Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
straffen
› 2 geschiedenis van het strafrecht
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
straffen
2 geschiedenis van het strafrecht
Jaar 2 (vmbo-t/havo/vwo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
geef door middel van een voorbeeld aan hoe de strafketen werkt.=als je het uit vrije wil doet ben je schuldig en als je schuldig bent dan kan je gestraft worden geef door middel van een voorbeeld aan hoe de keten verbroken kan worden.=als je niet toerekeningsvatbaar bent of niet een wil hebt, heb je ook geen vrije wil dus kan je ook niet schuldig zijn en kan je dus ook niet gestraft worden. leg uit hoe deze begrippen samenhangen.doe dit door de volgende stelling te beantwoorden. in de renaissance werd een hond veroordeeld tot de galg nadat hij een kind gebeten had.ben jij het eens met deze straf?=nee want een hond heeft geen wil dus ook geen vrije wil dus hij kan ook niet schuldig zijn dus hij mag ook niet gestraft worden waarvoor staat de wet van vergelding en met welk bijbels principe stamt deze overeen?=dat je wraak mag nemen maar dat het in verhouding moet staan met de misdaad die is begaan. leg in een aantal zinnen uit hoe de overgang plaatsvond van wraak naar straf.= eerst was het oog om oog tand om tand. daarna werd het als je een ernstige misdaad beging dan besloot het stamgeding. vervolgens besloot de regering. en daarna gingen ze over op pijniging. wat betekende het bij de Germanen als het stamgeding in actie kwam?= dat je een hele erge misdaad was begaan. vanaf welke moment in onze geschiedenis werd niet langer geaccepteerd dat burgers het heft in eigen handen namen?= vanaf de Romeinse tijd welke stap werd in de middeleeuwen gezet in de richting ons moderne strafrecht?=de regering bepaalde de straf hoe keek men in de late middeleeuwen waarin de pijnbank gebruikt werd aan tegen een misdrijf?=ze dachten dat je moest bekennen anders maakte je de grootste begaanbare zonde. wat was het grootste kwaad dat iemand kon overkomen?=de pijnbank wat was het belangrijkste doel van deze straf?=het laten bekennen van de dader wat is het belangrijkste verschil tussen straffen vroeger en straffen nu?=nu is het geen lijfstraf meer maar een vrijheidsstraf gebruik de Pepsi proef.wat zegt dit experiment over de vrije wil?=in vele gevallen denken wij zelf keuzes te maken maar worden wij gemanipuleerd of beïnvloed door de omgeving. deze vragen gaan over Coornhert. Wat is revolutionair in Coornherts denken?=hij vindt dat je je nuttig moet maken als je in de gevangenis zit en dat werkstraffen erger zijn dan lijfstraffen. waarvoor staat het humanisme?=het humanisme is een stroming waar de mens centraal staat en verantwoordelijk is voor wat hij doet.
Ingezonden op 16-06-2015 - 625x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!