Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Noorderpoort Medische Administratie
› 4 MEDISCHE ADMINISTRATIE
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Noorderpoort Medische Administratie
, deel 1
4 MEDISCHE ADMINISTRATIE
Jaar 4 (mbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Wat is de definitie van de medische administratie = het verzamelen, vastleggen, bewaken, verwerken, verstrekken en toegankelijk maken van gegevens i.h.k.v. onderzoek, behandeling, verpleging en verzorging van patiënten in instellingen voor gezondheidszorg Noem momenten waarbij het verzamelen en vastleggen plaatsvindt = bij het maken van afspraken, bij de inschrijving, tijdens of na consult of opname Wat wordt verzameld/vastgelegd bij het maken van afspraken = enkele persoonlijke gegevens Wat wordt verzameld/vastgelegd bij de inschrijving = de volledige persoonlijke gegevens, de huisartsgegevens, de verzekeringsgegevens Wat wordt verzameld/vastgelegd tijdens consult of opname = de 'klachten', sociale gegevens, de medische geschiedenis, gegevens van het onderzoek van de patiënt, de diagnosen, therapie en het verloop van de ziektegeschiedenis Wat wordt verzameld/vastgelegd tijdens of na het constult of de opname = de resultaten van het onderzoek in het behandelhuis of door de medische hulpafdelingen Waar worden alle verzamelde/vastgelegde gegevens bewaard = alle verzamelde / vastgelegde gegevens worden in het (elektronisch) medisch dossier van de patiënt bewaard Noem de oorzaken waardoor de medische administratie omvangrijker is geworden = meer patiënten, meer haast, meer gegevens per patiënt, grotere verspreiding van gegevens, meer bewerkingen van gegevens Voor welke zeven doelstellingen worden gegevens van patiënten gebruikt = de zorg voor de actuele patiënt, toetsing van de zorg voor de patiënt, evaluatie van het werk, wetenschap, planning en organisatie, verantwoording, onderwijs Wat wordt verstaan onder collegiaal overleg = een samenvatting maken van het ziektegeval en dat doorgeven aan de huisarts of een bespreking van moeilijke gevallen met collega's Wat wordt verstaan onder intercollegiale toetsing = de overleg met collega's waarbij gezamenlijk de vaststelling van bepaalde behandelingsmethoden worden bepaald Hoe worden bepaalde behandelingsmethoden ook wel genoemd = 'protocollen' Wat is, kort samengevat, de taak van de afdeling / dienst medische administratie = het ondersteunen van al het medisch administratieve werk en het uitvoeren van een deel ervan Wie vormen de afdeling / dienst medische administratie = een medisch administrateur, medisch registratie assistenten, administratieve medewerkers Wat is de verantwoordelijkheid van de medisch administrateur = de integratie van de afdeling / dienst in het geheel van de instelling: inspelen op behoeft aan administratieve ondersteuning in het patiëntproces, informatie verstrekken t.b.v. management en beleid Wat zijn de taakinhoudelijke verantwoordelijkheden van de medisch administrateur = analyse, ontwerp en standaardisatie van medisch administratieve procedures; toezicht op de handhaving van deze procedures; het formuleren van voorwaarden voor de automatisering van de medisch administratieve procedures of aanpassing van bestaande procedures aan geautomatiseerde systemen en het invoeren en begeleiden daarvan; ontwerp, standaardisatie en beheer van formulieren, dossier(systemen) en administratieve hulpmiddelen; beheer van archieven, het wakend tegen onbevoegd gebruik van gegevens; het ontwerpen van procedures en regelingen voor het verwerken en verstrekken van gegevens aan instanties binnen en buiten het ziekenhuis Wat zijn de personele en materiële verantwoordelijkheden van de medisch administrateur = de personele organisatie door bijv. het opstellen van taak- en functiebeschrijvingen voor medewerkers; de materiële organisatie door bijv. planningen en inrichting van werk- en archiefruimten Wat zijn de uitvoerende werkzaamheden van de afdeling / dienst medische administratie = ontvangen en inschrijven van patiënten; geven van informatie over de gang van zaken in het ziekenhuis; administratieve verzorging van het afsprakensysteem in polikliniek of behandelhuis; het ter beschikking stellen van medische en andere dossiers aan behandelend specialist en andere behandelaars; administratieve verzorging van onderzoek- en behandelprogramma's; het oproepen van patiënten voor onderzoek, behandeling of opname; administratieve verzorging van de opnamewachtlijst; interne en externe berichtgeving over de patiënt; registratie van consulten, opnamegegevens, verrichtingen e.d; ordening en administratieve controle van de inhoud van medische dossiers; archivering van dossiers; waken tegen onbevoegd gebruik van de gearchiveerde dossiers; beheer van de medische bibliotheek, 14) secretariaatswerkzaamheden Welke functies kunnen voortvloeien uit de uitvoerende werkzaamheden van de medische administratie = secretaresse / registratie assistent(e) voor verpleegafdelingen, de polikliniek, het afsprakenbureau, het opnamebureau, de specialist of het specialisme; spreekuurassistent(e): medisch administratie werkzaamheden en assistentie bij onderzoek of behandeling; medisch codeur; medisch archivaris of archiefmedewerker Wat verstaan we onder gedwongen vertrouwen = de gegevens die je als patiënt in vertrouwen aan de behandelend specialist verteld omdat hij je anders niet kan helpen. Je vertrouwt erop dat dit binnenskamers blijft. Hoe luid de artseneed = Ik zweer (beloof) dat ik de genees-, heel- en verloskunde volgens de daarvoor wettelijk vastgestelde bepalingen naar mijn beste weten en vermogen zal uitoefenen en dat ik aan niemand zal openbaren wat in de uitoefening mij als geheim is toevertrouwd of te mijner kennis is gekomen, tenzij mijn verklaring als getuige of deskundige in rechten gevorderd of ik anderszins tot het geven van mededeling door de wet verplicht worden In welke bepalingen valt de eed uiteen = de zwijgplicht van de specialist; de beperking van de zwijgplicht; meldingsplicht van besmettelijke ziekten en een niet natuurlijke doodsoorzaak Wat houdt de zwijgplicht in de gezondheidszorg in = de verplichting die mensen, die in de gezondheidszorg werken, opgelegd wordt over alles wat je hoort, ziet of leest van en over patiënten te zwijgen Wat houdt zwijgrecht in de gezondheidszorg in = het recht om niet te hoeven getuigen voor een gerecht over alles wat je hoort, ziet of leest van en over patiënten, alleen voor artsen
Ingezonden op 20-03-2011 - 3224x bekeken.
Laatst bijgewerkt:
18-08-2011
.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!