Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Inleiding in de Communicatiewetenschap
› 14 Frames
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Inleiding in de Communicatiewetenschap
14 Frames
Jaar 3 (universiteit)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Hoe werkt een nieuwsframe? = Nieuws is een belangrijk onderdeel in de communicatiewetenschap. Nieuws is niet iets wat gewoon gebeurd, maar nieuws is iets wat geconstrueerd wordt. Filmpje over gemeenteraadsverkiezingen in Gouda. In het filmpje zijn een aantal meningen gevraagd en daar is een filmpje over gemaakt, gereconstrueerd. Nieuws is een venster op de wereld. Je ziet altijd maar een gedeelte van de wereld. Het venster is er wel, maar het is altijd een selectie van wat er totaal is. Het wordt geconstrueerd, er worden verhalen gemaakt. Framing is de laatste jaren een buzzwoord woord. Wij worden met z’n allen geframed in de media. Wat is de achtergrond van Framing? Op google zie je dingen over het nieuws, letterlijk geframed. FoxNews wordt er van beschuldigd te framen. Dat journalisten heel erg bezig zijn met het vertellen van een verhaaltje. Terugkomend op de journalist in het filmpje: Gerrie Eijkhof: hij brak halverwege het filmpje zijn verhaal af en zegt dat de meeste mensen wel willen stemmen. Daarna laat hij meningen zien van mensen die wel willen stemmen. Hij geeft op de dag van de verkiezingen zijn eigen ongelijk toe. Toen hij in Gouda was, kwam hij er achter dat de meeste mensen wel gaan stemmen. Hij is eerlijk, maar de vraag is of andere mensen die een verhaal hebben dat ook doen. Journalisten hebben altijd een blik op de wereld. Je moet je altijd afvragen in hoeverre die blik geframed is. Wat zijn de theoretische achtergronden van frames en framing? = Drie theoretische achtergronden: 1. Sociologisch: Goffman. 2. Psychologisch: Tversky & Kahnemann. 3. Communicatiewetenschappelijk: Agenda-Setting. Wat is de sociologische achtergrond van framing? = Gofmann (1922-1982): grondlegger van symboligsch interantionalisme en sociaal constructivisme. Mensen zijn een soort acteurs die in een toneelstuk rondlopen. Alle handelingen die we doen zijn een soort van rollenspel. En om dat rollenspel goed te kunnen spelen, moeten we in de gaten hebben hoe anderen acteren. Ook hoe anderen hun kaders hebben. Dat beeld wat je van iemand hebt geldt alleen als het ingekaderd is en alleen met dat Frame kun je op mensen inspelen. Hij had sociologische denkbeelden over hoe wij onze ervaringen organiseren. Communicatie is van groot belang want je moet weten hoe wij op andere reageren. Frames sturen onze reactie. Wat is de psychologische achtergrond van framing? = Tversky & Kahneman: Experimenteel onderzoek over medicijn. Ze moesten zeggen of ze A of B zouden kiezen. Middel A redt 200 levens. Middel B: 33% kans dat 600 mensen worden gered en 66% kans dat niemand wordt gered. Vervolgens is het verhaal anders verteld: Middel A: 400 mensen gaat dood. 33% kand dat niemand dood gaat en 66% kans dat iedereen dood gaat. Je kiest bij het eerste frame voor 200 mensen blijven leven. Bij het negatieve frame kies je niet voor zeker 400 mensen dood. Wat is communicatiewetenschappelijke achtergrond van framing? = Agenda-setting: Een theorie uit het eind van je jaren ’70, maar er waren mensen die er al eerder over dachten: Cogen, 1963: ‘The press may not be succesful much of the time in telling people what tot think, but it is stunningly succesful in telling its readers what tot think about.’ De media vertellen ons niet wat we moeten denken, maar de media zijn wel enorm succesvol in ons wijsmaken waarover we moeten denken. Daar slagen media heel goed in. Dat is in de jaren ’70 door ene Gejean?? Uitgewerkt. Wat veel in de media kwam, dan zou dat ook in het publiek tussen de oren kwam zitten, was het idee. Dat heeft uiteindelijk ook beïnvloed op de beleidsagenda. Het is dus mogelijk dat de beleidsagenda door de media wordt bepaald. Het woord mediacratie komt dan naar boven. Agenda-setting zegt iets over de thema’s maar communicatiewetenschappers willen ook graag weten, niet alleen waarover we denken maar wat of waarom we denken? En daarbij speelt framing in Agenda-setting een rol of zoiets. Wat zijn mediaframes? = De laatste jaren is er heel veel te doen geweest over frames en framing. Het is een buzzwoord en een scheldwoord geworden. Een aantal jaar geleden stond er een stukje in de speld dat hij geframed wordt als politicus, terwijl hij een gewone man was. Het word framen is een scheldwoord geworden. Rob Wijnberg kwam met het idee dat het kind moet leren hoe hij geframed wordt. Hoeveel is daar van waar en is dat nodig? Wordt er echt zo veel geframed? Als je een verhaal wil vertellen, zul je daar altijd een kader omheen moeten plaatsen. In de plaats waar een Bandwin van Gorp of zoiets geboren werd kwam er een asielzoekerscentrum en hij heeft een jaar lang bijgehouden wat daarover in de media kwam en hij heeft daar een aantal frames in gevonden. Heinberg of zoiets was beducht om die frames. Maar je kunt geen verhaal vertellen zonder de frames. Als je de frames weghaalt, heb je alleen nog maar de kale data. Zodra je een nieuwsbericht in een bepaald verhaal wil zetten, dan heb je te maken met Frames. Wat is de definitie van frames volgens van Gorp? = Een frame is een standvastige (niet eenmalig, komt in meer teksten voor) metacommunicatieve boodschap die het structurerende denkbeeld weergeeft dat een nieuwsbericht samenhang en betekenis verleent. Standvastig: dus niet iets wat toevallig een keer voorkomt. Het komt elke keer terug. Bijv. een economisch frame: alles wordt in een economisch frame geplaatst, zo worden milieuproblemen economische problemen. En het is metacommunicatief. Er is dus een impliciete of expliciete boodschap aanwezig die geïnterpreteerd moet worden. Een frame geeft aanzet tot een bepaalde interpretatie. De frames structureren het denkbeeld. Ze zorgen ervoor dat wij een bepaalde manier krijgen om naar het verhaal te kijken. Ze geven aan wat wij belangrijk vinden of belangrijk zouden moeten vinden. Welk voorbeeld van mediaframes kun je noemen? = De vader Le Pen in Frankrijk deed allerlei dingen waarin hij haar dwarsboomde. Hij was wat radicaler. Zij was niet blij met uitspraken van haar vader. Dit verhaal stond in de volkskrant en in de telegraaf alleen bepaalde dingen verschillen. Haar vader is neutraal, maar het is wel een rol die hij heeft. In het bovenste stuk gaat het iets meer over de politieke zaak: ze geven aan wie er kritiek had en het werd op de website van de uiterst rechtse partij gezet. In het tweede artikel gaat het veel meer over de persoon, de vader van Le Pen. Hij wordt de extreem rechtse veteraan en zijn dochter die geen contact meer met hem schijnt te hebben heeft hem al meer van antisemitische uitspraken proberen te weerhouden. Het bovenste artikel is over de volkskrant en het onderste artikel is van de telegraaf. Maar zelfs in zo’n heel kort artikel zie je al dat er verschillende manieren zijn om zo’n verhaal te vertellen. Hoe gaat het proces van frames naar framing? = Zo’n frame is interessant omdat het een effect kan hebben op de ontvangers. En wat is framing? = Framing is het proces waarbij een frame enerzijds bij de productie van een nieuwsbericht aangeeft welke elementen uit de waargenomen realiteit te selecteren, uit te sluiten, te benadrukken of aan te vullen en anderzijds de ontvangers van context en een betekenissuggestie voorziet. In 1999 heeft Schauffele (of zoiets) dit proces in een diagram/ schema gezet. Dat is geen eenrichtingsverkeer, maar een doorgaand proces. Bij inputs: alle communicatie ontstaat bij redacties en organisaties en daar zijn allerlei invloeden op, geld, opleiding journalisten en communicatoren speelt een belangrijke rol. Hoe moet het verhaal