Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Inleiding in de Communicatiewetenschap
› 4 College 4
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Inleiding in de Communicatiewetenschap
4 College 4
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is de normatieve rol van de communicatiewetenschapper? = Als tegenreactie op de almachtige media en de propaganda vragen als of het wel goed is en of er niet iets moet gebeuren. Wat is de postpositivistische vraag over project x? = Is Facebook de oorzaak van de rellen? Er wordt hier vooral over de oorzaak gesproken. Wat is de normatieve vraag over project x? = Wie is daar voor verantwoordelijk? Het is een soort cyclus. Eerst de 3500 mensen die hebben aangegeven te gaan en kwam er media-aandacht dus meer mensen aanmelden, meer media-aandacht: soort cyclus tussen media en mensen zelf. Wie had het kunnen stoppen? Als die radiozenders niet zo lacherig deden, was het misschien niet zo groot geworden. Er waren duizenden jongeren daar, dus die hypen elkaar op. Misschien is de politie meer een trigger dan die journalisten daar. Wat zijn normatieve theorieën? = Is alles goed zoals het is, hoe zou het moeten zijn? Dat radiomakers geen journalisten zijn, zou vreemd zijn. Dan hebben ze een andere rol en een andere verantwoordelijkheid. Als je als journalist zegt dat er nog niets is of misschien staan ze bij het hek, kan dat niet. Je moet informeren, niet oproepen om te komen. Een radiomaker moet entertainen, dus die mag dat wel zeggen. Je stelt dan de vraag: zijn de media verantwoordelijk voor de rellen in Haren? (Dus niet voor dat er zo veel mensen kwamen). Normatief want het veronderstelt een bepaald gedrag waar niet aan voldaan is. Ze zijn schuldig, we leggen eisen op aan de media. Die hebben een verantwoordelijkheid om ons tegen onszelf te beschermen. Ze zijn superego van degene met een te grote it. Postpositivistisch is van de zijlijn, objectiever. Naar welke aspecten van een theorie kun je kijken? = Doelstelling: wat wil men bereiken? Ontologie: wat is werkelijkheid en wat is waarheid? Epistemologie: Hoe wordt kennis gecreëerd en uitgebreid? Axiologie: wat is de rol van waarden in onderzoek en theorie? Wat zijn de verschillen tussen postpositivistische theorieën en normatieve theorieën? = Postpositivistische theorieën: Doelstelling: uitleg, voorspelling, beheersing. Ontologie: er is een objectieve werkelijkheid, of we hem nou kennen of niet. Epistemologie: kennis krijgen we door systematisch, logisch te zoeken naar regelmatigheden. Axiologie: de onderzoeker gedraagt zich objectief. Normatieve theorieën: doelstelling: men wil een ideaal stellen voor vergelijking. Ontologie: wat we weten gaat over een specifieke werkelijkheid. Bijv. Eén land, of nú. Epistemologie: kennis krijgen we uit vergelijking van de huidige toestand met een ideaal. Axiologie: onderzoek is helemaal gebaseerd op waarden en normen. Normatief: media moeten niet oproepen tot geweld. Postpositivistisch: dat is gewoon zo en wij doen onderzoek. Is de objectieve rol van de onderzoeker wel objectief? = Nee, want het is een keuze welke cijfers je neemt en wie je interviewt. Bij normatief ga je vergelijken in hoeverre de werkelijkheid aansluit op het ideaalbeeld. We hebben een ideaalbeeld dat journalisten een objectieve blik hebben en dat ze niet sturen. Het ideaal dat we in de samenleving al dan niet expliciet hebben afgesproken. In de maatschappij zit toch wel dat als je je journalist noemt, dat daar eisen aan zitten. Zo noemen ze zich tegenwoordig bij Powned geen journalisten. Daar kun je ook onderzoek naar doen of dat nog wel journalistiek is. Dat doe je door te vergelijken. De axiologie staat daar niet buiten. Die accepteert er tussen te staan. Je stelt de norm van het moet zo en het gaat op die manier. Wat is de postpositivistische kijk op de communicatiewetenschap? = Je wilt een verklaring tussen media en geweld om te zorgen dat het de volgende keer niet meer zo uit de hand loopt. Dat doe je door onderzoek te doen. Dat kan op verschillende manieren als het maar postpositivistisch gebeurt. Axiologie: het onderzoek is objectief. Je kunt geen onderzoek doen naar de schuld van het geweld, want dan leg je er normen en waarden in. Wat is de normatieve kijk op de communicatiewetenschap? = Media komen in deze cultuur niet op te roepen tot geweld. Ontologie: als het slecht gaat in een land, zou je wel kunnen oproepen tot demonstraties. Epistemologie: waren media schuld aan geweld in Haren? Voldoen media wel of niet aan het ideaalbeeld en welke media? Misschien gelden er ook wel eisen voor radiozenders. En daar vergelijk je het mee en dat doe je niet objectief (axiologie), maar aan de hand van normen en waarden. Waar komen normatieve theorieën vandaan? = Dat komt voort uit het almachtdenken. Propaganda heeft daar misbruik van gemaakt (normatieve uitspraken). Bij die onbeperkte vrijheden van de media kwamen vraagtekens. Dat was vooral in Amerika. Daar gebeurde alles in die tijd. Amerika is het land van de vrijheid. Het ideaal daar is de marktwerking. Dat geldt ook voor informatie. Er is een vrije pers. Dat is zelfs opgenomen in het eerste amendement in de grondwet. Het idee van ik moet alles kunnen zeggen is in Amerika heel erg groot. Het is nu wel anders. Ze zijn daar heel erg tegen wet en regelgeving. Het idee dat je alles kan zeggen is een zelfregulerende gedachte. Als alles bediscussieerd kan worden, komt het beste idee wel naar boven was het idee. Wat zijn de vraagtekens bij het radicaal libertarianisme? = Er worden wel vraagtekens bij gesteld. Media zijn niet altijd te vertrouwen en alles was goed behalve communisme. En met discussiëren kom je niet altijd tot de beste oplossingen. Soms gaan mensen schreeuwen. Vanuit die vraagtekens kwam er een ander normatief model. Misschien is er wet- en regelgeving nodig. Zorgplicht: kinderen beschermen tegen geweld bijv. geen films van 16+ voor 10 uur ’s avonds uitzenden. Er zit een onderzoeksteam achter kijkwijzer. Dus controle op media is gewenst, want media zijn niet te vertrouwen en professionele experts moeten toezien op media. Overheidstoezicht is noodzakelijk. Wet- en regelgeving. Professional standards: zelfregulerende gedachte en mediaprofessionals zien toe op zichzelf en op elkaar. Wat kun je stellen als normatieve theorie bij project x in Haren? = Jongeren zeggen dat Facebook had moeten ingrijpen. Had moeten is normatief. Op relschoppers na, is media volgens hen schuldig. Welke verantwoordelijkheden heeft de media bijvoorbeeld in zo’n geval van project x in Haren? = Postpositivistisch vraag je je af of bijvoorbeeld Facebook de oorzaak is. Maar als je met oorzaak schuld bedoelt, is het normatief. Moeten degene die het evenement weer opnieuw aangemaakt hebben ter verantwoording worden geroepen? Hadden de journalisten thuis moeten blijven? Journalisten willen overal bij zijn, omdat mensen willen weten wat er aan de hand is. Facebook betreurt de rellen, maar voelt zich niet verantwoordelijk. Project X Haren: wie krijgt de schuld? = Ontwikkelingspsycholoog: de traditionele media zorgen voor de meeste aandacht. De Jong?: Tv en radio deelden uitnodigingen uit. Wie Jong is en zin heeft in een feestje moet naar Haren, dat blijft hangen. Normatieve vragen: had gemoeten. NOS zegt dat de mensen die geweld plegen verantwoordelijk zijn, niet de verslaggevers. Ook Giel Beelen zegt dat de hooligans de schuldigen zijn. Wat is de social responsibility theory samengevat? = 1. De media hebben bepaalde verplichtingen en verantwoordelijkheden jegens de maatschappij. 2. Ze kunnen daaraan voldoen door middel van professionele standaarden met betrekking tot informatie, waarheid, juistheid, objectiviteit en evenwichtigheid. 3. In het accepteren en toepassen van die verplichtingen, moeten de media zelfregulerend zijn, binnen het kader van de wet en de gevestigde instituties. 4. De media moeten alles vermijden wat leidt tot criminaliteit, geweld, of maatschappelijke onrust of aanstoot kan geven aan minderheidsgroepen. 5. De media als geheel moeten pluralistische zijn en een afspiegeling geven van de diversiteit van hun samenleving, toegang verlenend aan verschillende standpunten en het recht op wederwoord. Dit is allemaal heel erg normatief. Je kunt er ook anders over denken.
Ingezonden op 18-01-2019 - 1130x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!