Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Strategische Marketingplanning
› 8
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Strategische Marketingplanning
hoofdstuk 8
Jaar 4 (hbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Stelling: [br][br]Het onderscheid objectief/ subjectief is hetzelfde als kwalitatief/ kwantitatief. = (Waar)(Onwaar*) Stelling I: Causale verbanden leggen expliciete relaties tussen het verloop van de te voorspellen variabelen en andere variabelen.[br] [br]Stelling II: Een voorbeeld van een causale voorspelmethode is een model waarin men de afzet van de markt verklaart uit de waarde van de eigen marktinstrumenten. = (Stelling I en stelling II zijn juist*)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist) Van de subjectieve methoden komt één soort onderzoek niet aan de orde. Welk soort onderzoek is dit? = (Intentieonderzoek*)(Rollenspelen)(Opinieonderzoek)(Geen van bovenstaande) Wat is het verschil tussen een kans en een strategie? = (Een kans is extern en een strategie niet.)(Een kans is iets wat een merk doet en een strategie niet.)(Een strategie is iets wat een merk doet en een kans niet.*)(Een kans is intern en een strategie niet.) Een brainstormsessie kent verschillende stappen. Wat is de juiste volgorde?[br]1. Deelnemers worden ingelicht over de resultaten van de SWOT[br]2. Deelnemers trachten te komen tot enkele alternatieven[br]3. Deelnemers denken mee over mogelijke strategieën = (1,3,2*)(3,2,1)(3,1,2)(2,3,1) Als de producent van een merk ziet dat er verschillende gebruikersgroepen met verschillende belangen zijn die allemaal hetzelfde merk met een specifiek imago willen, wat kan hij dan het beste doen? = (zijn merk versterken*)(concentreren op dit specifieke imago en een specifieke gebruikersgroep voor ogen houden)(introduceren van een gebruiksvriendelijk submerk*)(versterken van het kwaliteitsaspect*)(herpositioneren richting gebruikersvriendelijkheid*) Hoe kan een bedreiging ook wel genoemd worden? = (issue*)(ongunstige variabel)(zwakte)(intern aandachtspunt) Teneinde een strategieselectie te maken dienen er meerdere op elkaar volgende stappen te worden ondernomen om de verschillende opties te toetsen. Het eerste criterium is 'passendheid'. Waar moet de strategieoptie precies bij passen? = (de geschiedenis van de onderneming)(de hogere strategieniveaus*)(de strategie van de concurrentie)(de managementstijl van de bovenlaag) Een organisatie in gezondheidspreparaten ziet uiteindelijk af van de strategische optie 'exporteren naar Duitsland'. Als voornaamste reden wordt genoemd het ontbreken van geschikte distributiekanalen in Duitsland. Aan welk selectiecriterium wordt niet voldaan? = (haalbaarheid)(resultaten en risico's)(aansluiting bij de ondernemingsdoelstellingen)(passendheid*) Wat van de onderstaande zaken wordt gezien als een belangrijk criterium bij het maken van een strategiekeuze? = (De mening van het MT)(Het moet ambitieus zijn.)(Het verwachte resultaat*)(De status van de concurrent) Stelling I: Een SWOT leidt tot strategische beslissingen en heeft voldoende aandacht voor niveaus binnen een onderneming.[br] [br]Stelling II: Een SWOT moet goed aansluiten bij de praktijk en moet creatief denken zoveel mogelijk inperken. = (Stelling I en stelling II zijn juist)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist*)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist) In de praktijk moet men zich beperken tot het voorspellen van de meest cruciale variabelen. Welke variabelen zijn dit? = (het gedrag van de concurrent)(het gedrag van de consument*)(de omvang/groei van de potentiële markt*)(meso-omgevingsvariabelen)(macro-omgevingsvariabelen*) Een onderzoek naar politiek stemgedrag is een voorbeeld van een: = (causale methode)(opinieonderzoek)(intentieonderzoek*)(mening) Welke soort voorspelmethode komt voor een nieuw industrieel product het meest in beeld volgens Lehman en Winer? = (extrapolatie)(segmentatie*)(causale methode)(opinieonderzoek) Welke van de volgende innovaties worden geassocieerd met operational excellence? = (productinnovatie)(gemaksinnovatie*)(kosteninnovatie*)(diensteninnovatie) Wat betekent de aanduiding een relatief sterk punt? = (een sterk punt dat iets minder sterk is dan de andere sterke punten)(een sterk punt ten opzichte van de andere sterke punten)(een sterk punt ten opzichte van de concurrent*)(een sterk punt dat voor sommige producten ook een zwak punt is) Bij het ontwikkelen van een marketingstrategie neemt men vaak niet de tijd om na te denken over een bepaald aspect. Welk aspect is dit? = (Merkpositionering*)(Situatieanalyse)(Swot)(Waardestrategie) Een criterium voor het toetsen van strategieopties is 'haalbaarheid'.[br]Wat zijn daarvan de randvoorwaarden? = (financieel-ondernemersvriendelijk-essentieel-toetsend-sociaal-juridisch-economisch)(sociaal-economisch-rechterlijk)(sociaal en financieel)(financieel-organisatorisch-economisch-technisch-sociaal-juridisch-ecologisch*) Zet de vier fasen in een holistische aanpak van de SWOT-analyse in de juiste volgorde.[br]1. Selectiecriteria per alternatief[br]2. Innovatieve marketingstrategieontwikkeling[br]3. Kernpunten situatieanalyse[br]4. Keuze waardestrategieën = (1,2,3,4)(4,3,2,1)(3,4,2,1*)(2,1,4,3) Brainstormsessies met betrekking tot de SWOT-analyse kunnen het beste worden georganiseerd met vertegenwoordigers: = (van de marketingafdeling en de productieafdelingen)(van de directie en de marketingafdeling)(van de marketingafdeling)(uit de hele onderneming*)
Ingezonden op 28-10-2011 - 1881x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!