verteld worden. Dat is de bouwsteen voor de framebuiling. Op die manier ontstaan mediaframes: outcomes. Die mediaframes hebben dan een invloed op het publiek en dat gaat via het proces van framesetting. Het komt aan bij het publiek en dat publiek heeft ook allerlei frames in je hoofd. Ideeën worden er gegeven en die moeten in woorden en beelden worden gegoten. Dat is het encoderen. Ideeën kun je niet zomaar overbrengen. Die moeten in taal en beelden worden overgebracht en het publiek decodeert die woorden en beelden. De vraag is of het publiek dat op de correcte manier doet. Als SP’er ben je niet gevoelig voor Frames van de VVD en je decodeert het begrip economie dan anders. Ze hebben dus individuele effecten voor iedereen, maar ze komen samen. En dan komt de feedbackloop en die veranderen de attitudes maar niet alleen bij publiek, maar ook bij journalisten, want die zijn ook onderdeel van het publiek. Het komt dus weer aan bij de inputs. Het proces is dus zelfversterkend, want iets wat de eerste keer werkt, wordt de tweede keer ook gebruikt. Framing is dus niet iets eenmaligs van de een op de ander, maar een ronddraaiend proces wat zichzelf steeds versterkt. Voorbeeld film: woordvoerder president wordt door journalist aan de tand gevoeld dat er een stemming verloren is door verkeerd framen. Het verhaal wat de journalist verteld is dat de woordvoerder van de president het beter had moeten framen. Je moet liefdadigheid verkopen als eigenbelang. De kiezers staan eerder open voor kritiek op de republikeinen dat ze dingen verkeerd aanpakken dan dat ze de wereld beter maken of zoiets. Wat is framesetting? = De link tussen mediaframes en audience frames. Waarom moeten mediaframes en audience frames op elkaar aansluiten? = Anders werkt het niet. Filmpje over 9/11. Welk frame is er gebruikt? Wat is de inhoud van het filmpje: hoe erg het was. Het gaat over de wereldleiders en de politici. Het gaat nauwelijks over de slachtoffers. Het verhaal gaat over de wereldleiders, hoe het op hen overkwam en hoe er gehandeld is etc. Het gaat over politiek, over wereldleiders. Het volgende filmpje is heel anders. Het word een persoonlijk verhaal van het verlies. Vooral het eerste gedeelte, van de ellende waar ze doorheen ging. Het tweede was dat ze dankzij de steun van God er doorheen is gekomen. Jouw eigen situatie is heel erg belangrijk. Want dat gedeelte over dat God er doorheen helpt heeft geen effect op jou als je niet gelovig bent. Deze documentaire was van de EO. Die framesetting moet ook aankomen. Het frame wat er ingestopt wordt moet ook bij de audience frame aankomen. Op het moment dat de lijn niet loopt, houdt het hele framing verhaal op. Je moet zorgen dat je altijd aansluit op waar het publiek voor open staat. Dat kwam ook naar voren bij Boutwin van Gorp of zoiets: het publiek ziet altijd, maar moet ook decoderen. De journalist encodeert altijd een verhaal en als publiek moet je dat decoderen. En als je daar voor open staat dan ga je er in mee, maar als je er niet in open staat, dan ga je er tegenin decoderen. Wat van Gorp ontdekte in een onderzoek was: als mensen het eens zijn met een frame, zien mensen de frames niet, want dan ben je het er mee eens. Je kunt het eerste filmpje heel logisch vinden dat 9/11 gaat over politici. Maar dat hoeft niet heel logisch te zijn. Hetzelfde geldt voor als het gaat over een eigen mening. Als je iets hoort of leest wat jouw mening ondersteunt dan zie je het ook als objectief. Er is ooit geweest dat VVD en PvdA hetzelfde verhaal vertelde en er kwam een onderzoek dat er gevraagd werd of ze het een typisch VVD of PvdA verhaal vonden etc. en dat vonden mensen wel. Door degene die het vertelde zagen ze het op een manier. De frames die niet aansluiten verwerp je eerder. Zo zal de SP’er het verhaal van de VVD’er verwerpen.
Ingezonden op 20-01-2019 - 1713x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!