Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Noorderpoort Medische Administratie
› 5 DE POLIKLINIEK
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Noorderpoort Medische Administratie
, deel 1
5 DE POLIKLINIEK
Jaar 4 (mbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Welke voordelen heeft het houden van een spreekuur in het ziekenhuis i.p.v. 'aan huis' voor de specialist = 1) aanvullend onderzoek en behandeling kunnen in hetzelfde ziekenhuis gebeuren, zo mogelijk tijdens of aansluitend aan het spreekuur waardoor de patiënt minder vaak hoeft te reizen, 2) de specialist kan het spreekuur combineren met het werk dat hij moet doen voor de door hem opgenomen patiënten, 3) het ziekenhuis heeft veelal betere voorzieningen bijv. bereikbaarheid met het openbaar vervoer, parkeerruimten, wachtruimten, 4) ziekenhuis en specialist kunnen gezamenlijk voorzieningen treffen t.a.v. de medische administratie, verpleegkundige ondersteuning en onderzoek- en behandelfaciliteiten Hoe luidt de definitie van een polikliniek = een voorziening voor onderzoek en behandeling van ambulante patiënten; een geheel van voorzieningen in een ziekenhuis - ruimtelijk, personeel en instrumenteel - om specialisten in staat te stellen patiënten op een zodanige manier te onderzoeken en/of te behandelen dat niet strikt noodzakelijke opnamen kunnen worden voorkomen Welke bouwkundige voorzieningen komen in een polikliniek voor = 1) centrale ontvangsthal, 2) centrale receptie (gecombineerd met afsprakenbureau) 3) spreekuureenheden voor de specialismen, 4) een archief, 5) werkruimte voor het hoofd van de polikliniek, de medische administratie, overige medewerkers bijv de facilitaire dienst Wat is een afdeling spoedeisende hulp of acute polikliniek = hier wordt uitsluitend spoedeisende hulp verleend aan patiënten die daar komen als gevolg van ongevallen, hartinfarcten, zelfmoordpogingen, e.d. Wat is het verschil tussen de spoedeisende hulp en een gewone polikliniek = voor een gewone polikliniek heb je een verwijzing van de huisarts nodig. voor de spoedeisende hulp heb je geen verwijzing of afspraak nodig Wat is triage = een systeem waarbij het patiëntenaanbod op de SEH gesorteerd wordt op basis van de ernst van de gezondheidstoestand om zodoende een optimale behandeling voor de patiënten in te kunnen zetten Wat is een intercollegiaal consult = de éénmalige bijstand van een andere specialist Wat is een intercollegiale verwijzing = medebehandeling door een andere specialist Wat is een verwijsbrief = een brief met daarin de klachten van de patiënt, de bevindingen van de huisarts en wat hij aan onderzoek en/of behandeling van de specialist verwacht Noem de voorwaarden voor het goed functioneren van een afsprakensysteem = 1) op tijd beginnen (medewerkers en specialisten), 2) op tijd komen (patiënten), 3) één lijn aan te houden, 4) patiënten die op tijd zijn voorrang te geven en niet op laatkomers te wachten, 5) spoedpatiënten daar in te passen waar mogelijk, echter niet ten koste van tijdige patiënten Noem voordelen van het afsprakensysteem = 1) zo kort mogelijke wachttijden voor de patiënten, 2) een glijkematige spreiding van werk en gebruik van ruimten, 3) door de administratieve voorbereiding kan het spreekuur sneller verlopen, 4) programmering van onderzoek en behandeling Noem nadelen van het afsprakensysteem = 1) het ontstaan van wachtlijsten, 2) onvriendelijke reacties van patiënten bij te lange wachttijden, 3) ongastvrije reacties op patiënten die zich niet aan de afspraak (kunnen) houden, 4) Leegloop doordat patiënten met een afspraak niet komen, 5) starheid door het hanteren van de gestelde regels, 6) overstroming van het spreekuur met patiënten indien er een te grote soeplheid is Wat verstaan we revisietermijn = de termijn waarop de specialist de patiënt terug wil zien voor controle Wat is een follow-up = Het bewaken van de terugkomst of vervolgen van patiënten Wat verstaan we onder de gemiddelde consultduur = de onderzoek/behandeltijd die de specialist gemiddeld voor elke patiënt nodig heeft Welke gegevens van een patiënt worden bij een afpsraak op een afsprakenlijst genoteerd = 1) centraal de dag van behandeling, 2) de afgesproken tijd, 3) N (nieuwe patiënt) of C (controle patiënt), 4) naam en voorletters, 5) geboortedatum, 6) dossiernummer, 7) bijzonderheden, 8) een kruisje zodra patiënt gearriveerd is
Ingezonden op 20-03-2011 - 2625x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!