Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Strategische Marketingplanning
› 11
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Strategische Marketingplanning
hoofdstuk 11
Jaar 4 (hbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Per marktinstrument moet de onderneming twee soorten beslissingen nemen. Kenmerkend voor beslissingen over de doelstelling is: = (bepaling van de te volgen tactiek)(beslissingen voor de korte termijn)(dat het operationele beslissingen betreft)(het realiseren van een gewenst effect*) Welke operationele beslissingen moeten worden genomen als het gaat om prijsbeslissingen? = (prijspromotie)(prijsstrategie*)(prijsbeleid*)(vaststelling van de prijs*)(kwaliteit)(prijsverbetering) Hoe heet de onderzoeksmethode naar prijsgevoeligheid waarin respondenten wordt gevraagd bij bepaalde prijzen een keuze te maken uit een merk, waarin de prijzen van het gekozen merk steeds worden verhoogd? = (prijsacceptatieonderzoek)(Gabor-Granger-methode)(conjunct meten)(Brand Price Trade Off-methode*) Wat wordt bedoeld met 'skimming'? = (het starten met een lage prijs om deze later snel te laten stijgen)(in het begin de prijs hoog houden om deze later te laten zakken*)(het starten met een lage prijs om deze later langzaam te laten stijgen)(het sterk laten fluctueren van de prijs in het begin) Een typisch voorbeeld van een instrument dat wordt toegepast bij een push-strategie is: = (handelsmarges*)(verkoopbevordering)(televisiereclame)(promotionele acties) Stelling I: Een belangrijk verschil tussen de pull-strategie en de push-strategie is dat bij een pull-strategie de doelgroep door bijvoorbeeld naamherkenning en imago wordt getrokken naar het product.[br][br]Stelling II: Coca Cola hanteert een push-strategie: het bedrijf maakt veel reclame gericht op de consument. = (Stelling I en stelling II zijn juist*)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist) Wat wordt onder pr verstaan? = (persoonlijke verkoop tussen ondernemingen en haar publieksgroep)(het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen ondernemingen en haar publieksgroep*)(kortetermijnacties om de afzet te stimuleren)(promoties van fabrikanten gericht op de finale consument) Welke van de onderstaande zaken zijn vereist voor een goed concept? = (Het is niet toepasbaar via verschillende mediamiddelen.)(Het is ook te gebruiken voor andere producten met dezelfde merknaam.*)(Het is complex.)(Het is onderscheidend.*)(Het kan niet lang worden uitgemolken.) Welke van de volgende beweringen over de propositie is juist? = (Een propositie moet erg breed geformuleerd zijn.)(Met behulp van de propositie kan een positioneringsstatement geformuleerd worden.)(Bij een propositie ligt de focus op één boodschap.*)(Een propositie geformuleerd door een onderneming kan nooit goed zijn.) Stelling I: Een push-strategie vereist sterke persoonlijke verkoop richting de handel.[br] [br]Stelling II: Een pull-strategie impliceert reclame en promoties gericht op de afnemer. = (Stelling I en stelling II zijn juist*)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist) Een instrumentdoelstelling: = (is een maatstaf voor het bepalen van de effectiviteit van de geïmplementeerde strategie*)(is een maatstaf voor het meten van merkbekendheid)(heeft geen meerwaarde)(is een hulpmiddel voor het creëren van strategieën) Het nemen van beslissingen voor het instrument product geschiedt op meerdere niveaus.[br]Welk niveau hoort daar niet bij? = (productondernemingsbeslissingen*)(productgroepbeslissingen)(productmixbeslissingen)(productinstrumentbeslissingen) Bij welke onderzoeksmethode naar prijsgevoeligheid staan de (combinaties van) eigenschappen van een product centraal? = (conjunct meten*)(prijsacceptatieonderzoek)(Brand Price Trade Off Methode)(Gabor-Granger-methode) Een systeem waarbij computers van ondernemingen die handel met elkaar drijven, worden verbonden om langs elektronische weg documenten uit te wisselen wordt ook wel ... genoemd. = (EDI*)(CRM)(ECR)(sales promotion) In onderling overleg wordt het voorraadbeheer van Albert Heijn en een leverancier van dessertsauzen elektronisch met elkaar verbonden. De consequentie is dat effectiever op vraagveranderingen kan worden ingespeeld. Er is hier sprake van: = (ECR*)(EDI)(CRM)(sales promtion) Wat zijn de belangrijkste beperkingen van pretesten? = (weinig experts die het kunnen)(voorspelt niet altijd de werkelijkheid*)(hoge kosten)(geen werkelijke omstandigheden*)(kan alleen na afloop van een merkcampagne worden uitgevoerd) Stelling I: Onder effecten op marktniveau verstaan we onder meer het effect van reclame op de omvang en sterkte van de merkvoorkeur in de markt.[br] [br]Stelling II: Merkgedragrespons heeft betrekking op de merkbekendheid en merkassociaties van een merk. = (Stelling I en stelling II zijn juist)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist*)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist) Voorbeelden van non-spot advertising zijn: = (product placements*)(endorsement branding)(events)(reclamespots) Stelling I: De gewenste mate van prijsbeleving is de houding die individuen in de doelgroep ten aanzien van de hoogte van de prijs van het product zouden moeten aannemen.[br][br]Stelling II: Een Lada is een automerk dat meer op prijs concurreert dan op zijn goede rij-eigenschappen. Het is daarom voor dit merk niet zinvol om productdoelstellingen in termen van 'kwaliteit' te formuleren. = (Stelling I en stelling II zijn juist)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist*)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist) Een fabrikant van tuinmeubelen brengt ook meubels voor de woonkamer op de markt. Hij staat voor een keuze: moeten deze meubels onder hetzelfde merk of onder een ander merk op de markt gebracht worden. Wat voor soort beslissing moet deze ondernemer maken? = (productmixbeslissing)(productinstrumentbeslissing)(productgroepbeslissing*)(productondernemingsbeslissing) Stelling: [br][br]Prijsafspraken met distribuanten worden opgenomen in het prijsbeleid. = (Waar)(Onwaar*) Wat staat er niet omschreven in het prijsbeleid? = (verhouding van de prijs ten opzichte van de concurrenten)(regels over het reageren op prijsveranderingen)(vaststelling van de prijs*)(mate waarin prijspromoties worden gebruikt) Stelling: [br][br]Een goede distributie betekent ook een intensieve distributie. = (Waar)(Onwaar*) Stelling: [br][br]De meest directe wijze van kwalitatief pretesting is om aan een grote groep respondenten met behulp van gesloten vragen een mening te laten geven over een reclame. = (Waar)(Onwaar*) Stelling I: Een copywriter maakt de tekst voor een reclame, wat bijvoorbeeld ook de fonts omvat, terwijl de art director meer voor de gehele 'feel' verantwoordelijk is.[br] [br]Stelling II: In de creatie van reclame wordt het centrale idee ook wel de propositie genoemd. = (Stelling I en stelling II zijn juist)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist*)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist) Stelling I: Er kunnen pas communicatiedoelen worden geformuleerd nadat er resultaatmeting heeft plaatsgevonden.[br] [br]Stelling II: Effectonderzoek meet in hoeverre de communicatiedoelstellingen gerealiseerd zijn. = (Stelling I en stelling II zijn juist)(Stelling I is juist, stelling II is onjuist)(Stelling I is onjuist, stelling II is juist)(Stelling I en stelling II zijn onjuist*)
Ingezonden op 28-10-2011 - 2482x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!