Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Levensbeschouwing Standpunt
› 3 Humanisme
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Levensbeschouwing Standpunt
3 Humanisme
Jaar 2 (havo/vwo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Kent het humanisme een god? = nee, het is een LBS Waar komt humanisme of humaniteit van? = menselijkheid Wat is een belangrijk begrip binnen het humanisme? = menswaardig Wat betekend menswaardig? = ieder mens bezit een bepaalde waardigheid Wat moet je niet doen bij menswaardigheid? = je mag niemand zijn waardigheid afnemen, je moet iedereen goed behandelen Waarom bezit je waardigheid? = omdat je mens bent Wie bezit de hoogste waarde? = de mens Wat zijn de vijf punten van het humanisme? = de mens als individu, de mens als open wezen, vrijheid en verantwoordelijkheid, de mens als redelijk wezen, verdraagzaamheid Welk recht heeft ieder afzonderlijk mens? = recht op bestaan De mens is niet alleen waardig, maar ook... = gelijkwaardig Wat is belangrijker: het individu of de groep? = individu Wat is de mens niet van nature? = goed of slecht Wat bedoelt het humanisme met open mens? = de mens is nog niet voltooid/af. Wat zijn de 2 jubelen van het humanisme? = haal het beste uit jezelf, wees geen kuddedier maar juist origineel Omdat je vrij bent moet je ook... = verantwoordelijkheid nemen voor je handelen Wat is verantwoordelijkheid? = aandacht voor anderen, rechtvaardige samenleving nastreven, respectvol met elkaar omgaan Wat moet de mens gebruiken? = zijn verstand Vindt het humanisme onderwijs belangrijk? = ja Moet iedereen vrij gebruik kunnen maken van het onderwijs? = ja Wat is niet belangrijk voor het humanisme qua verdraaghzaamheid? = herkomst, politieke voorkeur, religieuze opvattingen Wat zijn we allemaal? = wereldburgers Wat moeten we daarom doen bij verdraagzaam zijn? =Naar elkaar en elkaar respecteren Noem drie groepen humanisten. = actieve humanisten, mensen die zichzelf humanist noemen, passieve humanisten Welke twee periodes kent het humanisme? = het eerste humanisme, het tweede humanisme Wat kwam in de 15e en 16e eeuw centraler te staan? = de mens Wat betekend renaissance? = wedergeboorte van de mens Waar ontstond het eerste humanisme? = Italië Waar had het humanisme kritiek op in het eerste humanisme? = de kerk Wanneer ontstond het tweede humanisme? = 19e en 20e eeuw Door wat werd het tweede humanisme beinvloed? = de verlichting Is de mens de 'maat der dingen'? = ja Hoe wordt geloven gezien? = in strijd met verstand-wetenschap-menselijke waardigheid Als God bestaat is de mens niet vrij, volgens het humanisme. Maar waarom? = want dan is God de baas
Ingezonden op 01-02-2012 - 4198x bekeken.
Waardering 7.4 (aantal stemmen: 3)
voting system
1
2
3
4
5
Dit is Standpunt Leerjaar 2, Hfst 3, humanisme, paragraaf 1 t/m 4.
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!