfer: ze deed het eerder al niet goed, dus hoe moet het worden als ze president wordt? Wat voor propagandatechnieken van het Institute for Propaganda Analysis zie je in het filmpje van Donald Trump junior? = Transfer: als vader was hij streng, want we mochten niets zeggen waar hij het niet mee eens was en wat hij beter wist. Zo iemand wil ik wel laten onderhandelen tegen de Chinezen, maar tegen zijn kleinkinderen is hij heel lief. En een testimonial: iemand spreekt over iemand anders. Wat voor propagandatechnieken van het Institute for Propaganda Analysis zie je in een filmpje van de PVV? = Glittering generality. En heel erg in de name calling sfeer: de gelukszoekers meteen in het begin. Wilders heeft goed afgekeken. Wilders gaat naar Rotterdam en laat allemaal moslims zien die daar maar lopen. Dat zag je ook bij de propaganda over de Joden. Die liepen maar over de markt en werkten niet. Welke voorbeelden in Nederland kun je nog meer noemen waar je propagandakenmerken van het Institute for Propaganda Analysis ziet? = Uit de beginjaren van de speld (nog steeds?) en bij trots op Nederland. Wat kun je als communicatiewetenschapper zeggen over trigger warnings? = Het zijn waarschuwingen die je kunt geven bij een college voor eventueel schokkende beelden die ergens een verkeerde snaar kunnen raken. Langzamerhand zie je op universiteiten dat er een beleid is met trigger warnings dat op het moment dat het wordt getoond dat het van te voren wordt gemeld en dan kun je eventueel afwezig zijn of tijdens het stukje je oren en ogen dichtdoen. Is dit iets dat goed is dat het bestaat of zal het wel? Er zijn heel veel zaken waarbij je vooraf moet waarschuwen. Maar waar ligt dan de grens? Dat is in 2014 in Amerika gekomen. Er zijn ook mensen die zeggen dat we overgevoelige millennials zijn en dat dit het echte leven is en daar moet je tegen kunnen. In het artikel van ANS komen er twee meningen voor. Moniek Buijzen: het is niet aan ons. Keijzers: psycholoog: als jij therapeut wilt worden dan moet je kunnen omgaan met bijv. zelfdoding ook al heb je het zelf meegemaakt. Het is een beetje als je chirurg wil worden, moet je tegen bloed kunnen. Het kan ook zijn dat mensen zich er tegenwoordig over uitspreken terwijl er vroeger werd gezegd dat je er maar tegen moest kunnen.
Ingezonden op 17-01-2019 - 1567x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!