Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Strategische Marketingplanning
› 1
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Strategische Marketingplanning
hoofdstuk 1
Jaar 4 (hbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Aan welke voorwaarde moet het strategisch marketingconcept van een onderneming onder meer voldoen? = (De onderneming moet geen rekening houden met belangengroepen.)(De onderneming moet productgericht zijn)(De onderneming baseert de concurrentievoordelen op kortetermijnbelangen van afnemers)(De onderneming dient zich te richten op verdedigbare concurrentievoordelen van producten op markten*) Bij een ondernemingsniveau gaat het om de organisatie in zijn geheel. Een organisatie die functioneert op ondernemingsniveau kan geen SBU's hebben. = (Waar)(Onwaar*) Bij overheidsorganisaties die de omslag maken naar klantgericht denken is sprake van invoering van? = (Marketing als veld van activiteiten)(Marketing als cultuur*)(Marketing als strategie)(Marketing als planningtool) De coördinatie en afstemming van de beslissingen tussen de verschillende functionele gebieden in een onderneming vormen de primaire taak van? = (de HRM-managers)(de marketingmanagers)(de werknemers)(het strategisch management*) Er is een trend dat bedrijven het steeds belangrijker vinden om te kunnen beoordelen of marketingactiviteiten zichzelf terugverdienen. Hoe wordt dit vraagstuk genoemd? = (Accountability*)(Internal branding)(STP)(Balansanalyse) Stelling 1: Merkpositionering heeft tevens een interne werking. Dit wordt internal branding genoemd.[br]Stelling 2: Merkpositionering heeft uitsluitend een extern effect. = (Stelling I en stelling II zijn juist)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist*)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist) Stelling I: Strategische marketing als verzameling van activiteiten wordt door Kotler gezien als operationele marketing.[br][br]Stelling II: Binnen de vierdeling van Kotler behoort de uitwerking met behulp van de marktinstrumenten tot de strategische marketing. = (Stelling I en stelling II zijn juist)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist*) STP wordt uitgevoerd in het kader van: = (De internal branding)(De marketingstrategie*)(Het marketingparadigma)(de marketingmix) Waarom kan het planningsproces worden weergegeven als een zandloper? = (Bij het planningsproces is ook aandacht voor andere functionele gebieden in de onderneming, zowel in de top van de onderneming als op de werkvloer.)(Een SWOT-analyse levert de ingrediënten die vervolgens als zandkorrels in elkaar gelegd kunnen worden in een geïntegreerde benadering van de vier P's.)(Vanuit een brede interne en externe analyse dient met behulp van de SWOT-analyse gefocust te worden op de kernwaarden. Deze kernwaarden worden vervolgens in detail vertaald in een geïntegreerde marketingmix.*)(Het is een proces met een duidelijke fasering in de tijd.) Waarom wordt strategische marketingplanning steeds belangrijker? = (Markten worden langzamer)(Markten worden kleiner)(Markten worden doorzichtiger*)(Markten worden homogener) Wanneer is sprake van een product-marktcombinatie? = (Een product-marktcombinatie is een combinatie van product en doelgroep.*)(Van een product-marktcombinatie is bijvoorbeeld sprake als een bedrijf een bestaand product introduceert op een andere markt.)(Bij een product-marktcombinatie worden voor een product verschillende variëteiten op verschillende markten aangeboden.*)(Een product-marktcombinatie bestaat uit één product voor verschillende markten.) Wat betekent het begip positioneren? = (Het bepalen van de plaats van een merk in het hoofd van de afnemers in relatie tot producten van concurrenten*)(De positie van de waarde van een merk in relatie tot producten van concurrenten)(Het focussen van het product)(De positie van het merk in een schap) Wat houdt de hedendaagse marketing in? = De ondernemingscultuur is gericht op het vinden van een balns tussen klantbehoeften en merkidentiteit Wat is de kern van de marketingstrategie? = (Merkpositionering*)(Concurrentieanalyse)(Een groot budget)(Interfunctionele coördinatie) Wat is [b]geen[/b] kenmerk van een strategische business unit (SBU)? = (Zij is actief op een markt of op een aantal sterk gerelateerde markten.)(Zij bevat slechts één productsoort.*)(Zij concurreert met een duidelijke groep afgebakende concurrenten.)(Zij heeft een eigen manager die verantwoordelijk is voor strategische planning en een eigen winstverantwoordelijkheid heeft.) Wat is het doel van de externe analyse in het strategische marketingproces? = (Kijken wat de klanten van het bedrijf vinden (klanttevredenheidsonderzoek))(De concurrentie in kaart brengen)(Inzicht geven in de kansen en de bedreigingen*)(Nieuwe markten zoeken waar bestaande producten kunnen worden afgezet) Wat is onjuist met betrekking tot de hedendaagse marketing? = (Direct marketing wordt ook wel databasemarketing genoemd.)(Transactiegeoriënteerde marketing wordt ook wel databasemarketing genoemd.*)(In de hedendaagse marketing is relatiemarketing steeds belangrijker geworden.)(Direct marketing is het verkrijgen en onderhouden van een structurele, directe relatie tussen aanbieder en afnemer.) Welke bewering met betrekking tot het strategische marketingplanningsproces is juist? = (De bedrijfstakanalyse dient uitgevoerd te worden voordat met de afnemersanalyse kan worden begonnen.)(De portfolioanalyse is een onderdeel van de SWOT-analyse.)(Een interne analyse geeft inzicht in kansen en bedreigingen.)(De interne en externe analyse samen geven input voor de SWOT-analyse.*) Welke van de onderstaande onderdelen dient een gedetailleerde invulling en taakverdeling te zijn in de opbouw van een marketingplan? = (Marketingstrategie)(Marketinginstrumentbeslissingen*)(SWOT-analyse)(Financiële indicator en budgetten) Welke van de onderstaande onderdelen is voor het hoger management van groot belang? = (Marketinginstrumentbeslissingen)(Financiële indicator en budgetten*)(SWOT-analyse)(marketingstrategie) Welke van de volgende stellingen is onjuist? = (Budgetonderhandelingen kunnen tijdens de implementatiefase plaatsvinden)(Het motiveren van personeel valt onder implementatie van strategisch management)(Onder analyse in het kader van strategische marketing valt voornamelijk de analyse van de verkoopgegevens*)(Bij de ondernemingsstrategie worden de kernbeslissingen gevormd door de beantwoording van de vragen 'waar' en 'hoe')
Ingezonden op 28-10-2011 - 2398x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!