Vakken
Engels
Frans
Duits
Spaans
Nederlands
Grieks
Portugees
Italiaans
Latijn
Japans
Biologie
Aardrijkskunde
Natuur- en scheikunde
Wiskunde, rekenen
Economie
Geschiedenis
Eigen methodes
Alle vakken
Home
›
Alle vakken
›
Eigen methodes
›
Leren en veranderen - S. Bolhuis
› 2 Begrippen H2
Helaas is de overhoormodule niet beschikbaar. Wel kun je deze lijst overhoren via StudyGo. Klik op 'Overhoren'
Leren en veranderen - S. Bolhuis
, deel 4e druk
2 Begrippen H2
Jaar 1 (hbo)
Link voor email / website
Link naar overhoring, zonder bewerk/reactiemogelijkheid (ELO)
Open met deze code de oefening in miniTeach
Twitter
Facebook
Google+
LinkedIn
Discussie = soort gesprek waarin iedereen zijn mening verdedigt, uitlegt en vergelijkt met de opvatting van anderen Dialoog = soort gesprek waarin de deelnemers samen vraagstukken verkennen, elkaars visie proberen te verhelderen en samen zoeken naar een goede interpretatie, aanpak of oplossing Brainstorm = soort gesprek waarin iedereen wilde ideeën oppert voor de benadering en oplossing van een probleem Imitatieleren = niet of nauwelijks bewust nadoen van anderen Observatieleren = meer bewust observeren en nadoen. Model-leren = gebeurt meestal door het nadoen van positieve modellen, maar ook door het observeren van negatieve modellen. Significant others = modellen die de lerende bewondert en respecteert. Dit kan wegens een belangrijke emotionele band of machtspositie. Discours = gedeelde betekenisgeving in de taal van een groep Groepsdenken = het onbewust overnemen van gedrag en opvattingen van de eigen groep Wij-zij-denken = superioriteit van de eigen groep bekrachtigen door de inferioriteit van andere groepen voor vanzelfsprekend te houden Selectieve waarneming = we waarnemen alleen waar we de aandacht op richten Mere exposure effect = vertrouwd is goed, vreemd is gevaarlijk Fundamentele attributiefout = gedrag van anderen verklaren door de ander eigenschappen en bedoelingen toe te schrijven, en geen aandacht te hebben voor oorzaken in de omstandigheden Confirmation bias = alleen de informatie opnemen die je eigen opvattingen of keuzes bevestigt Hindsight bias = met de kennis achteraf van wat er gebeurd is denken dat je het al had geweten Attributiefouten bij zelfbeoordeling = denkfouten waarbij een persoon zichzelf ten onrechte gunstig of juist ongunstig beoordeeld Ongefundeerde patroonherkenning = patronen zien, ook als ze er niet zijn Cognitieve dissonantie = de onaangename spanning die ontstaat bij het waarnemen van feiten, informatie of opvattingen die in strijd zijn met de eigen overtuigingen Reflection-in-action = het nadenken ligt heel dichtbij de handeling en is een onderdeel van de handeling (Schön) Reflection-on-action = nadenken achteraf. Dit leidt tot ideeën voor een volgende keer. (Schön) Kritisch denken = het kunnen onderscheiden van kloppende en valse beweringen, logisch kunnen redeneren, geen denkfouten maken, argumentatievormen hanteren, valkuilen in argumentatie herkennen. (zinnig denken) Tacit knowledge = stilzwijgende kennis (Polanyi) Vanzelfsprekende omgeving = de omgeving bepaalt vrijwel onopgemerkt het leren Uitnodigende omgeving = de omgeving lokt het individu uit tot bewuste initiatieven om te leren. Waarnemingen in de omgevingen nodigen uit om te leren. Dwingende omgeving = de omgeving speelt een expliciet dwingende rol (bijvoorbeeld met de leerplicht) Conflicterende omgeving = hierin ontstaat een complexe situatie omdat twee of meer verschillende omgevingen andere eisen van het individu stellen Ondersteunende omgeving = de omgeving biedt het individu in verschillende mate steun Hulpeloze omgeving = in de omgeving zijn problemen of vinden gebeurtenissen plaats waarmee geen ervaring is. Ze moeten noodgedwongen leren om dit op te lossen. Leerprojecten = bewust ondernomen inspanningen van volwassenen om iets te leren (Tough) Desoriënterend dilemma = een ernstig verwarrende situatie door een levensgebeurtenis die het verwachtingspatroon doorbreekt (Mezirow) Perspectief-transformatie = je moet een nieuw perspectief aannemen (nieuw referentiekader) om uit een dilemma te komen (Mezirow) Paradigmaverschuiving = vervanging van het interpretatiekader (Kuhn) Afwenden en afweren = de nieuwe cultuur wordt als negatief gezien en in een apart hokje ondergebracht. Er wordt selectief waargenomen Gedeeltelijk, strategisch aanpassen = het leren omgaan met de nieuwe cultuur, omdat je hiertoe gedwongen werd of een doel mee wil bereiken. Het kan een verrijking zijn of verwarring opleveren Verdergaand, integratief veranderen = het aanpassen gebeurt uit overtuiging
Ingezonden op 12-10-2016 - 606x bekeken.
Nog niet genoeg stemmen voor waardering: geef je mening!
voting system
1
2
3
4
5
Maak gratis account aan
Toon volledig menu
Door deze site te gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies voor analytische doeleinden, gepersonaliseerde inhoud en advertenties.
Meer informatie.
Overhoor en verbeter je talenkennis op woordjesleren.nl. De grootste verzameling van Franse, Engelse, Duitse en anderstalige oefeningen. Naast talen zijn ook andere vakken beschikbaar, zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde!