Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Inleiding in de Communicatiewetenschap
› 10 College 10
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Inleiding in de Communicatiewetenschap
10 College 10
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wie is belangrijk bij de cultural indicatorsbenadering? = George Gerbner (1919-2005) Waarom is het niet mogelijk om een experiment te doen met de invloeden van de media? = Omdat die op lange termijn zijn. Hoe kun je media zien als storyteller? = Televisie cultiveert een beeld van de werkelijkheid. Met name ‘veelkijkers’ nemen dat beeld voor waar aan… Invloed speelt over langere termijn, geleidelijk. Wat is de oorsprong van de cultivatie-analyse? = In het begin, eind jaren 1960 was er in de VS veel zorg over geweld in de media. Wat doet dat met mensen? Ene Bruckner of zoiets kwam met de Violence Index: hoeveel tv-geweld tijdens ‘prime time’? De overheid wilde dat ook wel weten, dus kregen ze subsidie. Tenminste 10 keer zoveel tv geweld als in de werkelijkheid. In 1972 kwam Violence Profile: opvattingen van kijkers. Er was verschil of het van de politie of van een crimineel af kwam. Zinvol en zinloos geweld. Het ligt er aan wat voor soort geweld het is. Bijv. Tom en Jerry. 1973: Verbreding tot cultural indicators. Hoe gaat onderzoek naar geweld op televisie? = Meestal: Gericht op een enkel programma of soort geweld: Laboratoriumexperimenten, Surveys over een soort programma’s. Afhankelijke variabele (agressie) wordt direct na blootstellen gemeten. Significante effecten gevonden, maar beperkt. Wat is de boodschap Andrew Fletsher over de media? = Cultuur wordt verwoord. Als jij alle liedjes die mensen zingen kunt maken of de verhalen kunt schrijven, als je de cultuur in handen hebt, heb je de regels niet meer nodig. De cultuur is machtiger dan de wet. Hoe is de ontwikkeling van de media gegaan? = Eerst drukpers, daarna electronica: tv: de kinderen krijgen nu de meeste verhalen van de tv te horen. Mensen onderscheiden zich van de ander door duimen. Apen hebben dat alleen ook. En in het vertellen van verhalen. Zelfs als we niets doen, dromen we. Onderzoek waarbij figuurtjes bewegen en mensen maken daar een verhaal van. Zelfs toen er nog geen schrift was, was er al verhaal om mensen bij cultuur te houden. Eerst grotschilderingen, schrift, print, tv. Wat zijn de culturele indicatoren? = Elementen in mediaboodschappen die onze cultuur weerspiegelen. Opsporing via 4 vragen over boodschappen. 1. Wat is er? (aandacht) 2. Wat is belangrijk? (nadruk) 3. Wat is goed/kwaad? (tendentie) 4. Wat hangt waarmee samen? (structuur). Wat is de cultural indicators benadering? = Message system analyses: Hoe zien culturele indicatoren eruit? Geeft inzicht in hoe onze cultuur eruit ziet. Hoe komen die culturele indicatoren tot stand? Wie zit daar achter te broeden? Institutonal proces analyses: hoe komen de culturele indicatoren tot stand? Dat systeem van wie de grote jongens zijn en welke adverteerders met wie samenhangen hoort hier bij. Cultural Analysis: welke uitwerking hebben culturele indicatoren op mensen/maatschappij? Je kunt kiezen om niet mee te doen met cultuur, maar dan moet je wel je best doen. Wat is institutional proces analyses? = Kritisch over Amerikaanse markt, dus daarom verliep het moeizaam. De overheid was wel benieuwd naar effecten van geweld, maar je moet niet aan de grote jongens komen. Wat is message system analysis? = Wat is goed en fout en wat hangt met wat samen? Bij een serie over moord: word de dader gehuldigd of de gevangenis in gegooid. Dit ging niet over één keer, maar over heel veel series, reclame, fictie en nonfictie. Vrouwen krijgen n een bepaalde leeftijd, geen romantische rollen meer en er zijn veel minder vrouwen op tv. Mensen die veel tv kijken zijn minder geneigd om op een vrouw te stemmen in de politiek. Veel oude vrouwen hebben een rol als slechte stiefmoeder. Wat is cultivation analysis? = De mensen op tv zijn niet zoals in het echt en de rollen van mannen en vrouwen verschillen ook. Die verdeling heeft ook invloed op hoe wij denken in de wereld. Lichte kijkers staan postiever tegenover een vrouwelijke president als zware kijkers. Zware kijkers zien mannen ook steeds in belangrijke posities. Dat zijn lange termijneffecten en wordt cultivation analysis genoemd. Het probleem is dat veel dingen niet veranderen. Het zit in de cultuur en het is iets wat niet verandert. En hoe analyseren we geen verandering. Hoe mensen niet veranderen door de media, dat zou de grootste invloed zijn. Het idee dat mensen die veel tc kijken en veel geweld zien niet zelf gewelddadig worden, maar angst krijgen. Dat is cultivatie-effect. Mensen die veel tv kijken overschatten het aantal politie, advocaten, dokters, misdaden en ze onderschatten het aantal vrouwen in belangrijke functies. Dat is cultivational differential. Mean World view syndroom: overschatten van geweld en angst om bijv. ’s avonds naar buiten te gaan. Dit geldt vooral voor zware kijkers. Wat is het verschil tussen effect en cultivatie? = Effect is er meteen, alsof je een lucifer afsteekt. En cultivatie is niet meteen waarneembaar, als een druppel die het glas vult. Welke kritiek is er op de cultivatietheorie? = Definitie van geweld, definitie van zware kijkers. In die tijd was het in de VS 4 uur en in NL 2 uur. Geen duidelijkheid over ‘hoe’ het werkt bij het individu. Ze kijken naar de samenleving maar je weet niet wat het met een individu doet. Ontvanger is selectiever dan voorondersteld. Mensen kijken naar eigen programma’s dus hoe homogeen is het? En voor welke programma’s geldt het? Als Bruckner/Gutner?? Nog geleegd had, had hij gezegd dat ook youtube filmpjes binnen dit beeld passen, dus er is niet zo veel veranderd. Welke uitbreiding is er van de cultivatietheorie? = 1. Mainstreaming: Gutner of Morgan zei dat er gecontroleerd werd op leeftijd, geslacht en opleiding, maar dit is voor de lichte kijkers. Bij zware kijkers is dit niet belangrijk, dan is er geen verschil. Ideeën over maatschappij hangen vaak samen met geslacht/opleiding/leeftijd. Onder ‘veelkijkers’ valt die samenhang weg. 2. Resonance: Invloed van tv is afhankelijk van de sociale omgeving waarin je woont. Hoe sluit je uit dat mensen in de ene buurt andere programma’s kijken dan de andere buurt. Gutner of zoiets zou zeggen dat wat je ook kijkt, je ontkomt niet aan geweld. Daarom is kritiek op Gutner of zoiets dat het aanbod niet zo homogeen is. Indien een persoon hetgeen hij/zij ziet op tv, ook in werkelijkheid tegenkomt, cultiveert hij/zij dat beeld sterker. Op de PowerPoint staat een grafiek met het inschatten van de hoeveelheid geweld. Hoe actueel is de cultivatietheorie? = Mensen kijken minder tv, maar andere media hebben dat vervangen. Misschien zitten de culturele waarden ook op youtube. Ze hebben het over de centrale waarden van de samenleving. Die komen daar ook weer in terug. Nieuwe technologie heeft alomtegenwoordigheid van televisie vervangen. Toch: Televisie is nog steeds het meest gebruikte medium. Andere nieuwe media zijn niet minder gewelddadig. Wat is de cultivatietheorie samengevat? = Cultural Indicators, Cultivatie. Mean World Index, Cultivation Differential, Mainstreaming, Resonance. (Deze woorden moet je kennen).
Ingezonden op 19-01-2019 - 1194x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!